Českí lekári uspeli vďaka PR

Slovenské odbory sa inšpirovali českou kampaňou Děkujeme, odcházíme. Lekári u nás využívajú služby PR agentúry menej ako ich českí kolegovia.

Českí lekárski odborári použili napríklad doktora Exoda a sanitku – pohrebné vozidlo. Ich kampaňou sa inšpirovali aj naši odborári, ale viac ako Česi sa spoľahli na kvantum výpovedí a menej na PR.(Zdroj: FOTO – EWING PR – MARTIN JAROŠ)

BRATISLAVA. Výpovediam slovenských lekárov predchádzala podobná akcia v Česku. Kampaň Děkujeme, odcházíme, v ktorej podali výpovede viac ako tri tisícky lekárov, vyústila do sľubu českej vlády zvýšiť lekárom platy. Úspechy neskôr zožala česká kampaň na súťažiach PR agentúr.

Inšpiráciu českými kolegami potvrdili odbory na Slovensku prítomnosťou Martina Engela na prvej tlačovej konferencii k podávaniu výpovedí. Šéfa českých odborárov si zobrali za poradcu a neskôr si najali i PR agentúru.

Sparťanská verzia

info
Výsledky
Ako im zvýšili platy
  • Českí lekári žiadali zvýšenie platov na 1,5–násobok priemernej mzdy v Česku u začínajúceho lekára a na trojnásobok u skúseného.
  • Minister im vyhovel, platy sa majú zvýšiť do roku 2013.
  • Slovenskí lekári tiež žiadajú zvýšenie platov na 1,5­- až 3­násobok priemernej mzdy podľa vzdelania a praxe.

No nie všetko dokázali slovenskí odborári z českého príkladu prevziať. Kým českí lekári používali silné symboly, ako napríklad sanitku premaľovanú spolovice na pohrebné auto alebo figurínu odpočítavajúcu čas, na Slovensku sa zaobišli bez nich.

Slovenské Lekárske odborové združenie (LOZ) tvrdí, že to bolo najmä pre nedostatok peňazí na kampaň. Pri prezentácii sa spoliehali na svoju web stránku, ale napríklad sociálna sieť Facebook sa im neosvedčila.

Okrem peňazí mali lekári na Slovensku aj menej času. Českí odborári spolupracovali s odborníkmi na komunikáciu už tri štvrte roka pred spustením kampane. Vláde predkladali návrhy riešení, ktoré konzultovali s ekonómami.

LOZ začala s PR agentúrou Seesame spolupracovať až v lete tohto roka. „Kampaň si vedieme sami, agentúra bola skôr v úlohe technickej podpory kampane, na ktorú popri svojej práci nemáme čas a ani know-how,“ vyhlásilo pre SME lekárske združenie.

Hlas lekárov

PR agentúra v českej kampani zohrala úlohu tvorcu nápadov, u nás agentúra zabezpečuje mediálne tréningy a konzultácie, či tvorbu webu alebo monitoring médií.

„Nekomunikujeme v ich mene s médiami ani ich neovplyvňujeme,“ povedala Diana Dobrucká z agentúry Seesame.

Šéf českých odborárov Martin Engel si spoluprácu s PR agentúrou pochvaľuje. „Keď sa povedalo Děkujeme, odcházíme, vedela o tom celá Európa,“ povedal. Slovenská kampaň je podľa neho založená na lekároch a ich silu vidno najmä v počte podaných výpovedí.

Českí aj slovenskí lekári považovali za dôležité aj výjazdy po krajine. U susedov sa však pri nich okrem diskusií s kolegami v nemocniciach bavili aj so širokou verejnosťou, robili happeningy na námestiach alebo merali okoloidúcim tlak. Aj preto sa suma českej kampane vyšplhala rádovo na milióny korún.

Suma, ktorú LOZ platí agentúre Seesame, známa nie je. „Kampaň si platíme z našich členských poplatkov. Sumu, aj vzhľadom na vzájomnú dohodu s agentúrou, nebudeme zverejňovať,“ tvrdí združenie.

Dvojitý úspech

Šéf českej agentúry Ewing PR Jiří Hrabovský dofinancoval akciu českých lekárov z vlastných peňazí, keď už odborárske fondy vyschli. Dočkal sa však odmeny, keď okrem viacerých českých PR cien kampaň získala aj cenu Global Sabre Award za najlepší projekt na celom svete.

Podávanie výpovedí ako forma protestu sa prinajmenšom českým lekárom osvedčila viac ako ktorákoľvek akcia predtým. Lekári aj v minulosti protestovali za vyššie mzdy či zmeny v sektore, no viac-menej neúspešne.

