Začína sa súťaž o najväčší tunel Višňové - Dubná Skala

Záujem firiem o zákazku bude enormný. Firmy musia mať dobré referencie.

Pre účasť v stavebnej megazákazke budú firmy potrebovať dobré referencie.(Zdroj: TASR)

Do súťaže o diaľničnú megazákazku sa chce prihlásiť aj firma, ktorá ju už raz vyhrala. Napokon tunel nestavala pre privysokú cenu.

BRATISLAVA. Stavebné firmy sa chystajú na boj o jednu z najväčších zákaziek v histórii Slovenska.

Ide o stavbu úsekov medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou skalou so 7,5–kilometrovým tunelom Višňové. Ich cenu odhaduje ministerstvo dopravy asi na 900 miliónov eur.

Rezort dopravy chce súťaž odštartovať ešte tento rok. Pravdepodobne ju ohlási ešte v pondelok, keďže minister Ján Figeľ (KDH) sa vybral obzrieť si miesto výstavby.

Druhýkrát do tendra

info
Stavba tunela
Ako to s ňou je
  • Na budúci rok sa má začať 13,5­kilometrový úsek s tunelom Višňové. Očakáva sa cena asi 900 miliónov eur.
  • Keďže je úsek kratší o vyše osem kilometrov, vodiči ušetria asi 15 minút času.
  • Ďalšie priľahlé časti diaľnice v okolí Žiliny sa začnú stavať v roku 2014, aby bola D1 medzi Bratislavou a Košicami hotová najneskôr do roku 2017.
VÚD, rokovanie.sk

Firmy sa na megazákazku už dávnejšie pripravujú. Prihlásiť sa plánuje napríklad aj rakúsky Alpine.

„Je veľmi pravdepodobné, že sa zúčastníme na verejnom obstarávaní,“ povedal Johannes Gfrerer, hovorca firmy. Alpine už raz spoločne v konzorciu s ďalšími firmami túto zákazku priklepli.

Vtedy bol tunel súčasťou projektu PPP, ktorý vysúťažila bývalá vláda a kabinet Ivety Radičovej ho zrušil.

Cena, ktorú mal stáť tunel aj s ďalšími priľahlými kilometrami v okolí Žiliny, bola takmer deväť miliárd eur. Jej súčasťou však bola aj tridsaťročná údržba a prevádzka.

Strabag sa chystá zapojiť tiež, hovorí jeho šéf Vlastislav Šlajs.

„Vzhľadom na to, že pôjde o najdlhší tunel na diaľnici D1, bude jeho výstavba technicky zložitá a časovo náročná,“ upozornil.

Firmy so slabšími referenciami a finančnou silou budú zrejme z hry von, upozorňuje Skanska.

Na druhej strane tunel je taký veľký, že sa zrejme firmám, ktoré sa na tunely špecializujú, oplatí presúvať kapacity aj na veľké vzdialenosti.

Za pravdu tomu dáva aj stavebná firma, ktorá sa pre náročnosť stavby plánuje obrátiť na svoj materský koncern Vinci. Ten už u nás postavil cestu medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami.

Úspory pre ľudí

Či sa vláde podarí pri súťaži dosiahnuť úspory aj do výšky 50 percent ako v prípade diaľničných stavieb tendrovaných v poslednom čase, je otázne.

Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák upozorňuje, že tunel má prísnejšie normy, ktoré sa len tak s nižšími nákladmi obísť nedajú.

Úsek však bude mať pozitíva pre úspory na palivách či znížení počtu nehôd, dodal.

Štát chce tunel financovať z eurofondov prístupných až po roku 2014. Možnosťou sú aj zdroje z Európskej investičnej banky.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 587
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 446
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 636
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 544
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 7 677
  6. Kreditná karta – áno alebo nie 6 529
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 670
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 5 203
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 980
  10. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 3 893

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Kočner a Rusko do väzby nepôjdu, rozhodol súd

Špecializovaný trestný súd v sobotu viac ako osem hodín rozhodoval tom, či budú Kočner a Rusko stíhaní vo väzbe.

Neprehliadnite tiež

Pellegrini: V štáte nie je situácia, aby museli farmári ísť do ulíc

Premiér odmietol, že by sa Matečná alebo on sám báli prísť medzi farmárov.

Americký výrobca motoriek Harley-Davidson predpokladá zvýšenie cien v Európe

Harley-Davidson uviedol, že clá ho poškodia dvakrát.

Inštitút osobného bankrotu využíva čoraz viac ľudí

Dlhov sa môže po novom dlžník zbaviť pomocou jednej z dvoch alternatív.

Kurz eura rastie, obchodníkov upokojilo Taliansko

Dolár klesá, čiastočne na úkor vyššieho záujmu o takzvané komoditné meny.

Ropa výrazne zdražuje, OPEC zvýšil produkciu o milión barelov denne

Analytici tvrdia, že zvýšenie produkcie o milión barelov denne nestačí