V IC vlakoch budú odškodňovať za zimu i meškanie

Od januára 2012 sa mení spôsob financovania IC vlakov. Nebudú už dotované zo štátneho rozpočtu, musia si na seba zarobiť samé.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Cestujúci v InterCity (IC) vlakoch budú mať od januára 2012 vyššie práva.

Po tom, ako začnú IC vlaky jazdiť na komerčnej báze, posilnia sa aj výhody pasažierov využívajúcich ich služby.

Cestujúci tak budú môcť žiadať odškodnenie napríklad za meškajúci vlak či priveľkú zimu alebo teplo vo vozňoch.

"Chceme ľuďom zabezpečiť vyššiu kvalitu. To znamená, že ich budeme napríklad odškodňovať za nevykúrený vozeň, čo bude nad rámec súčasného prepravného poriadku," priblížil generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Pavel Kravec.

Ak teda od januára klesne pasažierom v IC vlakoch teplota pod 15 stupňov Celzia, majú nárok na vrátenie polovice cestovného.

Rovnako majú právo na 50 percent cestovného aj v prípade, ak teplota vo vozni stúpne nad 30 stupňov Celzia.

"Nárok na odškodnenie nevzniká za predpokladu, ak možno cestujúceho presunúť na iné miesto vo vlaku," upozorňuje však železničný dopravca v prepravnom poriadku pre IC vlaky.

Odškodnenie podľa dĺžky meškania

Väčšie výhody budú mať ľudia aj pri meškaní IC vlakov. Kým doteraz mali pri meškaní nad 60 minút nárok len na vrátenie IC príplatku, po novom bude dopravca odškodňovať aj percentom z cestovného.

Ak teda bude IC vlak od januára meškať od 60 do 119 minút, ľudia budú mať nárok na vrátenie štvrtiny cestovného a občerstvenie v hodnote 1 euro.

Ak bude vlak meškať 120 minút a viac, cestujúci budú mať nárok na vrátenie polovice z ceny cestovného a občerstvenie v hodnote 2 eurá.

Ak zároveň ľudia pre meškanie vlaku stratia posledný prípoj a musia sa dopraviť do cieľovej stanice iným dopravným prostriedkom, ZSSK im preplatí náklady s tým spojené do výšky maximálne 10 eur.

Rovnako aj v prípade nákladov na hotelové ubytovanie im dopravca preplatí najviac 20 eur.

Samozrejme, že nárok na odškodnenie pri meškaní cestujúcim zaniká, ak vlak mešká napríklad z dôvodu prírodnej katastrofy alebo nehody na trati, ako aj pri stavebných prácach a údržbe na trati alebo v prípade vopred ohláseného štrajku.

Vlaky si musia na seba zarobiť

Od januára 2012 sa totiž mení spôsob financovania IC vlakov. Nebudú už dotované zo štátneho rozpočtu, budú si musieť na seba zarobiť samé.

Osobný dopravca sa tak aj takýmto spôsobom rozhodol zvýšiť počet cestujúcich vo vlakoch, prípadne si udržať ich záujem. Zároveň sa však od januára mení spôsob kupovania lístkov na tieto vlaky.

Ceny sa budú odvíjať od toho, v akom predstihu pred cestou si ich cestujúci objednajú.

Ak si pasažieri kúpia cestovné lístky len niekoľko dní pred odchodom vlaku, vyjdú ich drahšie ako v súčasnosti.

Ak tak spravia v dostatočnom predstihu, môže ich cesta stáť aj menej ako doteraz.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 12 191
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 233
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 4 418
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 678
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 278
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 099
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 966
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 630
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 490
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 401

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ocenený psychológ o Rómoch: Ak sú v partii, je tam bašavel a robia

Keď má človek motyku v ruke, pomáha mu to vymotať sa z ťažkostí, hovorí psychológ Štefan Straka, ktorý učí Rómov ekologickému záhradníčeniu.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Neprehliadnite tiež

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.

Siemens plánuje zrušiť takmer sedemtisíc pracovných miest na celom svete

Spoločnosť Siemens konštatovala, že zisk z produkcie elektriny a plynu prudko klesol.

Fico ustupuje pekárom pri nočnej práci, najsilnejší je Babiš

Na Slovensku pracuje v noci štvrť milióna ľudí.