SME
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky
MÉDIÁ

Vymyslený poklad z Čičmian našli mnohí

Čičmiansky poklad bol len najnovším príkladom toho, keď reklamky nachytajú médiá.

Mince z vykopaného pokladu mali pritiahnuť pozornosť k oblečeniu olympionikov.Mince z vykopaného pokladu mali pritiahnuť pozornosť k oblečeniu olympionikov. (Zdroj: TASR)

Vymyslené silné príbehy majú pomôcť pritiahnuť pozornosť verejnosti.

BRATISLAVA. Zahanbení či ako hlupáci sa cítili už mnohí novinári aj ich čitatelia, keď si uvedomili, že naleteli mystifikátorom.

Pred pár dňami krajinu obletela správa, že filmári naďabili v Čičmanoch na jánošíkovský poklad.

Prvý o náleze informoval denník Nový Čas. Už tri dni predtým pre objav pripravil pôdu. V článku o nakrúcaní nového dokumentu o zbojníkoch v okolí Čičmian napísali: „Zbojnícky poklad tam však zatiaľ nenašli.“

Správa o poklade potom pritiahla televízie Markíza aj Joj či Žilinské noviny z vydavateľstva, pod ktoré patrí aj denník SME. Týždenník písal, že mince majú cenu až 1,3 milióna eur.

„Chcem sa všetkým, ktorých sme trošku nahnevali, ospravedlniť. Cieľom bolo upozorniť na históriu a unikátnosť, ktorú Slovensko má,“ vysvetľoval o pár dní Miroslav Jankovič z firmy Alpine Pro, ktorá si kampaň objednala. Predstaviť mala kolekciu oblečenia pre olympionikov s čičmianskym motívom.

Mystifikácie s obľubou využíva tzv. guerillový marketing. Ľudí oslovuje netradičnými cestami. Najlepšie tak, aby si sprvu neuvedomili, že ide o reklamu.

cic.jpg

Údajný poklad nakoniec pokladom nebol. FOTO: TASR

Smutný manžel

Podobná kampaň už toho roku Slovensko zaskočila. „Na verejnosť uniklo video, na ktorom sa herečka Petra Polnišová veľmi kontroverzným spôsobom vyjadruje na adresu rómskej menšiny,“ odhalil v marci server topky.sk.

Na amatérskej nahrávke z baru sa Polnišová rozčuľuje: „Tak nehnevaj sa, ja tu makám ako mulica. Mali by začať makať aj oni!“ Vzápätí si tanečník Laci Strike všimne, že ich niekto nakrúca. „Ty čo točíš,“ oborí sa a prekryje objektív.

Potom, ako si Polnišová za výrok vyslúžila kritiku médií, pridávali sa k nej ďalší umelci. Vzápätí sa všetci objavili na bilbordoch s nápisom: „Rómovia by mali začať makať. Na svojom talente.“

Združenie Divé maky na nich ľudí vyzvalo, aby venovali dve percentá z daní na podporu talentovaných rómskych detí.

Prvé mystifikácie prišli oveľa skôr. Pred voľbami v roku 2002 zaplavili krajinu bilbordy aj šoty s Ferom Tarabom.

Skormútený muž v stredných rokoch, ktorý sa v manželstve s cieľavedomou ženou ocitol aj spolu s dcérkou na druhej koľaji, vyzýval ženy, nech idú voliť, aby sa mu vrátila tá jeho.

„Nastal ošiaľ, ľudia chceli vedieť, kto to je, niektorí mu núkali aj pomoc,“ spomína si tvorca kampane Igor Brossmann. Prieskum po voľbách ukázal, že oslovili 200-tisíc žien. Sklamanie prišlo, keď sa ukázalo, že Fero Taraba je vymyslený.

„Je to vždy tenký ľad a najkritickejšie miesto kampane. Keď je niekto zneužitý na cieľ, s ktorým sa po odhalení nestotožní, je to veľmi zlé,“ vraví Brossmann.

Od guerillovej kampane preto klientov zväčša odhovára. „Ak chce niekto takto predávať práčku a myslí si, že ušetrí na médiách, je to hlúpe a neslušné.“

Hra na vraždu

Následníkom Tarabu sa o dva roky stal Martin Jakubec, ktorý šiel na trh s vlastným menom. Vyhliadla si ho agentúra, ktorá chcela ukázať, že dokáže zadarmo vytvoriť mediálnu osobnosť.

Ambiciózny 21-ročný mladík bol na to skvelý. Na webe sa predstavoval ako umelec, publicista, politik či podnikateľ s opismi ako „vysokovyvinutý exemplár“, „vzácny typ človeka“ a „lyrický trubadúr“.

Potom, ako agentúra na Jakubca nenápadne upozornila „správnych ľudí“, jeho stránku navštívili desaťtisíce a stal sa objektom vtipov.

