AKTUALIZOVANÉ 19:14

Za dlhovú brzdu hlasovalo 146 poslancov

Náš verejný dlh nie je až tak ďaleko od 50 percent. Prinútiť vlády spomaliť či zastaviť zadlžovanie môže aj dlhová brzda.

Za návrh hlasovali takmer všetci poslanci.(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Agentúrnu správu sme o 19:14 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Okrem štátneho rozpočtu má Slovensko už aj ústavný zákon, ktorý dáva vládam limit, nad ktorý by už krajinu nemali zadlžiť.

Najprv bude vo výške 60 percent HDP, od roku 2018 sa limit na verejný dlh začne postupne znižovať na 50 percent.

Dá sa povedať, že aj pod tlakom finančných trhov a Bruselu zákon vo štvrtok bez problémov prešiel. Hlasovalo zaň 146 zo 147 prítomných poslancov.

Blízko k 50 percentám

Brusel od členov Európskej únie žiada, aby cez ústavný zákon zaviedli dlhovú brzdu a princíp vyrovnaného hospodárenia. Minister financií Ivan Mikloš tvrdí, že naša dlhová brzda je v istom zmysle ešte silnejšia ako to, čo žiada komisia.

info
Sankcie za dlh

Verejný dlh (v % HDP), sankcie sa kumulujú:

  • 50 až 52 %: ministerstvo financií písomne vysvetlí výšku dlhu a navrhne opatrenia na jeho zníženie.
  • 53 až 54 %: platy členov vlády sa znížia na úroveň predchádzajúceho roka.
  • 55 až 56 %: vláda viaže výdavky vo výške troch percent celkových výdavkov očistených napríklad o eurofondy či náklady na správu dlhu, zmrazia sa bežné výdavky.
  • 57 až 59 %: vláda predloží vyrovnaný rozpočet alebo s prebytkom.
  • 60 % a viac: vláda požiada parlament o vyslovenie dôvery.

Spokojne sa tváril aj predseda Smeru Robert Fico. Povedal, že dohoda na rozpočte a dlhovej brzde ukazuje, že relevantné politické sily u nás sú schopné robiť dohody, ktoré Slovensku pomáhajú.

Eurozónu momentálne trápi hrozba recesie a dlhové problémy krajín. Tie viedli k tomu, že investori si od vlád pýtajú za pôžičky vysoký úrok alebo o ich dlhopisy nemajú vôbec záujem. Pocítilo to už aj Slovensko.

Náš verejný dlh by mal tento rok dosiahnuť asi 45 percent HDP. Ministerstvo financií počíta s tým, že na budúci rok sa vyšplhá na 47,7 percenta, ak ekonomika porastie o 1,7 percenta a deficit sa udrží na úrovni 4,6 percenta HDP. V prípade, že ekonomika porastie pomalšie a nová vláda nič neurobí, obe čísla vyskočia vyššie.

Podľa ekonómov by nás k 50 percentám posunul v budúcom roku najskôr výraznejší ekonomický prepad.

Ekonomika by podľa analytika Tatra banky Juraja Valachyho musela ísť do mínusu zhruba šesť percent, pričom deficit by bol zhruba 6,5 percenta.

Už v roku 2013 nás do znižovania deficitu okrem dlhovej brzdy bude tlačiť aj požiadavka Bruselu, aby sme dostali deficit pod tri percentá HDP.

Verejný dlh by sa podľa analytika ING Eduarda Hagaru mohol v roku 2013 dostať na 50 percent pri scenári, že vláda síce stlačí deficit na 2,9 percenta, no ekonomika by sa prepadla o dve percentá. Zároveň by na budúci rok rástlo naše HDP len o pol percenta a deficit by bol okolo piatich percent.

Znenie celého zákona si môžete prečítať tu - kliknite (.rtf)

Sankcie majú odklad

Zákon o dlhovej brzde, ktorý platí aj pre samosprávy, začne platiť od marca. Prvé dva roky po voľbách sa pre novú vládu neuplatňujú tvrdšie sankcie a pre samosprávu dokonca žiadne.

Vytvorí sa tiež trojčlenná fiškálna rada, ktorá by mala transparentne povedať, v akom stave sú verejné financie.

„Zároveň bude každoročne pripravovať správu o tom, či menej, alebo viac dlhov prenášame na naše deti. Bude mať tak aj funkciu lobistu za budúce generácie,“ povedal poradca ministra financií Ľudo Ódor.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 043
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 5 184
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 782
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 195
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 828
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 724
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 346
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 165
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 067
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 064

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

SVET

Rádioaktívny mrak prišiel z Uralu. Potvrdili to aj Rusi

Znečistenie izotopom Ru-106 presiahlo normu až tisícnásobne.

ROZHOVOR

Režisér Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.

Neprehliadnite tiež

Brannobezpečnostný výbor neodobril rozpočet rezortu vnútra

Posledné slovo k rozpočtu bude mať najbližšie plénum Národnej rady Slovenskej republiky.

Online nakupovanie v EÚ sa zjednoduší, prijali dohodu o geoblokácii

Firmy už nebudú môcť brániť zákazníkom pri nakupovaní len preto, že majú bydlisko v inom členskom štáte Únie.

Dolárových milionárov pribúda, najbohatším regiónom zostáva Severná Amerika

Desatina najbohatších ľudí na svete vlastní takmer 88 percent celkového svetového bohatstva.

Šéf odborov Volkswagenu: Strach o miesta v Škode je zbytočný

V českých médiách sa v októbri objavili špekulácie, že koncern by mohol presunúť časť produkcie Škody Auto do Nemecka.