Na úsek Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala bude jeden tender

Stavbárov diaľničných úsekov D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala v celkovej dĺžke zhruba 13,5 kilometra plánuje Národná diaľničná spoločnosť, a.s. vybrať v jednom tendri.

BRATISLAVA. Celkové odhadované stavebné náklady dosahujú 900 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. NDS zatiaľ len predbežne oznámila, že pripravuje verejné obstarávanie na vypracovanie projektovej dokumentácie a výstavbu diaľnice pri Žiline.

Samotný tender môže pravdepodobne vyhlásiť v priebehu niekoľkých dní, prípadne týždňov. Súčasťou stavby bude najdlhší domáci cestný tunel Višňové v dĺžke 7,5 kilometra. Diaľnica by mala byť financovaná z prostriedkov Európskej únie a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava pre budúce programové obdobie, prípadne čiastočne z úveru Európskej investičnej banky.

Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo postaviť spomínanú diaľnicu ako dva samostatné úseky. Počíta s tým aj Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014. Úsek D1 Lietavská Lúčka - Višňové v dĺžke 5,4 kilometra má odhadované stavebné náklady 237 mil. eur a vyše 8-kilometrový úsek Višňové - Dubná Skala, z toho tunel bude mať 7,5 kilometra, by mal predbežne stáť 663,3 mil. eur. Začiatok výstavby oboch úsekov je plánovaný v budúcom roku. Druhý z nich, tunelový, by mal byť hotový po päťročnej výstavbe v roku 2017.

Národná diaľničná spoločnosť nedávno informovala, že spolu s rezortom dopravy kontrolujú a odsúhlasujú súťažné podklady pre verejnú súťaž. "Tento proces bude trvať niekoľko dní až týždňov," uviedol pre agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík.

"Rok 2017, ako termín ukončenia stavby, je reálny," potvrdil hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Pre čas výstavby tunela Višňové podľa neho už nie je možné na tento diaľničný úsek použiť európske peniaze v súčasnom sedemročnom programovom období trvajúcom do roku 2013.

"Vyžaduje sa totiž ukončenie projektov do roku 2015, čo mohlo byť reálne v prípade začatia výstavby v roku 2009. Za najvhodnejšiu alternatívu financovania úsekov D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala považuje ministerstvo dopravy začatie výstavby zo zdrojov štátneho rozpočtu, prípadne v kombinácii s úverom od Európskej investičnej banky a od roku 2014 z fondov Európskej únie na nové programové obdobie," dodal Krajčovič.

Diaľnica pri Žiline mala byť pôvodne postavená v rámci tretieho balíka PPP, pričom jej odovzdanie do predčasného užívania bolo plánované v tomto roku. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) tento projekt spolu s prvým balíkom PPP zastavil pre ich finančnú nevýhodnosť pre štát.

Prieskumná štôlňa na mieste stavby D1 Višňové - Dubná Skala bola dokončená už v roku 2002, doteraz sa však nenašli peniaze na stavbu tunela. Vrátane 11,3 kilometrového úseku D1 od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku a privádzača, môže výstavba južného diaľničného obchvatu Žiliny stáť okolo 1,5 mld. eur.

Stavebné povolenie na diaľnicu s tunelom Višňové bolo vydané ešte v marci 2009. Pozemky súkromných vlastníkov sú podľa rezortu dopravy vysporiadané.

Stavebné zásahy na portáloch tunela, ktoré vlani vykonala koncesionárska spoločnosť pre bývalý 3. balík PPP počas prípravných prác, znemožňujú realizáciu stavby podľa pôvodnej projektovej dokumentácie z roku 2007. Príprava novej súťaže na zhotoviteľa si preto vyžiadala viac času, ako sa predpokladalo.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 744
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 643
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 487
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 399
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 076
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 055
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 647
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 480
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 280
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 214

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.