Na úsek Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala bude jeden tender

Stavbárov diaľničných úsekov D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala v celkovej dĺžke zhruba 13,5 kilometra plánuje Národná diaľničná spoločnosť, a.s. vybrať v jednom tendri.

BRATISLAVA. Celkové odhadované stavebné náklady dosahujú 900 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. NDS zatiaľ len predbežne oznámila, že pripravuje verejné obstarávanie na vypracovanie projektovej dokumentácie a výstavbu diaľnice pri Žiline.

Samotný tender môže pravdepodobne vyhlásiť v priebehu niekoľkých dní, prípadne týždňov. Súčasťou stavby bude najdlhší domáci cestný tunel Višňové v dĺžke 7,5 kilometra. Diaľnica by mala byť financovaná z prostriedkov Európskej únie a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava pre budúce programové obdobie, prípadne čiastočne z úveru Európskej investičnej banky.

Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo postaviť spomínanú diaľnicu ako dva samostatné úseky. Počíta s tým aj Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014. Úsek D1 Lietavská Lúčka - Višňové v dĺžke 5,4 kilometra má odhadované stavebné náklady 237 mil. eur a vyše 8-kilometrový úsek Višňové - Dubná Skala, z toho tunel bude mať 7,5 kilometra, by mal predbežne stáť 663,3 mil. eur. Začiatok výstavby oboch úsekov je plánovaný v budúcom roku. Druhý z nich, tunelový, by mal byť hotový po päťročnej výstavbe v roku 2017.

Národná diaľničná spoločnosť nedávno informovala, že spolu s rezortom dopravy kontrolujú a odsúhlasujú súťažné podklady pre verejnú súťaž. "Tento proces bude trvať niekoľko dní až týždňov," uviedol pre agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík.

"Rok 2017, ako termín ukončenia stavby, je reálny," potvrdil hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Pre čas výstavby tunela Višňové podľa neho už nie je možné na tento diaľničný úsek použiť európske peniaze v súčasnom sedemročnom programovom období trvajúcom do roku 2013.

"Vyžaduje sa totiž ukončenie projektov do roku 2015, čo mohlo byť reálne v prípade začatia výstavby v roku 2009. Za najvhodnejšiu alternatívu financovania úsekov D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala považuje ministerstvo dopravy začatie výstavby zo zdrojov štátneho rozpočtu, prípadne v kombinácii s úverom od Európskej investičnej banky a od roku 2014 z fondov Európskej únie na nové programové obdobie," dodal Krajčovič.

Diaľnica pri Žiline mala byť pôvodne postavená v rámci tretieho balíka PPP, pričom jej odovzdanie do predčasného užívania bolo plánované v tomto roku. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) tento projekt spolu s prvým balíkom PPP zastavil pre ich finančnú nevýhodnosť pre štát.

Prieskumná štôlňa na mieste stavby D1 Višňové - Dubná Skala bola dokončená už v roku 2002, doteraz sa však nenašli peniaze na stavbu tunela. Vrátane 11,3 kilometrového úseku D1 od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku a privádzača, môže výstavba južného diaľničného obchvatu Žiliny stáť okolo 1,5 mld. eur.

Stavebné povolenie na diaľnicu s tunelom Višňové bolo vydané ešte v marci 2009. Pozemky súkromných vlastníkov sú podľa rezortu dopravy vysporiadané.

Stavebné zásahy na portáloch tunela, ktoré vlani vykonala koncesionárska spoločnosť pre bývalý 3. balík PPP počas prípravných prác, znemožňujú realizáciu stavby podľa pôvodnej projektovej dokumentácie z roku 2007. Príprava novej súťaže na zhotoviteľa si preto vyžiadala viac času, ako sa predpokladalo.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 784
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 706
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 225
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 023
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 826
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 690
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 512
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 465
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 341
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 217

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

SNS skúšajú posunúť slovenské "zvyklosti", doplatia na svoju nenažranosť

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú hlboko pod úrovňou civilizovaného sveta.

DOMOV

Plavčan by mohol ešte pred odchodom otočiť zopár miliónov eur

Pred uzatvorením je tender na centrálny internet.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

DOMOV

V SNS vyčkávajú na Danka a mlčia, viaže ich zákaz zhora

Danko nezvládol situáciu, SNS na vstup do koalície nemala.

Neprehliadnite tiež

Luxusné hotely spotrebovali 570 kilogramov kontaminovanej vaječnej zmesi

Povolený limit pesticídu bol v zmesi prekročený až päťnásobne.

Merkelová odmieta administratívny tlak na predaj elektromobilov

Merkelová žiada od predstaviteľov automobiliek, aby sa usilovali obnoviť dôveru zákazníkov.

Air Berlin odložil na neurčito zverejnenie výsledkov za prvý polrok

Podľa zákona musí zverejniť svoje finančné údaje do začiatku októbra.

Matečná spustila demoverziu potravinového katalógu

Katalóg prinesie lokálnosť, čerstvosť, zníženie ekologickej stopy a možnosť pre slovenských poľnohospodárov presadiť sa na trhu.