Najdôležitejšie banky si priplatia ďalší kapitál

Požiadavka na zvýšenie kapitálu pre veľké banky má štát chrániť pred ich možným krachom.

Americká banka Citigroup patrí medzi tie finančné inštitúcie, ktorých krach by mohol ohroziť svetový finančný systém.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

BRUSEL, BRATISLAVA. Keď skupina G20 vymenovala 29 kľúčových bánk, ktoré v žiadnom prípade nesmú padnúť, verejnosť netušila, že sa neocitli na tomto zozname zadarmo.

Okrem odpustenia dlhov Grécku a nákupu dlhopisov južanských krajín sa od nich totiž očakáva aj „extra“ zvýšenie kapitálu.

Z takmer tridsiatky bánk sa podľa televízie Bloomberg vyčlenila základná päťčlenná skupina. Do nej patria americké banky JPMorgan a Citigroup a európske banky BNP Paribas, HSBC a Royal Bank of Scotland.

Tie budú musieť do konca roka 2018 zvýšiť kapitálové rezervy o 2,5 percentuálneho bodu nad stanovené limity pre ostatné banky, teda nad sedem percent.

„Táto päťka patrí medzi najväčšie banky s pôsobnosťou na celom svete. Ich krach by znamenal tvrdé dosahy,“ povedal pre SME ekonóm Nicolas Véron z bruselského think tanku Bruegel.

Ťažké hodnotenie

Trojice finančných ústavov, do ktorej patria Bank of America, Deutsche Bank a Barcleys, sa týka dvojpercentný príplatok na zvýšenie kapitálu. Ostatné banky z 29 menovaných, budú musieť nájsť nad limit jeden percentuálny bod.

info
Vyšší kapitál

Ktoré banky musia zvýšiť kapitál o 2,5 percentuálneho bodu nad 7 percent

  • Citigroup,
  • JPMorgan ,
  • BNP Paribas,
  • Royal Bank of Scotland,
  • HSBC Holdings
Zdroj: Bloomberg

„Vyhodnotili sme tieto banky na základe ich veľkosti, prepojenia, zastupiteľnosti inou inštitúciou a globálnej pôsobnosti,“ vysvetlil pre SME šéf výskumu Medzinárodného centra pre finančnú reguláciu Richard Reid. Tvrdí, že identifikovať rizikové banky je komplikované.

„Napríklad niektoré z nich sú síce veľmi veľké, ale pôsobia len v pár krajinách. Mali by sme aj od nich požadovať extra kapitálové rezervy? “ pýta sa.

Dodatočný kapitál bude nad rámec pravidiel známych ako Basel III., ktoré boli schvalené minulé leto. Určujú prísnejšie podmienky na kapitálovú primeranosť, zadlženosť a držanie likvidných aktív v bankách.

„Banky ako JP Morgan tak budú musieť mať od roku 2019 jadrový kapitál na úrovni 9,5 percenta,“ vysvetľuje Marek Hatlapatka zo spoločnosti Cyrrus.

Na nové pravidlá sa banky pripravujú. Pre niektoré z nich nebude zavedenie lacné.

Podľa spoločnosti McKinsey budú musieť zvýšiť základný kapitál o 1,1 bilióna eur. Ďalších 1,3 bilióna eur zhltne zvýšenie krátkodobých zdrojov a 2,3 bilióna budú potrebovať na posilnenie dlhodobých zdrojov kapitálu. Nové nároky na kapitál od roku 2019 ich náklady ešte zvýšia.

Trestanie za veľkosť

„Banky budú trestané za svoju veľkosť. Je to však opatrenie, ktorým sa majú znížiť náklady štátov, pokiaľ by sa opäť rozhodli zachraňovať obrovskú banku,“ tvrdí analytik Next Finance Martin Prokop.

Banky budú musieť kapitál nájsť na trhu, dnes je jeho získanie na ňom veľmi drahé.

Budú predávať vlastné cenné papiere, čo môžu naraziť na nevôľu akcionárov, ktorým sa tak zmenia podiely v bankách. Podľa analytikov bude pre mnohé z nich predaj aktív nakoniec nevyhnutný.

Banky sa už vyhrážajú, že regulácia bude mať vplyv na ekonomiku. „Chcú obmedziť objem úverovania. Takto sa snažia odradiť regulátora, aby nepresadil priveľmi agresívnu požiadavku na zvyšovanie kapitálových rezerv,“ dodal Reid.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 271
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 930
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 816
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 867
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 775
  6. Kam do tepla v januári? 2 370
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 321
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 074
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 221
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 186

Téma: Dlhová kríza


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

Neprehliadnite tiež

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.

Staviteľovi tunela Višňové hrozí pokuta za meškanie

Tunel mal byť prerazený do konca roka 2017, NDS začala konať.