Vláda tajne riešila predaj emisií

Ani aukcia by dnes nedokázala vygenerovať vyššie ceny za emisie. Obchod za 80 miliónov eur sa však možno uskutoční až po voľbách.

Záujem o naše emisné kvóty majú podľa rezortu životného prostredia Španielsko aj Svetová banka.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR/AP)

BRATISLAVA. Predaj emisných kvót sa v stredu dostal aj na rokovanie kabinetu Ivety Radičovej, ministri však o emisiách rokovali tajne.

Detaily o rozhovoroch s možnými kupcami kvót boli obsahom tajného materiálu, ktorým šéf envirorezortu József Nagy (Most-Híd) riešil dotácie na zelené projekty.

Rokovanie o dotáciách bežne nepodlieha utajeniu, v stredu bola situácia iná práve pre emisné obchody. „Zverejnenie detailov o rokovaniach so záujemcami by nám mohlo uškodiť,“ vysvetlil Nagy.

Neúspešné aukcie

Slovensko môže predať 27 miliónov ton emisných povoleniek, na čom podľa ministerstva financií môžeme zarobiť asi 80 miliónov eur. Za tonu emisií by sme tak mohli zinkasovať 2,96 eura.

info
Kauza Interblue
  • V roku 2008 podpísal minister Ján Chrbet (SNS) zmluvu s garážovou firmou z USA Interblue Group,
  • od Slovenska získala kvóty na 15 miliónov ton emisií,
  • za tonu zaplatila 5,05 eura, okolité štáty vtedy predávali tonu aj za 10 eur,
  • Slovensko obchodom stratilo asi 70 miliónov eur a dôveru u obchodníkov.

Kvóty chce Nagy predávať priamo. Na obchodoch s sprostredkovateľskou garážovou firmou Interblue Group sme za Ficovej vlády prerobili zhruba 70 miliónov eur.

Nagyovi pri predaji povoleniek radí česká firma Carbon Redux, ktorá vzišla z medzinárodnej súťaže.

Okrem priameho predaja bola v hre aj aukcia. Do dražby povoleniek sa nakoniec Nagy nepustil. „Dnes ide o najmenej výhodnú metódu predaja,“ vraví hovorkyňa rezortu Beatrice Hudáková.

Trh s povolenkami je totiž v dôsledku krízy presýtený.

Neúspechom sa skončila napríklad októbrová aukcia kvót na bratislavskej Komoditnej burze, kde predávajúci požadoval 5,40 eura za tonu.

Očakáva tri až päť eur

Nagy v stredu reagoval aj na kritiku šéfa národniarov Jána Slotu, podľa ktorého by sa dali emisie predať aj za šesť eur za tonu.

Minister odmieta, že by chcel kvóty predať za ich tretinovú cenu.

„Od slávnych časov Interblue už prešli tri roky a pre krízu sa dnes ceny pohybujú na úrovni troch až piatich eur,“ povedal Nagy.

Jeho slová potvrdzuje český exminister životného prostredia Martin Bursík aj Ján Fousek zo skupiny Virtuse, ktorá s emisiami obchoduje.

„Päť eur je dnes nereálna cena,“ hovorí Stanislav Kolář z firmy Carbon Redux, ktorá radí nášmu ministerstvu. Odhadované tri eurá za tonu našich emisií sú podľa odborníkov primerané.

Bursík však tvrdí, že Nagy môže vyrokovať aj o málo vyššiu cenu, ak kupujúcim predloží kvalitné zelené projekty.

Okolité krajiny aktuálnu cenu kvót nechcú prezradiť, Česko podľa informácií SME predávalo dávnejšie tonu za menej ako päť eur.

Až po voľbách?

Možní záujemcovia o naše emisie podľa Kolářa žiadajú od Slovenska záruky transparentného predaja, na rokovaniach pripomínajú aj kauzu Interblue Group.

Medzi vážnymi záujemcami o naše emisie má byť podľa Nagya Svetová banka aj Španielsko. S Madridom by sa mala zmluva uzavrieť začiatkom budúceho roka, čo však môžu ohroziť voľby.

Ministerstvo podľa Nagya rokovalo o emisiách aj s Japoncami. Ich ambasáda v Bratislave povedala, že o tom nemá „konkrétne informácie“.

ico

Nagy: Výzvu na vyššiu ponuku zverejníme

Ako sa v stredu dostali emisie na vládu vysvetlil minister životného prostredia JÓZSEF NAGY.

Vláda v utajenom režime zrušila uznesenie, ktoré sa týkalo Environmentálneho fondu, ale aj emisií. Ako to súvisí s rokovaniami o predaji kvót?

„Fond mal nelogicky zastavené vyplácanie dotácií, čo súviselo s predajom emisií. To sme riešili.“

Ak išlo len o dotácie, prečo ste rokovali tajne?

„Dotácie boli previazané na predaj emisií, a tak sme museli v materiáloch podrobne argumentovať, aké sú naše kroky v tomto smere. Obsahujú podrobné informácie o rokovaniach o predaji emisných povoleniek. Ich zverejnenie by nám mohlo uškodiť.“

Prezradili ste, že rokujete napríklad so Španielskom. Poškodilo nás to?

„Práve sa nám ozvali zo Španielska, že podobný prístup nebol v minulosti zvykom. Nebola to však priamo kritika. Odpísali sme im, že nežiadali utajenie a nemá tam byť čo tajné.“

Neobávate sa, že nás prílišná transparentnosť poškodí?

„Tie všeobecné informácie nemôžu uškodiť. Transparentnosť môže obchodu len pomôcť, je pre nás prioritou v emisných obchodoch. Aj pred podpísaním prípadných zmlúv zverejníme výzvu, či niekto neponúkne vyššiu ponuku.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  7. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  8. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  9. Detské zúbky sú veda
  10. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 658
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 061
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 103
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 612
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 782
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 246
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 180
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 076
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 048
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 983

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Prieskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

SVET

Vojna sa dnes nedá vyhlásiť. A už vôbec nie cez Twitter

KĽDR považuje tweety prezidenta USA za vyhlásenie vojny. Washington namieta.

SVET

Bez občianstva pre štát neexistujete. Aj na Slovensku

Aj deti, ktoré sa narodia utečencom v Európe, môžu skončiť bez občianstva.

Neprehliadnite tiež

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.

Rusi sa vyhrážajú, že na budúci rok zablokuje Facebook

Podľa šéfa ruského telekomunikačného úradu Moskva sociálnu sieť zablokuje, ak Facebook nebude v krajine skladovať svoje údaje.

Časť severného obchvatu Prešova je o krok bližšie, NDS chystá súťaž

Výstavbu rýchlostnej cesty neďaleko metropoly Šariša štát rozdelil na dve etapy. Kratšiu časť by chcel začať stavať budúci rok

Most-Híd zrejme pretlačí odvodové úľavy, seniori si privyrobia viac

Ekonomike sa darí, nezamestnanosť klesá a rastie priemerný plat, preto môže vláda prichádzať s novými opatreniami, vysvetlil Bugár.