Hamburgu a Rotterdamu začínajú konkurovať prístavy v južnej Európe

Najviac sa spoločnosti začínajú sústreďovať na taliansky prístav Terst. Lode sa k nemu dostanú o sedem dní skôr než do Hamburgu.

(Zdroj: TASR/AP)

RÍM. Prístavy Jadranského mora majú šancu ukrojiť v najbližšom období z obchodu európskym jednotkám ako Hamburg a Rotterdam.

Umožňuje im to zmodernizované železničné prepojenie, ktoré urýchľuje vykládku tovaru z lodí a dokončenie dodávky po súši.

Najviac sa kontajnerové spoločnosti začínajú sústreďovať na taliansky prístav Terst. Ten je od Singapuru, druhého najväčšieho prístavu v Ázii, vzdialený 22,5 dňa cesty.

Lode sa tak k nemu podľa spoločnosti A. P. Moeller-Maersk, vlastníka najväčšieho kontajnerového prepravcu na svete, dostanú o sedem dní skôr než do Hamburgu.

Ušetria čas aj pohonné látky

Aj keď niečo ešte z lehoty dodávky zaberie cesta vlakom, pre lodiarske firmy je to stále výhodnejšie, a to aj v prípade, že tovar sa musí dostať na sever.

Lode totiž môžu po preplávaní Suezským prieplavom spomaliť a ušetriť pohonné látky.

Tento trend bude podľa analytikov pokračovať, keďže juhoeurópske vlády zápasiace s dlhovou krízou plánujú podporiť ekonomiku aj investíciami do železničnej infraštruktúry.

"V nasledujúcich rokoch bude podiel severnej Európy na tomto trhu stále viac ohrozovaný, pretože čoraz viac nákladných lodí smeruje do juhoeurópskych prístavov," povedal Michael Garratt zo spoločnosti Box Trade Intelligence.

Čas, ktorý lodiarske firmy ušetria v porovnaní s trasou cez Gibraltársku úžinu do Severného mora, im umožní nielen skôr dodať tovar, no v niektorých prípadoch umožní spomaliť plavbu a ušetriť pohonné látky bez toho, aby to ovplyvnilo čas dodávky.

Presunutie časti lodiarskeho biznisu na juh Európy dáva veľké šance na vyššie zisky prístavom práve v krajinách, ktoré zápasia s dôsledkami dlhovej krízy v eurozóne.

Na druhej strane, aj lodiarske firmy, ktoré v predchádzajúcich rokoch nakúpili veľké obchodné lode, teraz hľadajú riešenia, ako vykompenzovať nízke prepravné sadzby a marže.

Objem prepravy stúpa

Zatiaľ čo objem prepravy v Európe vzrástol za prvých 10 mesiacov medziročne o 4,5 percenta, prepravná kapacita lodí až o 8 percent.

Ešte horší by mal byť podľa firmy Alphaliner rok 2012, keď by preprava mala vzrásť o 3,1 percenta, no kapacita až o 10 percent.

Terst momentálne zabezpečuje prekládku tovarov z lodí na železnicu určených pre Nemecko, Rakúsko, Slovensko a Českú republiku, no začína sa zameriavať aj na severnejšie položené krajiny ako Poľsko.

To je pritom dôležitým odbytovým trhom pre Hamburg. Taliani uvažujú aj o získaní podielu na trhu s tovarmi určenými pre Mníchov, ktorý je domovom takých firiem ako automobilky BMW, MAN a spoločnosť Siemens.

Mníchov je od Terstu vzdialený 322 kilometrov, čo je zhruba polovičná vzdialenosť v porovnaní s Hamburgom či Rotterdamom.

Informovala o tom agentúra Bloomberg.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  7. Splnený sen
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  10. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  1. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  2. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  7. Vysoká hra o súdne trovy
  8. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 105
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 059
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 582
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 254
  5. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 2 992
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 543
  7. Splnený sen 2 094
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 525
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 304
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 083

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odsúdili prvých exministrov. Za nástenku dostali dlhoročné tresty Janušek a Štefanov

Exministri výstavby za SNS budú jediní odsúdení za kauzu nástenkový tender.

KOMENTÁRE

Rusi majú radi teplo. Moja žena spí v ponožkách

Marc Bennetts je jedným z top pozorovateľov ruskej reality.

KOŠICE KORZÁR

Reklamka obvineného dodávala mestu aj tričká I love Košice

Od mesta mala najprv jednu zákazku za druhou.

Neprehliadnite tiež

Slovákov najviac zaťažujú náklady na bývanie

Najväčšiu ťarchu osobných nákladov na bývanie pri porovnaní príjmu a výdavku pociťujú v Trnavskom kraji.

Poslanci zatarasili cestu špekulantom. Poľnohospodárske pozemky budú mať väčšiu ochranu

Novela má od mája budúceho roka zabezpečiť vyššiu ochranu poľnohospodárskej a lesnej pôdy pred špekulantmi.

Tri slovenské automobilky patria k najväčším v rámci regiónu

Najväčšou automobilkou v regióne strednej a východnej Európy je Škoda Auto, druhé miesto patrí spoločnosti Volkswagen Slovakia.

Pred 30 rokmi došlo na newyorskej burze ku krachu cenných papierov

Americké akcie stratili 19. októbra 1987 zo svojej hodnoty spolu asi miliardu dolárov.