BRUSEL. V správe EK sa objavujú varovné signály o neschopnosti Európskej únie (EÚ) čeliť budúcej intenzite leteckej dopravy.
Existuje riziko, že zaostaneme a nebudeme schopní uspokojiť rastúce nároky leteckej dopravy, ktorej intenzita sa má do roku 2030 takmer zdvojnásobiť," vyhlásil dnes podpredseda EK zodpovedný za dopravu Siim Kallas.
Komisár uviedol, že rok 2012 je prelomový pre jednotné európske nebo a v stávke je veľa. Napriek vynaloženému úsiliu z takzvaného "semaforového posúdenia" EK vyplýva, že väčšina členských štátov únie sa nachádza v oranžovom a červenom pásme, čiže hrozí, že nesplnia rozhodujúce ciele na rok 2012.
Podľa správy EK iba 5 z 27 členských štátov únie (Belgicko, Dánsko, Litva, Luxembursko a Holandsko) pri schéme výkonnosti dostalo "zelenú" a sú na dobrej ceste k splneniu oboch cieľov (v súvislosti s nákladmi a kapacitou/omeškaniami) na obdobie rokov 2012 až 2014. Komisia preto požiadala ostatné členské štáty o revíziu týchto cieľov.
Súčasné plány členských krajín by nesplnili kapacitný cieľ v rámci EÚ (0,5-minútové meškanie na jeden let v roku 2014). Ak by sa tento cieľ dosiahol, v rokoch 2012 až 2014 by sa ušetrilo 920 miliónov eur vďaka menej častým a kratším meškaniam.
Čo sa týka 9 funkčných blokov vzdušného priestoru, všetky okrem jedného (dánsko-švédskeho) sa nachádzajú v oranžovom a červenom pásme a predstavujú vážny dôvod na obavy. Komisia vyzvala členské štáty, aby urýchlene prijali potrebné opatrenia.
Podľa správy EK hrozí, že európsky vzdušný priestor a letiská už v blízkej budúcnosti dosiahnu hranice svojej kapacity. Bez investícií do modernizácie systému manažmentu letovej prevádzky v Európe bude európsky vzdušný priestor a letiská preplnené.
Už dnes cez 440 letísk v EÚ prechádza ročne 1,4 miliardy cestujúcich, čo predstavuje 26.000 letov denne v európskom vzdušnom priestore. Ročne sa realizuje približne 10 miliónov letov a tento počet každý rok narastá o 5 %. O 20 rokov to bude 16,9 milióna letov a v roku 2030 bude počet letov ponad Európu rovnaký, ako je napríklad počet obyvateľov Pekingu.
Dôvodom je aj to, že systém manažmentu letovej prevádzky (ATM) je zastaraný, keď niektoré základné technológie pochádzajú z polovice 20. storočia. Riešením je modernizácia európskeho vzdušného priestoru a vytvorenie celoeurópskeho jednotného vzdušného priestoru čiže modernizácia nesúrodej mozaiky 27 vnútroštátnych vzdušných priestorov s cieľom vytvoriť jednotný európsky systém ATM.