Šefčovič: Únia bude musieť súhlasiť s eurobondami

Podľa eurokomisára by Európa z dlhodobého hľadiska možno vedela vytvorit ešte väčší dlhopisový trh, než majú Spojené štáty americké.

Maroš Šefčovič.(Zdroj: ARCHÍV SITA)

BRATISLAVA. Z dlhodobého hľadiska bude musieť Európska únia súhlasiť s vytvorením spoločných dlhopisov. Na stretnutí so slovenskými novinármi to povedal podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič.

"Európska únia bude musieť hľadať také riešenia, ako museli hľadať Spojené štáty americké po svojich veľkých krízach, cez ktoré prešli v začiatkoch, pričom ich priviedli k tomu, že sa vytvorili americké dlhopisy, ktoré pokrývali všetky štáty USA," povedal Šefčovič.

Vznik eurobondov podľa jeho slov úzko súvisí s aktuálnym zámerom Bruselu vytvoriť hospodársku a fiškálnu úniu.

"Z dlhodobého hľadiska by to znamenalo, že by sme vedeli vytvoriť možno ešte väčší dlhopisový trh, než majú Spojené štáty americké," doplnil eurokomisár.

Jednotné dlhopisy sa však spájajú aj s morálnym hazardom, keďže v prípade ich príliš skorého zavedenia by krajiny v problémoch neboli motivované konsolidovať svoje verejné financie a prijímať štrukturálne reformy.

Merkelová je stále proti

Európska komisia sa preto snaží disciplínu a rešpekt voči makroekonomickým pravidlám posilniť cez nové nariadenia a návrh novej fiškálnej regulácie, vysvetlil Šefčovič.

V rámci týchto pravidiel komisia posilnila svoj dohľad nad národnými rozpočtami vrátane sankcií.

Najväčším odporcom spoločných dlhopisov celej eurozóny je Nemecko, ktorého kancelárka Angela Merkelová uplynulý týždeň zopakovala odmietavý postoj k myšlienke zavedenia eurobondov.

Podľa nej je to nesprávny krok, ktorý by mohol ešte zhoršiť dlhovú krízu.

"Ja osobne, aj celá vláda sa domnievame, že eurobondy sú nesprávna metóda, a v tejto fáze vývoja Európy dokonca škodlivá," povedala kancelárka pre denník General Anzeiger.

Nemecko však podľa Šefčoviča ešte môže zmeniť názor, avšak jedine ak sa členské krajiny dokážu zhodnúť na prijatí nových pravidiel fiškálnej a makroekonomickej disciplíny.

"Ak bude evidentné, že na týchto pravidlách sa vieme zhodnúť, že majú automatické napĺňanie, že možné sankcie by mohli vyplývať z toho, že niekto nerešpektuje disciplínu, že budú zakotvené v právnom rámci a povedú k väčšej konvergencii ekonomík v rámci eurozóny, tak si myslím, že by to mohlo vytvoriť dostatočný predpoklad na to, aby aj Nemecko vnímalo návrh Európskej komisie o eurobondoch pozitívnejšie," spresnil komisár.

Naše postavenie ovplyvní aj dlhová brzda

Budúce postavenie Slovenska v rámci Únie a eurozóny bude podľa Šefčoviča závisieť od viacerých faktorov vrátane toho, v akej podobe parlament schváli budúcoročný štátny rozpočet a zákon o tzv. dlhovej brzde.

"Je to taký prvý jednoznačný dôkaz toho, ako je Slovensko pripravené rešpektovať makroekonomickú disciplínu, ktorá sa veľmi silným spôsobom znovuzavádza v Únii a hlavne v eurozóne," povedal Šefčovič.

Dôležitým krokom je podľa neho aj to, ako sa Slovensko postaví k novému návrhu Európskej komisie na prísnejšie kontroly národných rozpočtov ako aj sprísnenie sankcií.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 17 769
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 655
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 3 220
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 977
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 206
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 077
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 018
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 802
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 308
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 244

Téma: Európska únia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Medzinárodný menový fond

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Keď ľudia idú so Saganom do úniku, vedia, že je silnejší. Čo s tým môžu urobiť

Dva roky za sebou priviedol Valach ako tréner mužskej reprezentácie Sagana k titulu majstra sveta.

DOMOV

Na smrti trojročného chlapca má podiel nemocnica, zle ho liečila

Úrad zistil, že nitrianska nemocnica v liečbe chlapca pochybila.

KULTÚRA

Argentínsky kritik pre SME: Slováci, zostaňte takí, akí ste

Prestížne americké médiá chvália Učiteľku.

Neprehliadnite tiež

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu

Ekonomika má rásť 3,3-percentným tempom, v budúcom roku ešte zrýchli

Vyplýva to z dát, ktoré zverejnil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií.

Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018

Odhaduje to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.