V EÚ pracujú desaťtisíce ľudí z KSVE, niektorí legálne, iní nie

Londýn 25. júla (TASR) - V Európskej únii (EÚ) v súčasnosti pracujú desaťtisíce ľudí z východnej Európy, ešte pred vstupom ich domovských krajín do ...

Londýn 25. júla (TASR) - V Európskej únii (EÚ) v súčasnosti pracujú desaťtisíce ľudí z východnej Európy, ešte pred vstupom ich domovských krajín do EÚ. Mnohí z nich sú dočasní imigranti, ktorí sa po niekoľkých mesiacoch plánujú vrátiť domov.

Niektorí vstupujú do EÚ s platným krátkodobým pracovným povolením, napríklad, pre poľnohospodárske práce v Nemecku, Taliansku či Španielsku. Iní zas pracujú nelegálne, no v mnohých prípadoch sú tolerovaní, pretože o prácu, ktorú vykonávajú, nemá nikto iný záujem.

Takýto prílev ľudí s krajín strednej a východnej Európy (KSVE) je však bežným javom len posledných desať rokov. Pred pádom komunizmu ľudia opúšťali svoje domovy navždy s malou nádejou na možnosť návratu. Financial Times ako príklad uvádzajú Poľsko, z ktorého v 80. rokoch odišlo 800 000 emigrantov. Po páde Berlínskeho múru nasledoval prudký nárast imigrantov, pričom najväčší podiel mali etnickí Nemci z Ruska a ostatných krajín, ktorí mali v Nemecku mali nárok na finančnú kompenzáciu. Po nich nasledovali utečenci z území zasiahnutých balkánskymi vojnami, ktorí taktiež smerovali najmä do Nemecka.

Pohyb osôb medzi západnou a východnou Európou v 90. rokoch začal byť plynulejší a prílev pracovnej sily do EÚ často kompenzoval návrat "utečencov" do svojich domovských krajín.

Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) uvádza, že v EÚ žije a pracuje približne tri milióny ľudí z KSVE, z čoho dva milióny sú utečenci z bývalej Juhoslávie. Zvyšok tvoria predovšetkým Poliaci, Rumuni a Albánci, ktorí si tu vytvorili komunity, kde "nováčikovia" často nachádzajú ubytovanie a prácu.

Najnovšie rozpory v EÚ ohľadne prisťahovalectva sa z veľkej miery nedotklo imigrantov z KSVE, keďže len veľmi málo z nich žiada o azyl. Napriek tomu vznikli obavy, že prijatie nových členov môže vyvolať veľkú vlnu prisťahovalcov z kandidátskych krajín - Česká republika, Cyprus, Estónsko, Maďarsko, Litva, Lotyšsko, Malta, Poľsko, Slovensko a Slovinsko. Práve tieto obavy vlani prinútili kandidátske krajiny prijať obmedzenia imigrácie na sedem rokov od vstupu do EÚ. To znamená, že občania kandidátskych štátov budú mať úplnú slobodu pohybu po území EÚ, ale až po siedmich rokoch od vstupu. Pre kandidátov to však bola horká tabletka - podľa ich názoru takéto kontroly značkujú ich občanov za obyvateľov druhej triedy.

Ekonómovia však masovú imigráciu považujú za nepravdepodobnú. Komplexná štúdia Európskej komisie z roku 2000 totiž predpovedá, že z nových členských štátov môže odchádzať 335 000 ľudí ročne, z čoho zhruba tretina bude hľadať prácu. Naproti tomu mimovládna nemecká Migračná rada odhaduje počet imigrantov na päť miliónov do roka 2020.

Ekonomický dosah rozšírenia na EÚ ako celok bude pravdepodobne zanedbateľný, hoci v hraničných oblastiach v Nemecku a Rakúsku sa môže pritvrdiť boj o nekvalifikovanú prácu.

Úroveň migrácie bude závisieť predovšetkým od hospodárskych výsledkov KSVE, pretože ľudia sa vo všeobecnosti presúvajú v úsilí nájsť lepšie platenú prácu. O čo viac príležitostí ponúkne domovská krajina, o to menej ľudí pôjde do EÚ. Tri najbohatšie stredoeurópske štáty - ČR, Slovinsko a Maďarsko - majú v EÚ len veľmi málo emigrantov a mnohí z nich sa po otvorení hraníc vrátili domov.

Tieto štáty však budú čoraz bohatšie a preto aj príťažlivejšie pre imigrantov. A tento pohyb už medzičasom nastal. Napríklad, Ukrajinci sú bežnými pracovníkmi na českých a poľských staveniskách, Rumuni zas pracujú na maďarských statkoch. Mnohí imigranti prišli z oveľa väčších diaľav, napríklad, v Maďarsku štvrtá najväčšia zahraničná komunita pozostáva z približne 10 000 Číňanov.

* sov

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 489
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 086
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 213
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 324
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 125
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 670
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 318
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 123
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 782
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 792

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.