V Česku to bola napríklad akcia Unavený lekár, v ktorej lekári upozorňovali na priveľa nadčasov. Na Slovensku sa lekári búrili po páde druhej Dzurindovej vlády. Po vtedajšom premiérovi hádzali biele plášte, no splnenie svojich požiadaviek nedosiahli.

ico

Akcia bola úspešná, bola vidieť aj počuť

Šéf PR agentúry, ktorá v Česku pomáhala lekárom, JIŘÍ HRABOVSKÝ hovorí, že ľudí zaujmú len najsilnejšie impulzy.

- Ako ste v kampani Děkujeme, odcházíme dosiahli, že sa proti vám nepostavila verejnosť?

„Česká verejnosť reagovala ako obvykle. Boli rôzne názory, keď protistrana začala tvrdú antikampaň na začiatku tohto roku, tak časť verejnosti, ktorá sa podobnými kampaňami nechá manipulovať, mohla mať názor, ktorý nebol úplne súhlasný s akciou lekárov. Tu nestáli proti sebe lekári a verejnosť.“

- Spor vyhrotil najmä na otázke platov, podobne ako u nás. Nebol to ten problematický bod, keď sa verejnosť priklonila na stranu ministra a vlády?

„Verejnosť do toho aktívne nezasahovala. Bola to záležitosť rokovania predstaviteľov lekárov z nemocníc a vlády.“

- Bola akcia Děkujeme, odcházíme úspešná?

„Či bola úspešná, ukáže sa o dva až tri roky. Ak budeme vidieť, že systém je lepší, že sa v ňom menej strácajú peniaze v korupcii. Ak uvidíme, že nemocnice budú lepšie fungovať a že nielen doktori, ale aj sestry a iní zamestnanci budú dostávať viac. Ak sa budú cítiť vo väčšej pohode, tak sme uspeli.“

- Vyhrali ste rôzne ceny, čím si to vysvetľujte?

„Pretože akcia bola vidieť, počuť, veľa sa o nej hovorilo. Vyvolala kontroverzné reakcie.“

- Aké boli najúspešnejšie nástroje v kampani, ktoré ste použili?

„Ak za úspech považujeme to, že sa tým niekto zaoberá, tak môžeme hovoriť o hesle Náš exodus – váš exitus. No aj o sanitke, ktorá bola dobre vidieť. Ale aj doktora Exoda, ktorý má dodnes odpočítacie hodiny. Boli to prvky, ktoré zaujali. Žijeme v období, kde je príliš veľa impulzov. A v tom vás zasiahnu len tie najsilnejšie, s tým sme kalkulovali, a preto sme to urobili tak, ako sme to urobili.“

- V akej fáze je druhá časť akcií na zabezpečenie dodržania vyrokovaných podmienok?

„Akcia už beží niekoľko týždňov a o dva týždne by sa mala skončiť. Ale má to oveľa menej dramatický priebeh. Je to v podobe pokojných stretnutí v malých skupinkách v krajských mestách. Okrem toho lekári ministrovi posielajú pomôcky na zlepšenie pamäti, aby nezabudol, k čomu sa zaviazal. Napríklad okuliare, súpravu čistiacich prípravkov na čistenie okuliarov, čaje alebo potraviny ako med či orechy. Je to celé s nadhľadom, aj minister to tak berie.“

vfo, tvx

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 837
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 271
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 835
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 571
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 529
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 307
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 234
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 212
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 134
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 088

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak si kúpite kuracinu v Tescu, môže vás zastaviť esbéeskár

V niektorých predajniach dáva Tesco bezpečnostné prvky aj na mäso.

SVET

Ukrajina je na kupčenie so zbraňami ideálna, využila to aj Severná Kórea

Kyjev a Moskva sa sporia o to, odkiaľ prišli motory pre severokórejské rakety.

Neprehliadnite tiež

Podpora mladých pri hypotékach sa daňovým bonusom zjednoduší, tvrdí Kažimír

Podpora hypotekárneho bývania pre mladých by mala byť po novom pre ľudí jednoduchšia a menej administratívne náročná.

Úrad vlády nakúpil nové autá za 95-tisíc eur

Jedno z nich má slúžiť na zásobovanie hotela Bôrik.

Ak si kúpite kuracinu v Tescu, môže vás zastaviť esbéeskár

V niektorých predajniach dáva Tesco bezpečnostné prvky nielen na alkohol, ale aj na mäso.

Zmes z kontaminovaných vajec sa dostala aj do bratislavských hotelov

Viac informácií má poskytnúť ministerstvo pôdohospodárstva.