AKTUALIZOVANÉ 19:14

Za dlhovú brzdu hlasovalo 146 poslancov

Náš verejný dlh nie je až tak ďaleko od 50 percent. Prinútiť vlády spomaliť či zastaviť zadlžovanie môže aj dlhová brzda.

Za návrh hlasovali takmer všetci poslanci.(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Agentúrnu správu sme o 19:14 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Okrem štátneho rozpočtu má Slovensko už aj ústavný zákon, ktorý dáva vládam limit, nad ktorý by už krajinu nemali zadlžiť.

Najprv bude vo výške 60 percent HDP, od roku 2018 sa limit na verejný dlh začne postupne znižovať na 50 percent.

Dá sa povedať, že aj pod tlakom finančných trhov a Bruselu zákon vo štvrtok bez problémov prešiel. Hlasovalo zaň 146 zo 147 prítomných poslancov.

Blízko k 50 percentám

Brusel od členov Európskej únie žiada, aby cez ústavný zákon zaviedli dlhovú brzdu a princíp vyrovnaného hospodárenia. Minister financií Ivan Mikloš tvrdí, že naša dlhová brzda je v istom zmysle ešte silnejšia ako to, čo žiada komisia.

info
Sankcie za dlh

Verejný dlh (v % HDP), sankcie sa kumulujú:

  • 50 až 52 %: ministerstvo financií písomne vysvetlí výšku dlhu a navrhne opatrenia na jeho zníženie.
  • 53 až 54 %: platy členov vlády sa znížia na úroveň predchádzajúceho roka.
  • 55 až 56 %: vláda viaže výdavky vo výške troch percent celkových výdavkov očistených napríklad o eurofondy či náklady na správu dlhu, zmrazia sa bežné výdavky.
  • 57 až 59 %: vláda predloží vyrovnaný rozpočet alebo s prebytkom.
  • 60 % a viac: vláda požiada parlament o vyslovenie dôvery.

Spokojne sa tváril aj predseda Smeru Robert Fico. Povedal, že dohoda na rozpočte a dlhovej brzde ukazuje, že relevantné politické sily u nás sú schopné robiť dohody, ktoré Slovensku pomáhajú.

Eurozónu momentálne trápi hrozba recesie a dlhové problémy krajín. Tie viedli k tomu, že investori si od vlád pýtajú za pôžičky vysoký úrok alebo o ich dlhopisy nemajú vôbec záujem. Pocítilo to už aj Slovensko.

Náš verejný dlh by mal tento rok dosiahnuť asi 45 percent HDP. Ministerstvo financií počíta s tým, že na budúci rok sa vyšplhá na 47,7 percenta, ak ekonomika porastie o 1,7 percenta a deficit sa udrží na úrovni 4,6 percenta HDP. V prípade, že ekonomika porastie pomalšie a nová vláda nič neurobí, obe čísla vyskočia vyššie.

Podľa ekonómov by nás k 50 percentám posunul v budúcom roku najskôr výraznejší ekonomický prepad.

Ekonomika by podľa analytika Tatra banky Juraja Valachyho musela ísť do mínusu zhruba šesť percent, pričom deficit by bol zhruba 6,5 percenta.

Už v roku 2013 nás do znižovania deficitu okrem dlhovej brzdy bude tlačiť aj požiadavka Bruselu, aby sme dostali deficit pod tri percentá HDP.

Verejný dlh by sa podľa analytika ING Eduarda Hagaru mohol v roku 2013 dostať na 50 percent pri scenári, že vláda síce stlačí deficit na 2,9 percenta, no ekonomika by sa prepadla o dve percentá. Zároveň by na budúci rok rástlo naše HDP len o pol percenta a deficit by bol okolo piatich percent.

Znenie celého zákona si môžete prečítať tu - kliknite (.rtf)

Sankcie majú odklad

Zákon o dlhovej brzde, ktorý platí aj pre samosprávy, začne platiť od marca. Prvé dva roky po voľbách sa pre novú vládu neuplatňujú tvrdšie sankcie a pre samosprávu dokonca žiadne.

Vytvorí sa tiež trojčlenná fiškálna rada, ktorá by mala transparentne povedať, v akom stave sú verejné financie.

„Zároveň bude každoročne pripravovať správu o tom, či menej, alebo viac dlhov prenášame na naše deti. Bude mať tak aj funkciu lobistu za budúce generácie,“ povedal poradca ministra financií Ľudo Ódor.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 981
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 726
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 087
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 718
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 752
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 572
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 462
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 867
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 651
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 864

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

Neprehliadnite tiež

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.

Česku dlhujú krajiny miliardy korún, najviac Kuba

Veľmi často ide o dlhy zdedené po bývalej ČSSR.

Členské štáty podporili zmenu pravidiel pri testovaní áut

Reforma je tiež reakciou na škandál automobilky Volkswagen.

Hyundai chce zlepšiť svoju pozíciu v Číne

Nie tak dávno bol Hyundai a Kia na 3. mieste v rebríčku predaja zahraničných automobiliek.