Nagy ukázal dôkazy, pri emisiách nepochybil

Envirorezort vyhodnotil ponuky firiem, ktoré chceli štátu radiť pri predaji emisií, správne. Chybu urobili uchádzači.

Minister József Nagy zverejnil ponuky záujemcov o poradenstvo pri predaji emisií.(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Ministerstvo životného prostredia porovnalo ponuky v súťaži na poradcu pri predaji emisných povoleniek korektne.

Úradníci to síce tvrdili už v pondelok, no ministerstvo vtedy odmietlo zverejniť ponuky piatich záujemcov, aby bolo možné ich tvrdenia overiť.

Šéf envirorezortu József Nagy (Most-Híd) sa rozhodol návrhy odmien ukázať. „Nemáme čo skrývať, no zverejniť môžeme len to, čo nám zákon umožňuje,“ odôvodnila zmenu postoja hovorkyňa rezortu Beatrice Hudáková.

Pochybili záujemcovia

Medzinárodnú súťaž mal vyhrať uchádzač, ktorý si vypýta za rady najnižšiu priemernú odmenu.

info
Emisný radca
  • Ministerstvo hľadalo rady pri predaji emisií v Európe a potom v Ázii,
  • víťazom sa stala česká firma Carbon Redux,
  • priemerne by mala získať vyše dvoch miliónov eur,
  • táto odmena vychádza z predpokladu, že Carbon Redux predá jednu emisnú povolenku za 6,5 eura,
  • skutočná odmena tak bude nižšia, dnes sa totiž kvóty predávajú za 3 až 4 eurá.

Dvaja záujemcovia predložili svoje ponuky v podobe priemernej odmeny v eurách, ako to určovali podmienky tendra, zvyšní traja poslali len koeficient na jej výpočet. Takúto ponuku poslal aj víťaz súťaže, firma Carbon Redux.

„Niektorí uviedli koeficient, iní zasa priemernú odmenu za jednu povolenku a niektorí odmenu riadne prepočítali,“ priznala Hudáková.

Úradníci preto čelili podozreniu, že pri prepočítavaní ponúk a ich hodnotení urobili chybu, ktorá mohla ovplyvniť výsledok súťaže, čo sa však nepotvrdilo.

„My nemôžeme postihnúť uchádzačov za to, že niekto to prepočítal a niekto nie,“ dodala Hudáková.

Víťaz vysvetľuje nízku cenu kontaktmi

Carbon Redux si za poradenstvo pri predaji emisií v Európe vypýtal priemerne 312-tisíc eur, čo je oveľa menej ako ďalší záujemcovia. Ostatné ponuky pre Európu totiž presahovali milión eur.

„Naše náklady sú tu nižšie, pretože osobne poznáme takmer všetkých kľúčových ľudí, ktorí v Európe prichádzajú do úvahy ako kupci,“ vysvetľuje majiteľ pražskej firmy Stanislav Kolář.

Za rady pri predaji kvót v Ázii si Carbon Redux vypýtal priemerne asi 1,7 milióna eur, čo sa už výrazne neodlišuje od ostatných ponúk.

Štát zaplatí menej

V skutočnosti však získa česká spoločnosť nižšiu odmenu. Priemerná odmena, na základe ktorej sa ponuky hodnotili, totiž zodpovedá situácii, keby Carbon Redux predal jednu emisnú povolenku za 6,5 eura.

„Táto cena nie je v súčasnosti dosiahnuteľná,“ povedal Kolář, čo potvrdzujú aj ďalší obchodníci s emisiami. Reálna cena sa pohybuje okolo troch až štyroch eur.

Keby Carbon Redux predal napríklad v Európe šesť miliónov povoleniek, jednu za 3,70 eura, jeho reálna odmena by bola len 107­tisíc eur.

Slovensko o predaji emisií už rokuje s viacerými krajinami. Nie na všetkom zarobí česká firma.

Napríklad obchod so Španielmi, ktorí majú záujem asi o sedem miliónov povoleniek, rieši Európska banka pre obnovu a rozvoj. Envirorezort chce v Európe predať celkovo 10 miliónov povoleniek.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 16 943
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 848
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 297
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 071
  5. Kam do tepla v januári? 1 753
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 406
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 397
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 092
  9. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 071
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 900

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

DOMOV

Dobré ráno: Kto zarába na slovenských lesoch

Ako u nás funguje biznis s drevom.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

DOMOV

Manžela jej zatkli komunisti, pracovala pod cudzími menami

Marte Ličkovej udelil prezident Andrej Kiska Rad Ľudovíta Štúra II. triedy.

Neprehliadnite tiež

Odborári z KOVO v trnavskej automobilke odmietli Moderné odbory pre výroky jeho predsedu

Rozbuškou konfliktu malo byť vyjadrenie Smolinského na sociálnej sieti, v ktorom mal napadnúť odborový zväz KOVO ako celok.

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.