SME
Nedeľa, 23. január, 2022 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Vymyslený poklad z Čičmian našli mnohí

Čičmiansky poklad bol len najnovším príkladom toho, keď reklamky nachytajú médiá.

Mince z vykopaného pokladu mali pritiahnuť pozornosť k oblečeniu olympionikov.Mince z vykopaného pokladu mali pritiahnuť pozornosť k oblečeniu olympionikov. (Zdroj: TASR)

Vymyslené silné príbehy majú pomôcť pritiahnuť pozornosť verejnosti.

BRATISLAVA. Zahanbení či ako hlupáci sa cítili už mnohí novinári aj ich čitatelia, keď si uvedomili, že naleteli mystifikátorom.

Pred pár dňami krajinu obletela správa, že filmári naďabili v Čičmanoch na jánošíkovský poklad.

Prvý o náleze informoval denník Nový Čas. Už tri dni predtým pre objav pripravil pôdu. V článku o nakrúcaní nového dokumentu o zbojníkoch v okolí Čičmian napísali: „Zbojnícky poklad tam však zatiaľ nenašli.“

Správa o poklade potom pritiahla televízie Markíza aj Joj či Žilinské noviny z vydavateľstva, pod ktoré patrí aj denník SME. Týždenník písal, že mince majú cenu až 1,3 milióna eur.

„Chcem sa všetkým, ktorých sme trošku nahnevali, ospravedlniť. Cieľom bolo upozorniť na históriu a unikátnosť, ktorú Slovensko má,“ vysvetľoval o pár dní Miroslav Jankovič z firmy Alpine Pro, ktorá si kampaň objednala. Predstaviť mala kolekciu oblečenia pre olympionikov s čičmianskym motívom.

Mystifikácie s obľubou využíva tzv. guerillový marketing. Ľudí oslovuje netradičnými cestami. Najlepšie tak, aby si sprvu neuvedomili, že ide o reklamu.

cic.jpg

Údajný poklad nakoniec pokladom nebol. FOTO: TASR

Smutný manžel

Podobná kampaň už toho roku Slovensko zaskočila. „Na verejnosť uniklo video, na ktorom sa herečka Petra Polnišová veľmi kontroverzným spôsobom vyjadruje na adresu rómskej menšiny,“ odhalil v marci server topky.sk.

Na amatérskej nahrávke z baru sa Polnišová rozčuľuje: „Tak nehnevaj sa, ja tu makám ako mulica. Mali by začať makať aj oni!“ Vzápätí si tanečník Laci Strike všimne, že ich niekto nakrúca. „Ty čo točíš,“ oborí sa a prekryje objektív.

Potom, ako si Polnišová za výrok vyslúžila kritiku médií, pridávali sa k nej ďalší umelci. Vzápätí sa všetci objavili na bilbordoch s nápisom: „Rómovia by mali začať makať. Na svojom talente.“

Združenie Divé maky na nich ľudí vyzvalo, aby venovali dve percentá z daní na podporu talentovaných rómskych detí.

Prvé mystifikácie prišli oveľa skôr. Pred voľbami v roku 2002 zaplavili krajinu bilbordy aj šoty s Ferom Tarabom.

Skormútený muž v stredných rokoch, ktorý sa v manželstve s cieľavedomou ženou ocitol aj spolu s dcérkou na druhej koľaji, vyzýval ženy, nech idú voliť, aby sa mu vrátila tá jeho.

„Nastal ošiaľ, ľudia chceli vedieť, kto to je, niektorí mu núkali aj pomoc,“ spomína si tvorca kampane Igor Brossmann. Prieskum po voľbách ukázal, že oslovili 200-tisíc žien. Sklamanie prišlo, keď sa ukázalo, že Fero Taraba je vymyslený.

„Je to vždy tenký ľad a najkritickejšie miesto kampane. Keď je niekto zneužitý na cieľ, s ktorým sa po odhalení nestotožní, je to veľmi zlé,“ vraví Brossmann.

Od guerillovej kampane preto klientov zväčša odhovára. „Ak chce niekto takto predávať práčku a myslí si, že ušetrí na médiách, je to hlúpe a neslušné.“

Hra na vraždu

Následníkom Tarabu sa o dva roky stal Martin Jakubec, ktorý šiel na trh s vlastným menom. Vyhliadla si ho agentúra, ktorá chcela ukázať, že dokáže zadarmo vytvoriť mediálnu osobnosť.

Ambiciózny 21-ročný mladík bol na to skvelý. Na webe sa predstavoval ako umelec, publicista, politik či podnikateľ s opismi ako „vysokovyvinutý exemplár“, „vzácny typ človeka“ a „lyrický trubadúr“.

Potom, ako agentúra na Jakubca nenápadne upozornila „správnych ľudí“, jeho stránku navštívili desaťtisíce a stal sa objektom vtipov.

„Záplava negatívnych reakcií ma zaskočila, nebol som na kritiku zvyknutý,“ priznáva dnes.

„Už by som agentúre nedal takú voľnosť. Zdôrazňovali len pár citátov a spravili zo mňa karikatúru nadčloveka.“ Kampaň mu vraj napriek tomu otvorila cestu do šoubiznisu. Dnes sa živí ako spevák repete piesní.

