Dlhová kríza potápa lodenice. Iní čakajú

Banky sú pri úveroch podnikom opatrnejšie, tvrdia niektorí biznismeni. Komárňanské lodenice pripisujú problémy s úvermi bankám, ktoré sa boja, ako skončí Grécko.

Komárňanské lodenice riešia problém. Objednávky majú, ale klientom na lode nikto nepožičia.(Zdroj: ARCHÍV TASR)

BRATISLAVA. Zamestnanci komárňanských lodeníc postupne prichádzajú o prácu. Do konca septembra to bolo 150 ľudí, v októbri a novembri nedobrovoľne odišlo ďalších 44, potvrdili nám na komárňanskom Úrade práce.

Paradoxne však majú lodenice uzatvorené zmluvy na výstavbu lodí v hodnote 53 miliónov eur. To je takmer dvojnásobok vlaňajších príjmov firmy. Klienti, ktorí si lode objednali, na ne však nevedia získať peniaze od bánk.

„Banky majú peniaze v gréckych dlhopisoch, nevedia, ako to dopadne, a tak si radšej nechávajú likviditu, než by mali poskytnúť peniaze na dlhý čas,“ hovorí šéf Slovenských lodeníc Komárno Peter Bulla.

Problém je najmä v tom, že na lode klienti lodeníc potrebujú úvery presahujúce desaťročné splatnosti. „Na takéto dlhodobé úvery v podstate prestali v bankách existovať zdroje,“ dodal Bulla.

Úvery na štyri lode do Holandska a štyri lode do Nemecka zháňajú ich objednávatelia bezvýsledne po celej únii. Lodenice medzitým dokončujú posledné štyri objednané lode s bankovou zárukou.

Dve sú už takmer hotové, posledná bude v druhom kvartáli budúceho roka. Lodenice však už prepúšťať nechcú, aby mohli vyrábať, ak sa situácia zmení.

Ako niekdajšie PPP

Podobné problémy môžu zaznamenať aj iné firmy. „Banky podrobnejšie analyzujú svojich klientov. Je možné, že v kategórii rizikových podnikov sú opatrné. Tieto úvery na veľmi dlhé splatnosti banky často buď neposkytujú, alebo veľmi opatrne,“ hovorí Tibor Gregor z podnikateľského Klubu 500.

Niečo podobné sme mohli vidieť, keď sa počas krízy zháňal obrovský dlhodobý úver na diaľničné PPP projekty, ale neúspešne, dodal Gregor.

Vo všeobecnosti si však podľa Gregora podniky pri bežných úveroch všimli skôr ich zdražovanie.

V Slovnafte upozorňujú, že banky berú pri refinancovaní podnikov viac do úvahy problémy na finančnom trhu a v eurozóne.

„Ich ochota požičať dostatočné množstvo zdrojov a za dobrú cenu je ovplyvnená aj stavom ich materských bánk alebo aj možností požičať si zdroje od iných bánk,“ povedal hlavný ekonóm Slovnaftu Marek Senkovič.

Dlhodobé úvery aj v pluse

Keď sme sa pýtali, ako sa k našim podnikateľom stavajú banky na Slovensku, tvrdili, že sa veľa nezmenilo.

UniCredit Bank sa pochválila, že ku koncu trištvrte roka 2011 zvýšila objem úverov podnikateľom medziročne o 2,2 percenta.

VÚB spočítala, že od augusta, keď začali trhy výrazne kolísať, až do konca októbra poskytla medziročne o 40 percent väčší objem úverov so splatnosťou nad 10 rokov.

V prípade takýchto úverov môže spôsobiť veľkú zmenu v číslach aj jediná pôžička.

Na problémy s úvermi sa nesťažuje napríklad bratislavský Volkswagen ani členovia Slovensko­nemeckej obchodnej komory. Hovorca komory Markus Halt však upozornil na možné problémy do budúcna.

„Banky sa budú musieť vyrovnať s prísnejšími požiadavkami na vlastný kapitál, čo ich môže odradiť od poskytovania pôžičiek,“ povedal Halt.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 761
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 943
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 108
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 611
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 799
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 241
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 159
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 084
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 062
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 973

Téma: Dlhová kríza


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

KULTÚRA

Star Trek mával smiešne masky a triky. Na nových častiach sa však nešetrilo

Na Netflixe sú prvé epizódy po desiatich rokoch.

EKONOMIKA

Pozrite sa, koľko rokov pracovného života vás čaká

Eurostat: Za 10 rokov stúpla dĺžka pracovného života v priemere o 1,8 roka.

Neprehliadnite tiež

Prešov sa blíži k časti svojho severného obchvatu, NDS chystá súťaž

Výstavbu rýchlostnej cesty neďaleko metropoly Šariša štát rozdelil na dve etapy. Kratšiu časť by chcel začať stavať budúci rok

Most-Híd pretláča odvodové úľavy, tentoraz pre seniorov

Ekonomike sa darí, nezamestnanosť klesá a rastie priemerný plat, preto môže vláda prichádzať s novými opatreniami, vysvetlil Bugár.

Nízke úroky v bankách vydržia ešte minimálne rok

Podľa odhadov ekonómov príde prvé väčšie zvyšovanie úrokov v polovici roka 2019.

V Dubaji otestovali lietajúci taxík bez posádky, vo vzduchu vydržal päť minút

Hybrid drona a vrtuľníka by mal v budúcnosti lietať podľa GPS.