Z peňazí na rýchlocesty ide 200 miliónov eur na hlavné cesty

Ministerstvo dopravy schválilo presun 200 mil. eur z peňazí na výstavbu rýchlostných ciest na modernizáciu a výstavbu ciest prvej triedy.

BRATISLAVA. Ide o súčasť prostriedkov Európskej únie a štátneho rozpočtu v Operačnom programe Doprava v terajšom sedemročnom programovom období do roku 2013.

Zdroje určené na rýchlostné cesty sa tak znížili zo 616,73 mil. eur na 416,73 mil. eur a pre hlavné cesty vzrástli z 254,79 mil. eur na 454,79 mil. eur. Pre agentúru SITA to potvrdil hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

Ministerstvo zdôvodňuje rozhodnutie stavom projektovej prípravy a reálnym rizikom, že nebude možné vyčerpať alokované zdroje. Riadiaci orgán programu Doprava preto prehodnotil jednotlivé opatrenia v prioritnej osi 5. Cieľom je rovnomernejšie rozdelenie peňazí medzi výstavbou rýchlostných ciest a modernizáciou a výstavbou "jednotiek".

S presunom peňazí súhlasilo ministerstvo financií ako certifikačný orgán. Členovia monitorovacieho výboru pre program Doprava schválili realokáciu písomnou procedúrou per rollam, keďže jeho riadne zasadnutie je plánované až na druhú polovicu decembra. Realokácia bola schválená 7. novembra.

Pre vysoký stupeň zazmluvnenia pre rekonštrukciu a výstavbu hlavných ciest by podľa rezortu nebolo možné bez vnútornej realokácie v rámci jednej prioritnej osi pokračovať v implementácii všetkých projektov, ktoré sú v zozname projektov v programe Doprava a ktorých príprava umožňuje začatie verejného obstarávania ešte v tomto roku.

"Dôvodom je nastavenie podmienok schvaľovacieho procesu, v rámci ktorého systém schvaľovacích a výberových kritérií neumožňuje schváliť a zazmluvniť projekt v prípade nedostatku zdrojov v príslušnej prioritnej osi a opatrení," vysvetlil Krajčovič.

Najlepšie pripravené úseky rýchlostnej cesty R1, výstavba ktorých mala byť pôvodne financovaná z eurofondov, boli napokon postavené zo súkromných zdrojov cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP). Ide o úseky medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, ktoré boli odovzdané do predčasného užívania 28. októbra. Súčasťou projektu PPP je aj severný obchvat Banskej Bystrice, ten má byť hotový v júli 2012.

"Tým pádom zostalo málo naozaj pripravených úsekov rýchlostných ciest, ktorých výstavbu je možné začať okamžite obstarávať a hrozilo by nevyčerpanie financií," dodal hovorca rezortu dopravy. Pri viacerých ďalších úsekoch rýchlociest nie sú pripravené projektové dokumentácie, výkup pozemkov, a preto nemôžu byť postavené a financované v súčasnom programovom období. V prípade ciest prvej triedy je podľa ministerstva veľa naozaj pripravených projektov, na ktoré sa môžu financie hneď čerpať.

"Vzhľadom na fakt, že až polovica dopravy na Slovensku je na cestách prvej triedy, tieto cesty si naozaj zaslúžia našu pozornosť a primeranú podporu," uviedol ďalej Krajčovič. Z dodatočných zdrojov určených pre Slovenskú správu ciest budú podľa rezortu financované aj opatrenia na zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky a výstavba obchvatov miest a obcí.

Akékoľvek presuny medzi opatreniami v rámci prioritnej osi sú podľa platného systému finančného riadenia štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu možné, ak sa nezmení celková výška národných verejných zdrojov. Schvaľovanie písomnou formou per rollam je podľa ministerstva dopravy štandardným prostriedkom pre prijímanie rozhodnutí monitorovacím výborom.

Tento postup môže byť využitý v naliehavých prípadoch alebo vtedy, keď osobitné rokovanie výboru nie je potrebné. Rozhodovanie per rollam je neprípustné, ak sa týka návrhu na zmenu obsahu rozhodnutia Európskej komisie o operačnom programe.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 472
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 854
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 490
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 142
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 016
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 954
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 773
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 541
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 303
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 892

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.