BRATISLAVA. Banky zvýhodňujú nových klientov a na tých verných často zabúdajú.
Týka sa to napríklad hypotekárnych úverov, pri ktorých banky cez masívny marketing lákajú ľudí na výhodné úrokové sadzby, aby tak získali nového klienta.
Tie sú aktuálne len do prvej refixácie. Potom na rad príde opäť banka, ktorá často bezdôvodne zvýši úrokovú sadzbu.
O klienta sa neboja
„Spoliehajú sa na to, že človeku sa nechce hľadať výhodnejšie ponuky na trhu,“ vysvetľuje Maroš Ovčarik z portálu Finančná hitparáda. Navyše, splatenie starej hypotéky novou z inej banky nie je u nás stále bežné.
Údajne neodôvodnene úrokovú sadzbu zvýšila aj VÚB banka Milošovi Vinclerovi z Prešova.
„Je to nespravodlivé, ak novým klientom ponúkajú výhodnejšie úroky. Mne zvýšili sadzbu na 5,9 percenta, kým novým ponúkajú 5,09 plus bonusy, ktoré ju ešte znižujú,“ sťažuje sa bývalý profesionálny vojak.
Nazdáva sa, že banka nemala dôvod úrok zvýšiť, pretože jeho bonita sa nezmenila. „Dokonca mi narástli príjmy,“ pokračuje Vincler. Napriek tomu platí v prepočte o 17 percent vyššiu splátku.
„Pri stanovení novej úrokovej sadzby v čase výročia fixácie bonitu klienta už banka neposudzuje,“ hovorí Angelika Farkašová, vedúca oddelenia úverových produktov VÚB banky.
Preto sa odporúča, aby zmenu v príjmoch oznámil čo najskôr. Podľa Farkašovej tak banka neskôr zohľadňuje už len platobnú disciplínu klienta.
Banka Vinclera sklamala aj tým, že mu poštu posielala na jeho starú adresu, aj keď v banke na problém niekoľkokrát upozornil.
Prehľadné hypoúvery
Podobné nedorozumenia by mali byť už čoskoro minulosťou. Od januára budú banky povinné dva mesiace vopred zmenu úrokovej sadzby klientovi oznámiť. Dnes to mali banky povinné len u klientov, ktorí uzavreli hypoúver po apríli 2011.
Ľudia by tak mali mať dostatok času, aby sa na trhu obzreli a vybrali si lepšiu hypotéku na trhu. Tou by mohli bez poplatkov splatiť tú pôvodnú.
Oznamovacia povinnosť síce nie je ešte povinná, mnohé banky si ju plnia už teraz. „Oznámenia klientom posielame 15 dní pred výročím fixácie,“ tvrdí Farkašová.
V prípade ČSOB sú to tri týždne, Slovenská sporiteľňa oznamuje zmenu klientom mesiac a Tatra Banka šesť až deväť týždňov vopred.
Zároveň podľa novely zákona o bankách musí banka odôvodniť, prečo sadzbu zvýšila. Aby mal klient prehľad, po novom by sa mala skladať z dvoch zložiek – základnej úrokovej sadzby a marže.
Ak sa zvýši prvá zložka, banka zvyšuje náklady na kapitál, teda na trhu si požičiava drahšie. Ak sa banke zvýši marža, pravdepodobne sa jej zvýšila riziková prirážka klienta, teda mohla sa zhoršiť jeho bonita, nesplácal úver, vyrubili mu sankcie a podobne.