Jednotné európske nebo bude čoskoro preplnené

Európska komisia (EK) zverejnila dnes správu o pokroku v oblasti "jednotného európskeho neba" v súvislosti s rozsiahlymi návrhmi na zavedenie celoeurópskeho systému manažmentu letovej prevádzky do roku 2030.

BRUSEL. V správe EK sa objavujú varovné signály o neschopnosti Európskej únie (EÚ) čeliť budúcej intenzite leteckej dopravy.

Existuje riziko, že zaostaneme a nebudeme schopní uspokojiť rastúce nároky leteckej dopravy, ktorej intenzita sa má do roku 2030 takmer zdvojnásobiť," vyhlásil dnes podpredseda EK zodpovedný za dopravu Siim Kallas.

Komisár uviedol, že rok 2012 je prelomový pre jednotné európske nebo a v stávke je veľa. Napriek vynaloženému úsiliu z takzvaného "semaforového posúdenia" EK vyplýva, že väčšina členských štátov únie sa nachádza v oranžovom a červenom pásme, čiže hrozí, že nesplnia rozhodujúce ciele na rok 2012.

Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa správy EK iba 5 z 27 členských štátov únie (Belgicko, Dánsko, Litva, Luxembursko a Holandsko) pri schéme výkonnosti dostalo "zelenú" a sú na dobrej ceste k splneniu oboch cieľov (v súvislosti s nákladmi a kapacitou/omeškaniami) na obdobie rokov 2012 až 2014. Komisia preto požiadala ostatné členské štáty o revíziu týchto cieľov.

Súčasné plány členských krajín by nesplnili kapacitný cieľ v rámci EÚ (0,5-minútové meškanie na jeden let v roku 2014). Ak by sa tento cieľ dosiahol, v rokoch 2012 až 2014 by sa ušetrilo 920 miliónov eur vďaka menej častým a kratším meškaniam.

Čo sa týka 9 funkčných blokov vzdušného priestoru, všetky okrem jedného (dánsko-švédskeho) sa nachádzajú v oranžovom a červenom pásme a predstavujú vážny dôvod na obavy. Komisia vyzvala členské štáty, aby urýchlene prijali potrebné opatrenia.

Podľa správy EK hrozí, že európsky vzdušný priestor a letiská už v blízkej budúcnosti dosiahnu hranice svojej kapacity. Bez investícií do modernizácie systému manažmentu letovej prevádzky v Európe bude európsky vzdušný priestor a letiská preplnené.

Už dnes cez 440 letísk v EÚ prechádza ročne 1,4 miliardy cestujúcich, čo predstavuje 26.000 letov denne v európskom vzdušnom priestore. Ročne sa realizuje približne 10 miliónov letov a tento počet každý rok narastá o 5 %. O 20 rokov to bude 16,9 milióna letov a v roku 2030 bude počet letov ponad Európu rovnaký, ako je napríklad počet obyvateľov Pekingu.

Dôvodom je aj to, že systém manažmentu letovej prevádzky (ATM) je zastaraný, keď niektoré základné technológie pochádzajú z polovice 20. storočia. Riešením je modernizácia európskeho vzdušného priestoru a vytvorenie celoeurópskeho jednotného vzdušného priestoru čiže modernizácia nesúrodej mozaiky 27 vnútroštátnych vzdušných priestorov s cieľom vytvoriť jednotný európsky systém ATM.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 19 946
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 104
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 11 928
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 819
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 436
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 965
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 588
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 592
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 482
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 220

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kto bude udeľovať Ficove štátne vyznamenania

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Stĺpček Jakuba Fila

Vatry zvrchovanosti, Svätopluk. Prečo nie august 1968?

Že si komunisti nevšimli november ´89, sa stalo smutnosmiešnou glosou ich sveta.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Neprehliadnite tiež

Kauzou Dieselgate je postihnutá ešte pätina vozidiel Volkswagen

Spoločnos splnila sľúbený akčný plán, to však bolo všetko.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje

Prestavba prináša zmeny. Vodiči sa musia vyzbrojiť trpezlivosťou.

Šefčovič dohodol rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom o tranzite plynu

Treba oddeliť staré problémy od nových, bude sa rokovať o novej zmluve.

Britská Banka Lloyds bude mať po brexite v Európe tri pobočky

Predpokladalo sa, že banka bude svoje kontinentálne podnikanie riadiť iba z Berlina.

Ukrajina a Rusko rokujú o tranzite plynu do EÚ po roku 2020

Tranzit ruského plynu cez Ukrajinu do EÚ znamená pre Kyjev príjmy.