Jednotné európske nebo bude čoskoro preplnené

Európska komisia (EK) zverejnila dnes správu o pokroku v oblasti "jednotného európskeho neba" v súvislosti s rozsiahlymi návrhmi na zavedenie celoeurópskeho systému manažmentu letovej prevádzky do roku 2030.

BRUSEL. V správe EK sa objavujú varovné signály o neschopnosti Európskej únie (EÚ) čeliť budúcej intenzite leteckej dopravy.

Existuje riziko, že zaostaneme a nebudeme schopní uspokojiť rastúce nároky leteckej dopravy, ktorej intenzita sa má do roku 2030 takmer zdvojnásobiť," vyhlásil dnes podpredseda EK zodpovedný za dopravu Siim Kallas.

Komisár uviedol, že rok 2012 je prelomový pre jednotné európske nebo a v stávke je veľa. Napriek vynaloženému úsiliu z takzvaného "semaforového posúdenia" EK vyplýva, že väčšina členských štátov únie sa nachádza v oranžovom a červenom pásme, čiže hrozí, že nesplnia rozhodujúce ciele na rok 2012.

Podľa správy EK iba 5 z 27 členských štátov únie (Belgicko, Dánsko, Litva, Luxembursko a Holandsko) pri schéme výkonnosti dostalo "zelenú" a sú na dobrej ceste k splneniu oboch cieľov (v súvislosti s nákladmi a kapacitou/omeškaniami) na obdobie rokov 2012 až 2014. Komisia preto požiadala ostatné členské štáty o revíziu týchto cieľov.

Súčasné plány členských krajín by nesplnili kapacitný cieľ v rámci EÚ (0,5-minútové meškanie na jeden let v roku 2014). Ak by sa tento cieľ dosiahol, v rokoch 2012 až 2014 by sa ušetrilo 920 miliónov eur vďaka menej častým a kratším meškaniam.

Čo sa týka 9 funkčných blokov vzdušného priestoru, všetky okrem jedného (dánsko-švédskeho) sa nachádzajú v oranžovom a červenom pásme a predstavujú vážny dôvod na obavy. Komisia vyzvala členské štáty, aby urýchlene prijali potrebné opatrenia.

Podľa správy EK hrozí, že európsky vzdušný priestor a letiská už v blízkej budúcnosti dosiahnu hranice svojej kapacity. Bez investícií do modernizácie systému manažmentu letovej prevádzky v Európe bude európsky vzdušný priestor a letiská preplnené.

Už dnes cez 440 letísk v EÚ prechádza ročne 1,4 miliardy cestujúcich, čo predstavuje 26.000 letov denne v európskom vzdušnom priestore. Ročne sa realizuje približne 10 miliónov letov a tento počet každý rok narastá o 5 %. O 20 rokov to bude 16,9 milióna letov a v roku 2030 bude počet letov ponad Európu rovnaký, ako je napríklad počet obyvateľov Pekingu.

Dôvodom je aj to, že systém manažmentu letovej prevádzky (ATM) je zastaraný, keď niektoré základné technológie pochádzajú z polovice 20. storočia. Riešením je modernizácia európskeho vzdušného priestoru a vytvorenie celoeurópskeho jednotného vzdušného priestoru čiže modernizácia nesúrodej mozaiky 27 vnútroštátnych vzdušných priestorov s cieľom vytvoriť jednotný európsky systém ATM.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 749
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 550
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 042
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 474
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 910
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 649
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 497
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 294
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 887
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop