O výške poistky rozhodne vek a auto

O tom, koľko budete platiť za povinné zmluvné poistenie, môže rozhodnúť aj to, ako často budete platiť.

(Zdroj: Ilustračné - Archív SME - Miroslava Cibulková)

BRATISLAVA. Poisťovne určujú výšku povinnej poistky rozdielne. Niektorým stačí vedieť, koľko máte rokov a aké máte silné auto. Iné zisťujú množstvo iných faktorov.

Poisťovňa ČSOB napríklad výšku poistky určuje len podľa veku vodiča a výkonu motora auta. Rovnako postupuje aj Wüstenrot. Pravidlo je, že čím je silnejšie auto, tým je poistka väčšia.

Pri veku sa vodiči spravidla rozdeľujú do troch skupín. Na mladých, ktorí sú viac rizikoví, vodičov zväčša po tridsiatke a seniorov. Cenovo znevýhodňovaní sú mladí vodiči.

Poisťovne chcú peniaze raz za rok

Niektorým poisťovniam však tieto dve kritériá nestačia. Poisťovňa Genertel napríklad cenu určuje aj podľa bydliska vodiča, použitia auta či roku, kedy uzatvoril vodič prvú poistku.

info
Čo najviac ovplyvní cenu
  • Vek: Mladší vodič zaplatí viac ako starší. Hranica býva 30 rokov.
  • Auto:Poisťovne posudzujú výkon motora, maximálnu hmotnosť, objem valcov. Čím silnejšie auto, tým viac vodič zaplatí.
  • Bezškodovosť: Ak vodič jazdí bezpečne a nespôsobuje škodové udalosti, poisťovne mu znižujú cenu poistky.
Zdroj: poisťovne

Na cenu v tejto poisťovni vplýva aj frekvencia platby, teda či vodič platí štvrťročne, polročne či ročne. „Záujemcovia o poistenie si môžu vypočítať poistné v on-line kalkulačke alebo prostredníctvom call centra,“ povedal za poisťovňu Ivan Kahanec.

Na to, ako často vodič platí, prihliadajú aj iné poisťovne. Väčšinou za ročný spôsob platby dávajú zľavy.

Kooperativa dáva napríklad zľavu tri percentá, Genertel päť percent. Cenu za ročnú platbu znižuje aj Komunálna poisťovňa, AXA aj Groupama.

Znížiť cenu poistky si môžete aj tým, že nebudete chodiť na pobočku poisťovne. Viaceré ponúkajú možnosť poistiť sa výhodnejšie cez call centrum alebo internet.

Pri uzatváraní poistky cez internet alebo cez infolinku napríklad Allianz zníži cenu o sedem percent.

O sedem percent zníži poistku aj Generali, ak záujemca uzatvorí poistenie telefonicky. Ak ju uzatvorí cez internet, škrtne mu poisťovňa desať percent.

Viac poistiek, menej peňazí

Poisťovne spravidla odmeňujú verných klientov. Preto, ak máte nejaký typ poistenia, môžete získať v danej poisťovni zľavu aj na zákonné poistenie.

„Päťpercentnú zľavu získajú vodiči za klientstvo v Union poisťovni alebo poistenci Union zdravotnej poisťovne a desaťpercentnú zľavu pri súčasnom uzatvorení havarijného poistenia,“ povedala hovorkyňa Union Judita Smatanová.

Zľavu za ďalšiu poistku ponúka aj Allianz. „Na každé ďalšie poisťované vozidlo z domácnosti je potom možné priznať 33-­percentnú zľavu,“ povedal Gabriel Tóth.

Nižšie ceny dostanú aj klienti poisťovní Kooperativa, Komunálna aj Wüstenrot.

ico

Ideál je tridsiatnik s dieťaťom

Konkurencia neumožnila zaviesť malusy, tvrdí riaditeľ spoločnosti netfinancie VLADIMÍR CVIK.

Čo vplýva na cenu zákonného poistenia?

„Cenu ovplyvňuje posudzovanie rizík auta a jeho držiteľa konkrétnou poisťovňou.“

Čo zaváži pri aute?

„Cena pri osobných a úžitkových autách sa odvíja od výkonu motora, od objemu valcov a od celkovej hmotnosti vozidla. Autá na bežnú prevádzku majú štandardnú cenu. Autá taxislužby, autopožičovne alebo prevážajúce nebezpečný náklad sú rizikovejšie a majú prirážku.“

A u vodičov?

„Najdôležitejší parameter je vek a okres evidencie vozidla. Bratislava, krajské mestá alebo mestá nad 50­tisíc obyvateľov sú rizikovejšími, ceny sú preto pre ne zväčša vyššie.“

Ako ovplyvní cenu vek?

