Juhoafrické pivovary SAB, vlastník skupiny Plzenského Prazdroja (PP), hodlajú totiž začať vyrábať toto prémiové pivo v Poľsku vo svojom pivovare v Tychy. Juhoafričania tu už začali pre niekoľkými mesiacmi výrobu testovať. "Ak nenastanú problémy, s produkciou v Tychy začneme do konca roka," uviedol riaditeľ zahraničnej výroby PP Jan Hlaváček. "Licenčná výroba je jednou z ciest, ako sa dostať na trhy, kde je export pre colné alebo dopravné náklady ťažký," dodal.
Po svojom vstupe do PP síce SAB potvrdil, že značka Pilsner Urquell je úzko spätá s Plzňou a nikde inde sa vyrábať nebude, ale odborníci z odvetvia sa zhodujú na tom, že ak chce SAB vytvoriť z piva Pilsner Urquell globálnu značku, nedá sa vyrábať na jednom mieste, pretože by nebolo konkurencieschopné. Tak to robia totiž všetci svetoví konkurenti.
Poľský Pilsner Urquell by mal byť podľa J. Hlaváčka porovnateľný s tým, ktorý sa vyrába v Plzni, pretože suroviny ako chmeľ alebo slad budú identické. Navyše voda je v Tychy porovnateľnej kvality ako v Plzni. "Pivovar v Tychy je moderný, podobný ako PP," spresnil J. Hlaváček. SAB tu do modernizácie investoval od svojho vstupu v roku 1995 miliardy korún. V Poľsku SAB ovláda ešte pivovar Poznaň, ktorý spoločne s Tychy tvorí spoločnosť Kompania Piwowarska. Výroba oboch pivovarov je približne 8 miliónov hektolitrov. Na poľskom trhu má SAB teraz 31,3-% podiel. Predáva tu značky Tyskie, Lech, Reddes a zatiaľ dovážaný Pilsner Urquell. Predaj značky Pilsner Urquell v Poľsku v budúcom roku odhadol J. Hlaváček na 200 tisíc hektolitrov. Piva Pilsner Urquell sa do Poľska vlani vyviezlo 6-krát viac ako v roku 1990, a to 108 tisíc hl.
"V roku 2010 by sa mal celosvetový odbyt značky Pilsner Urquell zvýšiť 5-násobne až na viac ako 5 miliónov hektolitrov," spresnil generálny riaditeľ PP Tony van Kralingen. "Cieľom je, aby Pilsner Urquell v roku 2010 patril medzi 5 najsilnejších značiek piva na svete," dodal.
Poľsko je jedným z najvýraznejšie sa rozvíjajúcich pivných trhov na svete, kde rapídne rastie spotreba piva. Ešte v roku 1990 sa v Poľsku vypilo 11,4 milióna hektolitrov penivého moku, vlani to už bolo 24 miliónov. Ročná spotreba piva na hlavu tak vzrástla z 30 na 62 litrov.
Najvýraznejším hráčom v Poľsku je holandský Heineken, ktorý ma na trhu 31,8-% podiel, hneď za ním nasleduje SAB s 31,3 %. Trojkou na poľskom trhu je švédsky Carslberg s 15-% podielom.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.