Stavbári čakajú ďalší prepad

Neistota v eurozóne a slabý dopyt môžu na budúci rok pripraviť o prácu tisíce ľudí.

Veľké infraštruktúrne projekty stopne pád vlády, tvrdia stavbári.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR)

Stavebníctvo u nás počíta s poklesom. Problémy môžu mať plánované aj rozostavané projekty.

BRATISLAVA. Slovenské stavebníctvo by sa v budúcom roku mohlo prepadnúť na úroveň roka 2005. Odvetvie u nás totiž na budúci rok čaká pokles, s akým pred niekoľkými mesiacmi stavebné spoločnosti nepočítali.

Ak ešte v auguste predpokladali, že sektor porastie takmer o dve percentá, teraz už hovoria o poklese o 7,1 percenta. Vyplýva to z analýzy, ktorú robila spoločnosť CEEC Research zameriavajúca sa na prieskumy v stavebníctve s KPMG Slovensko.

Negatívne scenáre očakávajú podľa analýzy tri štvrtiny stavbárov. Ak sa naplnia, o prácu by mohlo v budúcom roku prísť vyše šesťtisíc ľudí, tvrdí šéf Zväzu stavebných podnikateľov Zsolt Lukáč.

Budú znova PPP diaľnice?

„Pád slovenskej vlády a zhoršujúci sa celoeurópsky ekonomický výhľad spôsobili výraznú zmenu v predchádzajúcich mierne optimistických víziách riaditeľov stavebných spoločností na rok 2012,“ vysvetľuje Jiří Vacek, riaditeľ CEEC Research.

info
Stavebníctvo
Ako sa vyvíja
  • v októbri 2011 klesla stavebná produkcia medziročne o 1 %,
  • vlani v októbri rástla medziročne o 4,1 %,
  • v októbri 2011 pracovalo v sektore 174 210 ľudí, ich počet medziročne klesol o 6639 ľudí.

    www.statistics.sk

Päťpercentný pokles objemu stavebnej výroby oproti tomuto roku očakáva Miroslav Lapuník, obchodný riaditeľ Metrostavu.

Odôvodnil to aj tým, že zo strany súkromného sektora sa znížil dopyt a to práve pre neistú situáciu na finančnom trhu eurozóny. Pád vlády zastaví naštartované projekty.

Dlho potrvá, kým sa po nástupe novej vlády rozbehnú, vraví Peter Knap, šéf firmy Terrastroj, ktorá dodáva stavebné stroje.

Hrozí to podľa neho aj v prípade megazákazky na tunel Višňové, ktorá má predpokladanú hodnotu 900 miliónov eur.

Na jeho výstavbu síce ministerstvo dopravy vyhlásilo súťaž, no Knap sa obáva, že nová vláda ju môže zrušiť a vrátiť sa k PPP. Kým sa stavba naštartuje, môže prejsť veľa času, hovorí.

Lukáč s tým súhlasí: „Súčasný zákon o verejnom obstarávaní umožňuje z rôznych, až nezmyselných dôvodov rušiť súťaže.“

Konkurencia tlačí na ceny

Problémy môžu byť aj s tými projektmi, ktoré sú už rozbehnuté. „V rokoch 2012 a 2013 očakávam prvé problémy na niektorých veľkých projektoch, ktoré boli vysúťažené za neprimerane nízke ceny,“ povedal Pavol Kováčik, predseda predstavenstva spoločnosti Inžinierske stavby Košice.

Medzi také projekty by mohla patriť aj výstavba niekoľkých úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom. Stavbári totiž tvrdia, že ceny, s ktorými prišli víťazi, a sú aj o polovicu nižšie, než predpokladal štát, môžu stavbu D1 ohroziť.

To by mohlo v praxi znamenať, že stavebná firma nedokáže diaľnicu postaviť alebo napríklad skrachuje, naznačil možné negatívne scenáre vývoja Lukáč.

Stavbári sú schopní zájsť v konkurenčnom boji ďaleko, tvrdí Knap z firmy Terrastroj. „Ak zákazník predloží ponuku konkurenčnej firmy, iná firma ponúkne automaticky napríklad tisíceurovú zľavu. To už nemá s etikou nič spoločné,“ povedal.

Prezident Doprastavu Dušan Mráz poukazuje na to, že zákazníkov už takmer vôbec nezaujíma estetika stavby, ale iba cena a rýchlosť dodávky, a to aj za cenu prekračovania technických noriem. „Sú ochotní povedať nám, že nemusíme dať na dielo záruku,“ tvrdí Mráz.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 287
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 560
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 503
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 172
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 776
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 527
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 926
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 902
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 968
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 763

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek.

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Neprehliadnite tiež

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.