Auto, ktoré má najazdených viac ako 100.000 km, sa nemôže stať taxíkom

Vozidlom taxislužby by mali po novom byť už aj autá s počtom sedadiel do 9 osôb, teda takzvané mikrobusy.

BRATISLAVA. Veľkí prevádzkovatelia týchto služieb by navyše mali mať povinnosť mať vo svojom vozovom parku aj vozidlo na prepravu cestujúcich, ktorých nemožno prepravovať v štandardnom vozidle taxislužby. Vyplýva do z nového zákona o cestnej doprave, ktorý dnes poslanci Národnej rady SR posunuli 81 hlasmi do druhého čítania.

Ten navyše vo vzťahu k taxikárom stanovuje aj podmienky, za akých si môžu svoje vozidlo pre výkon tejto profesie zaregistrovať. Takéto auto napríklad musí mať najviac päť rokov odo dňa uvedenia do prevádzky, alebo najazdených najviac 100.000 km s benzínovým motorom či hybridným pohonom, alebo 150.000 km s naftovým motorom.

Návrh zákona tiež upravuje prepravu nebezpečných vecí. Primárne sa má riadiť európskou dohodou ADR, ktorá upravuje tento postup. Výnimku majú napríklad vozidlá ozbrojených síl, ktoré prepravujú výbušniny.

Táto úprava sa tiež podrobne venuje právam cestujúcich v autobusovej doprave či pokutám pre dopravcov. Tie môžu dosiahnuť v niektorých prípadoch až 50.000 eur v prípade, že v priebehu dvoch rokov dopravca už za priestupok nebol pokutovaný prvýkrát. Súčasne sa z nariadenia EÚ o právach cestujúcich v autobusovej doprave navrhuje prebrať niektoré ustanovenia o nárokoch cestujúcich voči dopravcovi.

Napríklad výška náhrady za smrť cestujúceho by tak nemala byť menšia ako 220.000 eur. V prípade straty alebo poškodenia batožiny pri dopravnej nehode bola táto suma stanovená na minimálne 1200 eur. Cestujúci, ktorý si kúpi miestenku, by navyše po novom nemusel byť pripravený na nástup už skôr. Právo na zakúpené miesto mu ostáva až do času naplánovaného odchodu autobusu.

Ako vyplýva zo sprievodného materiálu zákona, na Slovensku je v súčasnosti prevádzkovaných 1620 autobusových liniek pravidelnej dopravy. Z toho v diaľkovej doprave s trasou nad 250 km je 75 medzinárodných liniek a 38 vnútroštátnych liniek. Ostatné autobusové linky sú súčasťou prímestskej a mestskej dopravy. Týmito autobusovými linkami sa v roku 2010 prepravilo 697 miliónov cestujúcich, kým po železnici to bolo len 46,5 milióna cestujúcich.

Platný zákon o cestnej doprave bol doteraz novelizovaný 14-krát, pričom dôvodom týchto noviel bolo najmä zabezpečenie právnej nadväznosti na medzinárodné zmluvy a smernice. Dôvodom pre najnovšiu zmenu bolo okrem iného aj rozhodnutie EÚ nahradiť nepriamu reguláciu dopravného trhu cestnej dopravy priamou.

Ak poslanci návrh zákona z dielne rezortu dopravy definitívne schvália, platiť by mal začať už od 1. marca 2012.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 13 716
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 686
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 206
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 524
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 862
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 504
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 346
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 189
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 773
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 732

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

EKONOMIKA

Analytici ukázali, v akom stave je naozaj výstavba diaľnic

Štát chce D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Pozrite si mapu.

REPORTÁŽ

Prežil pochod púšťou, aby si zaraftoval v Líbyi

Zostať doma, sa stáva luxusom.

Neprehliadnite tiež

Naši inšpektori možno preveria firmu, ktorej zadržali kamióny

V skladoch prístavu Zeebrugge zadržali v pondelok 112 kamiónov so slovenskými značkami.

Spolumajiteľa Poštovej banky, ktorý chce kúpiť Markízu, vyšetrujú pre korupciu

Čínska CEFC China Energy sa od obvinení z korupcie či prania špinavých peňazí dištancuje.

Komisia potvrdila, že návrh rozpočtu je v súlade s európskymi pravidlami

Európska komisia analyzovala plány rozpočtu na rok 2018 všetkých členov eurozóny s výnimkou Grécka.

Francúzsky Amazon vymyslel udavačskú hru, aby prevychoval šéfov

Zamestnanec, ktorému sa podarí nazbierať najviac bodov, vyhrá dron.

Analytici ukázali mapu diaľnic. Pozrite si, v akom stave je naozaj výstavba

Štát chce diaľnicu D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Problém s dokončením je na úseku medzi Turanmi a Hubovou.