Železnice za tri štvrťroky prehĺbili stratu na 82 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) za tri štvrťroky tohto roku zaznamenali stratu 82,03 mil. eur.

BRATISLAVA. Oproti tomu istému obdobiu minulého roka negatívny výsledok hospodárenia prehĺbili o 72,13 mil. eur, ale v porovnaní s tohtoročným plánom ho zmiernili o 72,84 mil. eur.

Celkové výnosy štátneho správcu železničnej infraštruktúry za tri kvartály tohto roku dosiahli 295,38 mil. eur. Medziročne tak klesli o 6,2 % alebo o 19,44 mil. eur, oproti plánu vzrástli o 14,5 %, respektíve o 37,42 mil. eur.

Ako ďalej vyplýva z údajov, ktoré agentúre SITA poskytli ŽSR, celkové náklady podniku za deväť mesiacov tvorili 377,41 mil. eur. Oproti rovnakému obdobiu vlaňajška to bolo viac o 16,2 % a o 52,69 mil. eur, v porovnaní s plánom náklady klesli o 8,6 % a o 35,42 mil. eur.

"Hlavný vplyv na lepší výsledok hospodárenia za deväť mesiacov oproti plánu malo poskytnutie zvýšenej úhrady fixnej časti ekonomicky oprávnených nákladov o 50 mil. eur a významné zníženie nákladov, najmä spotrebovaných nákupov a služieb," informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Najväčší vplyv na medziročný nárast straty spoločnosti malo zníženie poplatkov dopravcov za prístup na železničnú infraštruktúru, čo predstavuje dopad za uvedené obdobie roka 67 mil. eur. "Zvyšok medziročného vývoja výsledku hospodárenia súvisí s tvorbou opravných položiek k pohľadávkam voči odberateľom ŽSR," uviedla Pavliková.

Rozhodujúci vplyv na vývoj výnosov medziročne mala podľa hovorkyne zmena ceny poplatku za prístup na železničnú infraštruktúru a oproti plánu zvýšenie úhrady fixnej časti ekonomicky oprávnených nákladov.

Dotácie štátu na úhradu prevádzky infraštruktúry tvorili vo výnosoch ŽSR za tri štvrťroky 139,5 mil. eur. Oproti tomu istému obdobiu vlaňajška vzrástli o 42,5 % alebo o 41,58 mil. eur, v porovnaní s plánom boli vyššie o 55,6 % a o 49,88 mil. eur.

Tržby spoločnosti z poplatkov dopravcov za prístup k železničnej infraštruktúre sa medziročne prepadli o 48,2 % alebo o 67 mil. eur a predstavovali 71,96 mil. eur. Tržby z predaja trakčnej elektrickej energie dosiahli 46,47 mil. eur a medziročne klesli o 2,8 % a o 1,32 mil. eur.

V rámci celkových nákladov ŽSR za tri štvrťroky v objeme vyše 377 mil. eur tvorili výdavky na prevádzku železničnej infraštruktúry 302,35 mil. eur. Medziročne to bolo menej o 6,1 % a o 19,52 mil. eur.

"Oproti plánu sú celkové náklady nižšie najmä vplyvom nízkeho čerpania spotrebovaných nákupov a služieb. Medziročný nárast je spôsobený hlavne tvorbou opravných položiek k pohľadávkam dopravcov," pokračovala Pavliková. Náklady na prevádzku infraštruktúry boli podľa nej nižšie hlavne pri osobných výdavkoch v dôsledku optimalizácie zamestnanosti a v nižšej miere pri nákupoch a službách.

ŽSR investovali za deväť mesiacov tohto roku spolu 158,84 mil. eur. Z celkovej sumy pochádza z rozpočtu Európskej únie 101,7 mil. eur, zo zdrojov štátneho rozpočtu ako spolufinancovanie európskych prostriedkov 18,12 mil. eur, z dotácie štátu 20,79 mil. eur, z vlastných zdrojov 17,96 mil. eur a z iných zdrojov 272 tis. eur.

Peniaze išli najmä na pokračujúcu modernizáciu hlavných tratí pre zvýšenie rýchlosti na 160 kilometrov za hodinu (prostriedky EÚ a ich spolufinancovanie), obnovu železníc na vybraných stavbách (dotácia štátu) a riešenie najmä havarijných situácií zariadení a stavieb železničnej infraštruktúry (vlastné zdroje).

V tomto roku očakávajú ŽSR nižšiu stratu 99 mil. eur oproti pôvodne plánovanej strate 193 mil. eur. Celkové výnosy za celý rok by mali dosiahnuť 463 mil. eur pri pláne 403 mil. eur. Umožní to poskytnutie o 80 mil. eur vyššej dotácie na prevádzku infraštruktúry pri súčasnom poklese tržieb z predaja trakčnej elektrickej energie a iných produktívnych výkonov a ostatných výnosov z hospodárskej činnosti.

Celkové náklady majú dosiahnuť 562 mil. eur voči plánovaným 596 mil. eur, a to najmä pre nečerpanie nákupov a služieb i zníženie osobných nákladov vzhľadom na optimalizáciu zamestnanosti. "Je reálny predpoklad, že štát, respektíve rezort dopravy uhradí ŽSR v roku 2011 na prevádzku fixných nákladov infraštruktúry 199,5 mil. eur, z čoho navýšenie pôvodnej sumy predstavuje 80 mil. eur," dodala Pavliková.

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie rozdelili na dva samostatné subjekty - ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. ŽSR majú základné imanie 800,17 mil. eur, spravujú a prevádzkujú železničnú infraštruktúru, vrátane tratí a staníc.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. Už aj seniori presadajú do SUV
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  7. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  8. Bratislava gets a new public space and park
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 533
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 079
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 327
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 853
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 729
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 347
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 111
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 099
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 673
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 577

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polovojenská organizácia pýta peniaze na domobranu, končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia. Slovenskí branci tvrdia, že ide o dobrovoľné dary

KOMENTÁRE

Branci obchádzajú zákon a sú nebezpeční

Demokracia má právo brániť sa a je najvyšší čas, aby to v prípade brancov začala aktívne robiť.

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

Neprehliadnite tiež

Bratislavou prechádzal jedinečný polkilometrový vlak. Takto vyzeral

V osobnej železničnej doprave je taký dlhý vlak výnimočný, vypravila ho firma RegioJet na rumunský festival Banát.

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.