V IC vlakoch budú odškodňovať za zimu i meškanie

Od januára 2012 sa mení spôsob financovania IC vlakov. Nebudú už dotované zo štátneho rozpočtu, musia si na seba zarobiť samé.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Cestujúci v InterCity (IC) vlakoch budú mať od januára 2012 vyššie práva.

Po tom, ako začnú IC vlaky jazdiť na komerčnej báze, posilnia sa aj výhody pasažierov využívajúcich ich služby.

Cestujúci tak budú môcť žiadať odškodnenie napríklad za meškajúci vlak či priveľkú zimu alebo teplo vo vozňoch.

"Chceme ľuďom zabezpečiť vyššiu kvalitu. To znamená, že ich budeme napríklad odškodňovať za nevykúrený vozeň, čo bude nad rámec súčasného prepravného poriadku," priblížil generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Pavel Kravec.

Ak teda od januára klesne pasažierom v IC vlakoch teplota pod 15 stupňov Celzia, majú nárok na vrátenie polovice cestovného.

Rovnako majú právo na 50 percent cestovného aj v prípade, ak teplota vo vozni stúpne nad 30 stupňov Celzia.

"Nárok na odškodnenie nevzniká za predpokladu, ak možno cestujúceho presunúť na iné miesto vo vlaku," upozorňuje však železničný dopravca v prepravnom poriadku pre IC vlaky.

Odškodnenie podľa dĺžky meškania

Väčšie výhody budú mať ľudia aj pri meškaní IC vlakov. Kým doteraz mali pri meškaní nad 60 minút nárok len na vrátenie IC príplatku, po novom bude dopravca odškodňovať aj percentom z cestovného.

Ak teda bude IC vlak od januára meškať od 60 do 119 minút, ľudia budú mať nárok na vrátenie štvrtiny cestovného a občerstvenie v hodnote 1 euro.

Ak bude vlak meškať 120 minút a viac, cestujúci budú mať nárok na vrátenie polovice z ceny cestovného a občerstvenie v hodnote 2 eurá.

Ak zároveň ľudia pre meškanie vlaku stratia posledný prípoj a musia sa dopraviť do cieľovej stanice iným dopravným prostriedkom, ZSSK im preplatí náklady s tým spojené do výšky maximálne 10 eur.

Rovnako aj v prípade nákladov na hotelové ubytovanie im dopravca preplatí najviac 20 eur.

Samozrejme, že nárok na odškodnenie pri meškaní cestujúcim zaniká, ak vlak mešká napríklad z dôvodu prírodnej katastrofy alebo nehody na trati, ako aj pri stavebných prácach a údržbe na trati alebo v prípade vopred ohláseného štrajku.

Vlaky si musia na seba zarobiť

Od januára 2012 sa totiž mení spôsob financovania IC vlakov. Nebudú už dotované zo štátneho rozpočtu, budú si musieť na seba zarobiť samé.

Osobný dopravca sa tak aj takýmto spôsobom rozhodol zvýšiť počet cestujúcich vo vlakoch, prípadne si udržať ich záujem. Zároveň sa však od januára mení spôsob kupovania lístkov na tieto vlaky.

Ceny sa budú odvíjať od toho, v akom predstihu pred cestou si ich cestujúci objednajú.

Ak si pasažieri kúpia cestovné lístky len niekoľko dní pred odchodom vlaku, vyjdú ich drahšie ako v súčasnosti.

Ak tak spravia v dostatočnom predstihu, môže ich cesta stáť aj menej ako doteraz.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Equadiff 2017 – svetová konferencia o diferenciálnych rovniciach
  2. Priemerné ceny bytov v júni boli vyššie ako pred rokom
  3. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  4. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  5. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  6. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  7. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  8. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  9. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  10. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 551
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 756
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 382
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 106
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 830
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 661
  7. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku 2 621
  8. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 616
  9. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 168
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 104

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ľutujem, že som vám zabil brata

Aké ponaučenia sa dajú odniesť zo straty blízkeho?

KOŠICE KORZÁR

Vodárne predali pozemky developerovi. Ich šéf tam kúpil 24 bytov

Hreha: Byty sú moja súkromná vec.

TV

Lúčničiari naposledy vzdali hold majstrovi Nosáľovi

Posledná rozlúčka s profesorom sa konala v národnom divadle.

Neprehliadnite tiež

Cestujete do Chorvátska? Cesta sa vám môže predĺžiť kvôli prázdninám

Začínajúce a končiace prázdniny v niektorých nemeckých spolkových krajinách môžu skomplikovať cestu k moru.

Operátor O2 môže naďalej používať svoje meno, zaplatil za to milióny

Pôvodný majiteľ dovolil českému a slovenskému operátorovi O2, aby svoj názov používal ďalšie roky.

Bratislavskí taxikári idú štrajkovať, podporia ich aj kolegovia z Prahy

Taxikári chcú upozorniť na ignorovanie zákonov v oblasti taxi služieb.

Situácia s lykožrútom je kritická, lesníci evidujú rekordné odchyty

Podmienky v smrekových porastoch sa stávajú kritické.