BRATISLAVA. Kolekcie na vianočné stromčeky vyjdú tento rok pravdepodobne drahšie než minulý. Výrobcovia sladkostí totiž zvyšujú ceny.
„Boli sme donútení zdražiť od 5 do 12 percent v závislosti od zloženia výrobku a vývoja jednotlivých základných surovín,“ povedal člen predstavenstva I.D.C. Holdingu Roman Sukdolák. Firma vlastní trnavské Figaro či seredskú Seditu. V portfóliu má napríklad známe Kakaové rezy.
Ktoré produkty a o koľko zdražejú, závisí najmä od toho, koľko obsahujú cukru. Ten totiž dlhodobo dražie. „Jeho cena sa za posledný rok v podstate zdvojnásobila,“ vysvetľuje Sukdolák.
Zdražovanie bonbónov
Drahší cukor dáva najväčšie predpoklady na zdraženie bonbónov. Za nimi by podľa obsahu cukru mali nasledovať oblátky a potom sušienky.
Ďalší výrobca – Nestlé – zvýšil ceny v priemere o 3,6 percenta. Hovorca firmy Martin Walter dodal, že dôvodom sú aj ceny kakaa či ďalších vstupov, ktoré vo všeobecnosti dlhodobo rastú.
Firma k nám dováža napríklad tyčinky Kitkat či čokolády Orion. Výrobcovia I.D.C. aj Nestlé zdvihli ceny od októbra. Na cenovkách v predajniach sa to však ešte nemuselo prejaviť.
„Obchodníci si obvykle pred zdražením naberú zásoby za staré ceny. V extrémnych prípadoch aj na tri až štyri mesiace ešte môžu ceny podržať,“ hovorí Sukdolák.
Akcie ceny menia
Obchodníci súhlasia, že určité zásoby zvyčajne majú. „Niekde sa to prejavilo, niekde nie,“ povedal o zdražovaní hovorca Kauflandu Martin Gärtner. Detaily neprezradil.
Kedy sa zdražovanie prejaví, záleží podľa neho aj na tom, aké dlhodobé kontrakty má obchodník s dodávateľom uzatvorené alebo či ide o väčšieho, alebo menšieho dodávateľa. Navyše ceny menia aj rôzne zľavové akcie.
COOP Jednota Slovensko práve s dodávateľmi sladkostí rokuje, tento rok má však už istý.
„Do konca tohto roka sa určite ceny v predajniach COOP Jednoty nezvýšia. Čo sa týka budúceho roka, vývoj cien bude závisieť od výsledkov rokovaní a celkovej situácie na trhu,“ povedal šéf reťazca Gabriel Csollár.
Analytik Jiří Tyleček z X–Trade Brokers očakáva, že cukor už dražieť nebude. Je za tým hroziaca kríza, pre ktorú budú ľudia menej nakupovať, hovorí. Podľa portálu idnes.cz zatiaľ dopyt po čokoláde naopak rastie.