Železnice za tri štvrťroky prehĺbili stratu na 82 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) za tri štvrťroky tohto roku zaznamenali stratu 82,03 mil. eur.

BRATISLAVA. Oproti tomu istému obdobiu minulého roka negatívny výsledok hospodárenia prehĺbili o 72,13 mil. eur, ale v porovnaní s tohtoročným plánom ho zmiernili o 72,84 mil. eur.

Celkové výnosy štátneho správcu železničnej infraštruktúry za tri kvartály tohto roku dosiahli 295,38 mil. eur. Medziročne tak klesli o 6,2 % alebo o 19,44 mil. eur, oproti plánu vzrástli o 14,5 %, respektíve o 37,42 mil. eur.

Ako ďalej vyplýva z údajov, ktoré agentúre SITA poskytli ŽSR, celkové náklady podniku za deväť mesiacov tvorili 377,41 mil. eur. Oproti rovnakému obdobiu vlaňajška to bolo viac o 16,2 % a o 52,69 mil. eur, v porovnaní s plánom náklady klesli o 8,6 % a o 35,42 mil. eur.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Hlavný vplyv na lepší výsledok hospodárenia za deväť mesiacov oproti plánu malo poskytnutie zvýšenej úhrady fixnej časti ekonomicky oprávnených nákladov o 50 mil. eur a významné zníženie nákladov, najmä spotrebovaných nákupov a služieb," informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Najväčší vplyv na medziročný nárast straty spoločnosti malo zníženie poplatkov dopravcov za prístup na železničnú infraštruktúru, čo predstavuje dopad za uvedené obdobie roka 67 mil. eur. "Zvyšok medziročného vývoja výsledku hospodárenia súvisí s tvorbou opravných položiek k pohľadávkam voči odberateľom ŽSR," uviedla Pavliková.

Rozhodujúci vplyv na vývoj výnosov medziročne mala podľa hovorkyne zmena ceny poplatku za prístup na železničnú infraštruktúru a oproti plánu zvýšenie úhrady fixnej časti ekonomicky oprávnených nákladov.

Dotácie štátu na úhradu prevádzky infraštruktúry tvorili vo výnosoch ŽSR za tri štvrťroky 139,5 mil. eur. Oproti tomu istému obdobiu vlaňajška vzrástli o 42,5 % alebo o 41,58 mil. eur, v porovnaní s plánom boli vyššie o 55,6 % a o 49,88 mil. eur.

Tržby spoločnosti z poplatkov dopravcov za prístup k železničnej infraštruktúre sa medziročne prepadli o 48,2 % alebo o 67 mil. eur a predstavovali 71,96 mil. eur. Tržby z predaja trakčnej elektrickej energie dosiahli 46,47 mil. eur a medziročne klesli o 2,8 % a o 1,32 mil. eur.

V rámci celkových nákladov ŽSR za tri štvrťroky v objeme vyše 377 mil. eur tvorili výdavky na prevádzku železničnej infraštruktúry 302,35 mil. eur. Medziročne to bolo menej o 6,1 % a o 19,52 mil. eur.

"Oproti plánu sú celkové náklady nižšie najmä vplyvom nízkeho čerpania spotrebovaných nákupov a služieb. Medziročný nárast je spôsobený hlavne tvorbou opravných položiek k pohľadávkam dopravcov," pokračovala Pavliková. Náklady na prevádzku infraštruktúry boli podľa nej nižšie hlavne pri osobných výdavkoch v dôsledku optimalizácie zamestnanosti a v nižšej miere pri nákupoch a službách.

ŽSR investovali za deväť mesiacov tohto roku spolu 158,84 mil. eur. Z celkovej sumy pochádza z rozpočtu Európskej únie 101,7 mil. eur, zo zdrojov štátneho rozpočtu ako spolufinancovanie európskych prostriedkov 18,12 mil. eur, z dotácie štátu 20,79 mil. eur, z vlastných zdrojov 17,96 mil. eur a z iných zdrojov 272 tis. eur.

Peniaze išli najmä na pokračujúcu modernizáciu hlavných tratí pre zvýšenie rýchlosti na 160 kilometrov za hodinu (prostriedky EÚ a ich spolufinancovanie), obnovu železníc na vybraných stavbách (dotácia štátu) a riešenie najmä havarijných situácií zariadení a stavieb železničnej infraštruktúry (vlastné zdroje).

V tomto roku očakávajú ŽSR nižšiu stratu 99 mil. eur oproti pôvodne plánovanej strate 193 mil. eur. Celkové výnosy za celý rok by mali dosiahnuť 463 mil. eur pri pláne 403 mil. eur. Umožní to poskytnutie o 80 mil. eur vyššej dotácie na prevádzku infraštruktúry pri súčasnom poklese tržieb z predaja trakčnej elektrickej energie a iných produktívnych výkonov a ostatných výnosov z hospodárskej činnosti.

Celkové náklady majú dosiahnuť 562 mil. eur voči plánovaným 596 mil. eur, a to najmä pre nečerpanie nákupov a služieb i zníženie osobných nákladov vzhľadom na optimalizáciu zamestnanosti. "Je reálny predpoklad, že štát, respektíve rezort dopravy uhradí ŽSR v roku 2011 na prevádzku fixných nákladov infraštruktúry 199,5 mil. eur, z čoho navýšenie pôvodnej sumy predstavuje 80 mil. eur," dodala Pavliková.

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie rozdelili na dva samostatné subjekty - ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. ŽSR majú základné imanie 800,17 mil. eur, spravujú a prevádzkujú železničnú infraštruktúru, vrátane tratí a staníc.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 16 333
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 360
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 863
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 082
  5. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 7 440
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 5 816
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 344
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 975
  9. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 2 914
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 499

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Trump sa hrá so svetom ako rozmaznané dieťa

Trump je zrkadlom ich horšieho ja, ktoré museli často skrývať pred svojimi deťmi, susedmi či zamestnávateľom.

TECH

Vďaka novému objavu sú dlhodobé lety do vesmíru oveľa reálnejšie

Astronautom postačia obrovské zásoby vody.

Neprehliadnite tiež

GDPR inšpirovalo kyberzločincov, snažia sa získať prihlasovacie údaje

Ľudia by si mali dávať pozor na podvodné e-maily, v ktorých sa útočníci snažia získať prihlasovacie údaje k rôznym kontám.

Malé firmy na Slovensku tvoria väčšinu pracovných miest

Malé podniky vytvárajú v EÚ v priemere každé druhé pracovné miesto.

Ford sa dohodol na odškodnení vlastníkov áut za airbagy od Takaty

Airbagy od spoločnosti Takata sú spájané s minimálne 23 úmrtiami a takmer 300 zraneniami vo svete.

Časť dlhov v zdravotníctve bude vymazaná, postará sa o to štátna firma

Štát kupuje pohľadávky Sociálnej poisťovne voči nemocniciam.