BRATISLAVA. Po znížení počtu mýtnych úsekov zo súčasných 1 602 takmer o tretinu s platnosťou od 1. januára 2012 sa môžu čisté výnosy Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS) z mýtneho systému v budúcom roku zvýšiť o 4 až 4,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
V ďalších rokoch by sa mali jej výnosy v čistom zvýšiť o 5 až 5,5 mil. eur bez dane. Predpokladá to ministerstvo dopravy, ktoré v utorok predložilo na pripomienkovanie novú vyhlášku, vymedzujúcu úseky diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy s elektronickým výberom mýta. Pôvodne sa uvažovalo o znížení počtu spoplatnených úsekov zhruba na polovicu.
Zníženie počtu spoplatnených úsekov má eliminovať náklady na dodatočné mýtne transakcie a zároveň minimalizovať výpadky vo výbere mýta. "Toto bude dosiahnuté predovšetkým spojením kratších mýtnych úsekov s vysokým podielom tranzitných prejazdov spoplatnených vozidiel. Počet mýtnych úsekov sa znižuje takmer o tretinu," tvrdí ministerstvo dopravy.
Optimalizácia počtu mýtnych úsekov znamená podľa neho hlavne zlúčenie existujúcich mýtnych úsekov, nie pridávanie nových, nespoplatnených úsekov. Uvedená úprava nebude mať dopad na dopravcov, lebo naďalej bude platiť zásada, že vodič zaplatí za mýtny úsek len ak ho prejde celý.
Optimalizácia spoplatnenej siete bude podľa predpokladov znamenať výpadky výberu mýta v objeme menšom ako 1 mil. eur bez dane. Diaľničnej spoločnosti zároveň vzniknú náklady v spojitosti s nastavením, testovaním a implementáciou nového zoznamu úsekov do mýtneho systému. Ani tieto náklady by však nemali presiahnuť výšku 1 mil. eur.
"Ak by systém nebol optimalizovaný, predpokladané dodatočné náklady by mohli v roku 2012 dosiahnuť výšku 6 až 6,5 mil. eur bez DPH. Pričom sa predpokladá, že v ďalších rokoch by objem dodatočných nákladov v dôsledku očakávaného rastu dopravných intenzít ešte rástol," zdôvodnil rezort dopravy potrebu zníženia počtu mýtnych úsekov ich spojením.
Počet spoplatnených úsekov sa zvýšil na súčasnú úroveň po viacerých zmenách príslušnej rezortnej vyhlášky v priebehu minulého roka. Nárast mýtnych úsekov znamenal pre NDS zvýšenie počtu transakcií za prejazd vozidiel, v dôsledku čoho sa prekročil zmluvne určený limit. Diaľničiarom tak vznikli dodatočné náklady vo výške okolo 2 mil. eur bez dane.