Česmad žiada centralizáciu a zjednotenie dane z vozidiel

Dopravcom sa nepáči súčasný systém správy a výberu dane z motorových vozidiel v jednotlivých krajoch.

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia žiada opätovnú centralizáciu tejto dane a zjednotenie jej výšky, keďže v regiónoch je rôzna. Zároveň navrhuje zavedenie zliav pre ekologické vozidlá. Peniaze vyberané od motoristov by sa podľa dopravcov mali používať výhradne na údržbu a opravy ciest druhej a tretej triedy, za ktoré zodpovedajú samosprávne kraje.

"Sme jednoznačne presvedčení, že daň treba centralizovať a určiť mechanizmy na jej prerozdeľovanie podľa potreby. Vybraté prostriedky majú ísť na cesty. Výška dane by mala byť jednotná a zľavy pre ekologické vozidlá by mali byť rovnaké vo všetkých vyšších územných celkoch," povedal v piatok prezident Česmadu Pavol Jančovič pre agentúru SITA po konferencii o cestnej doprave v Bratislave.

Daň by mal podľa neho opäť vyberať štát a následne ju rozdeľovať krajom, pretože súčasný systém nie je spravodlivý. Peniaze by mali byť prerozdeľované napríklad podľa dĺžky ciest, klimatických podmienok a kvality ciest v krajoch. "Ten mechanizmus je veľmi jednoduchý, nevidím v tom problém," dodal Jančovič. Dopravcovia majú výhrady aj voči tomu, že mnoho podnikateľských subjektov je oslobodených od platenia dane z motorových vozidiel.

Daň z motorových vozidiel úzko súvisí s jazdou kamiónov po cestách druhej a tretej triedy. Registrácia vozidiel v Bratislavskom kraji je podľa Jančoviča taká vysoká, že výber uvedenej dane je dvoj- až trojnásobne väčší ako v iných regiónoch. Najmenší slovenský kraj spravuje okolo 560 kilometrov ciest druhej a tretej triedy, čo je asi štvrtina oproti iným väčším krajom. Navyše aj klimatické podmienky a dĺžka zimy, dodáva šéf Česmadu, sa tu značne odlišujú od regiónov ležiacich severnejšie a východnejšie.

Zmenu súčasného spôsobu výberu dane z motorových vozidiel podporuje aj minister dopravy Ján Figeľ. Decentralizácia v dopravnej politike, vo vlastníctve, správe, ale aj údržbe a prevádzke na cestách druhej a tretej triedy podľa neho v súčasnosti vykazuje veľmi odlišné podmienky pre dopravcov v jednotlivých krajoch. "Tento stav nie je dobrý, pretože často motivuje k špekuláciám a neférovej hospodárskej súťaži. Riešenie vidím v prehodnotení dnešného stavu. Opatreniami, ktoré ho vyvážia a upravia tak, aby chudobní nechudobneli a bohatí nebohatli bez toho, aby sa tu rozumne investovalo," uviedol Figeľ pre agentúru SITA.

Podľa neho sú kraje, kde je málo ciest a veľa príjmov z dane z motorových vozidiel, pričom niektoré kraje majú oveľa menej ciest, ale niekoľkonásobné príjmy. "Inou možnosťou je centrálny výber s tým, že podľa vhodného a spravodlivého kľúča budú tieto dane distribuované územným celkom, aby mohli svoju kompetenciu a zodpovednosť za správu a údržbu ciest realizovať," uzavrel minister dopravy.

Tejto téme je potrebné aktívne sa venovať aj podľa dopravného experta. "Výber mýta, cestná daň alebo daň za použitie motorového vozidla či spotrebná daň z nafty, majú rôzne spôsoby výberu aj použitia. Tieto prostriedky sa nedostávajú tam, kde sú primárne určené, teda do výstavby a opravy cestnej infraštruktúry," povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák. Nie sú tak podľa neho vytvorené rovnaké podmienky na podnikanie v cestnej doprave.

Vyslovil sa za opätovné vytvorenie štátneho cestného fondu, kam by išli vybrané prostriedky. "A potom podľa určitých vzorcov by sa dostávali do územných celkov a ostatným príjemcom tejto pomoci. Existuje spôsob, ako nastaviť tento systém spravodlivejšie," tvrdí Palčák. Príjmov z dane z motorových vozidiel, predpokladá, sa kraje možno nebudú chcieť vzdať, prípadne budú za ne žiadať kompenzácie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 25 388
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 663
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 583
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 563
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 237
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 082
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 955
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 853
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 812
  10. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 779

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan končí ako minister školstva, abdikoval

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

SVET

Sochy ničia na Ukrajine aj v Poľsku, pokračujú Američania

V Amerike sa šíri ničenie sôch z čias občianskej vojny.

Neprehliadnite tiež

Komisia odporučila vláde, aby do rady ÚVO schválila troch kandidátov

Osem členov komisie vybralo kandidátov na základe bodového hodnotenia.

Chorvátsky Dubrovník obmedzí počet turistov, láka ich mesto z Hier o tróny

Kým počet turistov v meste rastie, počet miestnych neustále klesá

Vláda dala zelenú. Živnostníci priznajú dane už len online

Zákon ešte musí schváliť parlament. Pre firmy budú online dane povinné od 1. januára, pre živnostníkov od leta.

Polícia rieši, či tristotisíc v plecniaku bol úplatok. Železničiar stále robí pre štát

Štefan Hlinka je radovým zamestnancom železníc. Čo presne robí, nie je známe. Momentálne má dovolenku.