Česmad žiada centralizáciu a zjednotenie dane z vozidiel

Dopravcom sa nepáči súčasný systém správy a výberu dane z motorových vozidiel v jednotlivých krajoch.

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia žiada opätovnú centralizáciu tejto dane a zjednotenie jej výšky, keďže v regiónoch je rôzna. Zároveň navrhuje zavedenie zliav pre ekologické vozidlá. Peniaze vyberané od motoristov by sa podľa dopravcov mali používať výhradne na údržbu a opravy ciest druhej a tretej triedy, za ktoré zodpovedajú samosprávne kraje.

"Sme jednoznačne presvedčení, že daň treba centralizovať a určiť mechanizmy na jej prerozdeľovanie podľa potreby. Vybraté prostriedky majú ísť na cesty. Výška dane by mala byť jednotná a zľavy pre ekologické vozidlá by mali byť rovnaké vo všetkých vyšších územných celkoch," povedal v piatok prezident Česmadu Pavol Jančovič pre agentúru SITA po konferencii o cestnej doprave v Bratislave.

Daň by mal podľa neho opäť vyberať štát a následne ju rozdeľovať krajom, pretože súčasný systém nie je spravodlivý. Peniaze by mali byť prerozdeľované napríklad podľa dĺžky ciest, klimatických podmienok a kvality ciest v krajoch. "Ten mechanizmus je veľmi jednoduchý, nevidím v tom problém," dodal Jančovič. Dopravcovia majú výhrady aj voči tomu, že mnoho podnikateľských subjektov je oslobodených od platenia dane z motorových vozidiel.

Daň z motorových vozidiel úzko súvisí s jazdou kamiónov po cestách druhej a tretej triedy. Registrácia vozidiel v Bratislavskom kraji je podľa Jančoviča taká vysoká, že výber uvedenej dane je dvoj- až trojnásobne väčší ako v iných regiónoch. Najmenší slovenský kraj spravuje okolo 560 kilometrov ciest druhej a tretej triedy, čo je asi štvrtina oproti iným väčším krajom. Navyše aj klimatické podmienky a dĺžka zimy, dodáva šéf Česmadu, sa tu značne odlišujú od regiónov ležiacich severnejšie a východnejšie.

Zmenu súčasného spôsobu výberu dane z motorových vozidiel podporuje aj minister dopravy Ján Figeľ. Decentralizácia v dopravnej politike, vo vlastníctve, správe, ale aj údržbe a prevádzke na cestách druhej a tretej triedy podľa neho v súčasnosti vykazuje veľmi odlišné podmienky pre dopravcov v jednotlivých krajoch. "Tento stav nie je dobrý, pretože často motivuje k špekuláciám a neférovej hospodárskej súťaži. Riešenie vidím v prehodnotení dnešného stavu. Opatreniami, ktoré ho vyvážia a upravia tak, aby chudobní nechudobneli a bohatí nebohatli bez toho, aby sa tu rozumne investovalo," uviedol Figeľ pre agentúru SITA.

Podľa neho sú kraje, kde je málo ciest a veľa príjmov z dane z motorových vozidiel, pričom niektoré kraje majú oveľa menej ciest, ale niekoľkonásobné príjmy. "Inou možnosťou je centrálny výber s tým, že podľa vhodného a spravodlivého kľúča budú tieto dane distribuované územným celkom, aby mohli svoju kompetenciu a zodpovednosť za správu a údržbu ciest realizovať," uzavrel minister dopravy.

Tejto téme je potrebné aktívne sa venovať aj podľa dopravného experta. "Výber mýta, cestná daň alebo daň za použitie motorového vozidla či spotrebná daň z nafty, majú rôzne spôsoby výberu aj použitia. Tieto prostriedky sa nedostávajú tam, kde sú primárne určené, teda do výstavby a opravy cestnej infraštruktúry," povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák. Nie sú tak podľa neho vytvorené rovnaké podmienky na podnikanie v cestnej doprave.

Vyslovil sa za opätovné vytvorenie štátneho cestného fondu, kam by išli vybrané prostriedky. "A potom podľa určitých vzorcov by sa dostávali do územných celkov a ostatným príjemcom tejto pomoci. Existuje spôsob, ako nastaviť tento systém spravodlivejšie," tvrdí Palčák. Príjmov z dane z motorových vozidiel, predpokladá, sa kraje možno nebudú chcieť vzdať, prípadne budú za ne žiadať kompenzácie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 532
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 163
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 358
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 118
  5. Kam do tepla v januári? 1 784
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 516
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 406
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 306
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.