Železnice za tri štvrťroky prehĺbili stratu na 82 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) za tri štvrťroky tohto roku zaznamenali stratu 82,03 mil. eur.

BRATISLAVA. Oproti tomu istému obdobiu minulého roka negatívny výsledok hospodárenia prehĺbili o 72,13 mil. eur, ale v porovnaní s tohtoročným plánom ho zmiernili o 72,84 mil. eur.

Celkové výnosy štátneho správcu železničnej infraštruktúry za tri kvartály tohto roku dosiahli 295,38 mil. eur. Medziročne tak klesli o 6,2 % alebo o 19,44 mil. eur, oproti plánu vzrástli o 14,5 %, respektíve o 37,42 mil. eur.

Ako ďalej vyplýva z údajov, ktoré agentúre SITA poskytli ŽSR, celkové náklady podniku za deväť mesiacov tvorili 377,41 mil. eur. Oproti rovnakému obdobiu vlaňajška to bolo viac o 16,2 % a o 52,69 mil. eur, v porovnaní s plánom náklady klesli o 8,6 % a o 35,42 mil. eur.

"Hlavný vplyv na lepší výsledok hospodárenia za deväť mesiacov oproti plánu malo poskytnutie zvýšenej úhrady fixnej časti ekonomicky oprávnených nákladov o 50 mil. eur a významné zníženie nákladov, najmä spotrebovaných nákupov a služieb," informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Najväčší vplyv na medziročný nárast straty spoločnosti malo zníženie poplatkov dopravcov za prístup na železničnú infraštruktúru, čo predstavuje dopad za uvedené obdobie roka 67 mil. eur. "Zvyšok medziročného vývoja výsledku hospodárenia súvisí s tvorbou opravných položiek k pohľadávkam voči odberateľom ŽSR," uviedla Pavliková.

Rozhodujúci vplyv na vývoj výnosov medziročne mala podľa hovorkyne zmena ceny poplatku za prístup na železničnú infraštruktúru a oproti plánu zvýšenie úhrady fixnej časti ekonomicky oprávnených nákladov.

Dotácie štátu na úhradu prevádzky infraštruktúry tvorili vo výnosoch ŽSR za tri štvrťroky 139,5 mil. eur. Oproti tomu istému obdobiu vlaňajška vzrástli o 42,5 % alebo o 41,58 mil. eur, v porovnaní s plánom boli vyššie o 55,6 % a o 49,88 mil. eur.

Tržby spoločnosti z poplatkov dopravcov za prístup k železničnej infraštruktúre sa medziročne prepadli o 48,2 % alebo o 67 mil. eur a predstavovali 71,96 mil. eur. Tržby z predaja trakčnej elektrickej energie dosiahli 46,47 mil. eur a medziročne klesli o 2,8 % a o 1,32 mil. eur.

V rámci celkových nákladov ŽSR za tri štvrťroky v objeme vyše 377 mil. eur tvorili výdavky na prevádzku železničnej infraštruktúry 302,35 mil. eur. Medziročne to bolo menej o 6,1 % a o 19,52 mil. eur.

"Oproti plánu sú celkové náklady nižšie najmä vplyvom nízkeho čerpania spotrebovaných nákupov a služieb. Medziročný nárast je spôsobený hlavne tvorbou opravných položiek k pohľadávkam dopravcov," pokračovala Pavliková. Náklady na prevádzku infraštruktúry boli podľa nej nižšie hlavne pri osobných výdavkoch v dôsledku optimalizácie zamestnanosti a v nižšej miere pri nákupoch a službách.

ŽSR investovali za deväť mesiacov tohto roku spolu 158,84 mil. eur. Z celkovej sumy pochádza z rozpočtu Európskej únie 101,7 mil. eur, zo zdrojov štátneho rozpočtu ako spolufinancovanie európskych prostriedkov 18,12 mil. eur, z dotácie štátu 20,79 mil. eur, z vlastných zdrojov 17,96 mil. eur a z iných zdrojov 272 tis. eur.

Peniaze išli najmä na pokračujúcu modernizáciu hlavných tratí pre zvýšenie rýchlosti na 160 kilometrov za hodinu (prostriedky EÚ a ich spolufinancovanie), obnovu železníc na vybraných stavbách (dotácia štátu) a riešenie najmä havarijných situácií zariadení a stavieb železničnej infraštruktúry (vlastné zdroje).

V tomto roku očakávajú ŽSR nižšiu stratu 99 mil. eur oproti pôvodne plánovanej strate 193 mil. eur. Celkové výnosy za celý rok by mali dosiahnuť 463 mil. eur pri pláne 403 mil. eur. Umožní to poskytnutie o 80 mil. eur vyššej dotácie na prevádzku infraštruktúry pri súčasnom poklese tržieb z predaja trakčnej elektrickej energie a iných produktívnych výkonov a ostatných výnosov z hospodárskej činnosti.

Celkové náklady majú dosiahnuť 562 mil. eur voči plánovaným 596 mil. eur, a to najmä pre nečerpanie nákupov a služieb i zníženie osobných nákladov vzhľadom na optimalizáciu zamestnanosti. "Je reálny predpoklad, že štát, respektíve rezort dopravy uhradí ŽSR v roku 2011 na prevádzku fixných nákladov infraštruktúry 199,5 mil. eur, z čoho navýšenie pôvodnej sumy predstavuje 80 mil. eur," dodala Pavliková.

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie rozdelili na dva samostatné subjekty - ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. ŽSR majú základné imanie 800,17 mil. eur, spravujú a prevádzkujú železničnú infraštruktúru, vrátane tratí a staníc.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 505
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 181
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 144
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 014
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 773
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 531
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 282
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 139
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 481

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bukovský: Doma máme lepšie potraviny než acai či chia

Sme národ, ktorý ľahko prijíma niečo zahraničné ako to svetové. No superpotraviny k nám nemusia cestovať cez celú planétu.

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred 13 rokmi

Víchrica zničila 12-tisíc hektárov lesa.

TECH

Vo vesmíre znie strašidelné pískanie. Vedci zistili, odkiaľ pochádza

Väčšina častíc je zachytená v pásoch.

Neprehliadnite tiež

Dlžníci v Sociálnej poisťovni dostanú viac času na splácanie dlhov

V roku 2016 využilo splátkové kalendáre 890 ľudí, od začiatku tohto roka do konca septembra ich využilo 597 ľudí.

Firmy by mali v inzerátoch zverejňovať platy, navrhuje už aj Smer

Zamestnávateľov nápad nepotešil, vedia, ako by zákon obišli.

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Čína chce do Spojených štátov vyvážať autá značky Trumpchi

Trumpchi by boli vôbec prvé čínske autá na americkom trhu.