Hamburgu a Rotterdamu začínajú konkurovať prístavy v južnej Európe

Najviac sa spoločnosti začínajú sústreďovať na taliansky prístav Terst. Lode sa k nemu dostanú o sedem dní skôr než do Hamburgu.

(Zdroj: TASR/AP)

RÍM. Prístavy Jadranského mora majú šancu ukrojiť v najbližšom období z obchodu európskym jednotkám ako Hamburg a Rotterdam.

Umožňuje im to zmodernizované železničné prepojenie, ktoré urýchľuje vykládku tovaru z lodí a dokončenie dodávky po súši.

Najviac sa kontajnerové spoločnosti začínajú sústreďovať na taliansky prístav Terst. Ten je od Singapuru, druhého najväčšieho prístavu v Ázii, vzdialený 22,5 dňa cesty.

Lode sa tak k nemu podľa spoločnosti A. P. Moeller-Maersk, vlastníka najväčšieho kontajnerového prepravcu na svete, dostanú o sedem dní skôr než do Hamburgu.

Ušetria čas aj pohonné látky

Aj keď niečo ešte z lehoty dodávky zaberie cesta vlakom, pre lodiarske firmy je to stále výhodnejšie, a to aj v prípade, že tovar sa musí dostať na sever.

Lode totiž môžu po preplávaní Suezským prieplavom spomaliť a ušetriť pohonné látky.

Tento trend bude podľa analytikov pokračovať, keďže juhoeurópske vlády zápasiace s dlhovou krízou plánujú podporiť ekonomiku aj investíciami do železničnej infraštruktúry.

"V nasledujúcich rokoch bude podiel severnej Európy na tomto trhu stále viac ohrozovaný, pretože čoraz viac nákladných lodí smeruje do juhoeurópskych prístavov," povedal Michael Garratt zo spoločnosti Box Trade Intelligence.

Čas, ktorý lodiarske firmy ušetria v porovnaní s trasou cez Gibraltársku úžinu do Severného mora, im umožní nielen skôr dodať tovar, no v niektorých prípadoch umožní spomaliť plavbu a ušetriť pohonné látky bez toho, aby to ovplyvnilo čas dodávky.

Presunutie časti lodiarskeho biznisu na juh Európy dáva veľké šance na vyššie zisky prístavom práve v krajinách, ktoré zápasia s dôsledkami dlhovej krízy v eurozóne.

Na druhej strane, aj lodiarske firmy, ktoré v predchádzajúcich rokoch nakúpili veľké obchodné lode, teraz hľadajú riešenia, ako vykompenzovať nízke prepravné sadzby a marže.

Objem prepravy stúpa

Zatiaľ čo objem prepravy v Európe vzrástol za prvých 10 mesiacov medziročne o 4,5 percenta, prepravná kapacita lodí až o 8 percent.

Ešte horší by mal byť podľa firmy Alphaliner rok 2012, keď by preprava mala vzrásť o 3,1 percenta, no kapacita až o 10 percent.

Terst momentálne zabezpečuje prekládku tovarov z lodí na železnicu určených pre Nemecko, Rakúsko, Slovensko a Českú republiku, no začína sa zameriavať aj na severnejšie položené krajiny ako Poľsko.

To je pritom dôležitým odbytovým trhom pre Hamburg. Taliani uvažujú aj o získaní podielu na trhu s tovarmi určenými pre Mníchov, ktorý je domovom takých firiem ako automobilky BMW, MAN a spoločnosť Siemens.

Mníchov je od Terstu vzdialený 322 kilometrov, čo je zhruba polovičná vzdialenosť v porovnaní s Hamburgom či Rotterdamom.

Informovala o tom agentúra Bloomberg.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Legendárna Transsibírska magistrála
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Používate make-up? Potom spozornite
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  7. Vianočný bázar chalaňov
  8. Vianočné mecheche 2017
  9. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  10. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 37 386
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 170
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 987
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 112
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 211
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 189
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 117
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 063
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 949
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 836

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poórovi a jeho ľuďom sa za posledný rok v trnavskej nemocnici darilo

Firmy s väzbami na trnavského podnikateľa dodávajú nemocnici palivo, servisujú počítače a riadia tendre.

KOMENTÁRE

Fico to zabalil, s horúcou kávou si nebude páliť prsty

Aká neopätovaná je náklonnosť kaviarne k Smeru – tam ju predsa nik nemiluje!

Denník SME s knihou Róberta Bezáka

Denník SME pripravil pre vás v utorok 19. decembra špeciálne vydanie.

Neprehliadnite tiež

Saudskoarabský princ kúpil najdrahšiu rezidenčnú nehnuteľnosť sveta

Muhammad bin Salmán zaplatiť za rezidenciu 301 miliónov dolárov.

Štyritisíc na sťahovanie. Znie to veľkolepo, ale príspevok získa málokto

V pozmeňujúcom návrhu poslanci Smeru ukázali, ako by mala vyzerať dotácia pri presťahovaní sa za prácou.

Kilometer diaľnice stojí toľko, čo oprava všetkých jednotiek

Na bežnú údržbu ministerstvo dopravy vyčlenilo len 41 miliónov eur, čo je inak cena jedného kilometra diaľnice D3 pri Čadci.

Poľský senát schválil pozmeňovacie návrhy k zákonu o nedeľnom predaji

Senát schválil zmeny, ktoré špecifikujú predaja v kvetinárstvach, pekárňach a cukrárňach.

Kontrolný ústav sťahuje z trhu niektoré šarže lieku Endiex

V lieku sa môžu nachádzať cudzie častice.