PARIŽ. Vyplýva to z údajov, ktoré dnes zverejnila Asociácia európskych výrobcov áut (ACEA).
Podľa týchto štatistík úrady v EÚ, bez Cypru a Malty, v októbri 2011 zaregistrovali 1.005.976 nových vozidiel, čo je o 1,8 % menej ako v rovnakom mesiaci minulého roka. Na porovnanie, v septembri sa odbyt áut na sledovanom území medziročne zvýšil o 0,7 % a v auguste dokonca až o 7,7 %.
V eurozóne sa predaj nových vozidiel v októbri znížil ešte strmšie, a to medziročne o 2,1 % a medzimesačne o 3,7 %.
Za prvých 10 mesiacov 2011 klesol počet nových registrácií v EÚ oproti rovnakému obdobiu vlani o 1,2 %.
Štatistiky ďalej ukázali, že najvýraznejšie sa v októbri znížil predaj nových áut v Španielsku (-6,5 %) a Taliansku (-5,5 %), ktoré zápasia s dlhovou krízou. Na veľkých trhoch však aj v októbri odbyt vozidiel ešte rástol, konkrétne v Británii stúpol medziročne o 2,6 %, vo Francúzsku o 2,4 % a v Nemecku o 0,6 %.
Jasnými víťazmi boli v októbri kórejské značky. Automobilka Hyundai zaznamenala minulý mesiac 18-% nárast predaja v EÚ a Kia dokonca 36-%.
Japonskí výrobcovia aj v októbri pocítili negatívny vplyv silného jenu na svoj odbyt v Európe. Automobilka Toyota nahlásila za október pokles predaja medziročne o 13 %, Suzuki o 16 % a Mazda o 28 %.
Spomedzi európskych výrobcov najslabšie výsledky dosiahli automobilky, ktoré sú závislé od odbytu v krajinách bojujúcich s dlhmi, ako je napríklad taliansky koncern Fiat. Jeho odbyt v októbri 2011 klesol medziročne o 13 %, a to najmä v dôsledku 5,5-% zníženia dopytu na domácom trhu.
Informovali o tom agentúry Reuters a RTTNews.