PEKING. Znamená to, že aj neeurópske letecké spoločnosti, ktoré budú využívať letiská v Európskej únii, si budú musieť od januára kupovať emisné povolenky.
Medzi kritikov tohto kroku patrí aj Čína. Štátna agentúra Sinčua varovala, že EÚ ide o vytvorenie obchodnej bariéry, ktorú chce skryť za ochranu životného prostredia. Takéto rozhodnutie negatívne ovplyvní cestujúcich a celý medzinárodný letecký sektor a podľa nej to môže viesť k obchodnej vojne. Ministerstvo zahraničných vecí však zvolilo pokojnejší tón a vyzvalo Brusel na rokovania o tom, čo by malo nasledovať ďalej.
"Čína už niekoľkokrát dala najavo svoju pozíciu, že nesúhlasí so zahrnutím zahraničných aerolínií do systému obchodovania s emisiami zo strany Bruselu," povedal dnes hovorca čínskeho ministerstva zahraničných vecí Liou Wej-min.
Dodal, že viaceré krajiny vyjadrili svoj nesúhlas s týmto projektom a preto dúfa, že Európa zaujme praktický postoj a bude o probléme rokovať so všetkými stranami vrátane Číny.
Európsky súdny dvor v stredu (21.12.) rozhodol, že Európska únia môže požadovať od aerolínií využívajúcich európske letiská, aby od 1. januára platili za emisie skleníkových plynov.
Podľa súdu, ktorý je najvyššou súdnou inštanciou v EÚ, má Európska únia právo stanoviť všetkým aerolíniám lietajúcim do a z Európy povinnosť kupovať si emisné povolenky. Ako dodal, krok Bruselu je v súlade s medzinárodným právom a neporušuje zákony vzťahujúce sa na suverenitu iných štátov.
Najmä americké letecké spoločnosti sa sťažovali, že EÚ nemôže žiadať ich zaradenie do systému obchodovania s emisiami, keďže nie sú európskymi firmami. Okrem iného sa sťažovali aj na to, že Brusel nemôže žiadať povolenky aj za emisie vyprodukované mimo vzdušného priestoru Európskej únie.
Informovala o tom agentúra Reuters.