Stavbári čakajú ďalší prepad

Neistota v eurozóne a slabý dopyt môžu na budúci rok pripraviť o prácu tisíce ľudí.

Veľké infraštruktúrne projekty stopne pád vlády, tvrdia stavbári.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR)

Stavebníctvo u nás počíta s poklesom. Problémy môžu mať plánované aj rozostavané projekty.

BRATISLAVA. Slovenské stavebníctvo by sa v budúcom roku mohlo prepadnúť na úroveň roka 2005. Odvetvie u nás totiž na budúci rok čaká pokles, s akým pred niekoľkými mesiacmi stavebné spoločnosti nepočítali.

Ak ešte v auguste predpokladali, že sektor porastie takmer o dve percentá, teraz už hovoria o poklese o 7,1 percenta. Vyplýva to z analýzy, ktorú robila spoločnosť CEEC Research zameriavajúca sa na prieskumy v stavebníctve s KPMG Slovensko.

Negatívne scenáre očakávajú podľa analýzy tri štvrtiny stavbárov. Ak sa naplnia, o prácu by mohlo v budúcom roku prísť vyše šesťtisíc ľudí, tvrdí šéf Zväzu stavebných podnikateľov Zsolt Lukáč.

Budú znova PPP diaľnice?

„Pád slovenskej vlády a zhoršujúci sa celoeurópsky ekonomický výhľad spôsobili výraznú zmenu v predchádzajúcich mierne optimistických víziách riaditeľov stavebných spoločností na rok 2012,“ vysvetľuje Jiří Vacek, riaditeľ CEEC Research.

info
Stavebníctvo
Ako sa vyvíja
  • v októbri 2011 klesla stavebná produkcia medziročne o 1 %,
  • vlani v októbri rástla medziročne o 4,1 %,
  • v októbri 2011 pracovalo v sektore 174 210 ľudí, ich počet medziročne klesol o 6639 ľudí.

    www.statistics.sk

Päťpercentný pokles objemu stavebnej výroby oproti tomuto roku očakáva Miroslav Lapuník, obchodný riaditeľ Metrostavu.

Odôvodnil to aj tým, že zo strany súkromného sektora sa znížil dopyt a to práve pre neistú situáciu na finančnom trhu eurozóny. Pád vlády zastaví naštartované projekty.

Dlho potrvá, kým sa po nástupe novej vlády rozbehnú, vraví Peter Knap, šéf firmy Terrastroj, ktorá dodáva stavebné stroje.

Hrozí to podľa neho aj v prípade megazákazky na tunel Višňové, ktorá má predpokladanú hodnotu 900 miliónov eur.

Na jeho výstavbu síce ministerstvo dopravy vyhlásilo súťaž, no Knap sa obáva, že nová vláda ju môže zrušiť a vrátiť sa k PPP. Kým sa stavba naštartuje, môže prejsť veľa času, hovorí.

Lukáč s tým súhlasí: „Súčasný zákon o verejnom obstarávaní umožňuje z rôznych, až nezmyselných dôvodov rušiť súťaže.“

Konkurencia tlačí na ceny

Problémy môžu byť aj s tými projektmi, ktoré sú už rozbehnuté. „V rokoch 2012 a 2013 očakávam prvé problémy na niektorých veľkých projektoch, ktoré boli vysúťažené za neprimerane nízke ceny,“ povedal Pavol Kováčik, predseda predstavenstva spoločnosti Inžinierske stavby Košice.

Medzi také projekty by mohla patriť aj výstavba niekoľkých úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom. Stavbári totiž tvrdia, že ceny, s ktorými prišli víťazi, a sú aj o polovicu nižšie, než predpokladal štát, môžu stavbu D1 ohroziť.

To by mohlo v praxi znamenať, že stavebná firma nedokáže diaľnicu postaviť alebo napríklad skrachuje, naznačil možné negatívne scenáre vývoja Lukáč.

Stavbári sú schopní zájsť v konkurenčnom boji ďaleko, tvrdí Knap z firmy Terrastroj. „Ak zákazník predloží ponuku konkurenčnej firmy, iná firma ponúkne automaticky napríklad tisíceurovú zľavu. To už nemá s etikou nič spoločné,“ povedal.

Prezident Doprastavu Dušan Mráz poukazuje na to, že zákazníkov už takmer vôbec nezaujíma estetika stavby, ale iba cena a rýchlosť dodávky, a to aj za cenu prekračovania technických noriem. „Sú ochotní povedať nám, že nemusíme dať na dielo záruku,“ tvrdí Mráz.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 207
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 336
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 384
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 684
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 114
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 559
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 4 013
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 254
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 2 983
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 952

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

Tri mýty o brexite

Briti už si hrozienka vyberať nebudú.

Neprehliadnite tiež

Hodnota bitcoinu vzrástla na 2-mesačné maximum

Bitcoin si počas uplynulých siedmich dní prilepšil o 20 percent.

Britské Tesco chce konkurovať Lidlu. Predajne zmení na diskonty

Diskonty od Tesca by sa mohli volať Jack's.

Úrad verejného obstarávania ponúka pomoc obciam, ktoré zasiahli povodne

Cieľom pomoci je zaručenie transparentného krízového manažmentu.

Matečná: Hranice Karpatských bukových pralesov určí skupina odborníkov

Presné výmery Karpatských bukových pralesov žiada UNESCO.