Stavbári čakajú ďalší prepad

Neistota v eurozóne a slabý dopyt môžu na budúci rok pripraviť o prácu tisíce ľudí.

Veľké infraštruktúrne projekty stopne pád vlády, tvrdia stavbári.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR)

Stavebníctvo u nás počíta s poklesom. Problémy môžu mať plánované aj rozostavané projekty.

BRATISLAVA. Slovenské stavebníctvo by sa v budúcom roku mohlo prepadnúť na úroveň roka 2005. Odvetvie u nás totiž na budúci rok čaká pokles, s akým pred niekoľkými mesiacmi stavebné spoločnosti nepočítali.

Ak ešte v auguste predpokladali, že sektor porastie takmer o dve percentá, teraz už hovoria o poklese o 7,1 percenta. Vyplýva to z analýzy, ktorú robila spoločnosť CEEC Research zameriavajúca sa na prieskumy v stavebníctve s KPMG Slovensko.

Negatívne scenáre očakávajú podľa analýzy tri štvrtiny stavbárov. Ak sa naplnia, o prácu by mohlo v budúcom roku prísť vyše šesťtisíc ľudí, tvrdí šéf Zväzu stavebných podnikateľov Zsolt Lukáč.

Budú znova PPP diaľnice?

„Pád slovenskej vlády a zhoršujúci sa celoeurópsky ekonomický výhľad spôsobili výraznú zmenu v predchádzajúcich mierne optimistických víziách riaditeľov stavebných spoločností na rok 2012,“ vysvetľuje Jiří Vacek, riaditeľ CEEC Research.

info
Stavebníctvo
Ako sa vyvíja
  • v októbri 2011 klesla stavebná produkcia medziročne o 1 %,
  • vlani v októbri rástla medziročne o 4,1 %,
  • v októbri 2011 pracovalo v sektore 174 210 ľudí, ich počet medziročne klesol o 6639 ľudí.

    www.statistics.sk

Päťpercentný pokles objemu stavebnej výroby oproti tomuto roku očakáva Miroslav Lapuník, obchodný riaditeľ Metrostavu.

Odôvodnil to aj tým, že zo strany súkromného sektora sa znížil dopyt a to práve pre neistú situáciu na finančnom trhu eurozóny. Pád vlády zastaví naštartované projekty.

Dlho potrvá, kým sa po nástupe novej vlády rozbehnú, vraví Peter Knap, šéf firmy Terrastroj, ktorá dodáva stavebné stroje.

Hrozí to podľa neho aj v prípade megazákazky na tunel Višňové, ktorá má predpokladanú hodnotu 900 miliónov eur.

Na jeho výstavbu síce ministerstvo dopravy vyhlásilo súťaž, no Knap sa obáva, že nová vláda ju môže zrušiť a vrátiť sa k PPP. Kým sa stavba naštartuje, môže prejsť veľa času, hovorí.

Lukáč s tým súhlasí: „Súčasný zákon o verejnom obstarávaní umožňuje z rôznych, až nezmyselných dôvodov rušiť súťaže.“

Konkurencia tlačí na ceny

Problémy môžu byť aj s tými projektmi, ktoré sú už rozbehnuté. „V rokoch 2012 a 2013 očakávam prvé problémy na niektorých veľkých projektoch, ktoré boli vysúťažené za neprimerane nízke ceny,“ povedal Pavol Kováčik, predseda predstavenstva spoločnosti Inžinierske stavby Košice.

Medzi také projekty by mohla patriť aj výstavba niekoľkých úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom. Stavbári totiž tvrdia, že ceny, s ktorými prišli víťazi, a sú aj o polovicu nižšie, než predpokladal štát, môžu stavbu D1 ohroziť.

To by mohlo v praxi znamenať, že stavebná firma nedokáže diaľnicu postaviť alebo napríklad skrachuje, naznačil možné negatívne scenáre vývoja Lukáč.

Stavbári sú schopní zájsť v konkurenčnom boji ďaleko, tvrdí Knap z firmy Terrastroj. „Ak zákazník predloží ponuku konkurenčnej firmy, iná firma ponúkne automaticky napríklad tisíceurovú zľavu. To už nemá s etikou nič spoločné,“ povedal.

Prezident Doprastavu Dušan Mráz poukazuje na to, že zákazníkov už takmer vôbec nezaujíma estetika stavby, ale iba cena a rýchlosť dodávky, a to aj za cenu prekračovania technických noriem. „Sú ochotní povedať nám, že nemusíme dať na dielo záruku,“ tvrdí Mráz.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 694
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 969
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 119
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 849
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 694
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 489
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 087
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 060
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 854
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 476

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

KĽDR sa vracia ku Kube, môže jej pomôcť so zbraňami

Spolupráca z čias Studenej vojny sa opakuje, Severná Kórea sa vracia k dávnemu spojencovi.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.