Železnice za tri štvrťroky prehĺbili stratu na 82 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) za tri štvrťroky tohto roku zaznamenali stratu 82,03 mil. eur.

BRATISLAVA. Oproti tomu istému obdobiu minulého roka negatívny výsledok hospodárenia prehĺbili o 72,13 mil. eur, ale v porovnaní s tohtoročným plánom ho zmiernili o 72,84 mil. eur.

Celkové výnosy štátneho správcu železničnej infraštruktúry za tri kvartály tohto roku dosiahli 295,38 mil. eur. Medziročne tak klesli o 6,2 % alebo o 19,44 mil. eur, oproti plánu vzrástli o 14,5 %, respektíve o 37,42 mil. eur.

Ako ďalej vyplýva z údajov, ktoré agentúre SITA poskytli ŽSR, celkové náklady podniku za deväť mesiacov tvorili 377,41 mil. eur. Oproti rovnakému obdobiu vlaňajška to bolo viac o 16,2 % a o 52,69 mil. eur, v porovnaní s plánom náklady klesli o 8,6 % a o 35,42 mil. eur.

"Hlavný vplyv na lepší výsledok hospodárenia za deväť mesiacov oproti plánu malo poskytnutie zvýšenej úhrady fixnej časti ekonomicky oprávnených nákladov o 50 mil. eur a významné zníženie nákladov, najmä spotrebovaných nákupov a služieb," informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Najväčší vplyv na medziročný nárast straty spoločnosti malo zníženie poplatkov dopravcov za prístup na železničnú infraštruktúru, čo predstavuje dopad za uvedené obdobie roka 67 mil. eur. "Zvyšok medziročného vývoja výsledku hospodárenia súvisí s tvorbou opravných položiek k pohľadávkam voči odberateľom ŽSR," uviedla Pavliková.

Rozhodujúci vplyv na vývoj výnosov medziročne mala podľa hovorkyne zmena ceny poplatku za prístup na železničnú infraštruktúru a oproti plánu zvýšenie úhrady fixnej časti ekonomicky oprávnených nákladov.

Dotácie štátu na úhradu prevádzky infraštruktúry tvorili vo výnosoch ŽSR za tri štvrťroky 139,5 mil. eur. Oproti tomu istému obdobiu vlaňajška vzrástli o 42,5 % alebo o 41,58 mil. eur, v porovnaní s plánom boli vyššie o 55,6 % a o 49,88 mil. eur.

Tržby spoločnosti z poplatkov dopravcov za prístup k železničnej infraštruktúre sa medziročne prepadli o 48,2 % alebo o 67 mil. eur a predstavovali 71,96 mil. eur. Tržby z predaja trakčnej elektrickej energie dosiahli 46,47 mil. eur a medziročne klesli o 2,8 % a o 1,32 mil. eur.

V rámci celkových nákladov ŽSR za tri štvrťroky v objeme vyše 377 mil. eur tvorili výdavky na prevádzku železničnej infraštruktúry 302,35 mil. eur. Medziročne to bolo menej o 6,1 % a o 19,52 mil. eur.

"Oproti plánu sú celkové náklady nižšie najmä vplyvom nízkeho čerpania spotrebovaných nákupov a služieb. Medziročný nárast je spôsobený hlavne tvorbou opravných položiek k pohľadávkam dopravcov," pokračovala Pavliková. Náklady na prevádzku infraštruktúry boli podľa nej nižšie hlavne pri osobných výdavkoch v dôsledku optimalizácie zamestnanosti a v nižšej miere pri nákupoch a službách.

ŽSR investovali za deväť mesiacov tohto roku spolu 158,84 mil. eur. Z celkovej sumy pochádza z rozpočtu Európskej únie 101,7 mil. eur, zo zdrojov štátneho rozpočtu ako spolufinancovanie európskych prostriedkov 18,12 mil. eur, z dotácie štátu 20,79 mil. eur, z vlastných zdrojov 17,96 mil. eur a z iných zdrojov 272 tis. eur.

Peniaze išli najmä na pokračujúcu modernizáciu hlavných tratí pre zvýšenie rýchlosti na 160 kilometrov za hodinu (prostriedky EÚ a ich spolufinancovanie), obnovu železníc na vybraných stavbách (dotácia štátu) a riešenie najmä havarijných situácií zariadení a stavieb železničnej infraštruktúry (vlastné zdroje).

V tomto roku očakávajú ŽSR nižšiu stratu 99 mil. eur oproti pôvodne plánovanej strate 193 mil. eur. Celkové výnosy za celý rok by mali dosiahnuť 463 mil. eur pri pláne 403 mil. eur. Umožní to poskytnutie o 80 mil. eur vyššej dotácie na prevádzku infraštruktúry pri súčasnom poklese tržieb z predaja trakčnej elektrickej energie a iných produktívnych výkonov a ostatných výnosov z hospodárskej činnosti.

Celkové náklady majú dosiahnuť 562 mil. eur voči plánovaným 596 mil. eur, a to najmä pre nečerpanie nákupov a služieb i zníženie osobných nákladov vzhľadom na optimalizáciu zamestnanosti. "Je reálny predpoklad, že štát, respektíve rezort dopravy uhradí ŽSR v roku 2011 na prevádzku fixných nákladov infraštruktúry 199,5 mil. eur, z čoho navýšenie pôvodnej sumy predstavuje 80 mil. eur," dodala Pavliková.

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie rozdelili na dva samostatné subjekty - ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. ŽSR majú základné imanie 800,17 mil. eur, spravujú a prevádzkujú železničnú infraštruktúru, vrátane tratí a staníc.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  4. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  5. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  8. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  9. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  10. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 454
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 385
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 777
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 137
  5. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 730
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 690
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 645
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 354
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 279
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 655

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prokurátor: Pri Weissovi nezvládli policajti ani základné úkony

Futbalista by sa mal podľa prokurátora správať uvedomelejšie. Jedno z dievčat vypovedalo, že si policajnú kontrolu ani nevšimlo.

DOMOV

Prieskum Polisu: Do parlamentu by prešlo až deväť strán

Súčasná vládna koalícia by získala iba 65 mandátov.

Neprehliadnite tiež

V Česku sťahujú tisíce pudingov, môžu obsahovať kov

Výrobky predávala Billa a reťazce Coop, Flop, Hruška, Jednota a ďalší menší obchodníci.

Americký U.S. Steel skončil v miliónovej strate

Výsledkom firma nenaplnila očakávania trhu.

Ikea radí, ako rozoznať jej modrú tašku od drahej koženej kabelky

Ak taškou zatrasiete a ona zašuští, je pravá.

Chorí ľudia sa dostali do pasce. Richter si pýta doklad, ktorý mu nemôžu dať

Pre chybu štátu sa sociálne zariadenia nevedia dostať k príspevkom, z ktorých žijú.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop