OPRAVENÉ 11.11. O 9:50

SPP chce najcennejšiu rúru presunúť na dcéru, FNM prevod brzdí

Najhodnotnejšiu časť SPP navrhlo jeho predstavenstvo presunúť z matky na dcéru. FNM by sa rád uistil, či by aj po zmene mal štát na tranzitnú rúru dosah.

(Zdroj: Ilustračné - Archív SME - Peter Žákovič)

BRATISLAVA. Hlavná dopravná tepna ruského plynu do Európy bude vysychať. Plynovodu naprieč Slovenskom totiž stále viac konkurujú nové plynovodné potrubia, ktoré obchádzajú Ukrajinu, a teda aj Slovensko.

Najnovšie je v prevádzke prvá vetva plynovodu Nord Stream. Keď bude v prevádzke celý, má sa ním ročne prepraviť 80 55 miliárd kubíkov plynu. To je o 10 16,4 miliardy menej, ako minuloročný prítok plynu z Ruska do rúry na Slovensku.

Práve v týchto dňoch sa pritom rozhoduje o predaji podielov v Slovenskom plynárenskom priemysle (SPP) a jeho dcérskej firme Eustream, ktorá má na starosti práve samotný tranzit plynu.

Nord Stream je kladivom na závislých, píše Peter Schutz.

Nord Stream je začiatok

Záujemcom o podiely v SPP je česká firma Energeticko– priemyselný holding. Jej spolumajiteľ Daniel Křetínský nechcel kúpu podielov komentovať, situáciu na trhu s plynom si však všíma.

„Spustenie plynovodu Nord Stream má negatívny dosah na hodnotu prepravcu plynu Eustream a tým aj na SPP, a to podľa ďalšieho vývoja v rozsahu 1,5 až 2 miliardy eur,“ povedal SME Křetínský.

Tam konkurenti Eustreamu nekončia. „Z ďalších pripravovaných projektov by najvážnejší dosah mala realizácia plynovodu South Stream, ktorý sa plánuje spustiť postupne od roku 2016. Ak by ho spustili dnes a bol by plne využitý, Eustream sa stane de facto nevyužívanou tranzitnou trasou,“ dodal Křetínský.

Pre záujem o tranzit plynu cez našu rúru je pritom kľúčová dohoda Ruska a Ukrajiny. Riešenia by tak mali hľadať aj slovenskí a českí politici. Eustream minulý rok zarobil na preprave plynu 188 miliónov eur.

Eustream tvrdí, že na hodnote z dlhodobého hľadiska nestratí, a to vďaka novým projektom a rastu dopytu po plyne v budúcnosti.

"Potom, ako sme v spolupráci s českými a rakúskymi kolegami zabezpečili riešenie spätného chodu plynu smerom z Českej republiky a Rakúska, sústreďujeme sa v súčasnosti na podporu projektov nového plynovodného prepojenia s Maďarskom a s Poľskom. Tieto prepojenia, ktoré majú silnú podporu Európskej únie sú základnými piliermi plánovaného severojužného plynového koridoru v strednej Európe," povedal Vahram Chuguryan zo spoločnosti Eustream.

Zvláštne prevody

Tranzitnú plynovú rúru dnes vlastní SPP a jeho dcérska firma Eustream si ju od neho prenajíma.

Predstavenstvo spoločnosti SPP však navrhlo, aby rúra prešla priamo do vlastníctva Eustreamu. Dôvodom je požiadavka Európskej komisie na väčšie odčlenenie medzi súčasťami SPP, napríklad tými, ktoré majú na starosti tranzit a predaj plynu.

Keby však rúra prešla z matky na dcéru, nemusí to znamenať, že si štát udrží nad ňou kontrolu, akú má dnes. Eustream sa totiž môže spravovať inými pravidlami než matka.

O tom, či sa kontrola štátu udrží na súčasnej úrovni a nikto nebude môcť rúru len tak predať, sa chce uistiť aj Fond národného majetku.

„Musíme preskúmať dôsledky transakcie a zabezpečiť, aby sme na ten majetok mali dosah,“ hovorí šéfka Fondu Anna Bubeníková.

Minister hospodárstva Juraj Miškov (SaS) povedal, že rúra sa zatiaľ prevádzať nebude.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 018
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 809
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 057
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 314
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 227
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 958
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 704
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 672
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 489
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 874

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

DOMOV

‘Kaliňák dáva peniaze na prijatie migrantov’ je hoax

Konšpirátori si vymýšľajú štátne dotácie.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop