Čína pokračuje v znižovaní výdavkov na železnicu

Opatrenie súvisí s obavami, ktoré vyvolávajú dlhy podniku s najrozsiahlejšou koľajovou sieťou na svete a s pochybnosťami o bezpečnosť vysokorýchlostných súprav.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

PEKING. Čínska vláda oznámila ďalšie zníženie výdavkov na rozvoj železnice.

Peking vynaloží na rozvoj železnice na budúci rok 65 miliárd USD (49,82 miliardy eur). Dnes o tom na priemyselnej konferencii v hlavnom meste informoval minister dopravy Šeng Kuang-cu.

Podľa predchádzajúcich správ mala byť suma na budovanie železničnej infraštruktúry v nasledujúcom roku o 10 miliárd USD vyššia. V roku 2010 sa v krajine na rozvoj koľajovej dopravy vynaložilo 112 miliárd USD.

Číňania rýchlo rozširujú svoju železnicu, ktorej trate dosiahli už 91.000 km. Sú však preťažené osobnými a nákladmi vlakmi. Minister uviedol, že k znižovaniu výdavkov na koľajovú dopravu dochádza preto, lebo sa zvyšujú obavy, či podnik dokáže splatiť svoje obrovské dlhy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Kritici upozorňujú, že úrady vynaložili veľmi veľké sumy na budovanie tratí pre superrýchle vlaky, ale neinvestovalo sa dosť na zvýšenie kvality lacnejších, pomalších dopravných trás, ktoré slúžia stovkám miliónov chudobných obyvateľov krajiny. Tvrdia, že budovanie tratí pre superrýchliky nie je pre chudobnú krajinu vhodné.

Chyby v budovaní tratí zrejme povedú k poklesu tempa rastu ekonomiky, lebo exportéri z vnútrozemia sa s tovarmi budú dostávať k morským prístavom dlho a ťažko.

Dlh železnice dosiahol podľa analytikov súkromného sektora asi 300 miliárd USD . Výnosy z prepravy nákladu a predaja cestovných lístkov na jeho zníženie výraznejšie neprispejú. Kto ho zaplatí, zatiaľ nikto nevie, ale čoraz viac odborníkov predpokladá, že "sekeru" uhradia daňoví poplatníci.

Svetová banka tento týždeň v správe uviedla, že čínske železničné trate sú najvyťaženejšie na svete. Navrhla Pekingu, aby zreformoval systém určovania cien cestovného štátom a aby umožnil manažérom firmy pružne určovať ceny za prepravu osôb a nákladu. Tým by sa železnica stala výnosnejšou.

Po katastrofe superrýchlika 23. júla, pri ktorej zahynulo 40 cestujúcich, minister Šeng oznámil zníženie cestovnej rýchlosti superrýchlikov. V auguste bolo vyhlásené moratórium na realizáciu nových projektov.

Bude trvať až do skončenia analýzy príčin železničného nešťastia a prijatia opatrení na zníženie možnosti opakovania podobných katastrof.

Koncom júla do stojacej súpravy na trati pri Wen-čou narazil zozadu druhý superrýchlik. Šesť vagónov sa vykoľajilo a štyri z nich sa zrútili z vyše 20 metrov vysokého viaduktu. Viac ako 200 cestujúcich v oboch súpravách utrpelo zranenia.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 962
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 897
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 17 718
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 018
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 516
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 638
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 382
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 464
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 100
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 634

Téma: Čína


Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

PLUS

Boli sme u posledného grófa Šternberka zo Šternberka

Po hrade jazdili na trojkolkách, aj robili omše.

AUTO

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

Neprehliadnite tiež

Najnižšia miera nezamestnanosti bola v júni v okrese Galanta

Miera evidovanej nezamestnanosti v júni tohto roku vzrástla na 5,43 percenta.

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.

Rakúski hydinári zápasia s cenovým dumpingom zo zahraničia

V Rakúsku sa počet spracovateľských podnikov v priebehu 15 rokov znížil na polovicu.

Česko zažíva karavanový rozmach, dopyt rastie

Česi si čoraz viac volia dovolenku na domácom trhu namiesto zahraničnej.

Hirošima straší Ružinov už vyše desaťročie

Z projektu Yosaria Plaza zostal len železobetónový skelet.