OPRAVENÉ 11.11. O 9:50

SPP chce najcennejšiu rúru presunúť na dcéru, FNM prevod brzdí

Najhodnotnejšiu časť SPP navrhlo jeho predstavenstvo presunúť z matky na dcéru. FNM by sa rád uistil, či by aj po zmene mal štát na tranzitnú rúru dosah.

(Zdroj: Ilustračné - Archív SME - Peter Žákovič)

BRATISLAVA. Hlavná dopravná tepna ruského plynu do Európy bude vysychať. Plynovodu naprieč Slovenskom totiž stále viac konkurujú nové plynovodné potrubia, ktoré obchádzajú Ukrajinu, a teda aj Slovensko.

Najnovšie je v prevádzke prvá vetva plynovodu Nord Stream. Keď bude v prevádzke celý, má sa ním ročne prepraviť 80 55 miliárd kubíkov plynu. To je o 10 16,4 miliardy menej, ako minuloročný prítok plynu z Ruska do rúry na Slovensku.

Práve v týchto dňoch sa pritom rozhoduje o predaji podielov v Slovenskom plynárenskom priemysle (SPP) a jeho dcérskej firme Eustream, ktorá má na starosti práve samotný tranzit plynu.

Nord Stream je kladivom na závislých, píše Peter Schutz.

Nord Stream je začiatok

Záujemcom o podiely v SPP je česká firma Energeticko– priemyselný holding. Jej spolumajiteľ Daniel Křetínský nechcel kúpu podielov komentovať, situáciu na trhu s plynom si však všíma.

„Spustenie plynovodu Nord Stream má negatívny dosah na hodnotu prepravcu plynu Eustream a tým aj na SPP, a to podľa ďalšieho vývoja v rozsahu 1,5 až 2 miliardy eur,“ povedal SME Křetínský.

Tam konkurenti Eustreamu nekončia. „Z ďalších pripravovaných projektov by najvážnejší dosah mala realizácia plynovodu South Stream, ktorý sa plánuje spustiť postupne od roku 2016. Ak by ho spustili dnes a bol by plne využitý, Eustream sa stane de facto nevyužívanou tranzitnou trasou,“ dodal Křetínský.

Pre záujem o tranzit plynu cez našu rúru je pritom kľúčová dohoda Ruska a Ukrajiny. Riešenia by tak mali hľadať aj slovenskí a českí politici. Eustream minulý rok zarobil na preprave plynu 188 miliónov eur.

Eustream tvrdí, že na hodnote z dlhodobého hľadiska nestratí, a to vďaka novým projektom a rastu dopytu po plyne v budúcnosti.

"Potom, ako sme v spolupráci s českými a rakúskymi kolegami zabezpečili riešenie spätného chodu plynu smerom z Českej republiky a Rakúska, sústreďujeme sa v súčasnosti na podporu projektov nového plynovodného prepojenia s Maďarskom a s Poľskom. Tieto prepojenia, ktoré majú silnú podporu Európskej únie sú základnými piliermi plánovaného severojužného plynového koridoru v strednej Európe," povedal Vahram Chuguryan zo spoločnosti Eustream.

Zvláštne prevody

Tranzitnú plynovú rúru dnes vlastní SPP a jeho dcérska firma Eustream si ju od neho prenajíma.

Predstavenstvo spoločnosti SPP však navrhlo, aby rúra prešla priamo do vlastníctva Eustreamu. Dôvodom je požiadavka Európskej komisie na väčšie odčlenenie medzi súčasťami SPP, napríklad tými, ktoré majú na starosti tranzit a predaj plynu.

Keby však rúra prešla z matky na dcéru, nemusí to znamenať, že si štát udrží nad ňou kontrolu, akú má dnes. Eustream sa totiž môže spravovať inými pravidlami než matka.

O tom, či sa kontrola štátu udrží na súčasnej úrovni a nikto nebude môcť rúru len tak predať, sa chce uistiť aj Fond národného majetku.

„Musíme preskúmať dôsledky transakcie a zabezpečiť, aby sme na ten majetok mali dosah,“ hovorí šéfka Fondu Anna Bubeníková.

Minister hospodárstva Juraj Miškov (SaS) povedal, že rúra sa zatiaľ prevádzať nebude.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 621
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 239
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 106
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 954
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 719
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 530
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 513
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 475
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 457
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 002

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

Ku kolapsom dopravy dochádza preto, že sa 60 rokov o ňu nikto v Bratislave nestaral, vraví odborník na dopravu Gustáv Kasanický.

SVET

Los Angeles zničia otrasy. Môžu sa mestá pripraviť na katastrofy?

Mexiko sa zo zemetrasenia v minulosti poučilo.

SVET

O nezávislosti Katalánska nerozhodne referendum, ale ochota použiť násilie

Katalánsky boj za nezávislosť nebol nikdy násilný.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.