Odbyt áut viazne. Kríza sa už prejavila

Predaje automobiliek z Ázie potopili októbrové záplavy v Thajsku a japonské cunami.

(Zdroj: Ilustračné - SITA/AP)

BRATISLAVA. Európsky trh s novými autami zažíva útlm. Ich predaj v novembri medziročne poklesol o 3,5 percenta. Predaj u nás sa prepadol ešte výraznejšie – o 8,4 percenta.

Predaje stiahli nadol podľa štatistík Asociácie európskych výrobcov automobilov Taliansko, Portugalsko a Írsko. Všetky sú spájané s možným bankrotom štátu a záchranou z eurovalu.

Dlhová kríza zasahuje

Jedinou výnimkou, ktorá značne znižuje prepad únie, je najväčší automobilový trh v Európe. V Nemecku sa v novembri predalo o desatinu viac áut ako minulý rok.

„Dosahy dlhovej krízy nie sú v krajine výrazné. Nezamestnosť je rekordne nízka a dopyt hlavne po domácich značkách ostal silný,“ vysvetlil pre SME nemecký ekonóm Enzo Weber.

Kým „našim“ automobilkám Volkswagen a Kia sa v Európe darí, obavy vyvoláva PSA Peugeot Citroën, ktorý pri Trnave zamestnáva 3000 ľudí.

„Príčinou sú obavy z dlhovej krízy, ktorá predaj spomalila,“ vysvetľuje hovorkyňa automobilky Ivana Pavelková novembrový prepad predaja v Európe o 13 percent. Od začiatku roka predaj PSA poklesol o osem percent.

Za nižší predaj môže podľa Pavelkovej aj výpadok dodávok bezpečnostných skrutiek z Francúzska. „Tie donútili v septembri a októbri závod zastaviť na niekoľko dní.“

Napriek tomu nábor 800 nových pracovníkov by do polovice budúceho roka nemal byť ohrozený. Už na jar sa v trnavskom závode začnú vyrábať tri nové modely.

Ďalším automobilkám s fabrikami u nás sa darí. Žilinská Kia rástla v Európe o tretinu. „Od minulého roku máme dostatok objednávok. Je pripísaný úspechu modelu Kia Sportage,“ tvrdí hovorca Kie Dušan Dvořák.

Od septembra firma prijala 900 nových ľudí a začiatkom roka chystá nábor na necelú stovku nových zamestnancov. Celkovo tak bude zamestnávať okolo 4000 ľudí.

O budúcnosť sa neobáva ani bratislavský Volkswagen. Pred niekoľkými dňami ohlásil, že počas piatich rokov investuje 1,5 miliardy eur.

Okrem zvarovne, v ktorej chce zamestnávať 1200 ľudí, plánuje vybudovať aj výskumné stredisko zamerané na spájanie ocele a výrobu karosérií.

Ázijské dosahy

Najväčšie prepady zaznamenali ázijské automobilky. Japonskú Hondu tento rok postihli dve katastrofy.

„Najprv to bolo zemetrasenie v Japonsku. Druhou boli októbrové záplavy v Thajsku,“ vysvetľuje prepad o pätinu hovorca spoločnosti Honda Slovakia Ľubomír Konečný. Zaplavená továreň vyradila dodávku dielcov pre výrobu až do polovice decembra.

Mazda pokles o tretinu vysvetľuje obavami z kolapsu eura. „Okrem toho sme zaznamenali nižší záujem zo strany firiem a živnostníkov,“ povedala hovorkyňa Mazdy Markéta Kuklová.

Predaj o pätinu sa znížil značke Mitsubishi. Zuzana Kubíková z firmy to vysvetľuje tým, že ľudia viac šetria a odkladajú tak nákup auta na neskôr.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  7. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých
  1. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  2. Vysoká hra o súdne trovy
  3. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  4. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  5. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  6. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Ako na refinancovanie hypotéky
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 057
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 11 863
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 4 392
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 803
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 878
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 486
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 979
  8. Splnený sen 1 782
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 620
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 382

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Svätá vojna v českej politike. Ako Okamura bojuje o voličov

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista. Podľa Tomia Okamuru každý moslim sníva o násilnom džiháde.

KOMENTÁRE

Kotlebova dymová clona zakrýva väčší útok

ĽSNS sa chystá zabrať stovky miest naprieč župami.

SVET

Katalánci majú čas do štvrtka. Španieli ich už zatýkajú

Dvaja aktivisti skončili pre referendum za mrežami.

KOMENTÁRE

Prečo prokuratúra obžalovala Matoviča a neobvinila Fica

Prokurátor obžaloval Matoviča z trestného činu ohovárania.

Neprehliadnite tiež

Štát dáva státisíce na to, aby vyškolil opatrovateľky pre Rakúšanov

Úrady práce už tretí rok preplácajú ľuďom preškoľovacie kurzy, ženy chodia najmä na opatrovateľský.

Travel Service ovládne ČSA, môžu prilákať viac Ázijčanov

Obe letecké spoločnosti lietajú aj zo Slovenska. České aerolínie spájajú Bratislavu s Košicami

Fico potvrdil národné lety do Košíc. Čo o nich zatiaľ vieme?

Národné aerolínie od minulého roka presadzuje koaličná SNS.

Mikloš: Stredná Európa sa môže ubrániť hroziacim pascám reformami

Krajinám strednej Európy totiž podľa Mikloša hrozí takzvaná "dvojitá pasca".