Na úsek Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala bude jeden tender

Stavbárov diaľničných úsekov D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala v celkovej dĺžke zhruba 13,5 kilometra plánuje Národná diaľničná spoločnosť, a.s. vybrať v jednom tendri.

BRATISLAVA. Celkové odhadované stavebné náklady dosahujú 900 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. NDS zatiaľ len predbežne oznámila, že pripravuje verejné obstarávanie na vypracovanie projektovej dokumentácie a výstavbu diaľnice pri Žiline.

Samotný tender môže pravdepodobne vyhlásiť v priebehu niekoľkých dní, prípadne týždňov. Súčasťou stavby bude najdlhší domáci cestný tunel Višňové v dĺžke 7,5 kilometra. Diaľnica by mala byť financovaná z prostriedkov Európskej únie a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava pre budúce programové obdobie, prípadne čiastočne z úveru Európskej investičnej banky.

Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo postaviť spomínanú diaľnicu ako dva samostatné úseky. Počíta s tým aj Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014. Úsek D1 Lietavská Lúčka - Višňové v dĺžke 5,4 kilometra má odhadované stavebné náklady 237 mil. eur a vyše 8-kilometrový úsek Višňové - Dubná Skala, z toho tunel bude mať 7,5 kilometra, by mal predbežne stáť 663,3 mil. eur. Začiatok výstavby oboch úsekov je plánovaný v budúcom roku. Druhý z nich, tunelový, by mal byť hotový po päťročnej výstavbe v roku 2017.

Národná diaľničná spoločnosť nedávno informovala, že spolu s rezortom dopravy kontrolujú a odsúhlasujú súťažné podklady pre verejnú súťaž. "Tento proces bude trvať niekoľko dní až týždňov," uviedol pre agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík.

"Rok 2017, ako termín ukončenia stavby, je reálny," potvrdil hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Pre čas výstavby tunela Višňové podľa neho už nie je možné na tento diaľničný úsek použiť európske peniaze v súčasnom sedemročnom programovom období trvajúcom do roku 2013.

"Vyžaduje sa totiž ukončenie projektov do roku 2015, čo mohlo byť reálne v prípade začatia výstavby v roku 2009. Za najvhodnejšiu alternatívu financovania úsekov D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala považuje ministerstvo dopravy začatie výstavby zo zdrojov štátneho rozpočtu, prípadne v kombinácii s úverom od Európskej investičnej banky a od roku 2014 z fondov Európskej únie na nové programové obdobie," dodal Krajčovič.

Diaľnica pri Žiline mala byť pôvodne postavená v rámci tretieho balíka PPP, pričom jej odovzdanie do predčasného užívania bolo plánované v tomto roku. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) tento projekt spolu s prvým balíkom PPP zastavil pre ich finančnú nevýhodnosť pre štát.

Prieskumná štôlňa na mieste stavby D1 Višňové - Dubná Skala bola dokončená už v roku 2002, doteraz sa však nenašli peniaze na stavbu tunela. Vrátane 11,3 kilometrového úseku D1 od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku a privádzača, môže výstavba južného diaľničného obchvatu Žiliny stáť okolo 1,5 mld. eur.

Stavebné povolenie na diaľnicu s tunelom Višňové bolo vydané ešte v marci 2009. Pozemky súkromných vlastníkov sú podľa rezortu dopravy vysporiadané.

Stavebné zásahy na portáloch tunela, ktoré vlani vykonala koncesionárska spoločnosť pre bývalý 3. balík PPP počas prípravných prác, znemožňujú realizáciu stavby podľa pôvodnej projektovej dokumentácie z roku 2007. Príprava novej súťaže na zhotoviteľa si preto vyžiadala viac času, ako sa predpokladalo.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 780
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 867
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 258
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 610
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 298
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 170
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 035
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 330
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 289
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 200

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

EKONOMIKA

Hranica s Ukrajinou sa môže otvoriť, clo zrušiť a roaming tiež

V najbližších rokoch by sa Ukrajina či Moldavsko mohli dostať do Schengenu.

KOŠICE KORZÁR

Spoluhráči mu neverili. Rusnák v USA pri oslave napodobnil McGregora

Futbalista má za sebou prelomový rok.

Neprehliadnite tiež

Prečo u nás jazdia vlaky s menom horaliek a koľko to stojí

Firmy si môžu zaplatiť nielen názvy vlakov, ale aj autobusových zastávok.

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

Írsko od Apple vyberie nezaplatenú daň, ako nariadil Brusel

Európska komisia nariadila Apple, aby doplatil daň vo výške 13 miliárd eur.

Ikea opäť sťahuje z trhu komody, ktoré usmrtili osem detí

Od roku 2015 Ikea reklamovala, refundovala alebo pomohla upevniť k stene viac ako jeden milión komôd.