BRATISLAVA. Zvyšných 28 % zatiaľ nevie, ako bude odmeňovanie zamestnancov v budúcom roku riešiť. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Edenred, ktorý realizovala v októbri a novembri medzi viac ako 300 firmami na Slovensku.
Prieskum ukázal, že firmy chcú ďalej posilňovať odmeňovanie zamestnancov nefinančnými benefitmi. V budúcom roku plánuje 6 % firiem zvýšiť objem nefinančných zamestnaneckých benefitov na úkor finančných. Na nefinančných benefitoch, poskytovaných prostredníctvom darčekových poukážok, oceňuje vyše 46 % firiem individuálny prístup k potrebám a preferenciám zamestnancov, vyššiu motiváciu zamestnancov a nižšiu administratívnu náročnosť.
"Celosvetovým trendom je prechod k nefinančnému odmeňovaniu zamestnancov. Zamestnanec si skôr uvedomí, že dostáva odmenu, ak nejde o peniaze, ktoré minie na bežnú spotrebu, ale dostane napríklad darčekovú poukážku,“ vysvetľuje Martina Šebestová, HR riaditeľka spoločnosti Edenred.
Medzi výhody, ktoré firmy najviac využívajú na zastabilizovanie kľúčových zamestnancov, budú patriť aj v budúcom roku auto, mobil a notebook, ktoré uprednostňuje 16,5 percenta zamestnávateľov. Vecné výhody sú populárnejšie ako peňažné odmeny (15,4 %). Ďalšími benefitmi, ktoré firmy využívajú, sú vzdelávacie kurzy pre zamestnancov (13,8 %) alebo flexibilný pracovný čas (10 %). Rebríček najideálnejších benefitov vedú poukážky (54,93 %) pred finančnými odmenami (38,97 %) a preplácaním bločkov (2,82 %).
Ako vyplynulo z prieskumu, väčšina zamestnávateľov na Slovensku nie je pripravená na inovatívne formy benefitov. Avšak vyše 11 % oslovených firiem si vie predstaviť, že svojim zamestnancom na pracovisku doprajú netypické formy relaxu či iných netradičných benefitov, podobne ako najobľúbenejší zamestnávateľ sveta Google, ktorý má v priestoroch rôzne relaxačné zóny.
Skoro 90 % všetkých oslovených manažérov sa zhoduje v tom, že je mimoriadne náročné stať sa úspešným nadriadeným. Takmer polovica z nich, presne 46 %, pritom benefity pre zamestnancov považuje za kľúčový faktor, ktorý má vplyv na úspech firmy a jej manažmentu.
Až 38 % oslovených firiem vníma benefity predovšetkým ako nástroj na zvýšenie spokojnosti zamestnancov, 18,4 percenta sa prostredníctvom nich snaží zvýšiť lojalitu kľúčových ľudí. Odmeňovanie pritom pre väčšinu firiem predstavuje kľúčový nástroj, ako zvýšiť spokojnosť zamestnancov a udržať si tých najšikovnejších z nich.