Česmad žiada centralizáciu a zjednotenie dane z vozidiel

Dopravcom sa nepáči súčasný systém správy a výberu dane z motorových vozidiel v jednotlivých krajoch.

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia žiada opätovnú centralizáciu tejto dane a zjednotenie jej výšky, keďže v regiónoch je rôzna. Zároveň navrhuje zavedenie zliav pre ekologické vozidlá. Peniaze vyberané od motoristov by sa podľa dopravcov mali používať výhradne na údržbu a opravy ciest druhej a tretej triedy, za ktoré zodpovedajú samosprávne kraje.

"Sme jednoznačne presvedčení, že daň treba centralizovať a určiť mechanizmy na jej prerozdeľovanie podľa potreby. Vybraté prostriedky majú ísť na cesty. Výška dane by mala byť jednotná a zľavy pre ekologické vozidlá by mali byť rovnaké vo všetkých vyšších územných celkoch," povedal v piatok prezident Česmadu Pavol Jančovič pre agentúru SITA po konferencii o cestnej doprave v Bratislave.

Daň by mal podľa neho opäť vyberať štát a následne ju rozdeľovať krajom, pretože súčasný systém nie je spravodlivý. Peniaze by mali byť prerozdeľované napríklad podľa dĺžky ciest, klimatických podmienok a kvality ciest v krajoch. "Ten mechanizmus je veľmi jednoduchý, nevidím v tom problém," dodal Jančovič. Dopravcovia majú výhrady aj voči tomu, že mnoho podnikateľských subjektov je oslobodených od platenia dane z motorových vozidiel.

Daň z motorových vozidiel úzko súvisí s jazdou kamiónov po cestách druhej a tretej triedy. Registrácia vozidiel v Bratislavskom kraji je podľa Jančoviča taká vysoká, že výber uvedenej dane je dvoj- až trojnásobne väčší ako v iných regiónoch. Najmenší slovenský kraj spravuje okolo 560 kilometrov ciest druhej a tretej triedy, čo je asi štvrtina oproti iným väčším krajom. Navyše aj klimatické podmienky a dĺžka zimy, dodáva šéf Česmadu, sa tu značne odlišujú od regiónov ležiacich severnejšie a východnejšie.

Zmenu súčasného spôsobu výberu dane z motorových vozidiel podporuje aj minister dopravy Ján Figeľ. Decentralizácia v dopravnej politike, vo vlastníctve, správe, ale aj údržbe a prevádzke na cestách druhej a tretej triedy podľa neho v súčasnosti vykazuje veľmi odlišné podmienky pre dopravcov v jednotlivých krajoch. "Tento stav nie je dobrý, pretože často motivuje k špekuláciám a neférovej hospodárskej súťaži. Riešenie vidím v prehodnotení dnešného stavu. Opatreniami, ktoré ho vyvážia a upravia tak, aby chudobní nechudobneli a bohatí nebohatli bez toho, aby sa tu rozumne investovalo," uviedol Figeľ pre agentúru SITA.

Podľa neho sú kraje, kde je málo ciest a veľa príjmov z dane z motorových vozidiel, pričom niektoré kraje majú oveľa menej ciest, ale niekoľkonásobné príjmy. "Inou možnosťou je centrálny výber s tým, že podľa vhodného a spravodlivého kľúča budú tieto dane distribuované územným celkom, aby mohli svoju kompetenciu a zodpovednosť za správu a údržbu ciest realizovať," uzavrel minister dopravy.

Tejto téme je potrebné aktívne sa venovať aj podľa dopravného experta. "Výber mýta, cestná daň alebo daň za použitie motorového vozidla či spotrebná daň z nafty, majú rôzne spôsoby výberu aj použitia. Tieto prostriedky sa nedostávajú tam, kde sú primárne určené, teda do výstavby a opravy cestnej infraštruktúry," povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák. Nie sú tak podľa neho vytvorené rovnaké podmienky na podnikanie v cestnej doprave.

Vyslovil sa za opätovné vytvorenie štátneho cestného fondu, kam by išli vybrané prostriedky. "A potom podľa určitých vzorcov by sa dostávali do územných celkov a ostatným príjemcom tejto pomoci. Existuje spôsob, ako nastaviť tento systém spravodlivejšie," tvrdí Palčák. Príjmov z dane z motorových vozidiel, predpokladá, sa kraje možno nebudú chcieť vzdať, prípadne budú za ne žiadať kompenzácie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 035
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 7 631
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 648
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 443
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 972
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 815
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 813
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 768
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 681
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 206

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Povedať, že Fico III a Mečiar III už sú jedna k jednej, sa ešte nedá, ale synchronizovaná akcia proti Kiskovi je porovnateľná iba a len s únosom mladého Kováča.

KOMENTÁRE

Chvála hromadnej dopravy

Tie rozhovory, ktoré nevymyslíš a situácie, ktoré ťa zaskočia.

ŠPORT

Doma je na dne, ale vonku a v televízií je Slovan najpopulárnejší

Slovan ako jediný v tejto sezóne ešte neprehral.

DOMOV

Lipšic dostal za nehodu z minulého roka podmienečný trest

Súd odsúdil bývalého poslanca Lipšica.

Neprehliadnite tiež

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.

Eset odhalil novú špehovaciu kampaň

Novú špehovaciu kampaň zaznamenal Eset v siedmich krajinách.