Stavba diaľnice Turany - Hubová závisí od stanoviska Bruselu

Stanovisko Európskej komisie k vplyvom plánovanej stavby diaľnice Turany - Hubová na životné prostredie má byť známe v najbližších dňoch. Zástupcovia komisie si miesto stavby diaľnice prídu obzrieť osobne.

Jedným z problémových miest plánovanej diaľnice je aj rezervácia Rojkovské rašelinisko.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Termín a podmienky vyhlásenia tendra na vypracovanie projektu a výstavbu 13-kilometrového úseku diaľnice D1 Turany - Hubová sú stále neznáme.

Dôvodom je čakanie, kedy a čo odpovie Európska komisia na navrhované opatrenia, ktoré majú zmierniť dopady stavby diaľnice medzi Martinom a Ružomberkom na životné prostredie.

"Stanovisko Európskej komisie očakávame v najbližších dňoch a intenzívne spolupracujeme s komisiou, ktorej predstavitelia sa chystajú na osobnú prehliadku miesta stavby. Plánovaná diaľnica Turany - Hubová by, nehľadiac na problémy s prípravou jej výstavby, nemala vypadnúť z vládou schváleného programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014," uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

Vyhlásenie verejného obstarávania na stavbu diaľnice Turany - Hubová je plánované v roku 2012, v závislosti od stanoviska Európskej komisie.

Analýza, ktorú si vyžiadal Brusel, obsahuje postup pri posudzovaní vplyvov stavby diaľnice Turany - Hubová na životné prostredie so zameraním na hodnotenie významnosti vplyvov na územia Natura 2000 v súlade s legislatívou Európskej únie a SR.

"Zároveň sú v materiáli ešte raz hodnotené pôvodné a taktiež nové požiadavky orgánov ochrany prírody na elimináciu možných vplyvov na územia Natura 2000 s pohľadom na veľké šelmy, rieku Váh a Rojkovské rašelinisko, v ktorých blízkosti je navrhovaná trasa," dodalo ministerstvo dopravy.

Predpokladané stavebné náklady na diaľnicu Turany - Hubová predstavujú 698,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Výstavba diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran v celkovej dĺžke 4,6 kilometra by mala byť financovaná z eurofondov a štátneho rozpočtu v terajšom sedemročnom programovom období. Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo začiatok prác na diaľnici na jar 2012.

Mimovládne organizácie spochybnili posúdenie vplyvu stavby na chránené územie prírody a následne Európska komisia vlani neschválila financovanie bývalého projektu PPP, ktorého súčasťou bol úsek Turany - Hubová. To znemožnilo finančné uzatvorenie prvého balíka PPP.

Rezort dopravy diskutovalo s ministerstvom životného prostredia, ochranármi a samosprávami príslušných obcí. Ekológovia presadzovali variant trasy diaľnice so 6-kilometrovým tunelom Korbeľka.

Doplňujúce posúdenie projektu a jeho vplyvu na chránené územie Natura 2000 malo preveriť navrhnuté zmierňujúce a kompenzačné opatrenia a v prípade potreby navrhnúť nové, aby boli vplyvy stavby diaľnice na okolie minimálne.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 306
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 020
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 899
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 250
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 467
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 599
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 274
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 486
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 758
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 607

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop