Stavba diaľnice Turany - Hubová závisí od stanoviska Bruselu

Stanovisko Európskej komisie k vplyvom plánovanej stavby diaľnice Turany - Hubová na životné prostredie má byť známe v najbližších dňoch. Zástupcovia komisie si miesto stavby diaľnice prídu obzrieť osobne.

Jedným z problémových miest plánovanej diaľnice je aj rezervácia Rojkovské rašelinisko.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Termín a podmienky vyhlásenia tendra na vypracovanie projektu a výstavbu 13-kilometrového úseku diaľnice D1 Turany - Hubová sú stále neznáme.

Dôvodom je čakanie, kedy a čo odpovie Európska komisia na navrhované opatrenia, ktoré majú zmierniť dopady stavby diaľnice medzi Martinom a Ružomberkom na životné prostredie.

"Stanovisko Európskej komisie očakávame v najbližších dňoch a intenzívne spolupracujeme s komisiou, ktorej predstavitelia sa chystajú na osobnú prehliadku miesta stavby. Plánovaná diaľnica Turany - Hubová by, nehľadiac na problémy s prípravou jej výstavby, nemala vypadnúť z vládou schváleného programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014," uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

Vyhlásenie verejného obstarávania na stavbu diaľnice Turany - Hubová je plánované v roku 2012, v závislosti od stanoviska Európskej komisie.

Analýza, ktorú si vyžiadal Brusel, obsahuje postup pri posudzovaní vplyvov stavby diaľnice Turany - Hubová na životné prostredie so zameraním na hodnotenie významnosti vplyvov na územia Natura 2000 v súlade s legislatívou Európskej únie a SR.

"Zároveň sú v materiáli ešte raz hodnotené pôvodné a taktiež nové požiadavky orgánov ochrany prírody na elimináciu možných vplyvov na územia Natura 2000 s pohľadom na veľké šelmy, rieku Váh a Rojkovské rašelinisko, v ktorých blízkosti je navrhovaná trasa," dodalo ministerstvo dopravy.

Predpokladané stavebné náklady na diaľnicu Turany - Hubová predstavujú 698,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Výstavba diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran v celkovej dĺžke 4,6 kilometra by mala byť financovaná z eurofondov a štátneho rozpočtu v terajšom sedemročnom programovom období. Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo začiatok prác na diaľnici na jar 2012.

Mimovládne organizácie spochybnili posúdenie vplyvu stavby na chránené územie prírody a následne Európska komisia vlani neschválila financovanie bývalého projektu PPP, ktorého súčasťou bol úsek Turany - Hubová. To znemožnilo finančné uzatvorenie prvého balíka PPP.

Rezort dopravy diskutovalo s ministerstvom životného prostredia, ochranármi a samosprávami príslušných obcí. Ekológovia presadzovali variant trasy diaľnice so 6-kilometrovým tunelom Korbeľka.

Doplňujúce posúdenie projektu a jeho vplyvu na chránené územie Natura 2000 malo preveriť navrhnuté zmierňujúce a kompenzačné opatrenia a v prípade potreby navrhnúť nové, aby boli vplyvy stavby diaľnice na okolie minimálne.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 662
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 657
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 577
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 173
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 665
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 348
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 183
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 106
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 710
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 695

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa to stalo s časom? Náramkové hodinky miznú z rúk

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

KOMENTÁRE

Mala byť ombudsmanka aj na pochode za rodinu?

Bubon, koláž Krista a zástava, celý výjav pripomínal akúsi civilnú procesiu.

Neprehliadnite tiež

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.

Americkému akciovému trhu sa nedarilo, klesli aj burzy v Európe

Akciový trh USA poškodili zlé správy o hospodárení firiem, európske akciové trhy oslabili v dôsledku teroristických útokov.