Najšokujúcejšiu mystifikáciu však zorganizovala polícia. V roku 2005 nafingovala vraždu právničky a únos podnikateľa, aby zatkla objednávateľa vraždy.

Minister vnútra Vladimír Palko sa potom ospravedlnil príbuzným, že „museli niekoľko dní znášať smútok za blízkymi“.

ico

Objaviteľovi lieku na opicu postavili sochu

O kampaniach hovorí marketingový špecialista MARIAN TIMORACKÝ.

Ako sa vám pozdávala olympijská kampaň?

„Prezentovať oblečenie športovcov cez poklad sa mi zdá prešpekulované. Bolo tam priveľa posolstiev od zbojníkov cez poklad, Čičmany, olympionikov, oblečenie až po odkaz na slovenskosť a históriu. Mal som pocit, že je to len pre zasvätencov. Ak kampaň nesmeruje k podpore predaja, je samoúčelná.“

Čo musí mať takáto kampaň, aby bola úspešná?

„Musí mať silný emocionálny náboj a pritiahnuť pozornosť. Veľmi oceňovaná bola napríklad kampaň na prípravok na vytriezvenie po opici, s veľkou mystifikáciou o jeho objaviteľovi. V jednom poľskom meste mu dokonca postavili sochu. Keď sa prevalilo, že ide o mystifikáciu, ľudia to zobrali ako žart a predaj sa rozbehol.“

Je používanie mystifikácií etické?

„Často je to na hrane alebo až za ňou. Pozrite sa na dokument Český sen s fiktívnym obchodným domom. Môžeme hovoriť, že sme nastavili zrkadlo spotrebiteľom, ale vôbec sa nečudujem, že naštvaní ľudia hnali filmárov po poli.“

Je dôležitý produkt?

„Z pohľadu guerillového marketingu nezáleží na tom, či máte ušľachtilé ciele, alebo predávate bublinkový nápoj. Ale, samozrejme, ak to verejnosť vníma ako záslužnú vec, je to schopná lepšie tolerovať.“

Dohodnú sa agentúry s médiami aj vopred?

„Vždy je najlepšie, keď je to autentické. Aj teraz pri poklade som v reportážach videl, že novinárka aj starostka pochybovali, ale nezdalo sa to hrané. V marketingovej komunikácii je veľmi dôležitá autentickosť.“

Nie sú ľudia s každou novou kampaňou ostražitejší?

„Dobehnutí si určite vravia, že nabudúce si dajú pozor. Ale to máte ako s tou Pročkovou reláciou, znova a znova sa mu podarilo niekoho nachytať. Ľudia v agentúrach sú kreatívni a vždy budú vedieť vymyslieť reklamu, aby sa netvárila ako reklama.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  4. Mecom ide na zelenú
  5. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  6. Marrákeš je červená perla Maroka
  7. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  9. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  10. Očarujúca Srí Lanka: Malý ostrov plný prekvapení
  1. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  4. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  7. Ekologicky sa zeleniť je časom overený hit
  8. Pripomíname dôležitý dátum –31. januára 2022
  9. Vysoká spotreba vody? Môže to byť nepovšimnutý únik vody
  10. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 746
  2. Predplatné SME.sk len za 29 eur 5 044
  3. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 910
  4. Marrákeš je červená perla Maroka 3 605
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 3 162
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 926
  7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 2 735
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 2 445
  9. Mecom ide na zelenú 1 944
  10. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 1 622
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Panoráma kopcov pri Klenovci s Jablonkou.

Jánošíkove skrýše svedčia o bohatstve, ale možno aj o vyššom zámere.


19. jan
Ján Koleník

Všetkému, čo sa mi stalo, dávam nejaký zmysel, hovorí obľúbený herec.


19. jan
Cvičenie ruskej armády pri hraniciach s Ukrajinou.

Sulík sa mýli - sankcie majú zmysel a oslabujú Rusko.


21. jan
V zápase Pohára UEFA medzi Spartakom Trnava a PAOK Tesalon. Trnavčan Ľubomír Luhový (vpravo), 4.9.1997.

Pred zápasom kedysi celú noc nespal.


19. jan

Neprehliadnite tiež

Závod na výrobu skvapalneného plynu v Ras Laffan.

USA sa chcú poistiť pre prípad, že by možná ruská invázia na Ukrajinu viedla k nedostatku suroviny v Európe.


ČTK 10 h
Jarné hnojenie na policiach.

Ak sa farmári rozhodnú použiť menej hnojív, zvýši sa tak riziko slabej úrody.


TASR 16 h
Riaditeľ INEKO Dušan Zachar

Reforma nemocníc krátkodobo prinesie aj problémy, pripúšťa riaditeľ inštitútu INEKO.


20. jan
Minister dopravy Andrej Doležal.

Mosty sú dlhodobo zanedbané.


TASR 21. jan

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  7. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 14 076
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 8 811
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 6 026
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 796
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 399
  6. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 4 119
  7. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 3 208
  8. Daniel Bíro: 10 zaujímavostí, o ktorých ste, možno, nevedeli 2 688
  1. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  2. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  3. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  4. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  5. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  6. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  7. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  8. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
Skryť Zatvoriť reklamu