„Záplava negatívnych reakcií ma zaskočila, nebol som na kritiku zvyknutý,“ priznáva dnes.

„Už by som agentúre nedal takú voľnosť. Zdôrazňovali len pár citátov a spravili zo mňa karikatúru nadčloveka.“ Kampaň mu vraj napriek tomu otvorila cestu do šoubiznisu. Dnes sa živí ako spevák repete piesní.

Najšokujúcejšiu mystifikáciu však zorganizovala polícia. V roku 2005 nafingovala vraždu právničky a únos podnikateľa, aby zatkla objednávateľa vraždy.

Minister vnútra Vladimír Palko sa potom ospravedlnil príbuzným, že „museli niekoľko dní znášať smútok za blízkymi“.

ico

Objaviteľovi lieku na opicu postavili sochu

O kampaniach hovorí marketingový špecialista MARIAN TIMORACKÝ.

Ako sa vám pozdávala olympijská kampaň?

„Prezentovať oblečenie športovcov cez poklad sa mi zdá prešpekulované. Bolo tam priveľa posolstiev od zbojníkov cez poklad, Čičmany, olympionikov, oblečenie až po odkaz na slovenskosť a históriu. Mal som pocit, že je to len pre zasvätencov. Ak kampaň nesmeruje k podpore predaja, je samoúčelná.“

Čo musí mať takáto kampaň, aby bola úspešná?

„Musí mať silný emocionálny náboj a pritiahnuť pozornosť. Veľmi oceňovaná bola napríklad kampaň na prípravok na vytriezvenie po opici, s veľkou mystifikáciou o jeho objaviteľovi. V jednom poľskom meste mu dokonca postavili sochu. Keď sa prevalilo, že ide o mystifikáciu, ľudia to zobrali ako žart a predaj sa rozbehol.“

Je používanie mystifikácií etické?

„Často je to na hrane alebo až za ňou. Pozrite sa na dokument Český sen s fiktívnym obchodným domom. Môžeme hovoriť, že sme nastavili zrkadlo spotrebiteľom, ale vôbec sa nečudujem, že naštvaní ľudia hnali filmárov po poli.“

Je dôležitý produkt?

„Z pohľadu guerillového marketingu nezáleží na tom, či máte ušľachtilé ciele, alebo predávate bublinkový nápoj. Ale, samozrejme, ak to verejnosť vníma ako záslužnú vec, je to schopná lepšie tolerovať.“

Dohodnú sa agentúry s médiami aj vopred?

„Vždy je najlepšie, keď je to autentické. Aj teraz pri poklade som v reportážach videl, že novinárka aj starostka pochybovali, ale nezdalo sa to hrané. V marketingovej komunikácii je veľmi dôležitá autentickosť.“

Nie sú ľudia s každou novou kampaňou ostražitejší?

„Dobehnutí si určite vravia, že nabudúce si dajú pozor. Ale to máte ako s tou Pročkovou reláciou, znova a znova sa mu podarilo niekoho nachytať. Ľudia v agentúrach sú kreatívni a vždy budú vedieť vymyslieť reklamu, aby sa netvárila ako reklama.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  8. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  9. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  10. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  1. Podcast: Jeden lístok, veľa tratí
  2. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  3. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  4. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  7. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  8. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  9. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  10. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 820
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 189
  3. Aká je chémia vôní 10 632
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 838
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 723
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 317
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 729
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 542
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 074
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy 6 869
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozprávky SME

Či za dobré sa treba dobrým odmeniť (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky

Jankovská by chcela Vianoce na slobode. Vylúčené to nie je

Rozhodnúť môže sama prokurátorka alebo na žiadosť aj súd.

Monika Jankovská.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Jankovská povedala len toľko, čo musela

S týmto sa vyšetrovatelia neuspokoja.

Peter Tkačenko
Mads Mikkelsen.

Neprehliadnite tiež

Pošta zrušila obstarávanie na prepravu peňažnej hotovosti

Ponuku preložili len dvaja uchádzači, čo sa nedá považovať za relevantnú hospodársku súťaž.

Poštárske auto prišlo po vybavenie bývalej pošty.

Sulík predstaví ďalšie podnikateľské kilečko ešte do Vianoc

Súbor bude podľa Sulíka obsahovať omnoho viac opatrení ako prvé kilečko.

Minister hospodárstva Richard Sulík.

SaS predstavila svoj plán obnovy, dôraz kladie na efektívnosť

V pláne SaS nechýba ani Sulíkov odvodový bonus.

Minister hospodárstva Richard Sulík.

Česko skončí so spaľovaním uhlia v elektrárňach v roku 2038

Rozhodnutie komisie musí ešte potvrdiť vláda, očakáva sa, že ho potvrdí.

Ilustračná fotografia.