Dlhová brzda sa možno zmení. Rozhodne Brusel

Ak príde nová požiadavka z Bruselu, naši politici zákon o dlhovej brzde zmenia. No majú výhrady.

Sociálne dávky zvyšujú štrukturálny deficit.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ –TASR)

BRATISLAVA. Naša dlhová brzda hovorí, že verejný dlh Slovenska by nemal v najbližších rokoch prevýšiť 60 percent HDP. Od roku 2018 sa hranica začne postupne znižovať na 50 percent. Tak to ústavnou väčšinou schválil parlament.

Je tu však dohoda európskych lídrov z piatkového summitu, ktorá hovorí o novej požiadavke. Krajiny by mali hospodáriť tak, aby ročný štrukturálny deficit neprevýšil 0,5 percenta HDP. Toto pravidlo má mať podobu ústavného zákona.

Zmenu by podporili

Štrukturálny sa od deficitu verejných financií líši tým, že je očistený o jednorazové či cyklické vplyvy. Inak povedané, hovorí o rozdiele medzi príjmami a výdavkami štátu pri predpoklade, že ekonomika rastie prirodzene svojim možnostiam.

info
Deficity
Náš fiškálny deficit/štrukturálny deficit (v % HDP)
  • Rok 2008 2,3 / 4,5
  • Rok 2009 8,0 / 7,9
  • Rok 2010 7,8 / 7,5
  • Odhad 2011 4,9/ 4,9
  • Odhad 2012 4,6 / 4,2
Zdroj: ministerstvo financií, IFP

O výške štrukturálneho deficitu tak svojou politikou rozhoduje vláda. Ak sa rozhodne zvýšiť sociálne dávky, štrukturálny deficit stúpne. U nás medzi normálnym a štrukturálnym deficitom v posledných rokoch nie je veľký rozdiel.

Detaily požiadavky z Bruselu sa majú dopracovať do marca budúceho roka. Zmenu nášho ústavného zákona o dlhovej brzde pripustila po summite aj premiérka Iveta Radičová.

„Neviem s istotou povedať, či nebude potrebná novelizácia v súlade s dohodami zo summitu. A to by sa potom sprísnilo,“ povedala.

Z vyjadrení ministerstva financií či politikov nevyplýva, že sa budeme snažiť presvedčiť Brusel, že naša dlhová brzda je dosť dobrá.

„Ak sa ukáže, že európske pravidlá sú prísnejšie, tak sa náš zákon primerane upraví,“ povedal hovorca ministerstva Martin Jaroš.

Včera to potvrdili aj viacerí parlamentní poslanci. „Ak to budeme musieť urobiť, tak zákon zmeníme,“ povedal poslanec Smeru Peter Kažimír.

Silnejšia či slabšia

Politici však majú zopár argumentov, prečo je naša dlhový brzda podľa nich lepšia. Tým prvým je samotná metodológia výpočtu štrukturálneho deficitu.

„Vytvárajú sa tam zadné vrátka pre nekonečné diskusie medzi vládou v danej krajine a fiškálnou radou o tom, čo je jednorazový vplyv a čo nie je, čo je cyklický vplyv, do akej miery ho započítať,“ povedal poslanec SaS Jozef Kollár.

Podľa Kažimíra nová požiadavka z Bruselu nevyhovuje našej ekonomike, ktorá ešte len dobieha vyspelé krajiny. To, čo dohodli politici na summite, prakticky znamená, že by sme museli dospieť k takmer vyrovnanému rozpočtu.

„Bola by to veľká výzva pre naše verejné financie,“ povedal poslanec KDH Anton Marcinčin.

O vyrovnanom alebo prebytkovom rozpočte sa ako o jednej zo sankcií hovorí aj v našom zákone, ak verejný dlh presiahne 57 percent HDP.

Hlavný ekonóm UniCredit Bank Vladimír Zlacký tvrdí, že ak by sa verejný dlh znížil pod 40 percent, neexistuje ďalšia motivácia ho ďalej znižovať.

Kým pravidlo takmer vyrovnaného štrukturálneho deficitu by ho pri rozumnom ekonomickom raste ďalej znižovalo.

„Nemyslím si, že pre všetky krajiny by mali platiť rovnaké pravidlá,“ tvrdí analytik INESS Radovan Ďurana.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 14 798
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 905
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 570
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 104
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 781
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 468
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 467
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 461
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 262
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 181

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

AUTO

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič.

BRATISLAVA

Prestavba stanice sa blíži, Bratislava o obmedzeniach mlčí

Najskôr musia dokončiť modernizáciu električkovej trate na Špitálskej ulici.

Neprehliadnite tiež

Španielsko zažíva turistický boom. Útoky ho ohroziť nemusia

Krajinu vlani navštívilo 75 miliónov turistov.

Viete, čo o vás píšu úverové registre a kedy je to zlé? (prehľad)

Banky aj nebankovky si pred odklepnutím úveru preverujú človeka v rôznych registroch.

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.