O výške poistky rozhodne vek a auto

O tom, koľko budete platiť za povinné zmluvné poistenie, môže rozhodnúť aj to, ako často budete platiť.

(Zdroj: Ilustračné - Archív SME - Miroslava Cibulková)

BRATISLAVA. Poisťovne určujú výšku povinnej poistky rozdielne. Niektorým stačí vedieť, koľko máte rokov a aké máte silné auto. Iné zisťujú množstvo iných faktorov.

Poisťovňa ČSOB napríklad výšku poistky určuje len podľa veku vodiča a výkonu motora auta. Rovnako postupuje aj Wüstenrot. Pravidlo je, že čím je silnejšie auto, tým je poistka väčšia.

Pri veku sa vodiči spravidla rozdeľujú do troch skupín. Na mladých, ktorí sú viac rizikoví, vodičov zväčša po tridsiatke a seniorov. Cenovo znevýhodňovaní sú mladí vodiči.

Poisťovne chcú peniaze raz za rok

Niektorým poisťovniam však tieto dve kritériá nestačia. Poisťovňa Genertel napríklad cenu určuje aj podľa bydliska vodiča, použitia auta či roku, kedy uzatvoril vodič prvú poistku.

info
Čo najviac ovplyvní cenu
  • Vek: Mladší vodič zaplatí viac ako starší. Hranica býva 30 rokov.
  • Auto:Poisťovne posudzujú výkon motora, maximálnu hmotnosť, objem valcov. Čím silnejšie auto, tým viac vodič zaplatí.
  • Bezškodovosť: Ak vodič jazdí bezpečne a nespôsobuje škodové udalosti, poisťovne mu znižujú cenu poistky.
Zdroj: poisťovne

Na cenu v tejto poisťovni vplýva aj frekvencia platby, teda či vodič platí štvrťročne, polročne či ročne. „Záujemcovia o poistenie si môžu vypočítať poistné v on-line kalkulačke alebo prostredníctvom call centra,“ povedal za poisťovňu Ivan Kahanec.

Na to, ako často vodič platí, prihliadajú aj iné poisťovne. Väčšinou za ročný spôsob platby dávajú zľavy.

Kooperativa dáva napríklad zľavu tri percentá, Genertel päť percent. Cenu za ročnú platbu znižuje aj Komunálna poisťovňa, AXA aj Groupama.

Znížiť cenu poistky si môžete aj tým, že nebudete chodiť na pobočku poisťovne. Viaceré ponúkajú možnosť poistiť sa výhodnejšie cez call centrum alebo internet.

Pri uzatváraní poistky cez internet alebo cez infolinku napríklad Allianz zníži cenu o sedem percent.

O sedem percent zníži poistku aj Generali, ak záujemca uzatvorí poistenie telefonicky. Ak ju uzatvorí cez internet, škrtne mu poisťovňa desať percent.

Viac poistiek, menej peňazí

Poisťovne spravidla odmeňujú verných klientov. Preto, ak máte nejaký typ poistenia, môžete získať v danej poisťovni zľavu aj na zákonné poistenie.

„Päťpercentnú zľavu získajú vodiči za klientstvo v Union poisťovni alebo poistenci Union zdravotnej poisťovne a desaťpercentnú zľavu pri súčasnom uzatvorení havarijného poistenia,“ povedala hovorkyňa Union Judita Smatanová.

Zľavu za ďalšiu poistku ponúka aj Allianz. „Na každé ďalšie poisťované vozidlo z domácnosti je potom možné priznať 33-­percentnú zľavu,“ povedal Gabriel Tóth.

Nižšie ceny dostanú aj klienti poisťovní Kooperativa, Komunálna aj Wüstenrot.

ico

Ideál je tridsiatnik s dieťaťom

Konkurencia neumožnila zaviesť malusy, tvrdí riaditeľ spoločnosti netfinancie VLADIMÍR CVIK.

Čo vplýva na cenu zákonného poistenia?

„Cenu ovplyvňuje posudzovanie rizík auta a jeho držiteľa konkrétnou poisťovňou.“

Čo zaváži pri aute?

„Cena pri osobných a úžitkových autách sa odvíja od výkonu motora, od objemu valcov a od celkovej hmotnosti vozidla. Autá na bežnú prevádzku majú štandardnú cenu. Autá taxislužby, autopožičovne alebo prevážajúce nebezpečný náklad sú rizikovejšie a majú prirážku.“

A u vodičov?

