Auto, ktoré má najazdených viac ako 100.000 km, sa nemôže stať taxíkom

Vozidlom taxislužby by mali po novom byť už aj autá s počtom sedadiel do 9 osôb, teda takzvané mikrobusy.

BRATISLAVA. Veľkí prevádzkovatelia týchto služieb by navyše mali mať povinnosť mať vo svojom vozovom parku aj vozidlo na prepravu cestujúcich, ktorých nemožno prepravovať v štandardnom vozidle taxislužby. Vyplýva do z nového zákona o cestnej doprave, ktorý dnes poslanci Národnej rady SR posunuli 81 hlasmi do druhého čítania.

Ten navyše vo vzťahu k taxikárom stanovuje aj podmienky, za akých si môžu svoje vozidlo pre výkon tejto profesie zaregistrovať. Takéto auto napríklad musí mať najviac päť rokov odo dňa uvedenia do prevádzky, alebo najazdených najviac 100.000 km s benzínovým motorom či hybridným pohonom, alebo 150.000 km s naftovým motorom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Návrh zákona tiež upravuje prepravu nebezpečných vecí. Primárne sa má riadiť európskou dohodou ADR, ktorá upravuje tento postup. Výnimku majú napríklad vozidlá ozbrojených síl, ktoré prepravujú výbušniny.

Táto úprava sa tiež podrobne venuje právam cestujúcich v autobusovej doprave či pokutám pre dopravcov. Tie môžu dosiahnuť v niektorých prípadoch až 50.000 eur v prípade, že v priebehu dvoch rokov dopravca už za priestupok nebol pokutovaný prvýkrát. Súčasne sa z nariadenia EÚ o právach cestujúcich v autobusovej doprave navrhuje prebrať niektoré ustanovenia o nárokoch cestujúcich voči dopravcovi.

Napríklad výška náhrady za smrť cestujúceho by tak nemala byť menšia ako 220.000 eur. V prípade straty alebo poškodenia batožiny pri dopravnej nehode bola táto suma stanovená na minimálne 1200 eur. Cestujúci, ktorý si kúpi miestenku, by navyše po novom nemusel byť pripravený na nástup už skôr. Právo na zakúpené miesto mu ostáva až do času naplánovaného odchodu autobusu.

Ako vyplýva zo sprievodného materiálu zákona, na Slovensku je v súčasnosti prevádzkovaných 1620 autobusových liniek pravidelnej dopravy. Z toho v diaľkovej doprave s trasou nad 250 km je 75 medzinárodných liniek a 38 vnútroštátnych liniek. Ostatné autobusové linky sú súčasťou prímestskej a mestskej dopravy. Týmito autobusovými linkami sa v roku 2010 prepravilo 697 miliónov cestujúcich, kým po železnici to bolo len 46,5 milióna cestujúcich.

Platný zákon o cestnej doprave bol doteraz novelizovaný 14-krát, pričom dôvodom týchto noviel bolo najmä zabezpečenie právnej nadväznosti na medzinárodné zmluvy a smernice. Dôvodom pre najnovšiu zmenu bolo okrem iného aj rozhodnutie EÚ nahradiť nepriamu reguláciu dopravného trhu cestnej dopravy priamou.

Ak poslanci návrh zákona z dielne rezortu dopravy definitívne schvália, platiť by mal začať už od 1. marca 2012.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 9 891
  2. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 604
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 973
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 450
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 122
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 809
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 440
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 907
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 514
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 195

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štát plánuje otvoriť trh s online hazardom. Vyhovovalo by to najmä Pente, tvrdia aktivisti

Nový zákon podľa stávkarov pomôže proti nelegálnemu hazardu.

DOBRE RÁNO

Dobré ráno: Súd mu vymeral 12 rokov, chce sa stať primátorom

Ako sa u nás robí komunálna politika.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Hazard nezastavíte

Hazard treba regulovať, nie zakazovať.

Neprehliadnite tiež

Vedec: Skúmame obezitu. Naše telo je naprogramované na prejedanie sa

Pomocou behaviorálnych metód sa nám pri takmer nulových nákladoch podarilo priniesť do štátneho rozpočtu 200 miliónov libier, hovorí Luke Ravenscroft.

Kaufland skúša happy hour, na Slovensku to bežné nie je

Obchodné reťazce bojujú o zákazníkov rôznymi spôsobmi.

Teplé počasie oplyvnilo úrodu. Menej bude maku, obilnín aj zemiakov

Vysoké teploty a suchá trápili viaceré okresy.

Ekonomika Iránu sa zhoršuje. Chameneí zvolal naliehavú schôdzu

Irán sa obáva nových sankcií zo strany USA.

Globálny predaj osobných počítačov vzrástol, prvýkrát za šesť rokov

Vplyv na predaj osobných počítačov majú najmä smartfóny.