Česmad žiada centralizáciu a zjednotenie dane z vozidiel

Dopravcom sa nepáči súčasný systém správy a výberu dane z motorových vozidiel v jednotlivých krajoch.

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia žiada opätovnú centralizáciu tejto dane a zjednotenie jej výšky, keďže v regiónoch je rôzna. Zároveň navrhuje zavedenie zliav pre ekologické vozidlá. Peniaze vyberané od motoristov by sa podľa dopravcov mali používať výhradne na údržbu a opravy ciest druhej a tretej triedy, za ktoré zodpovedajú samosprávne kraje.

"Sme jednoznačne presvedčení, že daň treba centralizovať a určiť mechanizmy na jej prerozdeľovanie podľa potreby. Vybraté prostriedky majú ísť na cesty. Výška dane by mala byť jednotná a zľavy pre ekologické vozidlá by mali byť rovnaké vo všetkých vyšších územných celkoch," povedal v piatok prezident Česmadu Pavol Jančovič pre agentúru SITA po konferencii o cestnej doprave v Bratislave.

Daň by mal podľa neho opäť vyberať štát a následne ju rozdeľovať krajom, pretože súčasný systém nie je spravodlivý. Peniaze by mali byť prerozdeľované napríklad podľa dĺžky ciest, klimatických podmienok a kvality ciest v krajoch. "Ten mechanizmus je veľmi jednoduchý, nevidím v tom problém," dodal Jančovič. Dopravcovia majú výhrady aj voči tomu, že mnoho podnikateľských subjektov je oslobodených od platenia dane z motorových vozidiel.

Daň z motorových vozidiel úzko súvisí s jazdou kamiónov po cestách druhej a tretej triedy. Registrácia vozidiel v Bratislavskom kraji je podľa Jančoviča taká vysoká, že výber uvedenej dane je dvoj- až trojnásobne väčší ako v iných regiónoch. Najmenší slovenský kraj spravuje okolo 560 kilometrov ciest druhej a tretej triedy, čo je asi štvrtina oproti iným väčším krajom. Navyše aj klimatické podmienky a dĺžka zimy, dodáva šéf Česmadu, sa tu značne odlišujú od regiónov ležiacich severnejšie a východnejšie.

Zmenu súčasného spôsobu výberu dane z motorových vozidiel podporuje aj minister dopravy Ján Figeľ. Decentralizácia v dopravnej politike, vo vlastníctve, správe, ale aj údržbe a prevádzke na cestách druhej a tretej triedy podľa neho v súčasnosti vykazuje veľmi odlišné podmienky pre dopravcov v jednotlivých krajoch. "Tento stav nie je dobrý, pretože často motivuje k špekuláciám a neférovej hospodárskej súťaži. Riešenie vidím v prehodnotení dnešného stavu. Opatreniami, ktoré ho vyvážia a upravia tak, aby chudobní nechudobneli a bohatí nebohatli bez toho, aby sa tu rozumne investovalo," uviedol Figeľ pre agentúru SITA.

Podľa neho sú kraje, kde je málo ciest a veľa príjmov z dane z motorových vozidiel, pričom niektoré kraje majú oveľa menej ciest, ale niekoľkonásobné príjmy. "Inou možnosťou je centrálny výber s tým, že podľa vhodného a spravodlivého kľúča budú tieto dane distribuované územným celkom, aby mohli svoju kompetenciu a zodpovednosť za správu a údržbu ciest realizovať," uzavrel minister dopravy.

Tejto téme je potrebné aktívne sa venovať aj podľa dopravného experta. "Výber mýta, cestná daň alebo daň za použitie motorového vozidla či spotrebná daň z nafty, majú rôzne spôsoby výberu aj použitia. Tieto prostriedky sa nedostávajú tam, kde sú primárne určené, teda do výstavby a opravy cestnej infraštruktúry," povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák. Nie sú tak podľa neho vytvorené rovnaké podmienky na podnikanie v cestnej doprave.

Vyslovil sa za opätovné vytvorenie štátneho cestného fondu, kam by išli vybrané prostriedky. "A potom podľa určitých vzorcov by sa dostávali do územných celkov a ostatným príjemcom tejto pomoci. Existuje spôsob, ako nastaviť tento systém spravodlivejšie," tvrdí Palčák. Príjmov z dane z motorových vozidiel, predpokladá, sa kraje možno nebudú chcieť vzdať, prípadne budú za ne žiadať kompenzácie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 438
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 448
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 260
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 106
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 874
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 664
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 642
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 239
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 026
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 872

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.