Hamburgu a Rotterdamu začínajú konkurovať prístavy v južnej Európe

Najviac sa spoločnosti začínajú sústreďovať na taliansky prístav Terst. Lode sa k nemu dostanú o sedem dní skôr než do Hamburgu.

(Zdroj: TASR/AP)

RÍM. Prístavy Jadranského mora majú šancu ukrojiť v najbližšom období z obchodu európskym jednotkám ako Hamburg a Rotterdam.

Umožňuje im to zmodernizované železničné prepojenie, ktoré urýchľuje vykládku tovaru z lodí a dokončenie dodávky po súši.

Najviac sa kontajnerové spoločnosti začínajú sústreďovať na taliansky prístav Terst. Ten je od Singapuru, druhého najväčšieho prístavu v Ázii, vzdialený 22,5 dňa cesty.

Lode sa tak k nemu podľa spoločnosti A. P. Moeller-Maersk, vlastníka najväčšieho kontajnerového prepravcu na svete, dostanú o sedem dní skôr než do Hamburgu.

Ušetria čas aj pohonné látky

Aj keď niečo ešte z lehoty dodávky zaberie cesta vlakom, pre lodiarske firmy je to stále výhodnejšie, a to aj v prípade, že tovar sa musí dostať na sever.

Lode totiž môžu po preplávaní Suezským prieplavom spomaliť a ušetriť pohonné látky.

Tento trend bude podľa analytikov pokračovať, keďže juhoeurópske vlády zápasiace s dlhovou krízou plánujú podporiť ekonomiku aj investíciami do železničnej infraštruktúry.

"V nasledujúcich rokoch bude podiel severnej Európy na tomto trhu stále viac ohrozovaný, pretože čoraz viac nákladných lodí smeruje do juhoeurópskych prístavov," povedal Michael Garratt zo spoločnosti Box Trade Intelligence.

Čas, ktorý lodiarske firmy ušetria v porovnaní s trasou cez Gibraltársku úžinu do Severného mora, im umožní nielen skôr dodať tovar, no v niektorých prípadoch umožní spomaliť plavbu a ušetriť pohonné látky bez toho, aby to ovplyvnilo čas dodávky.

Presunutie časti lodiarskeho biznisu na juh Európy dáva veľké šance na vyššie zisky prístavom práve v krajinách, ktoré zápasia s dôsledkami dlhovej krízy v eurozóne.

Na druhej strane, aj lodiarske firmy, ktoré v predchádzajúcich rokoch nakúpili veľké obchodné lode, teraz hľadajú riešenia, ako vykompenzovať nízke prepravné sadzby a marže.

Objem prepravy stúpa

Zatiaľ čo objem prepravy v Európe vzrástol za prvých 10 mesiacov medziročne o 4,5 percenta, prepravná kapacita lodí až o 8 percent.

Ešte horší by mal byť podľa firmy Alphaliner rok 2012, keď by preprava mala vzrásť o 3,1 percenta, no kapacita až o 10 percent.

Terst momentálne zabezpečuje prekládku tovarov z lodí na železnicu určených pre Nemecko, Rakúsko, Slovensko a Českú republiku, no začína sa zameriavať aj na severnejšie položené krajiny ako Poľsko.

To je pritom dôležitým odbytovým trhom pre Hamburg. Taliani uvažujú aj o získaní podielu na trhu s tovarmi určenými pre Mníchov, ktorý je domovom takých firiem ako automobilky BMW, MAN a spoločnosť Siemens.

Mníchov je od Terstu vzdialený 322 kilometrov, čo je zhruba polovičná vzdialenosť v porovnaní s Hamburgom či Rotterdamom.

Informovala o tom agentúra Bloomberg.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  3. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  4. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  10. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  1. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  2. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  3. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  4. Billa pomáha slabozrakým a nevidiacim s nákupmi už aj v Nitre
  5. Svetový roaming v O2 výhodnejšie
  6. 5 pravidiel ako prenajať nehnuteľnosť
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  8. Hotel Devin Spa centre - relaxation in the intimate atmosphere
  9. The Horizont Resort **** - fun and wellness
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 25 490
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 134
  3. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 14 110
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 10 840
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 932
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 926
  7. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 928
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 794
  9. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 4 022
  10. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova 2 506

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Slovensko by na czexite niečo zarobilo. Ale zároveň by veľa stratilo

Českí voliči sú majstrami v tom, ako z čertov namaľovaných na stenu urobiť politickú realitu.

KOMENTÁRE

Trafikanti reformy neurobia (píše Ivan Mikloš)

Patríme medzi úspešné postkomunistické krajiny, ale zdroje vyprchávajú.

DOMOV

Chcel si vziať život. Záchranka ho nechala tak, do rána zomrel

Úmrtie bezdomovca prešetruje Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.

ŠPORT

Venované všetkým, ktorých naučí Kuzminová plakať

Existujú športové výkony, ktoré dokážu zachrániť ľudský život.

Neprehliadnite tiež

Leo Express sa chystá rozširovať. Plánuje spojiť Bratislavu s Prahou

Plány na spojenie hlavných miest Česka a Slovenska treba chápať v dlhšom časovom horizonte, hovorí analyitk.

Chrípková epidémia ukrajuje ľuďom z príjmu. Náklady majú aj poisťovne

V prípade, že sa človek rozhodne vypísať na práceneschopnosť, tak okrem výdavkov na lieky príde aj o časť mzdy.

Deutsche Bank ruší najmenej štvrť tisíca miest v investičnom bankovníctve

Banka už v roku 2015 oznámila plán rozsiahleho prepúšťania.

Zákazku na prevádzku kompy vo Vojke získal Slovenský vodohospodársky podnik

Štátny podnik v minulosti prevádzkoval kompu v prepočte za 490 tis. eur ročne.

Pellegriniho úrad pripravil návrh zákona pre menej administratívy

Ľudia by podľa nového zákona nemuseli dokladovať úradom údaje, ktoré si vedia overiť.