Dlhová brzda sa prerokuje zrýchlene, Smer je proti

Poslanci Národnej rady (NR) SR dnes súhlasili s vládnym návrhom na skrátené legislatívne konanie o ústavnom zákone o rozpočtovej zodpovednosti.

BRATISLAVA. Parlament tak môže tzv. dlhovú brzdu schváliť už na svojej aktuálnej schôdzi.

Napriek tomu, že zákon bol dohodnutý naprieč celým politickým spektrom, opozičný Smer-SD nesúhlasil so zrýchleným rokovaním. Napriek tomu však deklaroval, že ústavný zákon ako taký podporí, keďže s jeho obsahom súhlasí.

Zákonom sa má zriadiť nezávislá Rada pre rozpočtovú zodpovednosť pre dohľad nad plnením rozpočtových cieľov vlády či stanoviť maximálny limit pre výšku dlhu verejnej správy vrátane opatrení, ktoré je nutné realizovať v prípade, že vykazovaná úroveň dlhu verejnej správy dosiahne určitú hranicu. Ustanovia sa tiež pravidlá transparentnosti v rámci prípravy návrhu rozpočtu verejnej správy a sprísnia sa rozpočtové pravidlá pre územnú samosprávu.

Verejný dlh SR by mal byť v nasledujúcich rokoch obmedzený na úrovni 60 % hrubého domáceho produktu (HDP), do roku 2028 potom táto hranica klesne na 50 %. Od hranice 50 % a neskôr 40 % dlhu by mali nastúpiť sankcie, ktoré by sa stupňovali až po hlasovanie o dôvere vláde v parlamente. Obdobné obmedzenia sa majú týkať aj samospráv.

Vo chvíli, keď verejný dlh bude 10 % pod horným limitom, musí minister financií napísať parlamentu list, vysvetliť v ňom nárast dlhu a navrhnúť riešenie tohto problému. Pri dlhu na úrovni 53 % bude vláda povinná prijať balík opatrení, pričom sa členom kabinetu automaticky zmrazia platy.

Ešte tvrdšie sankcie začínajú pri hranici 55 % HDP. V takejto situácii sa musia už v aktuálnom rozpočte viazať 3 % výdavkov a v rozpočte na ďalší rok sa výdavky nemôžu vôbec navýšiť. Na úrovni 57 % je zákonom stanovená povinnosť vlády automaticky pripraviť vyrovnaný rozpočet. Po tom, ako nezaberú predchádzajúce sankcie a vláda predsa len dosiahne stanovený dlhový strop, musí kabinet požiadať NR SR o vyslovenie dôvery.

Prvotné nastavenie limitu dlhu by malo platiť do roku 2017. Následne by mal postupne klesať každý rok o jeden percentuálny bod, kým sa táto hranica nestabilizuje na úrovni 50 % HDP. Udeľovanie sankcií za zvyšovanie dlhu má mať tri výnimky, a to v čase silnej recesie, pri nákladnej záchrane bánk a odstraňovaní následkov katastrof.

Na hospodárenie štátu má po novom dohliadať trojčlenná Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, kvôli nezávislosti financovaná z rozpočtu Národnej banky Slovenska (NBS). Prvýkrát majú byť zvolení všetci jej členovia v parlamente ústavnou väčšinou, neskôr by bol takto volený len jej predseda. Funkčné obdobie by bolo sedemročné a iba jedno, bez možnosti znova kandidovať.

Fiškálna rada by každoročne pripravovala správu o dlhodobej udržateľnosti, priebežne monitorovala hospodárenie štátu a hodnotila by plnenie rozpočtových pravidiel. Takisto by mohla zverejňovať stanoviská k jednotlivým legislatívnym návrhom, a to sama alebo na návrh niektorého z poslaneckých klubov.

Z návrhu zákona tiež vyplýva, že štát nebude finančne zabezpečovať platobnú schopnosť obce alebo vyššieho územného celku (VÚC). Ak celkový dlh samospráv dosiahne 60 % ich bežných príjmov, budú povinné zaplatiť pokutu vo výške 5 % z rozdielu medzi celkovou sumou dlhu a hranicou 60 % skutočných bežných príjmov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 371
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 621
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 186
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 704
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 291
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 241
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 066
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 002
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 696
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 659

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Málo tu oslavujeme to dobro, čo na Slovensku bolo, je a bude

Možno to zle vidím; možno Slovákom budú tieto slová znieť trochu pateticky alebo prehnane.

KOMENTÁRE

SNS neodíde. Nikto na ňu nečaká

V prípade predčasných volieb by sa SNS nemuselo dostať do vlády.

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

SMS-kou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu.

Neprehliadnite tiež

Tesco otvorilo pri Galante najväčšie distribučné centrum v strednej Európe

Nové centrum sa zameriava na distribúciu potravín, kozmetiky, oblečenia a techniky. Zamestnalo 1 200 ľudí.

Počet turistov v Dubrovníku je neúnosne vysoký, primátor ho chce obmedziť kvótou

Z krátkodobého ekonomického hľadiska obmedzenie počtu turistov bude pre mesto nevýhodné.

Minimálna mzda v Česku vzrastie na 12.200 korún, rozhodla vláda

Zvýšenie minimálnej mzdy zohľadňuje priaznivý ekonomický vývoj. Česko má v súčasnosti najnižšiu nezamestnanosť v Európskej únii.

Volkswagen investuje do elektroáut a klasických motorov 19 miliárd eur

Volkswagen chce do roku 2025 uviesť na trh viac ako 30 modelov áut s elektrickým pohonom.