Dlhodobý krízový stav v U.S. Steel môže znížiť HDP o desatiny

Firma s vyše 13-­tisíc zamestnancami skráti pracovný čas o pätinu. Hrozí, že sa recesia objaví znova v plnej sile.

Ocele sa bude kaliť menej.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ARCHÍV TASR)

BRATISLAVA. Krízový scenár sa opakuje. Hutnícky gigant U. S. Steel totiž od nového roka skráti pracovný čas o jeden deň.

Zamestnanci budú za neodrobený deň dostávať 60 percent mzdy. Rovnako riešila firma dosahy krízy v roku 2009.

„Toto opatrenie nám umožní upraviť náklady vzhľadom na komplikovanú ekonomickú situáciu v Európe,“ povedal hovorca košickej firmy Ján Bača.

Analytici upozorňujú, že hutníctvo je druhé najväčšie odvetvie na Slovensku. Je závislé najmä od dopytu automobiliek a stavbárov, hovorí analytik UniCredit Bank Dávid Dereník.

Zadlžená Európa

info
U. S. Steel
  • Zamestnáva u nás 13-­tisíc ľudí a tvorí 0,5 % HDP.
  • Krízový režim zaviedol prvýkrát vo februári 2009, neskôr znova v decembri. Najnov­ šie začne platiť od januára.
Zdroj: UniCredit Bank, internet, U.S. Steel

Richard Tóth z Privatbanky upozorňuje, že sú dve možnosti, ako vysvetliť problémy U. S. Steel: Buď sa firmy len zľakli dlhových problémov v Európe, od oceliarov neobjednávajú a chcú najprv spracovať svoje zásoby, alebo skutočne klesol dopyt po autách či stavebných prácach.

Ak klesol dopyt po autách, určite nie po tých vyrábaných na Slovensku.

Všetky tri automobilky opäť potvrdili, že náborujú ľudí, chystajú nové smeny a nabiehajú výrobu nových modelov.

„Všetko je tak, ako bolo naplánované,“ povedala Ivana Pavelková z trnavského Peugeotu.

Nie všetky závody na svete však majú výhodu nových modelov. Pokles dopytu a šetriace opatrenia opätovne potvrdila napríklad hovorkyňa materského koncernu Peugeotu Cecile Damide.

U. S. Steel nespresnil, na ktoré trhy a pre aké odvetvia dodáva najviac tovarov.

Kríza ide aj ďalej

Keď sme sa pýtali ďalších významných odberateľov hutníckeho priemyslu – stavbárov – objavili sa škrty aj na Slovensku.

„V týchto neľahkých ekonomických podmienkach, keď klesá objem investícií do stavebných projektov, boli potrebné úsporné opatrenia, najmä v obmedzení neefektívnej výroby,“ povedal konateľ firmy Zipp Juraj Hirner. Opatrenia nešpecifikoval.

Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukács upozornil, že pre stavbárov sa ešte neskončila prvá kríza a už pociťujú ďalšiu.

Nie vo všetkých odvetviach sa firmy sťažujú na pokles objednávok. Napríklad Juraj Vodička, konateľ obuvníckej firmy Gabor tvrdí, že momentálne majú výrobné kapacity naplnené.

„Ďalší vývoj sa odhaduje ťažko. Celkom konzervatívne možno predpokladať pokles spotrebiteľskej nálady a úbytok objednávok aj v našej brandži,“ dodal však Vodička.

Analytici upozorňujú, že teraz je otázne, či bude U. S. Steel jediný, alebo sa kríza skutočne prejaví aj inde. Najrizikovejší bude prvý kvartál budúceho roka, hovorí analytik Dereník.

„Pesimizmus je zatiaľ skôr otázkou trhov ako reálnej ekonomiky,“ dodal. Tak to aspoň nasvedčovali posledné dáta Štatistického úradu, podľa ktorých priemysel, ako aj samotné hutníctvo ešte v októbri zrýchľovali rast.

Ak sa teda niečo stalo, muselo sa to stať v posledných týždňoch.

Hrozí slabší HDP

Pritom samotný U. S. Steel sa podieľa na hrubom domácom produkte Slovenska 0,5 percenta. To znamená, že výpadok produkcie o pätinu by za celý rok znížil rast HDP o 0,1 percenta, hovorí Dereník.

Zástupca odborov Mikuláš Hintoš poprel, že by zamestnanci súhlasili so skrátením pracovného času. Z rokovania s manažmentom poslal esemesku, podľa ktorej včera večer ešte nič nebolo dohodnuté a odborári mali stále pripomienky.

Od firmy chceli plán, ako predávať aj v kríze a nejsť pritom pod náklady.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 968
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 160
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 726
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 114
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 414
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 412
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 307
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 169
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 148
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 119

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.

Finančný výbor schválil niekoľko zmien v novele zákona o dani z príjmov

Jednou zo zmien je, že kritériom pre určenie daňovej rezidencie fyzickej osoby bude bydlisko.