Odbyt áut viazne. Kríza sa už prejavila

Predaje automobiliek z Ázie potopili októbrové záplavy v Thajsku a japonské cunami.

(Zdroj: Ilustračné - SITA/AP)

BRATISLAVA. Európsky trh s novými autami zažíva útlm. Ich predaj v novembri medziročne poklesol o 3,5 percenta. Predaj u nás sa prepadol ešte výraznejšie – o 8,4 percenta.

Predaje stiahli nadol podľa štatistík Asociácie európskych výrobcov automobilov Taliansko, Portugalsko a Írsko. Všetky sú spájané s možným bankrotom štátu a záchranou z eurovalu.

Dlhová kríza zasahuje

Jedinou výnimkou, ktorá značne znižuje prepad únie, je najväčší automobilový trh v Európe. V Nemecku sa v novembri predalo o desatinu viac áut ako minulý rok.

„Dosahy dlhovej krízy nie sú v krajine výrazné. Nezamestnosť je rekordne nízka a dopyt hlavne po domácich značkách ostal silný,“ vysvetlil pre SME nemecký ekonóm Enzo Weber.

Kým „našim“ automobilkám Volkswagen a Kia sa v Európe darí, obavy vyvoláva PSA Peugeot Citroën, ktorý pri Trnave zamestnáva 3000 ľudí.

„Príčinou sú obavy z dlhovej krízy, ktorá predaj spomalila,“ vysvetľuje hovorkyňa automobilky Ivana Pavelková novembrový prepad predaja v Európe o 13 percent. Od začiatku roka predaj PSA poklesol o osem percent.

Za nižší predaj môže podľa Pavelkovej aj výpadok dodávok bezpečnostných skrutiek z Francúzska. „Tie donútili v septembri a októbri závod zastaviť na niekoľko dní.“

Napriek tomu nábor 800 nových pracovníkov by do polovice budúceho roka nemal byť ohrozený. Už na jar sa v trnavskom závode začnú vyrábať tri nové modely.

Ďalším automobilkám s fabrikami u nás sa darí. Žilinská Kia rástla v Európe o tretinu. „Od minulého roku máme dostatok objednávok. Je pripísaný úspechu modelu Kia Sportage,“ tvrdí hovorca Kie Dušan Dvořák.

Od septembra firma prijala 900 nových ľudí a začiatkom roka chystá nábor na necelú stovku nových zamestnancov. Celkovo tak bude zamestnávať okolo 4000 ľudí.

O budúcnosť sa neobáva ani bratislavský Volkswagen. Pred niekoľkými dňami ohlásil, že počas piatich rokov investuje 1,5 miliardy eur.

Okrem zvarovne, v ktorej chce zamestnávať 1200 ľudí, plánuje vybudovať aj výskumné stredisko zamerané na spájanie ocele a výrobu karosérií.

Ázijské dosahy

Najväčšie prepady zaznamenali ázijské automobilky. Japonskú Hondu tento rok postihli dve katastrofy.

„Najprv to bolo zemetrasenie v Japonsku. Druhou boli októbrové záplavy v Thajsku,“ vysvetľuje prepad o pätinu hovorca spoločnosti Honda Slovakia Ľubomír Konečný. Zaplavená továreň vyradila dodávku dielcov pre výrobu až do polovice decembra.

Mazda pokles o tretinu vysvetľuje obavami z kolapsu eura. „Okrem toho sme zaznamenali nižší záujem zo strany firiem a živnostníkov,“ povedala hovorkyňa Mazdy Markéta Kuklová.

Predaj o pätinu sa znížil značke Mitsubishi. Zuzana Kubíková z firmy to vysvetľuje tým, že ľudia viac šetria a odkladajú tak nákup auta na neskôr.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  9. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  10. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 6 514
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 175
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 414
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 197
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 366
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 208
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 020
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 793
  9. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 684
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 571

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zbrane zo Slovenska znovu zabíjali v zahraničí

Hoci sa medzinárodná operácia začala už v marci, slovenského predajcu zbraní doteraz nikto nekontaktoval.

DOMOV

Rok 1994: Keď sa valec Mečiar naplno rozbehol krajinou

Vladimíra Mečiara z postup premiéra dvakrát odvolali a vždy sa vrátil.

DOMOV

Dobré ráno: Slovensko sa stalo zbraňovým rajom pre teroristov

Zbrane zo Slovenska zásobujú mafiánov.

KOMENTÁRE

Rusi odchádzajú, Sýria ďalej trpí

Účet za Sýriu sme už dostali a je ním vystrájanie dvoch veľmocí v úpadku.

Neprehliadnite tiež

Svetová banka prestane dotovať prieskum i ťažbu ropy a plynu

Svetová banka bude nahlasovať emisie skleníkových plynov z investičných projektov.

Érsekovi sa nepáči ďalší Počiatkov IT tender, dáva mu červenú

Informačný systém výstavby mala dodať spoločnosť Asseco za 64 miliónov eur.

Pellegrini: Základný problém Slovenska je veľký rezortizmus

Politici sa vraj musia prestať hašteriť o krátkodobých cieľoch a majú sa zaujímať o to, čo bude v roku 2030.

Časť skrachovanej nízkonákladovky Air Berlin prebral easyJet, dovolila to EÚ

Európska komisia uviedla, že táto akvizícia nevyvoláva obavy z narušenia hospodárskej súťaže.

Slovenského správcu domén SK-NIC kúpila britská firma

Britská firma avizuje, že v budúcnosti plánuje rozšíriť svoj slovenský tím.