Firma, ktorá u nás postavila R1, v Česku postavila diaľnicu na odpade

Česko reklamuje diaľnicu v Ostrave, Eurovia ju postavila na odpadkoch.

Eurovia postavila na Slovensku cestu R1.(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Prieskumné vrty v podloží zvlnenej diaľnice v Ostrave odhalili prítomnosť stavebných odpadov. Napríklad kusy stromov alebo rúrky, ktoré tam nemali čo robiť. Štát bude diaľnicu reklamovať, aj keby sa mala rozkopať a postaviť znova. Eurovia zvaľuje vinu na dodávateľa.

Najväčšiu českú stavebnú firmu Eurovia a české Riaditeľstvo ciest a diaľnic čaká zrejme najväčší reklamačný spor v dejinách českého stavebníctva, píše český denník Mladá Fronta Dnes.

Dôvodom je nekvalitne postavená diaľnica D47 v Ostrave (teraz už označovaná ako D1) za takmer šesť miliárd korún. Štátu došla trpezlivosť potom, čo Riaditeľstvo ciest a diaľnic zistilo, z čoho je postavená.

Vinná je podľa auditu Eurovia

Riaditeľstvo urobilo predminulý týždeň tri vrty na problematickej ceste a výsledok priniesol šokujúce zistenia.

Namiesto požadovaných materiálov leží pod cestou stavebný odpad, napríklad aj odpadové rúry, kusy železa, stromy alebo tehly. Teda nič, čo by tam mohlo podľa projektov byť. O náleze odpadu na stavbe diaľnice informovala ako prvá TV Nova.

MF DNES má k dispozícii interný audit Riaditeľstva, ktorý dáva problém so stavbou za vinu Eurovia a tiež poukazuje na veľmi chaotickú správu reklamácií na Riaditeľstve.

"Vinu za deformácie vozovky a mostov nesie jednoznačne zhotoviteľ," konštatovali audítori. Výsledok skúmania vrtov potvrdili aj dve nezávislé laboratória.

Na ceste chýbajú napríklad aj predpísané jednotlivé vrstvy podkladu. "Je to pre nás dôvod, aby sme po firme Eurovia požadovali opravu celej cesty, nielen povrchu. Aj keby to malo znamenať celú cestu vykopať a postaviť znova," povedal šéf ŘSD René Poruba. Eurovia sa k celému problému zatiaľ nechce vyjadrovať.

"Zatiaľ sme od Riaditeľstva neobdržali oficiálnu informáciu o výsledkoch vrtov a meranie. Tieto informácie máme iba z médií. Vyjadrovať sa k tejto záležitosti teda budeme vo chvíli, kedy výsledky obdržíme oficiálnou cestou," uviedla hovorkyňa Petra Kučerová.

Eurovia však o problémoch s kvalitou diaľnice v Ostrave vie. Minulý týždeň nečakane poslala správu, kde sa "pochválila" opravou úseku na svoje náklady. Nie je pritom bežné, že by stavebné firmy posielali správy o tom, že vykonávali reklamačnú opravu pre Riaditeľstvo.

Problémy spôsobili aj odpadky

Podľa Eurovie spôsobila problémy nekvalitná škvara, ktorá je v podloží diaľnice. Tá mala podľa projektu pochádzať z výroby železa na Ostravsku - lenže začala napučiavať a na povrchu sa krátko po slávnostnom otvorení objavili asfaltové vlny. Avšak kontrolóri našli v násype aj stavebný odpad, o ktorom sa Eurovia vo svojej správe nezmienila.

Firma chce škodu vymáhať po dodávateľovi, jeho meno však neoznámila. Audítori navyše upozorňujú na nedostatky v stavebnom denníku i na fakt, že stavbu projektovala česká spoločnosť Dopravoprojekt, ktorá súčasne robila pre Riaditeľstvo i technický dozor a súbežne na tejto stavbe pracovala aj pre stavbárov. Podľa audítorov je to konflikt záujmov.

Problém má však aj Riaditeľstvo; jeho audítori napríklad zistili, že "Kniha dokladov" bola až do vykonania kontroly vo firme Eurovia namiesto v archíve Riaditeľstva a chýba rad relevantných dokladov.

Záruka na diaľnici končí v decembri budúceho roka, Riaditeľstvo už v minulosti vyrokovalo za závady zľavu zhruba milión korún, a tak sa môže terajšie ťaženie Eurovii výrazne predražiť. V stávke je navyše aj jej povesť, pretože firma je takmer zo sto percent závislá na verejných rozpočtoch.

Šéf Zväzu podnikateľov v stavebníctve Václav Matyáš tvrdí, že situácia nie je "tak jednoduchá, ako sa v televízii zdá".

"Ide v podstate len o pár sto metrov," uviedol Matyáš. Podľa neho nemožno firmu poistiť proti technologickým problémom či porušenia predpísaných postupov, Eurovia však tvrdí, že poistená je.

Eurovia postavila na Slovensku cestu R1 cez PPP a niektoré menšie diaľničné úseky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 348
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 381
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 7 282
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 919
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 211
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 592
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 364
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 322
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 221
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 707

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo všetko sa stalo, aby zo Sagana bola superstar

Začínal na sestrinom bicykli.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.