PPP vyšetrujú, Fico ich chce späť

Miliardové diaľničné projekty z dielne vlády Roberta Fica označovali viacerí za predražené. Opäť sa dostávajú k slovu a ich opozícia slabne.

Diaľnicu D 1 chcel Fico postaviť už do roku 2010 ako projekt PPP.(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Diaľničné PPP projekty, ktoré zrušila vláda Ivety Radičovej (SDKÚ), sú opäť na stole. Návrat k nim ohlásil Robert Fico (Smer), ktorý je autorom pôvodnej myšlienky PPP diaľnic.

Za Ficovej vlády sa pritom v prospech PPP projektov rozhodlo na základe analýz, ktorých pravdivosť overuje polícia. „Vyšetrovanie pokračuje, smeruje ku konkrétnemu obvineniu,“ povedal Michal Slivka, hovorca Prezídia policajného zboru.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer), pod ktorého PPP projekty spadali, tvrdí, že o vyšetrovaní nevie a nikto z polície ho neoslovil.

Návrat tretieho balíka

Vážny už má predstavu, čo by mohlo byť PPP, teda projektom súkromno­verejného partnerstva. „Jedným z možných úsekov sa javí bývalý tretí balík PPP,“ povedal.

info
Projekty PPP
  • Ficova vláda rozbehla prvý balík PPP na 75 kilometrov diaľnic medzi Košicami a Dubnou skalou. Víťaz mal dostať za stavbu a 30­ročnú údržbu 9,1 miliardy eur.
  • Vláda Ivety Radičovej projekt zrušila. Nové súťaže ukazujú úsporu stoviek miliónov eur.
  • Neskôr sa zrušilo aj PPP na 29 kilometrov okolo Žiliny v cene vyše 8 miliárd eur.
  • Dnes Smer avizuje návrat k žilinskej PPP diaľnici.

Reč je o 29 kilometroch cesty okolo Žiliny. Podľa predstáv Ficovej vlády ich malo stavať konzorcium s nemeckou firmou Hochtief. Za 30 rokov mal štát za stavbu, údržbu a prevádzku diaľnice zaplatiť 8,5 miliardy eur.

Drahší, ale aj dlhší bol pôvodný prvý balík PPP. Asi 70 kilometrov východnej D 1 malo stavať a udržiavať konzorcium s Váhostavom a Doprastavom za vyše 8 miliárd eur.

Na tieto úseky už však rezort dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH) vyhlásil súťaže. Vážny ich chce nechať dobehnúť do konca.

Ministerstvo dopravy sa chystá PPP plány Smeru v prípade žilinskej diaľnice prekaziť. Do konca roka chce totiž vypísať súťaž na najdrahšiu súčasť cesty – tunel Višňové. „Budeme robiť všetko preto,“ povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Bude treba analýzu

S návratom PPP projektov nemajú zásadný problém ani niektorí pravicoví poslanci. Poslanec strany Most­Híd Ivan Švejna hovorí, že nie je a priori proti: „Určite však nevyriešia potenciálne veľký deficit verejných financií.“

„Návrat k systému PPP projektov, ako ich robila vláda Roberta Fica? To rozhodne nie. Ale návrat k normálnym nepredraženým PPP projektom? Prečo nie,“ tvrdí poslanec Stanislav Janiš (SDKÚ). Všetko bude podľa neho závisieť od toho, či a aký rozpočet na budúci rok sa schváli.

Jednoznačné nie hovorí vzkrieseniu súkromných diaľnic SaS. „Pre mňa je to vec, ktorú neviem pochopiť,“ povedal o plánoch Smeru Ľudovít Jurčík z SaS.

Stavbári a odborníci z brandže nemajú s oživením myšlienky PPP problém. No treba okrem iného urobiť dôkladnú analýzu, na ktoré úseky by sa mohla metóda použiť, hovorí Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Oslovení stavbári sa zhodli na tom, že na PPP nie je nič zlé, len ich treba dobre urobiť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 13 714
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 853
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 5 256
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 857
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 320
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 022
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 942
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 571
  9. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 537
  10. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 477

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

ŠPORT

Dvaja hráči dali hetrik. Diváci v Bratislave videli 22 gólov

Oba tímy delia dve miesta v tabuľke.

Neprehliadnite tiež

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.

Siemens plánuje zrušiť takmer sedemtisíc pracovných miest na celom svete

Spoločnosť Siemens konštatovala, že zisk z produkcie elektriny a plynu prudko klesol.

Fico ustupuje pekárom pri nočnej práci, najsilnejší je Babiš

Na Slovensku pracuje v noci štvrť milióna ľudí.