MÉDIÁ

Šéfredaktor Suďa: Budúcnosť Trendu je v tabletoch

Týždenník Trend tento rok slávi jubileum. Šéfredaktor PAVOL SUĎA považuje spoplatnenie webu za správne a chce šetriť naše lesy.

Nie je dôležité, či je obsah na papieri, ale kto si ho kúpi a číta, myslí si šéfredaktor Trendu.(Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Trend zmenil grafiku aj obsah. Prečo?

„Vyšlo nám z prieskumu, ktorý sme robili v lete, že v štruktúre, ktorú sme mali niekoľko rokov, sa naši čitatelia nie veľmi dobre orientujú.“

V čom sú výhody nového usporiadania?

„Urobili sme poriadok v tom, že všetky krátke útvary sme upratali na začiatok. Za nimi vzniklo veľké jadro, kde sa môžeme hrať s tým, ktorej rubrike dáme akú váhu. Donedávna to bolo tak, že každá rubrika mala svoj vyhradený priestor. Dnes už nie je pevný, redaktori musia súťažiť, kto sa s materiálom dostane do aktuálneho Trendu. Trochu to podporilo vnútornú konkurenciu.“

Posúva sa Trend od ekonomiky k spoločenským témam? Začali ste publikovať Danglárove karikatúry a komentáre Mariána Leška.

„Obsah neposúvame, chceme ho spestriť a rozšíriť. Keď chceme posilniť predaj, musíme ísť do tém, ktoré zaujímajú širší okruh ľudí, sú písané zaujímavejšie, ilustrované a doplnené rôznymi grafickými prvkami. Chceme sa venovať aj veciam, ktoré zaujímajú mladých ľudí, ktorí ovládajú nové technológie, neriešia, ako rastie HDP, ale ako opraviť firmu, ktorá sa im kazí.“

info
Fakty
Časopis Trend
  • Jediný slovenský týždenník o ekonomike, ktorý vychádza nepretržite 20 rokov.
  • Týždenne sa predá približne 15­tisíc výtlačkov, jeho stránka má mesačne asi 300­tisíc návštevníkov.
  • Vydáva ho Trend Holding, ktorý vlastnia traja zakladatelia magazínu.
trendd.jpg

Aké je správanie firiem v kríze? Odhlasujú predplatné, aby usporili, alebo majú, naopak, väčší záujem o ekonomické informácie?

„Zatiaľ odlev dramaticky necítime. Robíme všetky opatrenia preto, aby sme firmy, ktoré sa rozhodli šetriť, nahradili spoločnosťami, ktoré investujú do svojich zamestnancov. Nemyslím si, že by došlo k dramatickému poklesu predaja.“

Čo za dvadsať rokov najviac ovplyvnilo Trend?

„Pozitívne momenty sú také, že si vždy dokázal udržať správnych ľudí, podnikať bez cudzích zdrojov a bol v zisku. Pružne reagoval na to, keď sa blížili zlé časy. V minulosti sme už také prežili na konci 90. rokov, keď sme museli šetriť, skresávať mzdy. Podarilo sa nám cez to dostať, rovnako ako teraz. Míľniky, ktoré by som mohol spomenúť, sú prechod z lososového papiera, ktorý bol nemoderný, na tento magazínový štýl, spustenie webovej stránky pred desiatimi rokmi.“

Napriek tomu muselo vydavateľstvo prepustiť v tomto období desať ľudí. Ste na tom ekonomicky zle?

„Trend je v dobrej ekonomickej situácii a chce sa v nej udržať. A keďže sa predpokladá, že výnosy z printovej inzercie by mohli v budúcom roku klesnúť rádovo možno o tretinu, musíme sa na to pripraviť. Už v predstihu sme reagovali tým, že sme niektoré produkty, ktoré neprinášali zisk, zoškrtali a vytvoril sa priestor, aby sme mohli optimalizovať personálny stav.“

Keď sa spustil projekt Piano, väčšina redakcií opatrne zamkla na webe len zlomok obsahu. Trend zamkol celé medialne.sk, ktoré bolo klikanou stránkou. Nebola to chyba?

„Ja som šéfredaktor printového Trendu, môj súkromný názor a v tejto firme minoritný je, že ak má niečo hodnotu, musí to mať aj svoju cenu. Vo všeobecnosti si myslím, že platiť za obsah na webe je správne a touto cestou by som ja najradšej do budúcna išiel. Ľudia si musia zvyknúť na to, že médiá majú svoje náklady a vytvárajú hodnoty, ktoré niečo stoja. V supermarkete sa nečudujú, že pod tovarom je cenovka.“

Pred štyrmi rokmi narobilo Trendu problémy predbežné opatrenie súdu, ktorý pre spor s firmou Bartolomei Finance zablokoval načas vydavateľstvu účty. Ako sa to skončilo?

„To je otázka na vydavateľa, k tomu sa nebudem vyjadrovať. Podľa mojich informácií to bolo vyriešené.“

Na trh prišiel ekonomický magazín Forbes. Čítate ho? Je pre vás konkurenciou?

„Každé ekonomické médium na svetovom trhu, ktoré je relevantné, si všímame. A ak je na ňom niečo inšpiratívne, tak sa inšpirujeme. Forbes patrí do tejto kategórie.“

Ako vidíte budúcnosť mienkotvorných periodík ekonomického zamerania?

„Ak bude existovať relevantný dopyt, tak budú existovať také médiá. Zánik printov sa predpokladal už pred desiatkami rokov, keď prišli rozhlas a televízia. Ďalší zánik mal znamenať internet, printy stále existujú. Pre nás nie je dôležité, či sme na papieri, ale kto číta a kupuje náš obsah. Pre nás je lepšie predávať ho cez tablety a elektronický papier, lebo by sme šetrili lesy a mohli rýchlejšie reagovať na potreby čitateľa.“

Kedy predpokladáte, že sa to stane?

„Želal by som si, aby to bolo čo najskôr. Ale všetky prognózy tohto typu sú irelevantné. Keď sme pred desiatimi rokmi spúšťali weby, všetci predpokladali, že časom bude väčšina výnosov z inzercie pochádzať z tohto prostredia. Podľa mňa sa to nestalo aj preto, že vydavatelia sa rozhodli kanibalizovať samých seba a rozdávať drahý obsah zadarmo. Tablety umožňujú neurobiť túto chybu druhýkrát a ešte raz sa zamyslieť nad biznis modelom.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 727
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 548
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 464
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 444
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 072
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 032
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 658
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 490
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 274
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 222

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.