BRATISLAVA.
"Na odchod veľkých automobiliek zo SR nevidím dôvod, poznám myslenie ich manažérov. Zatiaľ im Slovensko ponúka veľmi priaznivé podmienky voči iným lokalitám v Európe. Takéto úvahy považujem za iracionálne, aby sa niekto takto rozhodoval," uviedol dnes Uhrík pre TASR v Bratislave pri príležitosti konania konferencie Strojárstvo 2011 stav a perspektívy.
Pripustil, že "sa to môže stať u niektorého z malých subdodávateľov automobiliek, kde presun výroby nie je taký komplikovaný".
Uhrík odchod vylučuje u veľkých automobiliek, ktoré sú podľa neho dnes nielen fabrikami produkujúcimi modely áut, ale aj výrobcami komponentov, detailov nielen pre seba, ale aj pre ostatných. "Napríklad vo Volkswagene sú to prevodovky, v závode KIA sú to motory," spresnil.
"Toto ma vedie k tomu, že rozhodnutie o odchode automobilky zo SR by bolo superiracionálne riešenie, keby sa niektorí z manažérov rozhodoval takto. Aj keď niektorí politici v niektorých krajinách by si to možno želali, tá realita je však kdesi inde," dodal.
Konštatoval, že automobilový priemysel je v súčasnosti "z toho najhoršieho von. Skôr sa dnes dostávame do situácie, ako riešiť problémy, aké boli v roku 2007, teda zabezpečiť dostatok pracovníkov pre dynamický rozvoj odvetvia".
"My na Slovensku máme svojím spôsobom to šťastie, že máme tri automobilky, z ktorých každá má inú filozofiu. Čo je však dôležité, tie tri automobilky so sebou pritiahli tri rodiny subdodávateľov. Ich subdodávatelia sa v súčasnosti už vzájomne prelínajú, jeden robí pre dve automobilky, niektorí robia dokonca pre tri automobilky. Pre subdodávateľov to znamená, že nie sú viazaní na jedného odberateľa, na jeden produkt a ani nie sú viazaní na výbeh respektíve nábeh nových modelov áut. Subdodávateľ si tak môže prakticky svoju výrobnú filozofiu koordinovať za oveľa priaznivejších podmienok," dodal prezident ZAP SR.