PPP vyšetrujú, Fico ich chce späť

Miliardové diaľničné projekty z dielne vlády Roberta Fica označovali viacerí za predražené. Opäť sa dostávajú k slovu a ich opozícia slabne.

Diaľnicu D 1 chcel Fico postaviť už do roku 2010 ako projekt PPP.(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Diaľničné PPP projekty, ktoré zrušila vláda Ivety Radičovej (SDKÚ), sú opäť na stole. Návrat k nim ohlásil Robert Fico (Smer), ktorý je autorom pôvodnej myšlienky PPP diaľnic.

Za Ficovej vlády sa pritom v prospech PPP projektov rozhodlo na základe analýz, ktorých pravdivosť overuje polícia. „Vyšetrovanie pokračuje, smeruje ku konkrétnemu obvineniu,“ povedal Michal Slivka, hovorca Prezídia policajného zboru.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer), pod ktorého PPP projekty spadali, tvrdí, že o vyšetrovaní nevie a nikto z polície ho neoslovil.

Návrat tretieho balíka

Vážny už má predstavu, čo by mohlo byť PPP, teda projektom súkromno­verejného partnerstva. „Jedným z možných úsekov sa javí bývalý tretí balík PPP,“ povedal.

info
Projekty PPP
  • Ficova vláda rozbehla prvý balík PPP na 75 kilometrov diaľnic medzi Košicami a Dubnou skalou. Víťaz mal dostať za stavbu a 30­ročnú údržbu 9,1 miliardy eur.
  • Vláda Ivety Radičovej projekt zrušila. Nové súťaže ukazujú úsporu stoviek miliónov eur.
  • Neskôr sa zrušilo aj PPP na 29 kilometrov okolo Žiliny v cene vyše 8 miliárd eur.
  • Dnes Smer avizuje návrat k žilinskej PPP diaľnici.

Reč je o 29 kilometroch cesty okolo Žiliny. Podľa predstáv Ficovej vlády ich malo stavať konzorcium s nemeckou firmou Hochtief. Za 30 rokov mal štát za stavbu, údržbu a prevádzku diaľnice zaplatiť 8,5 miliardy eur.

Drahší, ale aj dlhší bol pôvodný prvý balík PPP. Asi 70 kilometrov východnej D 1 malo stavať a udržiavať konzorcium s Váhostavom a Doprastavom za vyše 8 miliárd eur.

Na tieto úseky už však rezort dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH) vyhlásil súťaže. Vážny ich chce nechať dobehnúť do konca.

Ministerstvo dopravy sa chystá PPP plány Smeru v prípade žilinskej diaľnice prekaziť. Do konca roka chce totiž vypísať súťaž na najdrahšiu súčasť cesty – tunel Višňové. „Budeme robiť všetko preto,“ povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Bude treba analýzu

S návratom PPP projektov nemajú zásadný problém ani niektorí pravicoví poslanci. Poslanec strany Most­Híd Ivan Švejna hovorí, že nie je a priori proti: „Určite však nevyriešia potenciálne veľký deficit verejných financií.“

„Návrat k systému PPP projektov, ako ich robila vláda Roberta Fica? To rozhodne nie. Ale návrat k normálnym nepredraženým PPP projektom? Prečo nie,“ tvrdí poslanec Stanislav Janiš (SDKÚ). Všetko bude podľa neho závisieť od toho, či a aký rozpočet na budúci rok sa schváli.

Jednoznačné nie hovorí vzkrieseniu súkromných diaľnic SaS. „Pre mňa je to vec, ktorú neviem pochopiť,“ povedal o plánoch Smeru Ľudovít Jurčík z SaS.

Stavbári a odborníci z brandže nemajú s oživením myšlienky PPP problém. No treba okrem iného urobiť dôkladnú analýzu, na ktoré úseky by sa mohla metóda použiť, hovorí Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Oslovení stavbári sa zhodli na tom, že na PPP nie je nič zlé, len ich treba dobre urobiť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 038
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 051
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 437
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 947
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 540
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 533
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 482
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 343
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 294
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 239

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

SVET

Stala sa nehoda? Treba natáčať

Prácu záchranárov komplikujú ľudia, ktorí sa chcú pochváliť zábermi.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo o vás píšu úverové registre a kedy je to zlé? (prehľad)

Banky aj nebankovky si pred odklepnutím úveru preverujú človeka v rôznych registroch.

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.