BRATISLAVA. Počas nákupného sviatku známeho aj ako „Black Friday“ sú obchody otvorené od polnoci a obchodníci núkajú ľuďom tovar s výraznými zľavami.
Na piatok si preto naplánovalo nákupy až 42 percent Američanov. Pre obchodníkov je toto obdobie do Štedrého dňa kľúčové, pretože im prinesie takmer polovicu celoročných príjmov.
Podľa denníka The New York Times by mali Američania tento rok utratiť na nákupe darčekov v priemere 831 dolárov.
Masové príjazdy ľudí niektoré obchodné domy začali využívať na výskum spotrebiteľského správania. Využívajú na to modernú technológiu cez signál z mobilného telefónu, cez ktorý obchodný dom sleduje pohyb nakupujúceho.
Po vzore migrovania vtákov
Technológia Foot Path podľa serveru CNN Money sleduje pomocou antén rozmiestnených v obchodoch unikátny signál každého mobilného telefónu cez IP adresu.
Takto je možné zistiť napríklad koľko času zákazník strávi v predajni s luxusným prádlom Victoria´s Secret, alebo kam vo väčšine prípadov zamieri po návšteve kaviarne Starbucks.
Technológiu od piatku skúšajú vo dvoch obchodných domoch: Promenade Temecula v Kalifornii a Short Pump Town Center vo Virgínii. K narušeniu súkromia podľa manažmentu obchodných domov nedôjde.
„Nebudeme sledovať konkrétnych ľudí,“ povedala pre CNN Money Stephanie Shriver-Engdahl, viceprezidentka pre digitálnu stratégiu pre Forent City.
Navyše zariadenie nedokáže zákazníkov odfotiť ani zbierať informácie o tom, čo v obchodoch nakúpili. Hlavným dôvodom je zistiť model spotrebiteľského správania po vzore „migrujúcich vtákov“. Dôvodom je tiež meranie efektívnosti umiestnenia reklamy a pútačov.
Možné ohrozenie
Aj napriek novej technológii, ľudia v obchodných domoch sú už sledovaní kamerami, bezpečnostnými službami, v niektorých obchodoch aj tepelnými mapami či agentmi v prezlečení, ktorí sledujú podozrivých ľudí.
Analytici varujú pred možným zneužitiami hackermi. Minulý rok sa im napríklad podarilo prelomiť ochranu operátora AT&T a získať osobné údaje a mailové adresy viac ako 100-tisíc majiteľom iPadov 3G.