Železničná spoločnosť má dostať od štátu 199 miliónov eur

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. plánuje v budúcom roku v osobnej doprave najazdiť 29,35 mil. vlakokilometrov.

BRATISLAVA. Štát by jej mal za tieto výkony vo verejnom záujme zaplatiť 199,34 mil. eur, informovala agentúru SITA hovorkyňa osobného prepravcu Jana Grešnerová. Tieto peniaze sú vyčlenené v návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok.

Plánované výkony Železničnej spoločnosti v budúcom roku sú oproti tomuto roku nižšie o redukciu prepravy, uskutočnenú tohto roku v máji. Je z nich vyňatá aj preprava na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno, ktorú bude od 4. marca 2012 zabezpečovať súkromný dopravca RegioJet. Ten by mal najazdiť 947 tis. vlakokilometrov. Zmluva medzi štátnym dopravcom a ministerstvom dopravy od začiatku budúceho roka nezahŕňa ani jazdy IC vlakov v objeme 1,126 mil. vlakokilometrov.

Článok pokračuje pod video reklamou

V tomto roku mala Železničná spoločnosť najazdiť 30,3 mil. vlakokilometrov, reálne to bude 31,4 mil. vlakokilometrov. Ministerstvo dopravy potvrdilo, že uhradilo Železničnej spoločnosti na prevádzku osobnej dopravy na tento rok celú plánovanú sumu 205 mil. eur.

"Redukcia osobnej železničnej dopravy sa nevykonala v pôvodne uvažovanom termíne k 1. marcu, ale až k 1. máju 2011. Uskutočnila sa však v nižšom rozsahu, ako sa plánovalo," zdôvodnil hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič pre agentúru SITA navýšenie nákladov dopravcu, ktoré neboli kryté tržbami.

"Z tohto dôvodu sa predpokladá pre rok 2011 vznik istej straty, avšak známa bude až po konečnom vyhodnotení celého roka a v rámci vyhodnotenia bude stanovené, ako sa bude postupovať pri vyrovnaní tejto straty," dodal. Železničná spoločnosť plánuje uzavrieť tento rok predbežne so stratou okolo 7,5 mil. eur.

Nový cestovný poriadok v osobnej železničnej doprave začína platiť v nedeľu 11. decembra. "Výkony ZSSK v novom grafikone vlakovej dopravy vychádzajú z desaťročnej zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme medzi štátom a ZSSK, ktorá bola uzatvorená v decembri 2010," pripomenula Grešnerová. Železničná spoločnosť spolupracovala pri príprave nového grafikonu so správcom infraštruktúry, Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR).

"Prihliadalo sa i na požiadavky vyšších územných celkov a miestnych samospráv, s ktorými sa uskutočnila séria rokovaní vo všetkých regiónoch. Podľa možností a s ohľadom na celkovú obslužnosť v regióne sa zohľadňovali ich požiadavky tak, aby vyhovovali väčšine cestujúcich," uviedla Grešnerová.

Železničiari však nemohli uspokojiť všetky požiadavky pre technické, technologické a infraštruktúrne limity. Pri polohovaní a frekvencii spojov brali železničiari do úvahy najmä ich vyťaženosť, súbežnosť s autobusovou dopravou a prípojovosť. "Na vybraných tratiach sa harmonizoval cestovný poriadok a nastavil striedavú ponuku dopravnej obslužnosti vlakmi a autobusmi a rozšíril sieť prípojov vlak - autobus a autobus - vlak," dodala hovorkyňa.

Vo vnútroštátnej diaľkovej doprave je jednou z viacerých noviniek nový IC vlak Chopok, ktorý bude jazdiť medzi Bratislavou a Košicami v nedeľu. Bratislavu a Banskú Bystricu spojí nový pár rýchlikov Tajov.

V regionálnej doprave budú staré vlaky postupne nahradené ďalšími novými súpravami eurovlakov, či už elektrickými, dieselovými a push-pull vlakmi vo všetkých regiónoch. ZSSK zavedie taktovú prímestskú dopravu napríklad na trase Košice - Čierna nad Tisou, prípadne zahustí dopravu medzi Bratislavou a Trnavou a Galantou. Zrušená bude náhradná autobusová doprava na trase Šaľa - Neded.

V medzištátnej doprave súpravy Pendolino nahradia České dráhy vo vlakoch SC Slovenská strela medzi Prahou a Bratislavou klimatizovanými vozňami vyššej kategórie. Súpravy Pendolino by však mali dvakrát do týždňa jazdiť na trase z Prahy do Ostravy až po Žilinu.

Nový vlak Horehronec pôjde z Břeclavi cez Bratislavu do Banskej Bystrice a vo vybraných obdobiach až do Košíc. Ďalšou zmenou je rozšírenie kapacity autovozňov vo vlakoch euronight medzi Košicami a Prahou a radenie výhradne spacích vozňov. Zrušený bude letný vlak Nesebar z Prahy cez Bratislavu do bulharského Burgasu.

ZSSK končí osobnú prepravu na Trenčianskej elektrickej železnici (TREŽ) v sobotu 10. decembra pre jej vysokú stratovosť. Električky na trati Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice začali premávať ešte v roku 1909. "Osobná doprava nebude prevádzkovaná z ekonomických dôvodov. Pomer tržieb a nákladov na tejto trati je 1:33. TREŽ preberá záujmové združenie vytvorené obcou Trenčianska Teplá, mestom Trenčianske Teplice a občianskym združením prevádzkujúcim Čiernohorskú lesnú železnicu," informovala Grešnerová.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Create your own map in a new museum
  2. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  3. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  4. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  8. S dobrým pivom leto chutí
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 30 026
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 115
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 435
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 074
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 760
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 854
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 766
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 436
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 235
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 823

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalí šéfovia i rodinní príslušníci. Kto sú policajní pridelenci?

Marian Slobodník by ako šéf polície podľa premiéra Pellegriniho vzbudzoval pochybnosti. Obával sa prepojení na Bašternáka.

SVET

Scenár ako na Kryme? Putin chce referendum na Donbase

Trump sa má rozhodnúť, čo si myslí o referende na Ukrajine.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Nábor agentov aj získavanie informácii. To sú Noční vlci

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

Neprehliadnite tiež

Podiel ľudí v hmotnej núdzi klesol pod tri percentá

Najväčší podiel ľudí poberajúcich dávky bol v okresoch Rimavská Sobota, Revúca a Gelnica.

Agentúra S&P zlepšila výhľad ratingu dlhodobých záväzkov Grécka

Predvídateľnosť politiky krajiny a tiež perspektíva jej ekonomiky sa podľa agentúry zlepšujú.

Šéf automobilky Fiat Chrysler skončil zo zdravotných dôvodov

Marchionne sa podrobil operácii ramena, prišlo však k nečakaným komplikáciám.

Eskalácia obchodnej vojny odkrýva ďalšie riziká

Eskalácia obchodného napätia je zlá správa pre svetové trhy.

Najnižšia miera nezamestnanosti bola v júni v okrese Galanta

Miera evidovanej nezamestnanosti v júni tohto roku vzrástla na 5,43 percenta.