BRATISLAVA. Americká obchodná komora na Slovensku (AmCham) v spolupráci s odborníkmi z rôznych oblastí hospodárstva definovala 10 krokov potrebných na to, aby sa Slovensko do roku 2020 stalo vyhľadávanou lokalitou v oblasti priamych zahraničných investícií (PZI). Kroky priblížila na konferencii v Bratislave za účasti predstaviteľov rozhodujúcich politických strán, podnikateľskej sféry a ďalších.
Prvým krokom je podľa AmCham vytvoriť slovenský tím pre PZI. Znamená to spojiť kľúčových účastníkov procesu zo štátnej aj komerčnej sféry, ktorí budú viesť aktivity s cieľom implementovať víziu PZI 2020. Bude si to vyžadovať úzku a vytrvalú spoluprácu medzi všetkými účastníkmi procesu v slovenskom hospodárstve.
Ďalším krokom je tvorba značky Slovensko, teda asertívne predávať značku "Slovensko" zahraničným investorom. Angažovať sa treba v proaktívnej komunikačnej kampani cielenej na konkrétne trhy.
Komora tiež radí vytvoriť tzv. ambasádorov PZI v rámci sektorov novej generácie. Podobné postupy sa ukázali ako úspešné v spoločnosti U. S. Steel Košice. Potrebné je spolu investovať a vybudovať biznis centrá "najvyššej kvality v rámci svojej kategórie", ktoré okrem základných komponentov budú podporovať inovácie, domáci dodávateľský reťazec a zaangažujú aj univerzity. Nutné je využiť týchto "ambasádorov" a vytvorenú infraštruktúru na proaktívne prilákanie podobne zameraných spoločností. Analýza naznačuje, že do úvahy prichádzajú sektory a odvetvia z oblasti informačných a komunikačných technológií, ďalej finančný sektor, výroba high-endových produktov a pod.
Za nevyhnutné považuje komora investície do vzdelania. Pracovná sila s relevantnými zručnosťami naprieč všetkými sektormi, ktorá podporuje inovácie, je nutnosťou. Budúce potreby biznis sektora musia byť zladené s budúcim vzdelávaním detí. Úroveň vzdelania je kľúčovým rozlišujúcim prvkom medzi ekonomikami konkurujúcimi si v rámci súťaže o PZI.
Ďalším krokom je sústredenie sa na zákazníka. Globálne ekonomické trendy redukujú expanziu nadnárodných spoločností. Zároveň je súťaž medzi jednotlivými konkurenčnými centrami snažiacimi sa o PZI čoraz tvrdšia. Výsledkom je situácia, keď je získanie PZI oveľa náročnejšie ako kedykoľvek v minulosti. Na prekonanie týchto výziev bude potrebný prístup orientovaný na zákazníka.
Štátna pomoc je kľúčovým prvkom stratégie v konkurenčnom boji jednotlivých štátov v snahe prilákať PZI. Výsledkom je, že stimuly patria k základným požiadavkám nadnárodných spoločnosti, ktoré hľadajú vhodné destinácie pre svoje investície. Aby stimuly pomohli získať PZI, musia byť flexibilné, transparentné a cielené.
Spoločnosti, ktoré pôvodne prišli na Slovensko, aby čerpali výhody, ktoré ponúkal domáci trh a lokalita, v súčasnosti expandujú. Je preto nevyhnutné spolupracovať s jestvujúcimi investormi s cieľom zabezpečiť komponenty dodávateľského reťazca s vysokou hodnotou, napríklad v oblasti výskumu a vývoja. Domáce spoločnosti musia byť podporené pri zakladaní "seed" kapitálom a inovačnými programami a pri expanzii prostredníctvom programov na podporu exportu.
Odborníci sa tiež domnievajú, že pomôcť by mohlo oslovenie slovenskej diaspóry v zahraničí. V priebehu posledných desaťročí Slováci cestovali a často sa aj usadili po celom svete. Niektorí z nich sú na vysokých pozíciách v nadnárodných spoločnostiach a môžu pomáhať pri komunikácii slovenskej ponuky.
Predposledným krokom je nábor talentov v zahraničí. Aby Slovensko dokázalo získať prvotriedne PZI, musí dokázať, že má prvotriednu pracovnú silu. V odvetviach, kde v súčasnosti krajina nedokáže demonštrovať túto schopnosť iba s lokálnymi zdrojmi, by riešením mohol byť nábor potrebných talentov v zahraničí.
Posledným, ale nemenej dôležitým krokom je urobenie PZI apolitickými. PZI sú platformou, na základe ktorej sú generované krátkodobé, strednodobé a dlhodobé hospodárske výhody pre všetkých obyvateľov krajiny prostredníctvom zamestnanosti a zdanenia spoločností.