Jednotné európske nebo bude čoskoro preplnené

Európska komisia (EK) zverejnila dnes správu o pokroku v oblasti "jednotného európskeho neba" v súvislosti s rozsiahlymi návrhmi na zavedenie celoeurópskeho systému manažmentu letovej prevádzky do roku 2030.

BRUSEL. V správe EK sa objavujú varovné signály o neschopnosti Európskej únie (EÚ) čeliť budúcej intenzite leteckej dopravy.

Existuje riziko, že zaostaneme a nebudeme schopní uspokojiť rastúce nároky leteckej dopravy, ktorej intenzita sa má do roku 2030 takmer zdvojnásobiť," vyhlásil dnes podpredseda EK zodpovedný za dopravu Siim Kallas.

Komisár uviedol, že rok 2012 je prelomový pre jednotné európske nebo a v stávke je veľa. Napriek vynaloženému úsiliu z takzvaného "semaforového posúdenia" EK vyplýva, že väčšina členských štátov únie sa nachádza v oranžovom a červenom pásme, čiže hrozí, že nesplnia rozhodujúce ciele na rok 2012.

Podľa správy EK iba 5 z 27 členských štátov únie (Belgicko, Dánsko, Litva, Luxembursko a Holandsko) pri schéme výkonnosti dostalo "zelenú" a sú na dobrej ceste k splneniu oboch cieľov (v súvislosti s nákladmi a kapacitou/omeškaniami) na obdobie rokov 2012 až 2014. Komisia preto požiadala ostatné členské štáty o revíziu týchto cieľov.

Súčasné plány členských krajín by nesplnili kapacitný cieľ v rámci EÚ (0,5-minútové meškanie na jeden let v roku 2014). Ak by sa tento cieľ dosiahol, v rokoch 2012 až 2014 by sa ušetrilo 920 miliónov eur vďaka menej častým a kratším meškaniam.

Čo sa týka 9 funkčných blokov vzdušného priestoru, všetky okrem jedného (dánsko-švédskeho) sa nachádzajú v oranžovom a červenom pásme a predstavujú vážny dôvod na obavy. Komisia vyzvala členské štáty, aby urýchlene prijali potrebné opatrenia.

Podľa správy EK hrozí, že európsky vzdušný priestor a letiská už v blízkej budúcnosti dosiahnu hranice svojej kapacity. Bez investícií do modernizácie systému manažmentu letovej prevádzky v Európe bude európsky vzdušný priestor a letiská preplnené.

Už dnes cez 440 letísk v EÚ prechádza ročne 1,4 miliardy cestujúcich, čo predstavuje 26.000 letov denne v európskom vzdušnom priestore. Ročne sa realizuje približne 10 miliónov letov a tento počet každý rok narastá o 5 %. O 20 rokov to bude 16,9 milióna letov a v roku 2030 bude počet letov ponad Európu rovnaký, ako je napríklad počet obyvateľov Pekingu.

Dôvodom je aj to, že systém manažmentu letovej prevádzky (ATM) je zastaraný, keď niektoré základné technológie pochádzajú z polovice 20. storočia. Riešením je modernizácia európskeho vzdušného priestoru a vytvorenie celoeurópskeho jednotného vzdušného priestoru čiže modernizácia nesúrodej mozaiky 27 vnútroštátnych vzdušných priestorov s cieľom vytvoriť jednotný európsky systém ATM.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 062
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 578
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 133
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 628
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 844
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 211
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 102
  8. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 088
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 087
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 946

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

Neprehliadnite tiež

Známa americká banka si vybrala Varšavu za sídlo nového centra

Ďalšími kandidátmi boli maďarská metropola Budapešť a poľské mesto Vroclav.

Čína zablokovala WhatsApp, blíži sa 19. zjazd komunistickej strany

WhatsApp sa stal terčom cenzúry čínskej komunistickej vlády aj v júli tohto roka.

Svetová ekonomika solídne rastie aj napriek mnohým rizikám

Takmer dekádu po vypuknutí globálnej finančnej krízy sa svetová ekonomika oživuje.

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.