Začína sa súťaž o najväčší tunel Višňové - Dubná Skala

Záujem firiem o zákazku bude enormný. Firmy musia mať dobré referencie.

Pre účasť v stavebnej megazákazke budú firmy potrebovať dobré referencie.(Zdroj: TASR)

Do súťaže o diaľničnú megazákazku sa chce prihlásiť aj firma, ktorá ju už raz vyhrala. Napokon tunel nestavala pre privysokú cenu.

BRATISLAVA. Stavebné firmy sa chystajú na boj o jednu z najväčších zákaziek v histórii Slovenska.

Ide o stavbu úsekov medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou skalou so 7,5–kilometrovým tunelom Višňové. Ich cenu odhaduje ministerstvo dopravy asi na 900 miliónov eur.

Rezort dopravy chce súťaž odštartovať ešte tento rok. Pravdepodobne ju ohlási ešte v pondelok, keďže minister Ján Figeľ (KDH) sa vybral obzrieť si miesto výstavby.

Druhýkrát do tendra

info
Stavba tunela
Ako to s ňou je
  • Na budúci rok sa má začať 13,5­kilometrový úsek s tunelom Višňové. Očakáva sa cena asi 900 miliónov eur.
  • Keďže je úsek kratší o vyše osem kilometrov, vodiči ušetria asi 15 minút času.
  • Ďalšie priľahlé časti diaľnice v okolí Žiliny sa začnú stavať v roku 2014, aby bola D1 medzi Bratislavou a Košicami hotová najneskôr do roku 2017.
VÚD, rokovanie.sk

Firmy sa na megazákazku už dávnejšie pripravujú. Prihlásiť sa plánuje napríklad aj rakúsky Alpine.

„Je veľmi pravdepodobné, že sa zúčastníme na verejnom obstarávaní,“ povedal Johannes Gfrerer, hovorca firmy. Alpine už raz spoločne v konzorciu s ďalšími firmami túto zákazku priklepli.

Vtedy bol tunel súčasťou projektu PPP, ktorý vysúťažila bývalá vláda a kabinet Ivety Radičovej ho zrušil.

Cena, ktorú mal stáť tunel aj s ďalšími priľahlými kilometrami v okolí Žiliny, bola takmer deväť miliárd eur. Jej súčasťou však bola aj tridsaťročná údržba a prevádzka.

Strabag sa chystá zapojiť tiež, hovorí jeho šéf Vlastislav Šlajs.

„Vzhľadom na to, že pôjde o najdlhší tunel na diaľnici D1, bude jeho výstavba technicky zložitá a časovo náročná,“ upozornil.

Firmy so slabšími referenciami a finančnou silou budú zrejme z hry von, upozorňuje Skanska.

Na druhej strane tunel je taký veľký, že sa zrejme firmám, ktoré sa na tunely špecializujú, oplatí presúvať kapacity aj na veľké vzdialenosti.

Za pravdu tomu dáva aj stavebná firma, ktorá sa pre náročnosť stavby plánuje obrátiť na svoj materský koncern Vinci. Ten už u nás postavil cestu medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami.

Úspory pre ľudí

Či sa vláde podarí pri súťaži dosiahnuť úspory aj do výšky 50 percent ako v prípade diaľničných stavieb tendrovaných v poslednom čase, je otázne.

Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák upozorňuje, že tunel má prísnejšie normy, ktoré sa len tak s nižšími nákladmi obísť nedajú.

Úsek však bude mať pozitíva pre úspory na palivách či znížení počtu nehôd, dodal.

Štát chce tunel financovať z eurofondov prístupných až po roku 2014. Možnosťou sú aj zdroje z Európskej investičnej banky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  3. Vysoká hra o súdne trovy
  4. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  5. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  6. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  7. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Ako na refinancovanie hypotéky
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 472
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 319
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 4 051
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 982
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 991
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 510
  7. Splnený sen 1 842
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 824
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 547
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 285

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vysoká zadlženosť, pravidelné zápchy. Ako žijú ľudia v trnavskom kraji

Trnavskému kraju robia dobré meno kúpele, víno, ale aj golfové ihriská.

SVET

Svätá vojna v českej politike. Ako Okamura bojuje o voličov

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista.

KOŠICE KORZÁR

Pippa zadržali v Ždiari. Mal šperky a 50 hodiniek

Bol na vrchole zločineckej skupiny, tvrdí polícia.

Neprehliadnite tiež

Štát dáva státisíce na to, aby vyškolil opatrovateľky pre Rakúšanov

Úrady práce už tretí rok preplácajú ľuďom preškoľovacie kurzy, ženy chodia najmä na opatrovateľský.

Travel Service ovládne ČSA, môžu prilákať viac Ázijčanov

Obe letecké spoločnosti lietajú aj zo Slovenska. České aerolínie spájajú Bratislavu s Košicami

Fico potvrdil národné lety do Košíc. Čo o nich zatiaľ vieme?

Národné aerolínie od minulého roka presadzuje koaličná SNS.

Mikloš: Stredná Európa sa môže ubrániť hroziacim pascám reformami

Krajinám strednej Európy totiž podľa Mikloša hrozí takzvaná "dvojitá pasca".