Firma, ktorá u nás postavila R1, v Česku postavila diaľnicu na odpade

Česko reklamuje diaľnicu v Ostrave, Eurovia ju postavila na odpadkoch.

Eurovia postavila na Slovensku cestu R1.(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Prieskumné vrty v podloží zvlnenej diaľnice v Ostrave odhalili prítomnosť stavebných odpadov. Napríklad kusy stromov alebo rúrky, ktoré tam nemali čo robiť. Štát bude diaľnicu reklamovať, aj keby sa mala rozkopať a postaviť znova. Eurovia zvaľuje vinu na dodávateľa.

Najväčšiu českú stavebnú firmu Eurovia a české Riaditeľstvo ciest a diaľnic čaká zrejme najväčší reklamačný spor v dejinách českého stavebníctva, píše český denník Mladá Fronta Dnes.

Dôvodom je nekvalitne postavená diaľnica D47 v Ostrave (teraz už označovaná ako D1) za takmer šesť miliárd korún. Štátu došla trpezlivosť potom, čo Riaditeľstvo ciest a diaľnic zistilo, z čoho je postavená.

Vinná je podľa auditu Eurovia

Riaditeľstvo urobilo predminulý týždeň tri vrty na problematickej ceste a výsledok priniesol šokujúce zistenia.

Namiesto požadovaných materiálov leží pod cestou stavebný odpad, napríklad aj odpadové rúry, kusy železa, stromy alebo tehly. Teda nič, čo by tam mohlo podľa projektov byť. O náleze odpadu na stavbe diaľnice informovala ako prvá TV Nova.

MF DNES má k dispozícii interný audit Riaditeľstva, ktorý dáva problém so stavbou za vinu Eurovia a tiež poukazuje na veľmi chaotickú správu reklamácií na Riaditeľstve.

"Vinu za deformácie vozovky a mostov nesie jednoznačne zhotoviteľ," konštatovali audítori. Výsledok skúmania vrtov potvrdili aj dve nezávislé laboratória.

Na ceste chýbajú napríklad aj predpísané jednotlivé vrstvy podkladu. "Je to pre nás dôvod, aby sme po firme Eurovia požadovali opravu celej cesty, nielen povrchu. Aj keby to malo znamenať celú cestu vykopať a postaviť znova," povedal šéf ŘSD René Poruba. Eurovia sa k celému problému zatiaľ nechce vyjadrovať.

"Zatiaľ sme od Riaditeľstva neobdržali oficiálnu informáciu o výsledkoch vrtov a meranie. Tieto informácie máme iba z médií. Vyjadrovať sa k tejto záležitosti teda budeme vo chvíli, kedy výsledky obdržíme oficiálnou cestou," uviedla hovorkyňa Petra Kučerová.

Eurovia však o problémoch s kvalitou diaľnice v Ostrave vie. Minulý týždeň nečakane poslala správu, kde sa "pochválila" opravou úseku na svoje náklady. Nie je pritom bežné, že by stavebné firmy posielali správy o tom, že vykonávali reklamačnú opravu pre Riaditeľstvo.

Problémy spôsobili aj odpadky

Podľa Eurovie spôsobila problémy nekvalitná škvara, ktorá je v podloží diaľnice. Tá mala podľa projektu pochádzať z výroby železa na Ostravsku - lenže začala napučiavať a na povrchu sa krátko po slávnostnom otvorení objavili asfaltové vlny. Avšak kontrolóri našli v násype aj stavebný odpad, o ktorom sa Eurovia vo svojej správe nezmienila.

Firma chce škodu vymáhať po dodávateľovi, jeho meno však neoznámila. Audítori navyše upozorňujú na nedostatky v stavebnom denníku i na fakt, že stavbu projektovala česká spoločnosť Dopravoprojekt, ktorá súčasne robila pre Riaditeľstvo i technický dozor a súbežne na tejto stavbe pracovala aj pre stavbárov. Podľa audítorov je to konflikt záujmov.

Problém má však aj Riaditeľstvo; jeho audítori napríklad zistili, že "Kniha dokladov" bola až do vykonania kontroly vo firme Eurovia namiesto v archíve Riaditeľstva a chýba rad relevantných dokladov.

Záruka na diaľnici končí v decembri budúceho roka, Riaditeľstvo už v minulosti vyrokovalo za závady zľavu zhruba milión korún, a tak sa môže terajšie ťaženie Eurovii výrazne predražiť. V stávke je navyše aj jej povesť, pretože firma je takmer zo sto percent závislá na verejných rozpočtoch.

Šéf Zväzu podnikateľov v stavebníctve Václav Matyáš tvrdí, že situácia nie je "tak jednoduchá, ako sa v televízii zdá".

"Ide v podstate len o pár sto metrov," uviedol Matyáš. Podľa neho nemožno firmu poistiť proti technologickým problémom či porušenia predpísaných postupov, Eurovia však tvrdí, že poistená je.

Eurovia postavila na Slovensku cestu R1 cez PPP a niektoré menšie diaľničné úseky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 885
  2. Od septembra opäť po starom 6 135
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 785
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 388
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 735
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 701
  7. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 202
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 194
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 070

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala.

ŠPORT

Neapol hrá ako Real. Hamšíkovi sa vernosť môže oplatiť

Ľudia sa rozprávajú len o zápase, tvrdí Hamšík.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.