SME
Streda, 23. jún, 2021 | Meniny má SidóniaKrížovkyKrížovky

Českí lekári uspeli vďaka PR

Slovenské odbory sa inšpirovali českou kampaňou Děkujeme, odcházíme. Lekári u nás využívajú služby PR agentúry menej ako ich českí kolegovia.

Českí lekárski odborári použili napríklad doktora Exoda a sanitku – pohrebné vozidlo. Ich kampaňou sa inšpirovali aj naši odborári, ale viac ako Česi sa spoľahli na kvantum výpovedí a menej na PR.Českí lekárski odborári použili napríklad doktora Exoda a sanitku – pohrebné vozidlo. Ich kampaňou sa inšpirovali aj naši odborári, ale viac ako Česi sa spoľahli na kvantum výpovedí a menej na PR. (Zdroj: FOTO – EWING PR – MARTIN JAROŠ)

BRATISLAVA. Výpovediam slovenských lekárov predchádzala podobná akcia v Česku. Kampaň Děkujeme, odcházíme, v ktorej podali výpovede viac ako tri tisícky lekárov, vyústila do sľubu českej vlády zvýšiť lekárom platy. Úspechy neskôr zožala česká kampaň na súťažiach PR agentúr.

Inšpiráciu českými kolegami potvrdili odbory na Slovensku prítomnosťou Martina Engela na prvej tlačovej konferencii k podávaniu výpovedí. Šéfa českých odborárov si zobrali za poradcu a neskôr si najali i PR agentúru.

Sparťanská verzia

info
Výsledky
Ako im zvýšili platy
  • Českí lekári žiadali zvýšenie platov na 1,5–násobok priemernej mzdy v Česku u začínajúceho lekára a na trojnásobok u skúseného.
  • Minister im vyhovel, platy sa majú zvýšiť do roku 2013.
  • Slovenskí lekári tiež žiadajú zvýšenie platov na 1,5­- až 3­násobok priemernej mzdy podľa vzdelania a praxe.

No nie všetko dokázali slovenskí odborári z českého príkladu prevziať. Kým českí lekári používali silné symboly, ako napríklad sanitku premaľovanú spolovice na pohrebné auto alebo figurínu odpočítavajúcu čas, na Slovensku sa zaobišli bez nich.

Slovenské Lekárske odborové združenie (LOZ) tvrdí, že to bolo najmä pre nedostatok peňazí na kampaň. Pri prezentácii sa spoliehali na svoju web stránku, ale napríklad sociálna sieť Facebook sa im neosvedčila.

Okrem peňazí mali lekári na Slovensku aj menej času. Českí odborári spolupracovali s odborníkmi na komunikáciu už tri štvrte roka pred spustením kampane. Vláde predkladali návrhy riešení, ktoré konzultovali s ekonómami.

LOZ začala s PR agentúrou Seesame spolupracovať až v lete tohto roka. „Kampaň si vedieme sami, agentúra bola skôr v úlohe technickej podpory kampane, na ktorú popri svojej práci nemáme čas a ani know-how,“ vyhlásilo pre SME lekárske združenie.

Hlas lekárov

PR agentúra v českej kampani zohrala úlohu tvorcu nápadov, u nás agentúra zabezpečuje mediálne tréningy a konzultácie, či tvorbu webu alebo monitoring médií.

„Nekomunikujeme v ich mene s médiami ani ich neovplyvňujeme,“ povedala Diana Dobrucká z agentúry Seesame.

Šéf českých odborárov Martin Engel si spoluprácu s PR agentúrou pochvaľuje. „Keď sa povedalo Děkujeme, odcházíme, vedela o tom celá Európa,“ povedal. Slovenská kampaň je podľa neho založená na lekároch a ich silu vidno najmä v počte podaných výpovedí.

Českí aj slovenskí lekári považovali za dôležité aj výjazdy po krajine. U susedov sa však pri nich okrem diskusií s kolegami v nemocniciach bavili aj so širokou verejnosťou, robili happeningy na námestiach alebo merali okoloidúcim tlak. Aj preto sa suma českej kampane vyšplhala rádovo na milióny korún.

Suma, ktorú LOZ platí agentúre Seesame, známa nie je. „Kampaň si platíme z našich členských poplatkov. Sumu, aj vzhľadom na vzájomnú dohodu s agentúrou, nebudeme zverejňovať,“ tvrdí združenie.

Dvojitý úspech

Šéf českej agentúry Ewing PR Jiří Hrabovský dofinancoval akciu českých lekárov z vlastných peňazí, keď už odborárske fondy vyschli. Dočkal sa však odmeny, keď okrem viacerých českých PR cien kampaň získala aj cenu Global Sabre Award za najlepší projekt na celom svete.

