Emisie zdražejú letenky o pár eur

Aerolínie dostanú zadarmo väčšinu povoleniek na vypúšťanie emisií, zvyšok si dokúpia.

Európska komisia chce vytvoriť tlak na znižovanie emisií skleníkových plynov.(Zdroj: FOTO PRE SME – RÓBERT ŠRAMO)

Nové pravidlá majú dopravcov pritlačiť, aby znížili produkciu emisií skleníkových plynov.

BRATISLAVA. Ceny leteniek majú počas budúceho roka rásť. Letecká doprava sa totiž od 1. januára začlení do európskeho systému obchodovania s emisnými kvótami.

Lietadlá budú môcť vyprodukovať iba toľko oxidu uhličitého, na koľko budú mať aerolínie povolenky.

Nová povinnosť by mala zvýšiť ceny leteniek len nepatrne. Aerolínie totiž získajú zadarmo až 85 percent emisných povoleniek. Zvyšok si budú môcť dokúpiť na trhu.

Rast závisí aj od dopytu

Ak budú musieť kvóty aerolínie dokupovať, cenu spiatočnej letenky z Viedne do New Yorku by to podľa výpočtu SME malo zvýšiť asi o dve eurá. Len o niečo výraznejšie by ceny stúpli, keby letecké spoločnosti nedostávali veľkú časť povoleniek grátis. Spiatočný let z Viedne do New Yorku by tak zdražel asi o 9 eur, do Tchaj–peja asi o 20 eur.

Aerolínie však môžu podľa agentúry Reuters zvýšiť cestovné aj pre zdraženie paliva. Barel, teda asi 159 litrov ropy Brent na newyorskej burze totiž medziročne zdražel zhruba o dvadsať dolárov.

Ako sa obchodovanie s povolenkami skutočne odrazí na cene leteniek, bude závisieť najmä od dopytu po leteckej doprave. Kvóty sa totiž aerolíniám prideľujú podľa množstva emisií, ktoré ich lietadlá vyprodukovali v roku 2010.

Jedna povolenka (EUA) sa dnes podľa údajov Reuters predáva za 8,27 eura. Jej držiteľ môže do ovzdušia vypustiť tonu skleníkových plynov.

Očakáva sa, že bezplatne pridelené kvóty aerolíniám stačiť nebudú. „Začlenenie aviatiky do obchodného systému sa prejavilo malým nárastom dopytu po povolenkách,“ vraví Stanislav Kolář z firmy Carbon Redux, ktorá obchoduje s emisiami.

U nás požiadali dvaja

Na Slovensku o pridelenie povoleniek požiadali aerolínie Danube Wings a tunajšia dcéra českej firmy Travel Service. Koľko kvót získajú, zverejní ministerstvo životného prostredia do konca roka.

Najväčší dopravca na bratislavskom letisku, írsky Rynair, získal povolenky na produkciu 5,6 milióna ton emisií od írskeho evirorezortu.

Počas spiatočného letu z Bratislavy do Londýna, aký má dopravca v ponuke, pripadá na pasažiera 280 kilogramov emisií oxidu uhličitého. Vyplýva to z údajov Medzinárodnej organizácie civilného letectva.

Dve firmy požiadali o pridelenie povoleniek v Estónsku a Litve. V západnej Európe sa o emisné povolenky hlásia aj korporácie a aerolínie z Ameriky či Ázie.

Kvóty totiž potrebujú všetky firmy, ktorých lietadlá pristávajú na letiskách Európskej únie alebo z nich odlietajú. Veľká Británia registrovala okrem amerických dopravcov aj Qantas či Emirates.

Cez Španielsko získa povolenky na vypustenie 47 ton emisií Bank of America, cez Írsko zas povolenky na vypustenie 77 ton oceliarsky koncern U. S. Steel. Manažéri týchto firiem totiž lietajú na firemných biznis jetoch.

V súlade s právom

Americké spoločnosti už pritom nové pravidlá napadli na súde. Európsky súdny dvor však minulý týždeň potvrdil, že nová povinnosť neodporuje medzinárodnému právu.

Kolářovi sa zdá politika Bruselu logická, letectvo je totiž v objeme vypustených emisií oxidu uhličitého najrýchlejšie rastúcim odvetvím.

„Štáty mimo únie mali podľa Kjótskeho protokolu desať rokov na zavedenie regulácie emisií a neurobili to. Európa to prebrala na seba,“ hovorí Kolář.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  9. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  10. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 6 514
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 175
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 414
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 197
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 366
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 208
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 020
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 793
  9. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 684
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 571

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zbrane zo Slovenska znovu zabíjali v zahraničí

Hoci sa medzinárodná operácia začala už v marci, slovenského predajcu zbraní doteraz nikto nekontaktoval.

DOMOV

Rok 1994: Keď sa valec Mečiar naplno rozbehol krajinou

Vladimíra Mečiara z postup premiéra dvakrát odvolali a vždy sa vrátil.

DOMOV

Dobré ráno: Slovensko sa stalo zbraňovým rajom pre teroristov

Zbrane zo Slovenska zásobujú mafiánov.

KOMENTÁRE

Rusi odchádzajú, Sýria ďalej trpí

Účet za Sýriu sme už dostali a je ním vystrájanie dvoch veľmocí v úpadku.

Neprehliadnite tiež

Svetová banka prestane dotovať prieskum i ťažbu ropy a plynu

Svetová banka bude nahlasovať emisie skleníkových plynov z investičných projektov.

Érsekovi sa nepáči ďalší Počiatkov IT tender, dáva mu červenú

Informačný systém výstavby mala dodať spoločnosť Asseco za 64 miliónov eur.

Pellegrini: Základný problém Slovenska je veľký rezortizmus

Politici sa vraj musia prestať hašteriť o krátkodobých cieľoch a majú sa zaujímať o to, čo bude v roku 2030.

Časť skrachovanej nízkonákladovky Air Berlin prebral easyJet, dovolila to EÚ

Európska komisia uviedla, že táto akvizícia nevyvoláva obavy z narušenia hospodárskej súťaže.

Slovenského správcu domén SK-NIC kúpila britská firma

Britská firma avizuje, že v budúcnosti plánuje rozšíriť svoj slovenský tím.