MDPT chce viac peňazí na diaľnice

BRATISLAVA 1. augusta (SITA) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) upozorňuje, že v nasledujúcich rokoch bude potrebné zvýšiť pôvodné plánované výdavky na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. V budúcom roku by malo na diaľničný progra

m smerovať 13,25 mld. Sk, teda o 2,35 mld. Sk viac oproti predpokladom. V roku 2004 by sa malo na diaľniciach preinvestovať 13,482 mld. Sk, v roku 2005 suma 15,844 mld. Sk (čo je o 3,244 mld. Sk viac) a v roku 2006 až 16,697 mld. Sk. "V prípade nenavýšenia výdavkov nie je možné plánované tempo výstavby udržať," varuje MDPT. Zároveň navrhuje, aby bol aktualizovaný plán vypracovaný po schválení štátneho rozpočtu na rok 2003, pričom do návrhu štátneho rozpočtu na rok 2003 boli zahrnuté kapitálové výdavky na prípravu a výstavbu diaľnic vo výške 13,25 mld. Sk.
Ako píše MDPT v správe o plnení Nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, od februára 2001 do mája tohto roka neboli v plánovanom termíne začaté štyri diaľničné stavby a dve nebudú odovzdané do užívania. Príčiny oneskorenia vidí ministerstvo dopravy najmä v majetkovoprávnom vyrovnaní pozemkov stavieb, časovej náročnosti pri získavaní finančných prostriedkov z predvstupového fondu ISPA a v snahe získať výhodné úvery od Európskej investičnej banky na tie stavby, ktoré spĺňajú kritériá vysokej efektívnosti. "Ročné objemy prác na niektorých stavbách ovplyvnil aj prebiehajúci proces reštrukturalizácie zhotovovateľov, napríklad Váhostavu a Hydrostavu," píše rezort vo svojej správe, ktorú predložil do vlády.
V roku 2001 sa podľa správy ministerstva dopravy použilo na výstavbu diaľnic 8,797 mld. Sk. V štátnom rozpočte bolo pritom plánovaných 9,2 mld. Sk. Rozdiel nastal kvôli časovým posunom pri realizácii stavieb. "Vzhľadom na skutočnosť, že stavba D1 Bratislava Lamačská cesta - Staré Grunty sa nezačala a na stavbe D1 Bratislava Mierová – Senecká cesta fakturácia prác do decembra 2001 nedosiahla 75 % dohodnutej čiastky, nebolo možné čerpať úverové zdroje vo výške 0,982 mld. Sk," vysvetľuje ministerstvo. V tomto roku by mali kapitálové výdavky na prípravu a výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest dosiahnuť 10,598 mld. Sk. Vláda však ministrovi dopravy kvôli napätosti verejných financií uložila hľadať možnosť zníženia výdavkov najmä na novú výstavbu diaľnic o 1 mld. Sk. Podľa správy MDPT požadované zníženie bude možné docieliť na stavbách D2 Bratislava - Lamačská cesta - Staré Grunty a D1 Bratislava Viedenská cesta - Prístavný most, u ktorých sa presúva začatie na druhý polrok 2002.
MDPT pozoruje v posledných šiestich rokoch výrazný medziročný nárast cien stavieb diaľnic a rýchlostných ciest jednak kvôli nárastu cien vstupov a stavebných prác, ale aj kvôli dodatkom k pôvodným zmluvám. "V rokoch 1996 až 2001 bolo na diaľniciach prestavaných 34,12 mld. Sk a z tejto sumy predstavovala valorizácia cien 3,964 mld. Sk. Indexy rastu ceny stavieb nezriedka dosahujú až 1,6," upozorňuje rezort dopravy vo svojej správe. Dodáva však, že tieto nárasty sú v súlade s cenovými výmermi ministerstva financií a metodikou Štatistického úradu a indexy sú ovplyvnené hlavne dĺžkou lehoty výstavby. Dodatky k zhotoviteľským zmluvám spôsobili na súbore 53 stavieb navýšenie cien o 4,563 mld. Sk, čo je nárast oproti pôvodným nákladom takmer o 12 %. Východisko pre riešenie tohto problému MDPT vidí vo vypracovaní súťažného návrhu na základe podrobnej projektovej dokumentácie a v zamedzení prijatia dodatočných požiadaviek na rozšírenie stavby.

ki;gf

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 255
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 987
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 9 034
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 277
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 318
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 696
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 322
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 519
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 793
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 632

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop