Európski lídri najradšej rokujú, keď trhy spia

Akreditácie už nie sú na deň, ale na mesiac. Pre istotu.

(Zdroj: SITA/AP)

BRUSEL. Summity na záchranu eurozóny trvajú do rána a nikto nevie, kedy bude ten ďalší.

Na dvoch oddelených októbrových summitoch dostali novinári akreditácie s presným dátumom stretnutia európskych lídrov - deň a mesiac.

Akreditácia na tento summit už deň nemala, iba mesiac – december.

„Belgičania nie sú ochotní prísť do práce len preto, aby vyhotovili akreditáciu na ďalší summit, tak tam dali len december, pretože nevedeli, či ešte do Vianoc nejaký bude,“ vysvetľuje bruselský diplomat.

Takto je to už niekoľko summitov na záchranu eurozóny. Novinári, experti i diplomati hneď po otázke, či sa lídri dohodnú, riešia otázku, ako dlho budú rokovať. Oficiálne je to dvojhodinová večera, posledné summity sa rokuje až do rána.

„Postupujú rýchlo, z 15 bodov dohodli už štrnásť,“ prišiel novinárom o pol druhej ráno povedať člen slovenskej delegácie. Posledný bod preberali ešte tri hodiny a nedohodli sa.

Tlak trhov núti politikov rokovať, až kým sa nedohodnú. Novinári čakajú celú noc v tlačovom stredisku a často nedostanú informácie ani od svojich premiérov. Aby sa politici hneď po krehkej dohode nepohádali na slovíčkach.

„Základným motívom bolo začať, keď sa zatvárajú trhy, a skončiť predtým, ako sa otvoria, ale včera v kuloároch kolovala aj iná informácia, prečo sa rokuje tak dlho. Obsluha vraj dostala pokyn, aby lídrom štedro nalievala koňak,“ hovorí Zuzana Tučeková, analytička Euractiv.sk, ktorá bola za posledné dva roky na väčšine európskych summitov.

Piatkový summit by mal byť tento rok posledný. Aspoň v to dúfala väčšina politikov a novinárov. „Prezidentovi EÚ Rompuyovi som už popriala veselé Vianoce, dúfam, že sa dovtedy neuvidíme,“ hovorí premiérka Iveta Radičová.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 346
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 193
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 496
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 155
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 461
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 347
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 292
  8. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 204
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 129
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 064

Téma: Európa sa mení


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Niekto mohol akceptovať, že pre Bratislavu je hlavné letisko Viedeň, niekto to akceptovať nemusel, vraví šéf portálu euractiv Radovan Geist.

SVET

Pomáha aj NASA. Nájdu stratenú ponorku v rozbúrenom mori?

Ak sa ponorka potopila, námorníkom zostal vzduch len na pár dní.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Neprehliadnite tiež

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.

Finančný výbor schválil niekoľko zmien v novele zákona o dani z príjmov

Jednou zo zmien je, že kritériom pre určenie daňovej rezidencie fyzickej osoby bude bydlisko.