Ľudia do 25, niekde až do 29 rokov sa považujú za rizikových. Nízky vek a málo skúseností vplýva na vyššiu cenu. Optimálnou vekovou kategóriou pre poisťovne sú vodiči nad touto vekovou hranicou, ktorí majú cenu poistenia štandardnú a bez prirážky za vek. Niektoré poisťovne zvýhodňujú výraznou zľavou aj seniorov nad 70 rokov.“

Väčšina poisťovní ponúka bonusy, ale malusy má zavedené len málo z nich. Prečo?

„Príčinou používania bonusov ako odmeny, a nepoužívania malusov ako prirážky pre nehodových vodičov, je veľmi silný konkurenčný boj o získanie alebo udržanie klientov.“

Aký by bol vodič s najnižšou cenou poistky?

„Mala by to byť fyzická osoba nad 30 rokov, ktorá pochádza z menšieho okresu. Ideálne aj rodič dieťaťa do 14 rokov, ktorý nejazdí veľa a vozidlo používa sám na bežné účely a nie na podnikanie. Používa malé osobné auto s objemom do 1200 ccm, výkon motora do 47 kW a nízku hmotnosť do 1450 kilogramov. Ideálne je, ak vodič jazdil šesť až osem rokov bez nehody.“

Kto si najviac priplatí?

„Najrizikovejší sú mladí vodiči do 24 rokov, ktorí majú auto evidované vo veľkých mestách, doteraz nemali poistenie a nemôžu tak preukázať bezškodový priebeh alebo nedávno získali vodičské oprávnenie. Pritom vlastnia silné auto s vysokým výkonom a objemom valcov. To je tá najhoršia kombinácia rizikových faktorov.“

O koľko zaplatia viac ako „ideálni vodiči“?

„Vo viacerých poisťovniach je pre rizikové prirážky poistné vyššie oproti ideálu o štvrtinu až o polovicu. Sú však poisťovne, kde vek nerozhoduje. Naproti tomu niekde je cena pézetpéčka pre mladého až 10-násobne vyššia ako cena, ktorú by dostal zrelý vodič toho istého auta.“

ico

Za tínedžerov uzatvárajú poistku ich rodičia

Mladí vodiči môžu mať povinnú poistku drahšiu aj o niekoľko desiatok eur.

Mladí vodiči do 24 rokov spôsobujú až 20 percent všetkých dopravných nehôd na Slovensku. „V porovnaní so staršími vekovými skupinami zavinili vodiči do 24 rokov štyri­ až desaťkrát viac dopravných nehôd,“ tvrdí Martin Fučík, riaditeľ odboru riadenia rizík ČSOB poisťovne.

Poisťovne ich preto vnímajú ako najviac rizikových vodičov, pričom ich ročná povinná zmluvná poistka môže byť drahšia aj o niekoľko desiatok eur.

„Vodiči do 24 rokov platia približne o 25 eur viac pri nízkej kubatúre do 1400 ccm, pri vyšších kubatúrach môže byť rozdiel až do 80 eur,“ vraví Mária Gáborová, produktová manažérka poisťovne Groupama.

V poisťovni Uniqa je prirážka pre vodičov do 23 rokov 20­percentná oproti ostatným vodičom. Nie všetky poisťovne uviedli, o koľko sa môže mladým vodičom zvýšiť poistka.

„Túto vekovú kategóriu posudzujeme individuálne,“ vysvetľuje Fučík. Iba Komunálna poisťovňa tvrdí, že neznevýhodňuje mladých vodičov.

„Aj mladším poskytujeme všetky benefity, ktoré sú obsiahnuté v povinnom zmluvnom poistení,“ hovorí Silvia Vonzová z Komunálnej poisťovne.

Všetky poisťovne však zhodne tvrdia, že nízky vek nie je dôvodom na to, aby s vodičom neuzatvorili povinnú poistku.

Novinkou od novembra je, že vodičský preukaz môžu mať už 17­roční vodiči. Oslovené poisťovne tvrdia, že v takomto prípade musia poistku uzatvoriť ich zákonní zástupcovia.

Zákon neumožňuje poistiť neplnoletých. Na cenu poistky tak vplývajú údaje a nehodovosť rodičov.

Katarína Ragáčová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 447
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 347
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 459
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 425
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 078
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 510
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 448
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 319
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 530
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 085

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

BMW musí stopnúť výrobu, problémy má dodávateľ

Prerušenie výroby by mohlo stáť BMW denne desiatky miliónov eur.

Ikea začína hľadať nové chute. Známe mäsové gule nestačia

Na predaji jedla a nápojov zarába reťazec 1,7 miliardy eur ročne.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch