Hamburgu a Rotterdamu začínajú konkurovať prístavy v južnej Európe

Najviac sa spoločnosti začínajú sústreďovať na taliansky prístav Terst. Lode sa k nemu dostanú o sedem dní skôr než do Hamburgu.

(Zdroj: TASR/AP)

RÍM. Prístavy Jadranského mora majú šancu ukrojiť v najbližšom období z obchodu európskym jednotkám ako Hamburg a Rotterdam.

Umožňuje im to zmodernizované železničné prepojenie, ktoré urýchľuje vykládku tovaru z lodí a dokončenie dodávky po súši.

Najviac sa kontajnerové spoločnosti začínajú sústreďovať na taliansky prístav Terst. Ten je od Singapuru, druhého najväčšieho prístavu v Ázii, vzdialený 22,5 dňa cesty.

Lode sa tak k nemu podľa spoločnosti A. P. Moeller-Maersk, vlastníka najväčšieho kontajnerového prepravcu na svete, dostanú o sedem dní skôr než do Hamburgu.

Ušetria čas aj pohonné látky

Aj keď niečo ešte z lehoty dodávky zaberie cesta vlakom, pre lodiarske firmy je to stále výhodnejšie, a to aj v prípade, že tovar sa musí dostať na sever.

Lode totiž môžu po preplávaní Suezským prieplavom spomaliť a ušetriť pohonné látky.

Tento trend bude podľa analytikov pokračovať, keďže juhoeurópske vlády zápasiace s dlhovou krízou plánujú podporiť ekonomiku aj investíciami do železničnej infraštruktúry.

"V nasledujúcich rokoch bude podiel severnej Európy na tomto trhu stále viac ohrozovaný, pretože čoraz viac nákladných lodí smeruje do juhoeurópskych prístavov," povedal Michael Garratt zo spoločnosti Box Trade Intelligence.

Čas, ktorý lodiarske firmy ušetria v porovnaní s trasou cez Gibraltársku úžinu do Severného mora, im umožní nielen skôr dodať tovar, no v niektorých prípadoch umožní spomaliť plavbu a ušetriť pohonné látky bez toho, aby to ovplyvnilo čas dodávky.

Presunutie časti lodiarskeho biznisu na juh Európy dáva veľké šance na vyššie zisky prístavom práve v krajinách, ktoré zápasia s dôsledkami dlhovej krízy v eurozóne.

Na druhej strane, aj lodiarske firmy, ktoré v predchádzajúcich rokoch nakúpili veľké obchodné lode, teraz hľadajú riešenia, ako vykompenzovať nízke prepravné sadzby a marže.

Objem prepravy stúpa

Zatiaľ čo objem prepravy v Európe vzrástol za prvých 10 mesiacov medziročne o 4,5 percenta, prepravná kapacita lodí až o 8 percent.

Ešte horší by mal byť podľa firmy Alphaliner rok 2012, keď by preprava mala vzrásť o 3,1 percenta, no kapacita až o 10 percent.

Terst momentálne zabezpečuje prekládku tovarov z lodí na železnicu určených pre Nemecko, Rakúsko, Slovensko a Českú republiku, no začína sa zameriavať aj na severnejšie položené krajiny ako Poľsko.

To je pritom dôležitým odbytovým trhom pre Hamburg. Taliani uvažujú aj o získaní podielu na trhu s tovarmi určenými pre Mníchov, ktorý je domovom takých firiem ako automobilky BMW, MAN a spoločnosť Siemens.

Mníchov je od Terstu vzdialený 322 kilometrov, čo je zhruba polovičná vzdialenosť v porovnaní s Hamburgom či Rotterdamom.

Informovala o tom agentúra Bloomberg.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  2. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  5. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  6. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  7. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  8. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  9. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  10. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 15 152
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 725
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 733
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 292
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 827
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 657
  7. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 392
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 918
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 798
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 491

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Prečo Slováci nechcú prísť na MS? Na vine nie sú hráči, tvrdí Staňa

Hokejová reprezentácia nemá pred majstrovstvami sveta ani jedného hráča z NHL.

SVET

Populisti majú ďaleko od porážky. Francúzsku hrozí katastrofa

Macron stále nemá víťazstvo vo voľbách isté.

PLUS

Kňažko: Usadilo sa tu klamstvo a zakráda sa k nám aj strach

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne.

SVET

Preteky v zbrojení? KĽDR sa vyhráža útokmi, Trump presúva armádu

Američania chcú posilniť Južnú Kóreu.

Neprehliadnite tiež

Deutsche Bank viac ako zdvojnásobila svoj zisk

Výsledok prekvapil analytikov.

Rizikom chudoby boli na Slovensku ohrozené státisíce ľudí

V porovnaní s rokom 2015 došlo k miernemu nárastu.

Nezmyselné zákazy aj bezbrehé rozdávanie peňazí. Sedem príkladov, kedy Smer pochybil

Pod vedením ministrov či poslancov za stranu Smer už bolo napísaných, aj prijatých veľa nezmyselných zákonov.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop