Českí lekári uspeli vďaka PR

Slovenské odbory sa inšpirovali českou kampaňou Děkujeme, odcházíme. Lekári u nás využívajú služby PR agentúry menej ako ich českí kolegovia.

Českí lekárski odborári použili napríklad doktora Exoda a sanitku – pohrebné vozidlo. Ich kampaňou sa inšpirovali aj naši odborári, ale viac ako Česi sa spoľahli na kvantum výpovedí a menej na PR.(Zdroj: FOTO – EWING PR – MARTIN JAROŠ)

BRATISLAVA. Výpovediam slovenských lekárov predchádzala podobná akcia v Česku. Kampaň Děkujeme, odcházíme, v ktorej podali výpovede viac ako tri tisícky lekárov, vyústila do sľubu českej vlády zvýšiť lekárom platy. Úspechy neskôr zožala česká kampaň na súťažiach PR agentúr.

Inšpiráciu českými kolegami potvrdili odbory na Slovensku prítomnosťou Martina Engela na prvej tlačovej konferencii k podávaniu výpovedí. Šéfa českých odborárov si zobrali za poradcu a neskôr si najali i PR agentúru.

Sparťanská verzia

info
Výsledky
Ako im zvýšili platy
  • Českí lekári žiadali zvýšenie platov na 1,5–násobok priemernej mzdy v Česku u začínajúceho lekára a na trojnásobok u skúseného.
  • Minister im vyhovel, platy sa majú zvýšiť do roku 2013.
  • Slovenskí lekári tiež žiadajú zvýšenie platov na 1,5­- až 3­násobok priemernej mzdy podľa vzdelania a praxe.

No nie všetko dokázali slovenskí odborári z českého príkladu prevziať. Kým českí lekári používali silné symboly, ako napríklad sanitku premaľovanú spolovice na pohrebné auto alebo figurínu odpočítavajúcu čas, na Slovensku sa zaobišli bez nich.

Slovenské Lekárske odborové združenie (LOZ) tvrdí, že to bolo najmä pre nedostatok peňazí na kampaň. Pri prezentácii sa spoliehali na svoju web stránku, ale napríklad sociálna sieť Facebook sa im neosvedčila.

Okrem peňazí mali lekári na Slovensku aj menej času. Českí odborári spolupracovali s odborníkmi na komunikáciu už tri štvrte roka pred spustením kampane. Vláde predkladali návrhy riešení, ktoré konzultovali s ekonómami.

LOZ začala s PR agentúrou Seesame spolupracovať až v lete tohto roka. „Kampaň si vedieme sami, agentúra bola skôr v úlohe technickej podpory kampane, na ktorú popri svojej práci nemáme čas a ani know-how,“ vyhlásilo pre SME lekárske združenie.

Hlas lekárov

PR agentúra v českej kampani zohrala úlohu tvorcu nápadov, u nás agentúra zabezpečuje mediálne tréningy a konzultácie, či tvorbu webu alebo monitoring médií.

„Nekomunikujeme v ich mene s médiami ani ich neovplyvňujeme,“ povedala Diana Dobrucká z agentúry Seesame.

Šéf českých odborárov Martin Engel si spoluprácu s PR agentúrou pochvaľuje. „Keď sa povedalo Děkujeme, odcházíme, vedela o tom celá Európa,“ povedal. Slovenská kampaň je podľa neho založená na lekároch a ich silu vidno najmä v počte podaných výpovedí.

Českí aj slovenskí lekári považovali za dôležité aj výjazdy po krajine. U susedov sa však pri nich okrem diskusií s kolegami v nemocniciach bavili aj so širokou verejnosťou, robili happeningy na námestiach alebo merali okoloidúcim tlak. Aj preto sa suma českej kampane vyšplhala rádovo na milióny korún.

Suma, ktorú LOZ platí agentúre Seesame, známa nie je. „Kampaň si platíme z našich členských poplatkov. Sumu, aj vzhľadom na vzájomnú dohodu s agentúrou, nebudeme zverejňovať,“ tvrdí združenie.

Dvojitý úspech

Šéf českej agentúry Ewing PR Jiří Hrabovský dofinancoval akciu českých lekárov z vlastných peňazí, keď už odborárske fondy vyschli. Dočkal sa však odmeny, keď okrem viacerých českých PR cien kampaň získala aj cenu Global Sabre Award za najlepší projekt na celom svete.

Podávanie výpovedí ako forma protestu sa prinajmenšom českým lekárom osvedčila viac ako ktorákoľvek akcia predtým. Lekári aj v minulosti protestovali za vyššie mzdy či zmeny v sektore, no viac-menej neúspešne.

V Česku to bola napríklad akcia Unavený lekár, v ktorej lekári upozorňovali na priveľa nadčasov. Na Slovensku sa lekári búrili po páde druhej Dzurindovej vlády. Po vtedajšom premiérovi hádzali biele plášte, no splnenie svojich požiadaviek nedosiahli.

ico

Akcia bola úspešná, bola vidieť aj počuť

Šéf PR agentúry, ktorá v Česku pomáhala lekárom, JIŘÍ HRABOVSKÝ hovorí, že ľudí zaujmú len najsilnejšie impulzy.

- Ako ste v kampani Děkujeme, odcházíme dosiahli, že sa proti vám nepostavila verejnosť?

„Česká verejnosť reagovala ako obvykle. Boli rôzne názory, keď protistrana začala tvrdú antikampaň na začiatku tohto roku, tak časť verejnosti, ktorá sa podobnými kampaňami nechá manipulovať, mohla mať názor, ktorý nebol úplne súhlasný s akciou lekárov. Tu nestáli proti sebe lekári a verejnosť.“

- Spor vyhrotil najmä na otázke platov, podobne ako u nás. Nebol to ten problematický bod, keď sa verejnosť priklonila na stranu ministra a vlády?

„Verejnosť do toho aktívne nezasahovala. Bola to záležitosť rokovania predstaviteľov lekárov z nemocníc a vlády.“

- Bola akcia Děkujeme, odcházíme úspešná?

„Či bola úspešná, ukáže sa o dva až tri roky. Ak budeme vidieť, že systém je lepší, že sa v ňom menej strácajú peniaze v korupcii. Ak uvidíme, že nemocnice budú lepšie fungovať a že nielen doktori, ale aj sestry a iní zamestnanci budú dostávať viac. Ak sa budú cítiť vo väčšej pohode, tak sme uspeli.“

- Vyhrali ste rôzne ceny, čím si to vysvetľujte?

„Pretože akcia bola vidieť, počuť, veľa sa o nej hovorilo. Vyvolala kontroverzné reakcie.“

- Aké boli najúspešnejšie nástroje v kampani, ktoré ste použili?

„Ak za úspech považujeme to, že sa tým niekto zaoberá, tak môžeme hovoriť o hesle Náš exodus – váš exitus. No aj o sanitke, ktorá bola dobre vidieť. Ale aj doktora Exoda, ktorý má dodnes odpočítacie hodiny. Boli to prvky, ktoré zaujali. Žijeme v období, kde je príliš veľa impulzov. A v tom vás zasiahnu len tie najsilnejšie, s tým sme kalkulovali, a preto sme to urobili tak, ako sme to urobili.“

- V akej fáze je druhá časť akcií na zabezpečenie dodržania vyrokovaných podmienok?

„Akcia už beží niekoľko týždňov a o dva týždne by sa mala skončiť. Ale má to oveľa menej dramatický priebeh. Je to v podobe pokojných stretnutí v malých skupinkách v krajských mestách. Okrem toho lekári ministrovi posielajú pomôcky na zlepšenie pamäti, aby nezabudol, k čomu sa zaviazal. Napríklad okuliare, súpravu čistiacich prípravkov na čistenie okuliarov, čaje alebo potraviny ako med či orechy. Je to celé s nadhľadom, aj minister to tak berie.“

vfo, tvx

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  4. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  5. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  9. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  10. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 537
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 066
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 931
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 424
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 111
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 307
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 037
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 613
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 175
  10. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 081

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Migranti robia bordel. Ako sa šíria takéto hoaxy

Výskumníci sa pozreli na hoaxy. A zistili nielen prečo sa šíria, ale že môže byť oveľa horšie.

DOMOV

Tomanová nám viac škodí ako pomáha, hovoria niektorí rodičia

Znalca odvolávajúceho sa na Tomanovú stiahli z prípadu.

PLUS

Miro Jaroš: Prekážajú mi rodičia niektorých detí

Spevák má niekedy pocit, že detské pesničky sú jeho jediný svet.

Neprehliadnite tiež

Najlepšie uplatnenie na trhu majú informatici

Silnou stránkou čerstvo vyštudovaných absolventov je najmä znalosť cudzích jazykov.

Grécko je na najlepšej ceste dokončiť tretí záchranný program

Grécko sa chce v budúcom roku finančne postaviť na vlastné nohy.

Na Ukrajine pri maďarských hraniciach sa znova objavil africký mor ošípaných

Choroba nie je prenosná na ľudí, predstavuje ale vážnu hrozbu pre celý priemysel s ošípanými.

Michael Kors kúpi firmu Jimmy Choo, zaplatí za ňu 896 miliónov libier

Topánky na ihličkovom podpätku Jimmy Choo si obľúbila napríklad hlavná predstaviteľka seriálu Sex v meste Carrie Bradshawová.