V EÚ pracujú desaťtisíce ľudí z KSVE, niektorí legálne, iní nie

Londýn 25. júla (TASR) - V Európskej únii (EÚ) v súčasnosti pracujú desaťtisíce ľudí z východnej Európy, ešte pred vstupom ich domovských krajín do ...

Londýn 25. júla (TASR) - V Európskej únii (EÚ) v súčasnosti pracujú desaťtisíce ľudí z východnej Európy, ešte pred vstupom ich domovských krajín do EÚ. Mnohí z nich sú dočasní imigranti, ktorí sa po niekoľkých mesiacoch plánujú vrátiť domov.

Niektorí vstupujú do EÚ s platným krátkodobým pracovným povolením, napríklad, pre poľnohospodárske práce v Nemecku, Taliansku či Španielsku. Iní zas pracujú nelegálne, no v mnohých prípadoch sú tolerovaní, pretože o prácu, ktorú vykonávajú, nemá nikto iný záujem.

Takýto prílev ľudí s krajín strednej a východnej Európy (KSVE) je však bežným javom len posledných desať rokov. Pred pádom komunizmu ľudia opúšťali svoje domovy navždy s malou nádejou na možnosť návratu. Financial Times ako príklad uvádzajú Poľsko, z ktorého v 80. rokoch odišlo 800 000 emigrantov. Po páde Berlínskeho múru nasledoval prudký nárast imigrantov, pričom najväčší podiel mali etnickí Nemci z Ruska a ostatných krajín, ktorí mali v Nemecku mali nárok na finančnú kompenzáciu. Po nich nasledovali utečenci z území zasiahnutých balkánskymi vojnami, ktorí taktiež smerovali najmä do Nemecka.

Pohyb osôb medzi západnou a východnou Európou v 90. rokoch začal byť plynulejší a prílev pracovnej sily do EÚ často kompenzoval návrat "utečencov" do svojich domovských krajín.

Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) uvádza, že v EÚ žije a pracuje približne tri milióny ľudí z KSVE, z čoho dva milióny sú utečenci z bývalej Juhoslávie. Zvyšok tvoria predovšetkým Poliaci, Rumuni a Albánci, ktorí si tu vytvorili komunity, kde "nováčikovia" často nachádzajú ubytovanie a prácu.

Najnovšie rozpory v EÚ ohľadne prisťahovalectva sa z veľkej miery nedotklo imigrantov z KSVE, keďže len veľmi málo z nich žiada o azyl. Napriek tomu vznikli obavy, že prijatie nových členov môže vyvolať veľkú vlnu prisťahovalcov z kandidátskych krajín - Česká republika, Cyprus, Estónsko, Maďarsko, Litva, Lotyšsko, Malta, Poľsko, Slovensko a Slovinsko. Práve tieto obavy vlani prinútili kandidátske krajiny prijať obmedzenia imigrácie na sedem rokov od vstupu do EÚ. To znamená, že občania kandidátskych štátov budú mať úplnú slobodu pohybu po území EÚ, ale až po siedmich rokoch od vstupu. Pre kandidátov to však bola horká tabletka - podľa ich názoru takéto kontroly značkujú ich občanov za obyvateľov druhej triedy.

Ekonómovia však masovú imigráciu považujú za nepravdepodobnú. Komplexná štúdia Európskej komisie z roku 2000 totiž predpovedá, že z nových členských štátov môže odchádzať 335 000 ľudí ročne, z čoho zhruba tretina bude hľadať prácu. Naproti tomu mimovládna nemecká Migračná rada odhaduje počet imigrantov na päť miliónov do roka 2020.

Ekonomický dosah rozšírenia na EÚ ako celok bude pravdepodobne zanedbateľný, hoci v hraničných oblastiach v Nemecku a Rakúsku sa môže pritvrdiť boj o nekvalifikovanú prácu.

Úroveň migrácie bude závisieť predovšetkým od hospodárskych výsledkov KSVE, pretože ľudia sa vo všeobecnosti presúvajú v úsilí nájsť lepšie platenú prácu. O čo viac príležitostí ponúkne domovská krajina, o to menej ľudí pôjde do EÚ. Tri najbohatšie stredoeurópske štáty - ČR, Slovinsko a Maďarsko - majú v EÚ len veľmi málo emigrantov a mnohí z nich sa po otvorení hraníc vrátili domov.

Tieto štáty však budú čoraz bohatšie a preto aj príťažlivejšie pre imigrantov. A tento pohyb už medzičasom nastal. Napríklad, Ukrajinci sú bežnými pracovníkmi na českých a poľských staveniskách, Rumuni zas pracujú na maďarských statkoch. Mnohí imigranti prišli z oveľa väčších diaľav, napríklad, v Maďarsku štvrtá najväčšia zahraničná komunita pozostáva z približne 10 000 Číňanov.

* sov

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 635
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 169
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 127
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 644
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 817
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 297
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 213
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 003
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 991
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 511

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Saganovi pomocníci čelili sizyfovskej úlohe. Čakali sme od seba viac, tvrdia

Pre trojicu slovenských cyklistov to bola náročná úloha.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.