„Najdôležitejší parameter je vek a okres evidencie vozidla. Bratislava, krajské mestá alebo mestá nad 50­tisíc obyvateľov sú rizikovejšími, ceny sú preto pre ne zväčša vyššie.“

Ako ovplyvní cenu vek?

Ľudia do 25, niekde až do 29 rokov sa považujú za rizikových. Nízky vek a málo skúseností vplýva na vyššiu cenu. Optimálnou vekovou kategóriou pre poisťovne sú vodiči nad touto vekovou hranicou, ktorí majú cenu poistenia štandardnú a bez prirážky za vek. Niektoré poisťovne zvýhodňujú výraznou zľavou aj seniorov nad 70 rokov.“

Väčšina poisťovní ponúka bonusy, ale malusy má zavedené len málo z nich. Prečo?

„Príčinou používania bonusov ako odmeny, a nepoužívania malusov ako prirážky pre nehodových vodičov, je veľmi silný konkurenčný boj o získanie alebo udržanie klientov.“

Aký by bol vodič s najnižšou cenou poistky?

„Mala by to byť fyzická osoba nad 30 rokov, ktorá pochádza z menšieho okresu. Ideálne aj rodič dieťaťa do 14 rokov, ktorý nejazdí veľa a vozidlo používa sám na bežné účely a nie na podnikanie. Používa malé osobné auto s objemom do 1200 ccm, výkon motora do 47 kW a nízku hmotnosť do 1450 kilogramov. Ideálne je, ak vodič jazdil šesť až osem rokov bez nehody.“

Kto si najviac priplatí?

„Najrizikovejší sú mladí vodiči do 24 rokov, ktorí majú auto evidované vo veľkých mestách, doteraz nemali poistenie a nemôžu tak preukázať bezškodový priebeh alebo nedávno získali vodičské oprávnenie. Pritom vlastnia silné auto s vysokým výkonom a objemom valcov. To je tá najhoršia kombinácia rizikových faktorov.“

O koľko zaplatia viac ako „ideálni vodiči“?

„Vo viacerých poisťovniach je pre rizikové prirážky poistné vyššie oproti ideálu o štvrtinu až o polovicu. Sú však poisťovne, kde vek nerozhoduje. Naproti tomu niekde je cena pézetpéčka pre mladého až 10-násobne vyššia ako cena, ktorú by dostal zrelý vodič toho istého auta.“

ico

Za tínedžerov uzatvárajú poistku ich rodičia

Mladí vodiči môžu mať povinnú poistku drahšiu aj o niekoľko desiatok eur.

Mladí vodiči do 24 rokov spôsobujú až 20 percent všetkých dopravných nehôd na Slovensku. „V porovnaní so staršími vekovými skupinami zavinili vodiči do 24 rokov štyri­ až desaťkrát viac dopravných nehôd,“ tvrdí Martin Fučík, riaditeľ odboru riadenia rizík ČSOB poisťovne.

Poisťovne ich preto vnímajú ako najviac rizikových vodičov, pričom ich ročná povinná zmluvná poistka môže byť drahšia aj o niekoľko desiatok eur.

„Vodiči do 24 rokov platia približne o 25 eur viac pri nízkej kubatúre do 1400 ccm, pri vyšších kubatúrach môže byť rozdiel až do 80 eur,“ vraví Mária Gáborová, produktová manažérka poisťovne Groupama.

V poisťovni Uniqa je prirážka pre vodičov do 23 rokov 20­percentná oproti ostatným vodičom. Nie všetky poisťovne uviedli, o koľko sa môže mladým vodičom zvýšiť poistka.

„Túto vekovú kategóriu posudzujeme individuálne,“ vysvetľuje Fučík. Iba Komunálna poisťovňa tvrdí, že neznevýhodňuje mladých vodičov.

„Aj mladším poskytujeme všetky benefity, ktoré sú obsiahnuté v povinnom zmluvnom poistení,“ hovorí Silvia Vonzová z Komunálnej poisťovne.

Všetky poisťovne však zhodne tvrdia, že nízky vek nie je dôvodom na to, aby s vodičom neuzatvorili povinnú poistku.

Novinkou od novembra je, že vodičský preukaz môžu mať už 17­roční vodiči. Oslovené poisťovne tvrdia, že v takomto prípade musia poistku uzatvoriť ich zákonní zástupcovia.

Zákon neumožňuje poistiť neplnoletých. Na cenu poistky tak vplývajú údaje a nehodovosť rodičov.

Katarína Ragáčová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 745
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 146
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 687
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 127
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 293
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 252
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 036
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 991
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 821
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 773

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.