Štát môže prísť o peniaze pre nedostatky v čerpaní eurofondov

Slovensko môže prísť o peniaze z eurofondov, ak neodstráni nedostatky pri ich čerpaní.

BRATISLAVA. Európska komisia vzniesla výhrady k realizácii piatich z jedenástich operačných programov na základe výsledkov auditov uskutočnených v minulom období.

Podľa informácie Stáleho zastúpenia SR pri Európskej únii (EÚ), ktorú má agentúra SITA k dispozícii, pre závažné nedostatky Brusel už rozhodol pozastaviť priebežné platby v prípade operačných programov Životné prostredie a Informatizácia spoločnosti.

Zastavenie platieb platí až do momentu, kým príslušné riadiace orgány programov neprijmú nápravné opatrenia, ktoré komisia vo svojich audítorských správach odporúča. Pozastavenie vyplácania peňazí hrozí aj pri operačných programoch Doprava, Zamestnanosť a sociálna inklúzia a Vzdelávanie, ak sa do stanovených termínov nevykoná náprava.

Článok pokračuje pod video reklamou

Európska komisia upozornila na nedostatky v prípade programu Doprava na základe vládneho auditu, ktorý vykonalo ministerstvo financií ako certifikačný orgán 15. júla až 10. októbra 2010.

"Ide ešte o obdobie z čias minulej vlády za ministrovania Ľubomíra Vážneho. Nejde ale o veľké infraštrukturálne projekty, ale o prioritnú os 7, čo je technická pomoc," uviedol v pondelok pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

Súčasné vedenie ministerstva podľa neho už spomínané nedostatky odstránilo a Európsku komisiu bude informovať do 11. novembra o všetkých opatreniach, ktoré majú napraviť zistené nedostatky v systéme riadenia a kontroly programu Doprava. Podľa výsledkov auditu v programe Doprava "systém funguje, ale niektoré zlepšenia v oblasti riadenia projektov technickej pomoci sú potrebné." Audit pridelil v tomto prípade známku dva, programy Informatizácia spoločnosti a Životné prostredie dostali horšie známky.

"Ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán Operačného programu Doprava začalo na odstraňovaní zistených nedostatkov pri implementácii projektov pracovať hneď, ako získalo výsledky auditu ešte od ministerstva financií," dodal rezort dopravy. Ministerstvo predpokladá, že Európska komisia na základe vyhodnotenia plnenia nápravných opatrení a posúdenia predloženej dokumentácie prehodnotí svoje stanovisko a nepristúpi k pozastaveniu platieb.

"V tomto štádiu sa nehovorí o konkrétnych sumách, ide len o dočasné pozastavenie, respektíve plánované pozastavenie platieb. Na základe prijatých opatrení komisia rozhodne do troch až šiestich mesiacov o ďalšom postupe," očakáva ministerstvo dopravy. Pokiaľ komisia usúdi, že nedostatky boli uspokojivo odstránené, plánované pozastavenie platieb bude zrušené.

V Operačnom programe Doprava bolo k 31. októbru vyčerpaných 920,387 mil. eur, čo je 23,93 % z alokovaných zdrojov. Objem kontrahovania dosiahol 2,063 mld. eur pri miere 53,65 %. "Do konca roka predpokladáme výrazný nárast kontrahovania vďaka posunu vo veľkých diaľničných projektoch," predpokladá rezort dopravy. Miera kontrahovania by sa ku koncu roka mohla zvýšiť na okolo 70 %.

Poslanec parlamentu Ľubomír Vážny (Smer-SD) vyslovil obavu, že štát nebude mať z čoho preplácať zazmluvnenú výstavbu diaľnic, ak by bolo pozastavené financovanie projektov z európskych zdrojov. "Stavbári môžu očakávať, že sľubované plynulé financovanie lacných grantov z EÚ fondov je fikcia," uviedol exminister dopravy. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) by mal podľa Vážneho zabezpečiť zlepšenie systému čerpania eurofondov a financovanie zazmluvnených projektov plnením požiadaviek Bruselu.

Podľa Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku dočasne sú pozastavené platby v prípade dvoch osí programu Životné prostredie a jednej v programe Informatizácia spoločnosti. Ide o 101 mil. eur, neznamená to však, že peniaze sú úž stratené. Dočasné zastavenie preplácania projektov je podľa komisie bežné, pričom tento nástroj bol od minulého roka použitý v 101 prípadoch v celej EÚ.

Stále zastúpenie SR pri EÚ odporučilo riadiacim orgánom a príslušným ministerstvám, zodpovedajúcim za jednotlivé operačné programy, nevyhnutne dodržať termíny odpovedí požadovaných komisiou. Pri príprave odpovedí by mali maximálne intenzívne komunikovať s komisiou, ktorá tento prístup navrhuje a odporúča. Naše zastúpenie v Bruseli zároveň ponúklo spoluprácu pri týchto rokovaniach. V prípade operačných programov, kde už nastalo pozastavenie priebežných platieb, odporúča intenzívne prijímať nápravné opatrenia, aby nevznikalo ďalšie meškanie v platbách.

"V prípade programov, kde na základe výsledkov auditu je reálna hrozba pozastavenia priebežných platieb, prijať požadované opatrenia v stanovenom termíne," navrhlo ďalej slovenské zastúpenie pri EÚ. Zároveň odporúča dôkladnú prípravu a spoluprácu s komisiou počas vykonávania ďalších auditov, aby boli ich výsledky čo najpriaznivejšie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 962
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 897
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 17 718
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 018
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 516
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 638
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 382
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 464
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 100
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 634

Téma: Európska únia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Eurofondy (Ekonomika), Eurofondy (Profit)

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

PLUS

Boli sme u posledného grófa Šternberka zo Šternberka

Po hrade jazdili na trojkolkách, aj robili omše.

AUTO

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

Neprehliadnite tiež

Najnižšia miera nezamestnanosti bola v júni v okrese Galanta

Miera evidovanej nezamestnanosti v júni tohto roku vzrástla na 5,43 percenta.

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.

Rakúski hydinári zápasia s cenovým dumpingom zo zahraničia

V Rakúsku sa počet spracovateľských podnikov v priebehu 15 rokov znížil na polovicu.

Česko zažíva karavanový rozmach, dopyt rastie

Česi si čoraz viac volia dovolenku na domácom trhu namiesto zahraničnej.

Hirošima straší Ružinov už vyše desaťročie

Z projektu Yosaria Plaza zostal len železobetónový skelet.