Pred 10 rokmi zbankrotovala Argentína, teraz prudko rastie

Desať rokov po štátnom bankrote rastie argentínska ekonomika takmer čínskym tempom.

Argentína zažila pred desiatimi rokmi svoju najťažšiu hospodársku krízu.

BUENOS AIRES. Kríza donútila zrušiť viazanosť pesa na dolár a o niekoľko rokov krajina vyrokovala reštrukturalizáciu s výrazným odpisom dlhu.

Argentína zažila pred 10 rokmi svoju najťažšiu hospodársku krízu. Štátny bankrot na konci roka 2001 mal veľké politické a sociálne následky so zničujúcimi dosahmi na stabilitu krajiny. Napriek tomu len niekoľko rokov potom začala ekonomika rásť, pričom tento cyklus trvá dodnes.

Už v roku 2005 argentínsky hrubý domáci produkt (HDP) prekonal úrovne spred krízy. Demokratický systém sa udržal a nezamestnanosť a chudoba sa výrazne znížili.

Argentína po traumatickej hyperinflácii naviazala od roku 1991 svoju menu na dolár. Stabilná parita však za prezidentovania Carlosa Menéma nepriniesla želanú rovnováhu ostatných makroekonomických indikátorov. Argentína sa navyše naviazaním meny na dolár pripravila o to, aby mohla reagovať na negatívny vývoj v zahraničí devalváciou alebo znehodnotením meny.

V čase recesie v roku 1999 vyhral voľby Fernando de la Rúa, ktorý sa stal obetným baránkom krízy. Pod silným tlakom Medzinárodného menového fondu (MMF) sa vláda opakovane snažila napriek rastúcim dlhom ozdraviť verejné financie znižovaním výdavkov a zvyšovaním daní. Opatrenia narážali na ostrý odpor odborov a občanov.

Kritické boli parlamentné voľby v októbri 2001. Vyše 40 % voličov nešlo hlasovať alebo odovzdalo neplatné hlasy. Roztrieštenú koalíciu podporilo len 12 % voličov.

V tejto situácii krízu vyostril prudký odlev kapitálu. MMF odmietol poskytnúť krajine nový úver, pretože vláda nedokázala znížiť deficit na nulu. Minister financií Domingo Cavallo v tejto situácii zablokoval všetky bankové účty, súkromné osoby si mohli týždenne vybrať maximálne 250 pesos.

Občania vyšli do ulíc, rabovali obchody a útočili na banky. Napätie sa stupňovalo. Vláda vyhlásila výnimočný stav, dosiahla však len to, že na protestoch sa zúčastňovalo ešte viac demonštrantov. O život prišlo viac než 40 ľudí. Prezident de la Rúa rezignoval 20. decembra 2001. Po ňom sa v rýchlom slede vystriedalo niekoľko dočasných prezidentov, pričom jeden z nich Adolfo Rodríguez Saá 23. decembra vyhlásil štátny bankrot. Argentína už totiž nemala na vyrovnanie splatných zahraničných dlhov.

O dva týždne neskôr peso voči doláru devalvovalo o 40 % a potom sa postupne kurz prepadol až na 1 ku 4. Aj napriek pomerne dlhej inkubačnej dobe prebiehala kríza potom veľmi rýchlo.

Néstor Kirchner, ktorý bol prezidentom v rokoch 2003 až 2007, uskutočnil reštrukturalizáciu dlhu, ktorú akceptovalo viac než 90 % súkromných investorov. Argentína ešte stále musí splatiť dlhy voči Parížskemu klubu, to znamená dlhy voči štátom. Aj napriek niektorým gestám sa zdá, že vláda sa s tým neponáhľa.

Vylúčenie Argentíny z medzinárodných finančných trhov sťažilo krajine financovanie niektorých infraštruktúrnych projektov. Zároveň to však znamená, že sa jej nedotýka aktuálna kríza. Motorom rastu argentínskej ekonomiky bol v uplynulých 8 rokoch vývoz do Číny a Brazílie. V rokoch 2003 až 2007 medziročné tempo rastu ekonomiky dosiahlo 5 rokov po sebe okolo 9 % a 7 % v roku 2008. V roku 2009 zasiahla aj Argentínu kríza a rast sa spomalil na 0,8 %. Vlani už expandovala o 8,5 % a v 3. kvartáli tohto roka dosiahol medziročný rast 9,3 %. V najbližších dvoch rokoch sa počíta so spomalením rastu približne na 4 %.

Pri vysokej inflácii (vyše 20 % ročne), opäť nadhodnotenej mene a klesajúcich prebytkoch na štátnych kontách zostáva otázkou, ako vláda zabrzdí spotrebu na domácom trhu, ktorá stimuluje dovoz.

Prvými opatreniami v tomto smere sú nedávno ohlásené krátenia štátnych subvencií na elektrinu, plyn a vodu rovnako ako na verejnú dopravu, ktoré boli zavedené v čase krízy, aby utlmili negatívny vplyv devalvácie z roku 2002 na platy. Opäť rastie sociálne napätie.

Šéf odborov Hugo Moyano, ktorý bol ešte prednedávnom spojencom vlády, varoval, že zamestnanci budú bojovať o svoje práva. Ale so 4-% rastom stále zostáva Argentíne dostatočne veľký manévrovací priestor, ktorý jej mnohé vlády dnes môžu len závidieť.

Informovala o tom agentúra DPA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 346
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 193
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 496
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 155
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 461
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 347
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 292
  8. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 204
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 129
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 064

Téma: Medzinárodný menový fond


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Niekto mohol akceptovať, že pre Bratislavu je hlavné letisko Viedeň, niekto to akceptovať nemusel, vraví šéf portálu euractiv Radovan Geist.

SVET

Pomáha aj NASA. Nájdu stratenú ponorku v rozbúrenom mori?

Ak sa ponorka potopila, námorníkom zostal vzduch len na pár dní.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Neprehliadnite tiež

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.

Finančný výbor schválil niekoľko zmien v novele zákona o dani z príjmov

Jednou zo zmien je, že kritériom pre určenie daňovej rezidencie fyzickej osoby bude bydlisko.