PPP vyšetrujú, Fico ich chce späť

Miliardové diaľničné projekty z dielne vlády Roberta Fica označovali viacerí za predražené. Opäť sa dostávajú k slovu a ich opozícia slabne.

Diaľnicu D 1 chcel Fico postaviť už do roku 2010 ako projekt PPP.(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Diaľničné PPP projekty, ktoré zrušila vláda Ivety Radičovej (SDKÚ), sú opäť na stole. Návrat k nim ohlásil Robert Fico (Smer), ktorý je autorom pôvodnej myšlienky PPP diaľnic.

Za Ficovej vlády sa pritom v prospech PPP projektov rozhodlo na základe analýz, ktorých pravdivosť overuje polícia. „Vyšetrovanie pokračuje, smeruje ku konkrétnemu obvineniu,“ povedal Michal Slivka, hovorca Prezídia policajného zboru.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer), pod ktorého PPP projekty spadali, tvrdí, že o vyšetrovaní nevie a nikto z polície ho neoslovil.

Návrat tretieho balíka

Vážny už má predstavu, čo by mohlo byť PPP, teda projektom súkromno­verejného partnerstva. „Jedným z možných úsekov sa javí bývalý tretí balík PPP,“ povedal.

info
Projekty PPP
  • Ficova vláda rozbehla prvý balík PPP na 75 kilometrov diaľnic medzi Košicami a Dubnou skalou. Víťaz mal dostať za stavbu a 30­ročnú údržbu 9,1 miliardy eur.
  • Vláda Ivety Radičovej projekt zrušila. Nové súťaže ukazujú úsporu stoviek miliónov eur.
  • Neskôr sa zrušilo aj PPP na 29 kilometrov okolo Žiliny v cene vyše 8 miliárd eur.
  • Dnes Smer avizuje návrat k žilinskej PPP diaľnici.

Reč je o 29 kilometroch cesty okolo Žiliny. Podľa predstáv Ficovej vlády ich malo stavať konzorcium s nemeckou firmou Hochtief. Za 30 rokov mal štát za stavbu, údržbu a prevádzku diaľnice zaplatiť 8,5 miliardy eur.

Drahší, ale aj dlhší bol pôvodný prvý balík PPP. Asi 70 kilometrov východnej D 1 malo stavať a udržiavať konzorcium s Váhostavom a Doprastavom za vyše 8 miliárd eur.

Na tieto úseky už však rezort dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH) vyhlásil súťaže. Vážny ich chce nechať dobehnúť do konca.

Ministerstvo dopravy sa chystá PPP plány Smeru v prípade žilinskej diaľnice prekaziť. Do konca roka chce totiž vypísať súťaž na najdrahšiu súčasť cesty – tunel Višňové. „Budeme robiť všetko preto,“ povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Bude treba analýzu

S návratom PPP projektov nemajú zásadný problém ani niektorí pravicoví poslanci. Poslanec strany Most­Híd Ivan Švejna hovorí, že nie je a priori proti: „Určite však nevyriešia potenciálne veľký deficit verejných financií.“

„Návrat k systému PPP projektov, ako ich robila vláda Roberta Fica? To rozhodne nie. Ale návrat k normálnym nepredraženým PPP projektom? Prečo nie,“ tvrdí poslanec Stanislav Janiš (SDKÚ). Všetko bude podľa neho závisieť od toho, či a aký rozpočet na budúci rok sa schváli.

Jednoznačné nie hovorí vzkrieseniu súkromných diaľnic SaS. „Pre mňa je to vec, ktorú neviem pochopiť,“ povedal o plánoch Smeru Ľudovít Jurčík z SaS.

Stavbári a odborníci z brandže nemajú s oživením myšlienky PPP problém. No treba okrem iného urobiť dôkladnú analýzu, na ktoré úseky by sa mohla metóda použiť, hovorí Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Oslovení stavbári sa zhodli na tom, že na PPP nie je nič zlé, len ich treba dobre urobiť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 15 540
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 827
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 10 015
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 584
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 399
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 856
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 481
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 464
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 296
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 020

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Vidieť Zem oproti čiernote vesmíru je neuveriteľné

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

SVET

Minúta po minúte: Merkelová môže byť štvrtýkrát kancelárkou

Jej konzervatívci vedú nad druhými socialistami Martina Schulza.

SVET

Merkelová bude pokračovať. Nikto však nevie ako, hovorí analytik

Nemecká kancelárka je istou víťazkou nedeľných volieb už teraz.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.