Nagy ukázal dôkazy, pri emisiách nepochybil

Envirorezort vyhodnotil ponuky firiem, ktoré chceli štátu radiť pri predaji emisií, správne. Chybu urobili uchádzači.

Minister József Nagy zverejnil ponuky záujemcov o poradenstvo pri predaji emisií.(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Ministerstvo životného prostredia porovnalo ponuky v súťaži na poradcu pri predaji emisných povoleniek korektne.

Úradníci to síce tvrdili už v pondelok, no ministerstvo vtedy odmietlo zverejniť ponuky piatich záujemcov, aby bolo možné ich tvrdenia overiť.

Šéf envirorezortu József Nagy (Most-Híd) sa rozhodol návrhy odmien ukázať. „Nemáme čo skrývať, no zverejniť môžeme len to, čo nám zákon umožňuje,“ odôvodnila zmenu postoja hovorkyňa rezortu Beatrice Hudáková.

Pochybili záujemcovia

Medzinárodnú súťaž mal vyhrať uchádzač, ktorý si vypýta za rady najnižšiu priemernú odmenu.

info
Emisný radca
  • Ministerstvo hľadalo rady pri predaji emisií v Európe a potom v Ázii,
  • víťazom sa stala česká firma Carbon Redux,
  • priemerne by mala získať vyše dvoch miliónov eur,
  • táto odmena vychádza z predpokladu, že Carbon Redux predá jednu emisnú povolenku za 6,5 eura,
  • skutočná odmena tak bude nižšia, dnes sa totiž kvóty predávajú za 3 až 4 eurá.

Dvaja záujemcovia predložili svoje ponuky v podobe priemernej odmeny v eurách, ako to určovali podmienky tendra, zvyšní traja poslali len koeficient na jej výpočet. Takúto ponuku poslal aj víťaz súťaže, firma Carbon Redux.

„Niektorí uviedli koeficient, iní zasa priemernú odmenu za jednu povolenku a niektorí odmenu riadne prepočítali,“ priznala Hudáková.

Úradníci preto čelili podozreniu, že pri prepočítavaní ponúk a ich hodnotení urobili chybu, ktorá mohla ovplyvniť výsledok súťaže, čo sa však nepotvrdilo.

„My nemôžeme postihnúť uchádzačov za to, že niekto to prepočítal a niekto nie,“ dodala Hudáková.

Víťaz vysvetľuje nízku cenu kontaktmi

Carbon Redux si za poradenstvo pri predaji emisií v Európe vypýtal priemerne 312-tisíc eur, čo je oveľa menej ako ďalší záujemcovia. Ostatné ponuky pre Európu totiž presahovali milión eur.

„Naše náklady sú tu nižšie, pretože osobne poznáme takmer všetkých kľúčových ľudí, ktorí v Európe prichádzajú do úvahy ako kupci,“ vysvetľuje majiteľ pražskej firmy Stanislav Kolář.

Za rady pri predaji kvót v Ázii si Carbon Redux vypýtal priemerne asi 1,7 milióna eur, čo sa už výrazne neodlišuje od ostatných ponúk.

Štát zaplatí menej

V skutočnosti však získa česká spoločnosť nižšiu odmenu. Priemerná odmena, na základe ktorej sa ponuky hodnotili, totiž zodpovedá situácii, keby Carbon Redux predal jednu emisnú povolenku za 6,5 eura.

„Táto cena nie je v súčasnosti dosiahnuteľná,“ povedal Kolář, čo potvrdzujú aj ďalší obchodníci s emisiami. Reálna cena sa pohybuje okolo troch až štyroch eur.

Keby Carbon Redux predal napríklad v Európe šesť miliónov povoleniek, jednu za 3,70 eura, jeho reálna odmena by bola len 107­tisíc eur.

Slovensko o predaji emisií už rokuje s viacerými krajinami. Nie na všetkom zarobí česká firma.

Napríklad obchod so Španielmi, ktorí majú záujem asi o sedem miliónov povoleniek, rieši Európska banka pre obnovu a rozvoj. Envirorezort chce v Európe predať celkovo 10 miliónov povoleniek.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 053
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 972
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 889
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 147
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 926
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 136
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 717
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 711
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 403
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 388

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Rusi majú vynikajúcu techniku. Všetko však závisí aj od politiky

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.