Firma, ktorá u nás postavila R1, v Česku postavila diaľnicu na odpade

Česko reklamuje diaľnicu v Ostrave, Eurovia ju postavila na odpadkoch.

Eurovia postavila na Slovensku cestu R1.(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Prieskumné vrty v podloží zvlnenej diaľnice v Ostrave odhalili prítomnosť stavebných odpadov. Napríklad kusy stromov alebo rúrky, ktoré tam nemali čo robiť. Štát bude diaľnicu reklamovať, aj keby sa mala rozkopať a postaviť znova. Eurovia zvaľuje vinu na dodávateľa.

Najväčšiu českú stavebnú firmu Eurovia a české Riaditeľstvo ciest a diaľnic čaká zrejme najväčší reklamačný spor v dejinách českého stavebníctva, píše český denník Mladá Fronta Dnes.

Dôvodom je nekvalitne postavená diaľnica D47 v Ostrave (teraz už označovaná ako D1) za takmer šesť miliárd korún. Štátu došla trpezlivosť potom, čo Riaditeľstvo ciest a diaľnic zistilo, z čoho je postavená.

Vinná je podľa auditu Eurovia

Riaditeľstvo urobilo predminulý týždeň tri vrty na problematickej ceste a výsledok priniesol šokujúce zistenia.

Namiesto požadovaných materiálov leží pod cestou stavebný odpad, napríklad aj odpadové rúry, kusy železa, stromy alebo tehly. Teda nič, čo by tam mohlo podľa projektov byť. O náleze odpadu na stavbe diaľnice informovala ako prvá TV Nova.

MF DNES má k dispozícii interný audit Riaditeľstva, ktorý dáva problém so stavbou za vinu Eurovia a tiež poukazuje na veľmi chaotickú správu reklamácií na Riaditeľstve.

"Vinu za deformácie vozovky a mostov nesie jednoznačne zhotoviteľ," konštatovali audítori. Výsledok skúmania vrtov potvrdili aj dve nezávislé laboratória.

Na ceste chýbajú napríklad aj predpísané jednotlivé vrstvy podkladu. "Je to pre nás dôvod, aby sme po firme Eurovia požadovali opravu celej cesty, nielen povrchu. Aj keby to malo znamenať celú cestu vykopať a postaviť znova," povedal šéf ŘSD René Poruba. Eurovia sa k celému problému zatiaľ nechce vyjadrovať.

"Zatiaľ sme od Riaditeľstva neobdržali oficiálnu informáciu o výsledkoch vrtov a meranie. Tieto informácie máme iba z médií. Vyjadrovať sa k tejto záležitosti teda budeme vo chvíli, kedy výsledky obdržíme oficiálnou cestou," uviedla hovorkyňa Petra Kučerová.

Eurovia však o problémoch s kvalitou diaľnice v Ostrave vie. Minulý týždeň nečakane poslala správu, kde sa "pochválila" opravou úseku na svoje náklady. Nie je pritom bežné, že by stavebné firmy posielali správy o tom, že vykonávali reklamačnú opravu pre Riaditeľstvo.

Problémy spôsobili aj odpadky

Podľa Eurovie spôsobila problémy nekvalitná škvara, ktorá je v podloží diaľnice. Tá mala podľa projektu pochádzať z výroby železa na Ostravsku - lenže začala napučiavať a na povrchu sa krátko po slávnostnom otvorení objavili asfaltové vlny. Avšak kontrolóri našli v násype aj stavebný odpad, o ktorom sa Eurovia vo svojej správe nezmienila.

Firma chce škodu vymáhať po dodávateľovi, jeho meno však neoznámila. Audítori navyše upozorňujú na nedostatky v stavebnom denníku i na fakt, že stavbu projektovala česká spoločnosť Dopravoprojekt, ktorá súčasne robila pre Riaditeľstvo i technický dozor a súbežne na tejto stavbe pracovala aj pre stavbárov. Podľa audítorov je to konflikt záujmov.

Problém má však aj Riaditeľstvo; jeho audítori napríklad zistili, že "Kniha dokladov" bola až do vykonania kontroly vo firme Eurovia namiesto v archíve Riaditeľstva a chýba rad relevantných dokladov.

Záruka na diaľnici končí v decembri budúceho roka, Riaditeľstvo už v minulosti vyrokovalo za závady zľavu zhruba milión korún, a tak sa môže terajšie ťaženie Eurovii výrazne predražiť. V stávke je navyše aj jej povesť, pretože firma je takmer zo sto percent závislá na verejných rozpočtoch.

Šéf Zväzu podnikateľov v stavebníctve Václav Matyáš tvrdí, že situácia nie je "tak jednoduchá, ako sa v televízii zdá".

"Ide v podstate len o pár sto metrov," uviedol Matyáš. Podľa neho nemožno firmu poistiť proti technologickým problémom či porušenia predpísaných postupov, Eurovia však tvrdí, že poistená je.

Eurovia postavila na Slovensku cestu R1 cez PPP a niektoré menšie diaľničné úseky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  4. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  5. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  6. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Alarica – new business project in the market of shoes
  7. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  8. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  9. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 8 593
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 115
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 092
  4. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 2 765
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 109
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 971
  7. Kam do tepla v januári? 1 540
  8. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 492
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 448
  10. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 1 307

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Je z trinástich detí a nikto mu neveril. Dnes láme rekordy

Hovoria o ňom ako o novom Matejovi Tóthovi. Sedemnásťročný Daniel Kováč však musel dokázať, že nie je feťák a so športom to myslí vážne.

DOMOV

Trebišov, mesto syfilisu. Už osem rokov sa mu nedarí nad chorobou zvíťaziť

Syfilis šíria nezriedka detské prostitútky.

ŠPORT

Kuzminovej brat Šipulin nebude môcť štartovať na olympiáde

Na februárových hrách budú ruskí športovci súťažiť pod neutrálnou vlajkou.

Neprehliadnite tiež

Amazon dotlačil Carrefour k tomu, že investuje takmer 3 miliardy eur do e-shopov

Druhý najväčší maloobchodný reťazec na svete online predajom reaguje na rastúci tlak amerického internetového obchodu Amazon.

Nezamestnaní sa za prácou presúvať nechcú, štvortisícový príspevok by to mohol zmeniť

Ak sa už Slovák rozhodne, že sa za prácou presťahuje, uprednostní odchod do zahraničia.

Bývalý jazdec formuly 1 Niki Lauda kupuje späť leteckú spoločnosť Niki, ktorú založil

Firma pretekára Laudu Laudamotion zdolala svojich konkurentov v snahe zachrániť leteckú spoločnosť Niki.

Netflix je po prvýkrát ohodnotený na vyše 100 miliárd dolárov

Netflix je čoraz viac populárnejší aj v Európe, európskych divákov je viac ako amerických.

Riaditeľ spišskonovoveského Embraca označil navýšenie platov za nadštandardné

Celkové príjmy zamestnancov spoločnosti vzrastú v tomto roku v priemere o 11 percent.