BRATISLAVA. Európsky trh s novými autami zažíva útlm. Ich predaj v novembri medziročne poklesol o 3,5 percenta. Predaj u nás sa prepadol ešte výraznejšie – o 8,4 percenta.
Predaje stiahli nadol podľa štatistík Asociácie európskych výrobcov automobilov Taliansko, Portugalsko a Írsko. Všetky sú spájané s možným bankrotom štátu a záchranou z eurovalu.
Dlhová kríza zasahuje
Jedinou výnimkou, ktorá značne znižuje prepad únie, je najväčší automobilový trh v Európe. V Nemecku sa v novembri predalo o desatinu viac áut ako minulý rok.
„Dosahy dlhovej krízy nie sú v krajine výrazné. Nezamestnosť je rekordne nízka a dopyt hlavne po domácich značkách ostal silný,“ vysvetlil pre SME nemecký ekonóm Enzo Weber.
Kým „našim“ automobilkám Volkswagen a Kia sa v Európe darí, obavy vyvoláva PSA Peugeot Citroën, ktorý pri Trnave zamestnáva 3000 ľudí.
„Príčinou sú obavy z dlhovej krízy, ktorá predaj spomalila,“ vysvetľuje hovorkyňa automobilky Ivana Pavelková novembrový prepad predaja v Európe o 13 percent. Od začiatku roka predaj PSA poklesol o osem percent.
Za nižší predaj môže podľa Pavelkovej aj výpadok dodávok bezpečnostných skrutiek z Francúzska. „Tie donútili v septembri a októbri závod zastaviť na niekoľko dní.“
Napriek tomu nábor 800 nových pracovníkov by do polovice budúceho roka nemal byť ohrozený. Už na jar sa v trnavskom závode začnú vyrábať tri nové modely.
Ďalším automobilkám s fabrikami u nás sa darí. Žilinská Kia rástla v Európe o tretinu. „Od minulého roku máme dostatok objednávok. Je pripísaný úspechu modelu Kia Sportage,“ tvrdí hovorca Kie Dušan Dvořák.
Od septembra firma prijala 900 nových ľudí a začiatkom roka chystá nábor na necelú stovku nových zamestnancov. Celkovo tak bude zamestnávať okolo 4000 ľudí.
O budúcnosť sa neobáva ani bratislavský Volkswagen. Pred niekoľkými dňami ohlásil, že počas piatich rokov investuje 1,5 miliardy eur.
Okrem zvarovne, v ktorej chce zamestnávať 1200 ľudí, plánuje vybudovať aj výskumné stredisko zamerané na spájanie ocele a výrobu karosérií.
Ázijské dosahy
Najväčšie prepady zaznamenali ázijské automobilky. Japonskú Hondu tento rok postihli dve katastrofy.
„Najprv to bolo zemetrasenie v Japonsku. Druhou boli októbrové záplavy v Thajsku,“ vysvetľuje prepad o pätinu hovorca spoločnosti Honda Slovakia Ľubomír Konečný. Zaplavená továreň vyradila dodávku dielcov pre výrobu až do polovice decembra.
Mazda pokles o tretinu vysvetľuje obavami z kolapsu eura. „Okrem toho sme zaznamenali nižší záujem zo strany firiem a živnostníkov,“ povedala hovorkyňa Mazdy Markéta Kuklová.
Predaj o pätinu sa znížil značke Mitsubishi. Zuzana Kubíková z firmy to vysvetľuje tým, že ľudia viac šetria a odkladajú tak nákup auta na neskôr.