Podávanie výpovedí ako forma protestu sa prinajmenšom českým lekárom osvedčila viac ako ktorákoľvek akcia predtým. Lekári aj v minulosti protestovali za vyššie mzdy či zmeny v sektore, no viac-menej neúspešne.

V Česku to bola napríklad akcia Unavený lekár, v ktorej lekári upozorňovali na priveľa nadčasov. Na Slovensku sa lekári búrili po páde druhej Dzurindovej vlády. Po vtedajšom premiérovi hádzali biele plášte, no splnenie svojich požiadaviek nedosiahli.

ico

Akcia bola úspešná, bola vidieť aj počuť

Šéf PR agentúry, ktorá v Česku pomáhala lekárom, JIŘÍ HRABOVSKÝ hovorí, že ľudí zaujmú len najsilnejšie impulzy.

- Ako ste v kampani Děkujeme, odcházíme dosiahli, že sa proti vám nepostavila verejnosť?

„Česká verejnosť reagovala ako obvykle. Boli rôzne názory, keď protistrana začala tvrdú antikampaň na začiatku tohto roku, tak časť verejnosti, ktorá sa podobnými kampaňami nechá manipulovať, mohla mať názor, ktorý nebol úplne súhlasný s akciou lekárov. Tu nestáli proti sebe lekári a verejnosť.“

- Spor vyhrotil najmä na otázke platov, podobne ako u nás. Nebol to ten problematický bod, keď sa verejnosť priklonila na stranu ministra a vlády?

„Verejnosť do toho aktívne nezasahovala. Bola to záležitosť rokovania predstaviteľov lekárov z nemocníc a vlády.“

- Bola akcia Děkujeme, odcházíme úspešná?

„Či bola úspešná, ukáže sa o dva až tri roky. Ak budeme vidieť, že systém je lepší, že sa v ňom menej strácajú peniaze v korupcii. Ak uvidíme, že nemocnice budú lepšie fungovať a že nielen doktori, ale aj sestry a iní zamestnanci budú dostávať viac. Ak sa budú cítiť vo väčšej pohode, tak sme uspeli.“

- Vyhrali ste rôzne ceny, čím si to vysvetľujte?

„Pretože akcia bola vidieť, počuť, veľa sa o nej hovorilo. Vyvolala kontroverzné reakcie.“

- Aké boli najúspešnejšie nástroje v kampani, ktoré ste použili?

„Ak za úspech považujeme to, že sa tým niekto zaoberá, tak môžeme hovoriť o hesle Náš exodus – váš exitus. No aj o sanitke, ktorá bola dobre vidieť. Ale aj doktora Exoda, ktorý má dodnes odpočítacie hodiny. Boli to prvky, ktoré zaujali. Žijeme v období, kde je príliš veľa impulzov. A v tom vás zasiahnu len tie najsilnejšie, s tým sme kalkulovali, a preto sme to urobili tak, ako sme to urobili.“

- V akej fáze je druhá časť akcií na zabezpečenie dodržania vyrokovaných podmienok?

„Akcia už beží niekoľko týždňov a o dva týždne by sa mala skončiť. Ale má to oveľa menej dramatický priebeh. Je to v podobe pokojných stretnutí v malých skupinkách v krajských mestách. Okrem toho lekári ministrovi posielajú pomôcky na zlepšenie pamäti, aby nezabudol, k čomu sa zaviazal. Napríklad okuliare, súpravu čistiacich prípravkov na čistenie okuliarov, čaje alebo potraviny ako med či orechy. Je to celé s nadhľadom, aj minister to tak berie.“

vfo, tvx

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam patria rolky z toaletného papiera? Dávať dole etikety zo sklenených nádob?
  2. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  3. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  4. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  7. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  8. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  9. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  2. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  3. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  4. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  5. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  6. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  7. Stiahnite si stovky e-kníh
  8. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  9. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 9 497
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 605
  3. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 7 566
  4. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 7 302
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 231
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 4 063
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 3 448
  8. Crème de la crème po slovensky 3 249
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 875
  10. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 138
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Branislav Harabin na zasadnutí Súdnej rady.

Súdna rada už dočasne odstavila zvolenského sudcu Miľana. Tiež nenosil rúško.


13 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Opatrenia nedodržiavajú aj politici.


a 2 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Lietadlo priváža dovolenkárov z Tel Avivu na novej charterovej linke z izraelského Tel Avivu na letisko Poprad-Tatry.

Transakcia by mala prebehnúť v auguste.


TASR 11 h
Ilustračné foto

Od augusta by sa mohlo začať so zvyšovaním produkcie.


TASR 12 h
Počas sviatkov nákupné centrá zrejme preplnené nebudú.

Výsledky odzrkadľujú reakcie na uvoľňovanie opatrení.


TASR 12 h

Vakcinácia môže tlmiť negatívny vplyv pandémie.


TASR 13 h