Na úsek Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala bude jeden tender

Stavbárov diaľničných úsekov D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala v celkovej dĺžke zhruba 13,5 kilometra plánuje Národná diaľničná spoločnosť, a.s. vybrať v jednom tendri.

BRATISLAVA. Celkové odhadované stavebné náklady dosahujú 900 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. NDS zatiaľ len predbežne oznámila, že pripravuje verejné obstarávanie na vypracovanie projektovej dokumentácie a výstavbu diaľnice pri Žiline.

Samotný tender môže pravdepodobne vyhlásiť v priebehu niekoľkých dní, prípadne týždňov. Súčasťou stavby bude najdlhší domáci cestný tunel Višňové v dĺžke 7,5 kilometra. Diaľnica by mala byť financovaná z prostriedkov Európskej únie a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava pre budúce programové obdobie, prípadne čiastočne z úveru Európskej investičnej banky.

Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo postaviť spomínanú diaľnicu ako dva samostatné úseky. Počíta s tým aj Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014. Úsek D1 Lietavská Lúčka - Višňové v dĺžke 5,4 kilometra má odhadované stavebné náklady 237 mil. eur a vyše 8-kilometrový úsek Višňové - Dubná Skala, z toho tunel bude mať 7,5 kilometra, by mal predbežne stáť 663,3 mil. eur. Začiatok výstavby oboch úsekov je plánovaný v budúcom roku. Druhý z nich, tunelový, by mal byť hotový po päťročnej výstavbe v roku 2017.

Národná diaľničná spoločnosť nedávno informovala, že spolu s rezortom dopravy kontrolujú a odsúhlasujú súťažné podklady pre verejnú súťaž. "Tento proces bude trvať niekoľko dní až týždňov," uviedol pre agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík.

"Rok 2017, ako termín ukončenia stavby, je reálny," potvrdil hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Pre čas výstavby tunela Višňové podľa neho už nie je možné na tento diaľničný úsek použiť európske peniaze v súčasnom sedemročnom programovom období trvajúcom do roku 2013.

"Vyžaduje sa totiž ukončenie projektov do roku 2015, čo mohlo byť reálne v prípade začatia výstavby v roku 2009. Za najvhodnejšiu alternatívu financovania úsekov D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala považuje ministerstvo dopravy začatie výstavby zo zdrojov štátneho rozpočtu, prípadne v kombinácii s úverom od Európskej investičnej banky a od roku 2014 z fondov Európskej únie na nové programové obdobie," dodal Krajčovič.

Diaľnica pri Žiline mala byť pôvodne postavená v rámci tretieho balíka PPP, pričom jej odovzdanie do predčasného užívania bolo plánované v tomto roku. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) tento projekt spolu s prvým balíkom PPP zastavil pre ich finančnú nevýhodnosť pre štát.

Prieskumná štôlňa na mieste stavby D1 Višňové - Dubná Skala bola dokončená už v roku 2002, doteraz sa však nenašli peniaze na stavbu tunela. Vrátane 11,3 kilometrového úseku D1 od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku a privádzača, môže výstavba južného diaľničného obchvatu Žiliny stáť okolo 1,5 mld. eur.

Stavebné povolenie na diaľnicu s tunelom Višňové bolo vydané ešte v marci 2009. Pozemky súkromných vlastníkov sú podľa rezortu dopravy vysporiadané.

Stavebné zásahy na portáloch tunela, ktoré vlani vykonala koncesionárska spoločnosť pre bývalý 3. balík PPP počas prípravných prác, znemožňujú realizáciu stavby podľa pôvodnej projektovej dokumentácie z roku 2007. Príprava novej súťaže na zhotoviteľa si preto vyžiadala viac času, ako sa predpokladalo.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 163
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 952
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 615
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 968
  5. Kam do tepla v januári? 2 502
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 384
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 349
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 225
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 315
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 099

Téma: Diaľnice


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Kto je Harabin a kto ho chce za prezidenta

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

Neprehliadnite tiež

PSD2: Bez zvolenia banky nič neprevedú

Históriu transakcií uvidia tretie strany aj bez autorizácie klienta.

PSD2: Treba ustrážiť, komu dávate súhlas a na čo

Osobné údaje klientov budú môcť noví hráči speňažiť, napríklad podľa histórie transakcií môžu lepšie cieliť reklamu.

Vďaka PSD2 vzniknú k účtom lepšie aplikácie

Európska smernica: cez nové aplikácie budete môcť obsluhovať účty vo viacerých bankách naraz

Swan oslobodil svoju mobilnú sieť od Číňanov

V prospech čínskej štátnej banky bola doteraz založená celá mobilná sieť Štvorky aj príjmy od jej zákazníkov.

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.