Hamburgu a Rotterdamu začínajú konkurovať prístavy v južnej Európe

Najviac sa spoločnosti začínajú sústreďovať na taliansky prístav Terst. Lode sa k nemu dostanú o sedem dní skôr než do Hamburgu.

(Zdroj: TASR/AP)

RÍM. Prístavy Jadranského mora majú šancu ukrojiť v najbližšom období z obchodu európskym jednotkám ako Hamburg a Rotterdam.

Umožňuje im to zmodernizované železničné prepojenie, ktoré urýchľuje vykládku tovaru z lodí a dokončenie dodávky po súši.

Najviac sa kontajnerové spoločnosti začínajú sústreďovať na taliansky prístav Terst. Ten je od Singapuru, druhého najväčšieho prístavu v Ázii, vzdialený 22,5 dňa cesty.

Lode sa tak k nemu podľa spoločnosti A. P. Moeller-Maersk, vlastníka najväčšieho kontajnerového prepravcu na svete, dostanú o sedem dní skôr než do Hamburgu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ušetria čas aj pohonné látky

Aj keď niečo ešte z lehoty dodávky zaberie cesta vlakom, pre lodiarske firmy je to stále výhodnejšie, a to aj v prípade, že tovar sa musí dostať na sever.

Lode totiž môžu po preplávaní Suezským prieplavom spomaliť a ušetriť pohonné látky.

Tento trend bude podľa analytikov pokračovať, keďže juhoeurópske vlády zápasiace s dlhovou krízou plánujú podporiť ekonomiku aj investíciami do železničnej infraštruktúry.

"V nasledujúcich rokoch bude podiel severnej Európy na tomto trhu stále viac ohrozovaný, pretože čoraz viac nákladných lodí smeruje do juhoeurópskych prístavov," povedal Michael Garratt zo spoločnosti Box Trade Intelligence.

Čas, ktorý lodiarske firmy ušetria v porovnaní s trasou cez Gibraltársku úžinu do Severného mora, im umožní nielen skôr dodať tovar, no v niektorých prípadoch umožní spomaliť plavbu a ušetriť pohonné látky bez toho, aby to ovplyvnilo čas dodávky.

Presunutie časti lodiarskeho biznisu na juh Európy dáva veľké šance na vyššie zisky prístavom práve v krajinách, ktoré zápasia s dôsledkami dlhovej krízy v eurozóne.

Na druhej strane, aj lodiarske firmy, ktoré v predchádzajúcich rokoch nakúpili veľké obchodné lode, teraz hľadajú riešenia, ako vykompenzovať nízke prepravné sadzby a marže.

Objem prepravy stúpa

Zatiaľ čo objem prepravy v Európe vzrástol za prvých 10 mesiacov medziročne o 4,5 percenta, prepravná kapacita lodí až o 8 percent.

Ešte horší by mal byť podľa firmy Alphaliner rok 2012, keď by preprava mala vzrásť o 3,1 percenta, no kapacita až o 10 percent.

Terst momentálne zabezpečuje prekládku tovarov z lodí na železnicu určených pre Nemecko, Rakúsko, Slovensko a Českú republiku, no začína sa zameriavať aj na severnejšie položené krajiny ako Poľsko.

To je pritom dôležitým odbytovým trhom pre Hamburg. Taliani uvažujú aj o získaní podielu na trhu s tovarmi určenými pre Mníchov, ktorý je domovom takých firiem ako automobilky BMW, MAN a spoločnosť Siemens.

Mníchov je od Terstu vzdialený 322 kilometrov, čo je zhruba polovičná vzdialenosť v porovnaní s Hamburgom či Rotterdamom.

Informovala o tom agentúra Bloomberg.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 895
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 603
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 10 567
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 591
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 160
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 6 217
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 639
  8. Kreditná karta – áno alebo nie 5 118
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 981
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 2 979

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf UNB: Hnevá ma zlý prístup zdravotníkov k pacientom

Mnohé izby budú dvojlôžkové. So samostatným sociálnym zariadením a so sprchou, vraví šéf UNB.

ŠPECIÁLNE DOBRÉ RÁNO

Špeciálne Dobré ráno: Kto na Slovensku kradne európske peniaze

Z diskusie Za slušné eurofondy.

SVET

Erdogan je varovaním, kde môže skončiť Maďarsko

Erdogan zmenil Turecko za pätnásť rokov.

Neprehliadnite tiež

Kurz eura rastie, obchodníkov upokojilo Taliansko

Dolár klesá, čiastočne na úkor vyššieho záujmu o takzvané komoditné meny.

Ropa výrazne zdražuje, OPEC zvýšil produkciu o milión barelov denne

Analytici tvrdia, že zvýšenie produkcie o milión barelov denne nestačí

Na hypotéku pred sprísnením pravidiel je posledná šancs

Od júla začnú pri pôžičkách platiť viaceré prísnejšie pravidlá.

Nesrovnal stiahol parkovaciu politiku z rokovania

O spustení celomestskej parkovacej politiky v Bratislave mestskí poslanci opäť nerozhodli.

Západné firmy sa o reklamu na majstrovstvách nebijú

Obavy majú najmä firmy z USA, lebo FIFA aj Rusko majú zlú povesť. Reklamný priestor po amerických firmách zabrali najmä spoločnosti z Číny.