Ak Rím neprijme ďalšie reformy, podľa Roubiniho skrachuje

Taliansky balík fiškálnych reforiem zrejme nedokáže udržať náklady na financovanie dlhu krajiny na udržateľnej úrovni.

MOSKVA. Rím musí prijať agresívnejšie opatrenia, inak mu hrozí platobná neschopnosť a odchod z eurozóny, myslí si ekonóm Nouriel Roubini. Roubini, ktorý sa preslávil tým, že predpovedal globálnu bankovú krízu v rokoch 2008-09 a celosvetovú recesiu, tiež varoval, že Grécku, Portugalsku a Španielsku hrozí vylúčenie z menovej únie.

"Myslím si, v najbližších 12 mesiacoch sa s veľkou pravdepodobnosťou ukáže, že plán A pre Taliansko nefunguje," povedal Roubini v sobotu (12. 11.) v rozhovore pre agentúru Reuters. "Taliansko bude možno donútené k reštrukturalizácii dlhu a zároveň môže byť donútené k odchodu z eurozóny." Podľa Roubiniho "je vysoko pravdepodobné, že Taliansko stratí prístup na trh a že ho nebude schopné znovu získať".

Taliansky verejný dlh predstavuje 1,9 bilióna eur alebo 120 % hrubého domáceho produktu (HDP) krajiny. Rím sa dostal do centra dlhovej krízy eurozóny v uplynulom týždni, keď náklady na jeho financovanie zdraželi na úrovne, ktoré odborníci považujú z dlhodobejšieho hľadiska za neudržateľné.

Taliansky parlament v sobotu definitívne schválil balík reformných opatrení, ktoré by mali pomôcť znížiť dlh a podporiť rast ekonomiky. Po schválení balíka odstúpil premiér Silvio Berlusconi. Teraz sa očakáva vytvorenie dočasnej vlády, na ktorej čele by mal stáť bývalý eurokomisár Mario Monti.

Európska centrálna banka (ECB) nakupuje vo veľkých objemoch na sekundárnom trhu talianske dlhopisy v snahe znížiť ich výnosy. Odmieta však stať sa veriteľom poslednej inštancie.

Podľa Roubiniho je Európsky fond finančnej stability (EFSF) "vtip". Takzvaný euroval má pomáhať krajinám eurozóny vo finančných problémoch a jeho celková úverová kapacita predstavuje 440 miliárd eur. To isté si Roubini myslí o navrhovanom špeciálnom nástroji, ktorý by mal zvýšiť kapacitu eurovalu na 1 bilión eur. Dodal, že dostatok prostriedkov na pomoc Taliansku nemá ani Medzinárodný menový fond (MMF).

Roubini označil vo svojom článku, uverejnenom vo Financial Times, EFSF nafúknutý pákovým efektom za moriaka, ktorý nebude lietať. Už pôvodný euroval je podľa neho "obrovskou zaistenou dlhovou obligáciou (CDO), ktorou sa skupina prefíkaných krajín, ktoré nemajú trojáčkový rating, snaží zázrakom prostredníctvom bilaterálnych garancií získať trojáčkový rating. Takže EFSF nafúknutý pákovým efektom je obrovská CDO na druhú, ktorá nebude fungovať a nezníži rizikové prirážky na udržateľnú úroveň."

Preto Roubini prichádza k záveru, že Taliansku môže pomôcť jedine ECB, ktorá by sa však musela stať veriteľom poslednej inštancie. Ak sa to nestane, Taliansko zrejme bude donútené reštrukturalizovať dlh a odísť z eurozóny, tvrdí Roubini. V stabilizačných mechanizmoch eurozóny totiž nie je dostatok peňazí na pomoc Rímu a dosť ich na to nemá ani MMF.

Roubini dodal, že Grécko s najväčšou pravdepodobnosťou opustí eurozónu v najbližších 12 až 18 mesiacoch, a podobne je na tom podľa neho aj Portugalsko. To sú malé ekonomiky a ich odchod by menovú úniu nepoškodil, ak by boli dostatočne zabezpečené pred preliatím krízy Taliansko a Španielsko. Ak však odídu Taliansko alebo Španielsko, znamenalo by to "rozpad eurozóny".

Informovali o tom Reuters a Financial Times.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 330
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 331
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 977
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 074
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 726
  6. Kam do tepla v januári? 2 382
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 339
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 055
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 229
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 152

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

ŠPORT

Sagan začal šprintovať príliš skoro, skončil štvrtý

Slovenský cyklista je v celkovom poradí na Tour Down Under na treťom mieste.

KOMENTÁRE

Na Slovensku sú isté dane, smrť a amnestia

Nebolo by vhodné zmeniť dlhodobo nevynútiteľné pravidlá?

Neprehliadnite tiež

Americkú divíziu cukroviniek predáva Nestlé za skoro tri miliardy dolárov

Švajčiarsky gigant Nestlé predáva americkú divíziu cukroviniek talianskej firme Ferrero.

Harmonizovaná miera inflácie dosiahla v decembri dve percentá

Priemerná ročná miera inflácie mala hodnotu 1,4 percenta.

Uber zavedie v Británii povinné prestávky pre vodičov

Uber bojuje o udržanie svojich aktív v Londýne.

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.