AKTUALIZOVANÉ 20:49

Železničiari si prilepšia o desiatky eur

Najviac si prilepšia ľudia v najväčšej železničnej spoločnosti. Vplyv na rozpočet to mať nebude.

Vyššie platy majú mať v budúcom roku zamestnanci všetkých troch železničných spoločností.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO SME – JÁN KROŠLÁK)

Agentúrnu správu sme o 20:49 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Pracovníkov štátnych Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) čakajú významné zmeny v odmeňovaní, odbory sa totiž v uplynulých dňoch dohodli na budúcoročnej kolektívnej zmluve.

Kým doteraz bolo asi 15-tisíc pracovníkov odmeňovaných podľa odpracovaných rokov, od Nového roka budú platení za naozaj odrobenú prácu.

Nový systém by mohol podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlíkovej prilákať do firmy mladých ľudí. S tým súhlasí aj šéf Odborového združenia železníc František Petróci.

Bez vplyvu na rozpočet

Zamestnanci ŽSR, ktoré spravujú koľaje a spomedzi štátnych železničných firiem sú najväčšie, by si tak mali od budúceho roka v priemere prilepšiť asi o 38 eur mesačne.

info
Železnice
Počty ľudí a výška miezd
  • Železnice SR

    k 1. 12. zamestnávali 15 055 ľudí,

    priemerná mzda bola 753 eur + 5 percent (asi 38 eur).
  • Cargo

    zamestnávajú asi 8-tisíc ľudí,

    priemerná mzda bola okolo 800 eur + 2 percentá (16 eur).

  • ZSSK

    zamestnávajú asi 4,8­tisíc ľudí,

    priemerná mzda je 843 eur + 3,5 percenta (asi 27 eur).

„Zvyšovanie platov nemá žiaden dodatočný vplyv na schválený štátny rozpočet,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

ŽSR získala peniaze na zvyšovanie úsporami, ale aj zmenou systému fungovania. Štát sa totiž zaviazal, že firme začne konečne platiť za správu koľají. Len tento rok im štát nezaplatil vyše sto miliónov eur.

Bez vplyvu na rozpočet by malo byť aj zvyšovanie platov v železničnom Cargu a Železničnej spoločnosti Slovensko. Obe firmy chcú získať zdroje cez úspory a zvýšenie tržieb.

Polepšia si všetci

Spomedzi troch železničných spoločností si najviac polepšia pracovníci ŽSR, navýšenie oproti tomuto roku by malo dosiahnuť 5 percent.

O niečo horšie sú na tom zamestnanci Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorí si budúci rok polepšia v priemere o 27 eur mesačne, čo je asi 3,5-percentné navýšenie oproti tomuto roku.

Dve percentá navyše majú získať pracovníci železničného Cargo, čo znamená v priemere asi 20 eur mesačne.

Petróci považuje dohodu za výsledok konštruktívnych debát. „Sociálny dialóg prebiehal štandardným spôsobom,“ hovorí Petróci.

Kolektívnu zmluvu majú podpísanú zatiaľ len odbory osobného dopravcu, ŽSR by ju mali podpisovať začiatkom roka.

Podpis zmluvy s dopravným Cargom ohrozujú dve z jedenástich odborárskych združení.

Federácia strojvodcov a Federácia vlakových čiat totiž tvrdia, že boli vylúčení z rokovania o zmluve. Pokiaľ Cargo podpíše zmluvu s väčinou odborárov, chcú ju napadnúť na súde.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 11 564
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 191
  3. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 998
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 736
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 692
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 371
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 620
  8. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 066
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 561
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 110

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Cargo Slovakia

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Ivan Mikloš

Nepredvídateľný užitočný idiot (píše Ivan Mikloš)

Aké poučenie si možeme vziať z Trumpa.

ŠPORT

Aký bol šampionát v Rusku? Plný sexizmu, politiky a simulovania

Prinášame najzaujímavejšie momenty.

PLUS

Food fotograf: Keď sa fotí pečené kura, tak nie je pečené

Prečo sa pri fotení do hamburgerov pichajú špáradlá a do kurčaťa klinčeky?

Neprehliadnite tiež

USA odmietli vyňať európske firmy spod sankcií voči Iránu

Európske firmy môžu prísť o obchody za miliardy dolárov.

Medzi Bratislavou a Kvetoslavovom začne premávať nový popoludňajší vlak

Trať do Kvetoslavova patrí k vysoko vyťaženým.

Eurokomisia vyzvala Airbnb, aby sa podriadila pravidlám Únie

Ľudia by mali mať predstavu o celkovej cene.

Čínske oceliarne vyprodukovali rekordné množstvo ocele

Produkcia sa zvýšila napriek tomu, že Čína zavrela niektoré oceliarne.