Česmad žiada centralizáciu a zjednotenie dane z vozidiel

Dopravcom sa nepáči súčasný systém správy a výberu dane z motorových vozidiel v jednotlivých krajoch.

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia žiada opätovnú centralizáciu tejto dane a zjednotenie jej výšky, keďže v regiónoch je rôzna. Zároveň navrhuje zavedenie zliav pre ekologické vozidlá. Peniaze vyberané od motoristov by sa podľa dopravcov mali používať výhradne na údržbu a opravy ciest druhej a tretej triedy, za ktoré zodpovedajú samosprávne kraje.

"Sme jednoznačne presvedčení, že daň treba centralizovať a určiť mechanizmy na jej prerozdeľovanie podľa potreby. Vybraté prostriedky majú ísť na cesty. Výška dane by mala byť jednotná a zľavy pre ekologické vozidlá by mali byť rovnaké vo všetkých vyšších územných celkoch," povedal v piatok prezident Česmadu Pavol Jančovič pre agentúru SITA po konferencii o cestnej doprave v Bratislave.

Daň by mal podľa neho opäť vyberať štát a následne ju rozdeľovať krajom, pretože súčasný systém nie je spravodlivý. Peniaze by mali byť prerozdeľované napríklad podľa dĺžky ciest, klimatických podmienok a kvality ciest v krajoch. "Ten mechanizmus je veľmi jednoduchý, nevidím v tom problém," dodal Jančovič. Dopravcovia majú výhrady aj voči tomu, že mnoho podnikateľských subjektov je oslobodených od platenia dane z motorových vozidiel.

Daň z motorových vozidiel úzko súvisí s jazdou kamiónov po cestách druhej a tretej triedy. Registrácia vozidiel v Bratislavskom kraji je podľa Jančoviča taká vysoká, že výber uvedenej dane je dvoj- až trojnásobne väčší ako v iných regiónoch. Najmenší slovenský kraj spravuje okolo 560 kilometrov ciest druhej a tretej triedy, čo je asi štvrtina oproti iným väčším krajom. Navyše aj klimatické podmienky a dĺžka zimy, dodáva šéf Česmadu, sa tu značne odlišujú od regiónov ležiacich severnejšie a východnejšie.

Zmenu súčasného spôsobu výberu dane z motorových vozidiel podporuje aj minister dopravy Ján Figeľ. Decentralizácia v dopravnej politike, vo vlastníctve, správe, ale aj údržbe a prevádzke na cestách druhej a tretej triedy podľa neho v súčasnosti vykazuje veľmi odlišné podmienky pre dopravcov v jednotlivých krajoch. "Tento stav nie je dobrý, pretože často motivuje k špekuláciám a neférovej hospodárskej súťaži. Riešenie vidím v prehodnotení dnešného stavu. Opatreniami, ktoré ho vyvážia a upravia tak, aby chudobní nechudobneli a bohatí nebohatli bez toho, aby sa tu rozumne investovalo," uviedol Figeľ pre agentúru SITA.

Podľa neho sú kraje, kde je málo ciest a veľa príjmov z dane z motorových vozidiel, pričom niektoré kraje majú oveľa menej ciest, ale niekoľkonásobné príjmy. "Inou možnosťou je centrálny výber s tým, že podľa vhodného a spravodlivého kľúča budú tieto dane distribuované územným celkom, aby mohli svoju kompetenciu a zodpovednosť za správu a údržbu ciest realizovať," uzavrel minister dopravy.

Tejto téme je potrebné aktívne sa venovať aj podľa dopravného experta. "Výber mýta, cestná daň alebo daň za použitie motorového vozidla či spotrebná daň z nafty, majú rôzne spôsoby výberu aj použitia. Tieto prostriedky sa nedostávajú tam, kde sú primárne určené, teda do výstavby a opravy cestnej infraštruktúry," povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák. Nie sú tak podľa neho vytvorené rovnaké podmienky na podnikanie v cestnej doprave.

Vyslovil sa za opätovné vytvorenie štátneho cestného fondu, kam by išli vybrané prostriedky. "A potom podľa určitých vzorcov by sa dostávali do územných celkov a ostatným príjemcom tejto pomoci. Existuje spôsob, ako nastaviť tento systém spravodlivejšie," tvrdí Palčák. Príjmov z dane z motorových vozidiel, predpokladá, sa kraje možno nebudú chcieť vzdať, prípadne budú za ne žiadať kompenzácie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  4. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  7. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  10. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 563
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 423
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 944
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 501
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 859
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 844
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 2 093
  8. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 928
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 822
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 583

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

ŽENA

Kamila Boudová: Nechcem žiť vo svete, kde šesťročné deti šijú moje topánky

Odborníčka prestala pred piatimi rokmi nakupovať oblečenie.

Neprehliadnite tiež

Česko prestane platiť nočné vlaky na Slovensko. Kvôli konkurencii

Na Slovensko premáva okrem Českých dráh aj Leo Express a RegioJet

Závod americkej automobilky vo Venezuele prepustil stovky zamestnancov. Dostali SMS

General motors nie prvou firmou, ktoré prepustila svojich zamestnancov cez sms. Pred dvoma rokmi to urobil tiež výrobca čistiacich prostriedkov Clorox.

Kataster bude splácať milióny za pochybný tender, o vinníkoch mlčia

Úrad musí vrátiť 14 miliónov eur za pochybné súťaže. Či peniaze aspoň sčasti zosobní zodpovedným ľuďom, mlčí.

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop