Železnice za tri štvrťroky prehĺbili stratu na 82 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) za tri štvrťroky tohto roku zaznamenali stratu 82,03 mil. eur.

BRATISLAVA. Oproti tomu istému obdobiu minulého roka negatívny výsledok hospodárenia prehĺbili o 72,13 mil. eur, ale v porovnaní s tohtoročným plánom ho zmiernili o 72,84 mil. eur.

Celkové výnosy štátneho správcu železničnej infraštruktúry za tri kvartály tohto roku dosiahli 295,38 mil. eur. Medziročne tak klesli o 6,2 % alebo o 19,44 mil. eur, oproti plánu vzrástli o 14,5 %, respektíve o 37,42 mil. eur.

Ako ďalej vyplýva z údajov, ktoré agentúre SITA poskytli ŽSR, celkové náklady podniku za deväť mesiacov tvorili 377,41 mil. eur. Oproti rovnakému obdobiu vlaňajška to bolo viac o 16,2 % a o 52,69 mil. eur, v porovnaní s plánom náklady klesli o 8,6 % a o 35,42 mil. eur.

"Hlavný vplyv na lepší výsledok hospodárenia za deväť mesiacov oproti plánu malo poskytnutie zvýšenej úhrady fixnej časti ekonomicky oprávnených nákladov o 50 mil. eur a významné zníženie nákladov, najmä spotrebovaných nákupov a služieb," informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Najväčší vplyv na medziročný nárast straty spoločnosti malo zníženie poplatkov dopravcov za prístup na železničnú infraštruktúru, čo predstavuje dopad za uvedené obdobie roka 67 mil. eur. "Zvyšok medziročného vývoja výsledku hospodárenia súvisí s tvorbou opravných položiek k pohľadávkam voči odberateľom ŽSR," uviedla Pavliková.

Rozhodujúci vplyv na vývoj výnosov medziročne mala podľa hovorkyne zmena ceny poplatku za prístup na železničnú infraštruktúru a oproti plánu zvýšenie úhrady fixnej časti ekonomicky oprávnených nákladov.

Dotácie štátu na úhradu prevádzky infraštruktúry tvorili vo výnosoch ŽSR za tri štvrťroky 139,5 mil. eur. Oproti tomu istému obdobiu vlaňajška vzrástli o 42,5 % alebo o 41,58 mil. eur, v porovnaní s plánom boli vyššie o 55,6 % a o 49,88 mil. eur.

Tržby spoločnosti z poplatkov dopravcov za prístup k železničnej infraštruktúre sa medziročne prepadli o 48,2 % alebo o 67 mil. eur a predstavovali 71,96 mil. eur. Tržby z predaja trakčnej elektrickej energie dosiahli 46,47 mil. eur a medziročne klesli o 2,8 % a o 1,32 mil. eur.

V rámci celkových nákladov ŽSR za tri štvrťroky v objeme vyše 377 mil. eur tvorili výdavky na prevádzku železničnej infraštruktúry 302,35 mil. eur. Medziročne to bolo menej o 6,1 % a o 19,52 mil. eur.

"Oproti plánu sú celkové náklady nižšie najmä vplyvom nízkeho čerpania spotrebovaných nákupov a služieb. Medziročný nárast je spôsobený hlavne tvorbou opravných položiek k pohľadávkam dopravcov," pokračovala Pavliková. Náklady na prevádzku infraštruktúry boli podľa nej nižšie hlavne pri osobných výdavkoch v dôsledku optimalizácie zamestnanosti a v nižšej miere pri nákupoch a službách.

ŽSR investovali za deväť mesiacov tohto roku spolu 158,84 mil. eur. Z celkovej sumy pochádza z rozpočtu Európskej únie 101,7 mil. eur, zo zdrojov štátneho rozpočtu ako spolufinancovanie európskych prostriedkov 18,12 mil. eur, z dotácie štátu 20,79 mil. eur, z vlastných zdrojov 17,96 mil. eur a z iných zdrojov 272 tis. eur.

Peniaze išli najmä na pokračujúcu modernizáciu hlavných tratí pre zvýšenie rýchlosti na 160 kilometrov za hodinu (prostriedky EÚ a ich spolufinancovanie), obnovu železníc na vybraných stavbách (dotácia štátu) a riešenie najmä havarijných situácií zariadení a stavieb železničnej infraštruktúry (vlastné zdroje).

V tomto roku očakávajú ŽSR nižšiu stratu 99 mil. eur oproti pôvodne plánovanej strate 193 mil. eur. Celkové výnosy za celý rok by mali dosiahnuť 463 mil. eur pri pláne 403 mil. eur. Umožní to poskytnutie o 80 mil. eur vyššej dotácie na prevádzku infraštruktúry pri súčasnom poklese tržieb z predaja trakčnej elektrickej energie a iných produktívnych výkonov a ostatných výnosov z hospodárskej činnosti.

Celkové náklady majú dosiahnuť 562 mil. eur voči plánovaným 596 mil. eur, a to najmä pre nečerpanie nákupov a služieb i zníženie osobných nákladov vzhľadom na optimalizáciu zamestnanosti. "Je reálny predpoklad, že štát, respektíve rezort dopravy uhradí ŽSR v roku 2011 na prevádzku fixných nákladov infraštruktúry 199,5 mil. eur, z čoho navýšenie pôvodnej sumy predstavuje 80 mil. eur," dodala Pavliková.

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie rozdelili na dva samostatné subjekty - ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. ŽSR majú základné imanie 800,17 mil. eur, spravujú a prevádzkujú železničnú infraštruktúru, vrátane tratí a staníc.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 028
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 232
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 999
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 507
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 494
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 387
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 386
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 164
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 947
  10. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 911

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako mení transplantácia srdca vnímanie okolitého sveta

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

KOMENTÁRE

Macron otvoril témy, riešenia sa budú tvoriť

O žiadne veľké integračné manévre nejde.

Neprehliadnite tiež

Brusel dá na testovanie potravín milión, zákony však meniť nebude

Sťažnosti Slovenska či Česka zobrala Európska komisia na vedomie. Zloženie potravín chce ďalej testovať.

Ľudia sa surfovania v roamingu prestávajú báť

Podiel dovolenkárov, ktorí využívali mobilné dátové služby v roamingu tak často ako doma, sa po zrušení roamingových poplatkov zdvojnásobil.

Chcete vymeniť banku? Ak nedodržíte postup, môžete zostať bez peňazí

Banky sľubujú, že ak k nim chcete prejsť, všetko vybavia za vás. Má to však háčiky.

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.