Dlhodobý krízový stav v U.S. Steel môže znížiť HDP o desatiny

Firma s vyše 13-­tisíc zamestnancami skráti pracovný čas o pätinu. Hrozí, že sa recesia objaví znova v plnej sile.

Ocele sa bude kaliť menej.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ARCHÍV TASR)

BRATISLAVA. Krízový scenár sa opakuje. Hutnícky gigant U. S. Steel totiž od nového roka skráti pracovný čas o jeden deň.

Zamestnanci budú za neodrobený deň dostávať 60 percent mzdy. Rovnako riešila firma dosahy krízy v roku 2009.

„Toto opatrenie nám umožní upraviť náklady vzhľadom na komplikovanú ekonomickú situáciu v Európe,“ povedal hovorca košickej firmy Ján Bača.

Analytici upozorňujú, že hutníctvo je druhé najväčšie odvetvie na Slovensku. Je závislé najmä od dopytu automobiliek a stavbárov, hovorí analytik UniCredit Bank Dávid Dereník.

Zadlžená Európa

info
U. S. Steel
  • Zamestnáva u nás 13-­tisíc ľudí a tvorí 0,5 % HDP.
  • Krízový režim zaviedol prvýkrát vo februári 2009, neskôr znova v decembri. Najnov­ šie začne platiť od januára.
Zdroj: UniCredit Bank, internet, U.S. Steel

Richard Tóth z Privatbanky upozorňuje, že sú dve možnosti, ako vysvetliť problémy U. S. Steel: Buď sa firmy len zľakli dlhových problémov v Európe, od oceliarov neobjednávajú a chcú najprv spracovať svoje zásoby, alebo skutočne klesol dopyt po autách či stavebných prácach.

Ak klesol dopyt po autách, určite nie po tých vyrábaných na Slovensku.

Všetky tri automobilky opäť potvrdili, že náborujú ľudí, chystajú nové smeny a nabiehajú výrobu nových modelov.

„Všetko je tak, ako bolo naplánované,“ povedala Ivana Pavelková z trnavského Peugeotu.

Nie všetky závody na svete však majú výhodu nových modelov. Pokles dopytu a šetriace opatrenia opätovne potvrdila napríklad hovorkyňa materského koncernu Peugeotu Cecile Damide.

U. S. Steel nespresnil, na ktoré trhy a pre aké odvetvia dodáva najviac tovarov.

Kríza ide aj ďalej

Keď sme sa pýtali ďalších významných odberateľov hutníckeho priemyslu – stavbárov – objavili sa škrty aj na Slovensku.

„V týchto neľahkých ekonomických podmienkach, keď klesá objem investícií do stavebných projektov, boli potrebné úsporné opatrenia, najmä v obmedzení neefektívnej výroby,“ povedal konateľ firmy Zipp Juraj Hirner. Opatrenia nešpecifikoval.

Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukács upozornil, že pre stavbárov sa ešte neskončila prvá kríza a už pociťujú ďalšiu.

Nie vo všetkých odvetviach sa firmy sťažujú na pokles objednávok. Napríklad Juraj Vodička, konateľ obuvníckej firmy Gabor tvrdí, že momentálne majú výrobné kapacity naplnené.

„Ďalší vývoj sa odhaduje ťažko. Celkom konzervatívne možno predpokladať pokles spotrebiteľskej nálady a úbytok objednávok aj v našej brandži,“ dodal však Vodička.

Analytici upozorňujú, že teraz je otázne, či bude U. S. Steel jediný, alebo sa kríza skutočne prejaví aj inde. Najrizikovejší bude prvý kvartál budúceho roka, hovorí analytik Dereník.

„Pesimizmus je zatiaľ skôr otázkou trhov ako reálnej ekonomiky,“ dodal. Tak to aspoň nasvedčovali posledné dáta Štatistického úradu, podľa ktorých priemysel, ako aj samotné hutníctvo ešte v októbri zrýchľovali rast.

Ak sa teda niečo stalo, muselo sa to stať v posledných týždňoch.

Hrozí slabší HDP

Pritom samotný U. S. Steel sa podieľa na hrubom domácom produkte Slovenska 0,5 percenta. To znamená, že výpadok produkcie o pätinu by za celý rok znížil rast HDP o 0,1 percenta, hovorí Dereník.

Zástupca odborov Mikuláš Hintoš poprel, že by zamestnanci súhlasili so skrátením pracovného času. Z rokovania s manažmentom poslal esemesku, podľa ktorej včera večer ešte nič nebolo dohodnuté a odborári mali stále pripomienky.

Od firmy chceli plán, ako predávať aj v kríze a nejsť pritom pod náklady.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 857
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 788
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 554
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 403
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 224
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 029
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 823
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 000
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 027
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 882

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Spolupracuje aj s firmou Apple. Peniaze na výskum ale nedostal

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

Neprehliadnite tiež

Brusel chce regulovať hranolčeky, môžu chutiť inak

Únia rokuje o nariadení, ktoré obmedzí teplotu fritovania zemiakov. Chuť hranolčekov to môže zmeniť.

Chcete stovky eur? Firmy zvyšujú odmeny za odporučenie nových ľudí

Na úradoch práce sa míňajú šikovní ľudia, preto firmy začali robiť nábor inak.

Zadržaný manažér VW v kauze emisií chce priznať vinu

Schmidta zatkli začiatkom januára na Floride.

Bratislava môže dostať novú linku, v Maďarsku vznikli nové aerolinky

Aerolínie založil honorárny konzul Maďarska na Srí Lanke, pôvodne chcel lietať dlhé trasy do Číny či Thajska.