BRATISLAVA. Živnostníci aj firmy dostali list z daňového úradu. Šéf Daňového riaditeľstva Igor Krnáč ich vyzýva, aby si poštu určite prevzali.
V liste je totiž informácia, ako sa od januára zmenia čísla účtov na úhradu jednotlivých typov daní. Zmeny účtov súvisia s novou organizáciou daňovej a colnej správy od januára.
Komfort ako v banke
Po novom by úrady mali byť ľuďom dostupnejšie, predĺžia sa aj stránkové hodiny, vysvetlil minister financií Ivan Mikloš. Ak príde daňovník na úrad, mal by sa cítiť ako v banke. Vytvoria sa tam totiž klientske zóny a na jednom mieste by mal vybaviť všetko.
Mikloš však vidí výhody aj pre naše verejné financie. „Budeme vyberať viac daní, znižovať daňové úniky, najmä pri DPH a spotrebných daniach,“ povedal.
Súčasťou zmien bude aj povinnosť platcov DPH komunikovať so správcom daní od apríla výlučne elektronicky. Od januára však môžu s daňovým úradom komunikovať bezplatne cez elektronický identifikátor, ak si ho od správcu dane vyžiadajú.
Bude sa prepúšťať
Novú finančnú správu bude tvoriť Finančné riaditeľstvo, osem daňových úradov v sídlach VÚC s pobočkami a kontaktnými miestami úradov a jeden daňový úrad pre vybrané daňové subjekty.
Namiesto 102 daňových úradov bude 89 daňových miest. Budú v každom meste, v Bratislave bude môcť daňovník vybavovať záležitosti v hociktorej z terajších budov daňového úradu.
Súčasťou finančnej správy budú colné orgány, jeden Kriminálny úrad finančnej správy a Kompetenčné centrum finančných operácií.
Pre zmeny sa však bude prepúšťať. Z daňových úradov odíde 309 a z colnej správy 779 ľudí. Krnáč celkové úspory zmien nevyčíslil, no vraví, že z rozpočtu nebudú potrebovať ani euro navyše.⋌ (of)