NEW YORK. V čase, keď sa Španielsko snaží uniknúť pádu do dlhovej krízy, domáce firmy sa stále viac obzerajú po zahraničných trhoch, od ktorých si sľubujú lepšie možnosti biznisu a financovania.
Aj keď sa nedá priamo hovoriť o exode firiem, ekonómovia sa obávajú, že z dnešných niekoľkých prípadov sa môže stať masová záležitosť. To práve v čase, keď Španielsko hľadá dodatočné zdroje do napätého rozpočtu.
Prvá bola Telefónica
Prvý signál prišiel v septembri od telekomunikačnej spoločnosti Telefónica, ktorá sa rozhodla vytvoriť novú digitálnu divíziu v Londýne. Urobila tak navyše iba krátko potom, čo oznámila rozsiahle prepúšťanie v Španielsku, kde nezamestnanosť presahuje 20 %.
Rovnako sa snažia neupozorňovať príliš na svoj španielsky pôvod. "Hodnota Španielska ako firemnej značky sa výrazne zhoršila," povedal Pablo Vázquez, ekonóm inštitútu Fundación de Estudios de Economía Aplicada.
Priame vyhlásenia o prípadnom presunutí aktivít do zahraničia si firmy nedovolia, no robia to pomaly, často cez rôzne záložné riešenia. Takmer každá nadnárodná spoločnosť zo Španielska si už stanovila za cieľ, aby sa zahraničné trhy väčšou mierou podieľali na jej tržbách než doteraz.
Rovnako na rokovaniach s medzinárodnými investormi veľké firmy zdôrazňujú ich klesajúcu závislosť od domáceho trhu. Takto sa napríklad veľkobanka Santander vo svojej nedávnej inzercii v zahraničných médiách prezentovala ako "silná globálna značka", pričom zdôrazňovala diverzifikáciu a fakt, že na jej zisku za 1. polrok sa španielsky malobankový trh podieľal iba 12 %. Pripomenula aj, že trh krízou zasiahnutého Portugalska predstavoval len 2 %.
"Ani jeden z našich veľkých klientov nás momentálne nežiada o to, aby sme v inzercii zdôrazňovali Španielsko, skôr naopak," povedal riaditeľ jednej z veľkých reklamných spoločností, ktorý si neželal byť menovaný, keďže podmienky spolupráce s klientmi sú dôverné.
Vedie Latinská Amerika a Británia
Okrem Latinskej Ameriky sa v poslednom čase stále viac španielske firmy sústreďujú na Britániu. Za minulý finančný rok (apríl-marec) prilákala ostrovná krajina 56 nových španielskych investičných projektov.
Oproti predchádzajúcemu finančnému roku to znamená 47-% rast. Najnovšie španielske investície vytvorili v Británii vyše 3540 nových pracovných miest, v porovnaní s predchádzajúcim finančným rokom to je nárast o 116 %. Pre Britániu je to veľmi dobrá správa, horšia však pre Španielsko s enormnou nezamestnanosťou.
Napriek tomu, že tento jav španielske odbory ostro kritizujú, podľa firiem Španieli nemôžu očakávať, že za súčasných ekonomických podmienok nadnárodné spoločnosti budú naďalej zotrvávať na španielskom trhu. Podľa nich sú dnes šance na investovanie v Španielsku veľmi slabé. Na druhej strane, ak budú firmy úspešné na zahraničných trhoch, môžu tým podporiť aj španielskych dodávateľov.
Informoval o tom na svojej stránke denník The New York Times.