Železničná spoločnosť má dostať od štátu 199 miliónov eur

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. plánuje v budúcom roku v osobnej doprave najazdiť 29,35 mil. vlakokilometrov.

BRATISLAVA. Štát by jej mal za tieto výkony vo verejnom záujme zaplatiť 199,34 mil. eur, informovala agentúru SITA hovorkyňa osobného prepravcu Jana Grešnerová. Tieto peniaze sú vyčlenené v návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok.

Plánované výkony Železničnej spoločnosti v budúcom roku sú oproti tomuto roku nižšie o redukciu prepravy, uskutočnenú tohto roku v máji. Je z nich vyňatá aj preprava na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno, ktorú bude od 4. marca 2012 zabezpečovať súkromný dopravca RegioJet. Ten by mal najazdiť 947 tis. vlakokilometrov. Zmluva medzi štátnym dopravcom a ministerstvom dopravy od začiatku budúceho roka nezahŕňa ani jazdy IC vlakov v objeme 1,126 mil. vlakokilometrov.

V tomto roku mala Železničná spoločnosť najazdiť 30,3 mil. vlakokilometrov, reálne to bude 31,4 mil. vlakokilometrov. Ministerstvo dopravy potvrdilo, že uhradilo Železničnej spoločnosti na prevádzku osobnej dopravy na tento rok celú plánovanú sumu 205 mil. eur.

"Redukcia osobnej železničnej dopravy sa nevykonala v pôvodne uvažovanom termíne k 1. marcu, ale až k 1. máju 2011. Uskutočnila sa však v nižšom rozsahu, ako sa plánovalo," zdôvodnil hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič pre agentúru SITA navýšenie nákladov dopravcu, ktoré neboli kryté tržbami.

"Z tohto dôvodu sa predpokladá pre rok 2011 vznik istej straty, avšak známa bude až po konečnom vyhodnotení celého roka a v rámci vyhodnotenia bude stanovené, ako sa bude postupovať pri vyrovnaní tejto straty," dodal. Železničná spoločnosť plánuje uzavrieť tento rok predbežne so stratou okolo 7,5 mil. eur.

Nový cestovný poriadok v osobnej železničnej doprave začína platiť v nedeľu 11. decembra. "Výkony ZSSK v novom grafikone vlakovej dopravy vychádzajú z desaťročnej zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme medzi štátom a ZSSK, ktorá bola uzatvorená v decembri 2010," pripomenula Grešnerová. Železničná spoločnosť spolupracovala pri príprave nového grafikonu so správcom infraštruktúry, Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR).

"Prihliadalo sa i na požiadavky vyšších územných celkov a miestnych samospráv, s ktorými sa uskutočnila séria rokovaní vo všetkých regiónoch. Podľa možností a s ohľadom na celkovú obslužnosť v regióne sa zohľadňovali ich požiadavky tak, aby vyhovovali väčšine cestujúcich," uviedla Grešnerová.

Železničiari však nemohli uspokojiť všetky požiadavky pre technické, technologické a infraštruktúrne limity. Pri polohovaní a frekvencii spojov brali železničiari do úvahy najmä ich vyťaženosť, súbežnosť s autobusovou dopravou a prípojovosť. "Na vybraných tratiach sa harmonizoval cestovný poriadok a nastavil striedavú ponuku dopravnej obslužnosti vlakmi a autobusmi a rozšíril sieť prípojov vlak - autobus a autobus - vlak," dodala hovorkyňa.

Vo vnútroštátnej diaľkovej doprave je jednou z viacerých noviniek nový IC vlak Chopok, ktorý bude jazdiť medzi Bratislavou a Košicami v nedeľu. Bratislavu a Banskú Bystricu spojí nový pár rýchlikov Tajov.

V regionálnej doprave budú staré vlaky postupne nahradené ďalšími novými súpravami eurovlakov, či už elektrickými, dieselovými a push-pull vlakmi vo všetkých regiónoch. ZSSK zavedie taktovú prímestskú dopravu napríklad na trase Košice - Čierna nad Tisou, prípadne zahustí dopravu medzi Bratislavou a Trnavou a Galantou. Zrušená bude náhradná autobusová doprava na trase Šaľa - Neded.

V medzištátnej doprave súpravy Pendolino nahradia České dráhy vo vlakoch SC Slovenská strela medzi Prahou a Bratislavou klimatizovanými vozňami vyššej kategórie. Súpravy Pendolino by však mali dvakrát do týždňa jazdiť na trase z Prahy do Ostravy až po Žilinu.

Nový vlak Horehronec pôjde z Břeclavi cez Bratislavu do Banskej Bystrice a vo vybraných obdobiach až do Košíc. Ďalšou zmenou je rozšírenie kapacity autovozňov vo vlakoch euronight medzi Košicami a Prahou a radenie výhradne spacích vozňov. Zrušený bude letný vlak Nesebar z Prahy cez Bratislavu do bulharského Burgasu.

ZSSK končí osobnú prepravu na Trenčianskej elektrickej železnici (TREŽ) v sobotu 10. decembra pre jej vysokú stratovosť. Električky na trati Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice začali premávať ešte v roku 1909. "Osobná doprava nebude prevádzkovaná z ekonomických dôvodov. Pomer tržieb a nákladov na tejto trati je 1:33. TREŽ preberá záujmové združenie vytvorené obcou Trenčianska Teplá, mestom Trenčianske Teplice a občianskym združením prevádzkujúcim Čiernohorskú lesnú železnicu," informovala Grešnerová.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 839
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 617
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 943
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 226
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 883
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 506
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 459
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 035
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 617
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 927

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

ŠPORT

Slovenka dvakrát zdolala olympijskú víťazku. Len pár hodín po maturite

Andrea Podmaníková vraj veľkú favoritku rozplakala.

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

Neprehliadnite tiež

Francúzsko rokuje s bankami o sťahovaní po brexite

V Paríži prebieha množstvo diskrétnych stretnutí.

Daňová kobra vyšetruje Remetovu Dúhu, ktorá stavia Višňové

Stavebná firma Dúha buduje tunel Višňové za 410 miliónov eur spolu s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Za elektrinu a plyn zaplatili Slováci menej, ako je priemer Únie

Stredne veľká domácnosť zaplatila vlani za sto kilowatthodín necelých 15 eur.